buitenkraanmontage zonder breken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• htoorman
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-09 19:43
Situatie:

Ik heb een flexibele kunststof waterleidingbuis die uit net gestucte muur steekt. De muur is via buitenzijde geïsoleerd met achter de leiding een montageblok.

Ik dacht aan alles gedacht te hebben maar nu geeft mijn klusjesman aan dat de buitenkraan zo niet gemonteerd kan worden:

'stucwerk weghalen is in dit geval de enige optie. 15 x 15 nodig om de perstang goed kwijt te worden. Er moet echt weggezaagd worden inclusief bekleding. Tang moet helemaal in de holle ruimte kunnen.'

mijn vraag:

Is dit echt de enige optie? Is er nog een andere mogelijkheid waarbij ik niet mijn net gestucte muur hoef te slopen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ad7CtfocYU7BJOsXJcFgyFvcLus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGzoPveJoLmPf8Aty2tVPSUB.jpg?f=fotoalbum_large u

[ Voor 57% gewijzigd door htoorman op 13-09-2026 13:48 ]

Beste antwoord (via htoorman op 14-09-2026 19:40)

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03
Zit er ergens aan de binnenzijde ook nog een afsluitkraantje? In dat geval zou ik wegblijven van de vorstvrije varianten (zou ik persoonlijk sowieso doen, lees alleen maar over problemen die dingen en wat is de kans dat het zo hard gaat vriezen, maar goed).

Vervolgens, zoals gesuggereerd, met een interne buigveer zo dicht mogelijk bij de muur een bocht naar beneden buigen en dan een zo kort mogelijk stukje flexbuis overhouden (wellicht klein sleufje in muur nodig) en gewoon een muurplaat erop laten persen, op de muur bevestigen en daar een normale kraan op draaien.

Alle reacties

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Achter de leiding een montageblok. Hoe ziet dat eruit dan?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Kun je aan de andere kant van de muur? Dan zou de daar de koppeling kunnen maken met een Vorstvrije buitenkraan.

[ Voor 39% gewijzigd door Inge801 op 13-09-2026 14:01 ]

你还记得吗 记忆的炎夏

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:01
Vreemd, volgens mij worden kranen al meer dan 1000 jaar gewoon op de buitenmuur geschroefd en de leiding gesoldeerd.
Wat je bij een 'normale' kraan (ten opzichte van een vorstvrije buitenkraan) dan wel in de gaten moet houden is dat er een aftapkraan en afsluiter aan de binnenzijde van de woning zit zodat je de kraan (en leiding) in de herfst kunt aftappen tegen bevriezing. (Alhoewel daar ook weer andere opties voor verkrijgbaar zijn zoals een verwarmingslint).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• chris1508
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 16:42
als je aan de binnen van de muur de leiding niet kan terug trekken zou je nog een buigveer voor de binnenzeide kunnen gebruiken.

met een flauwe s bocht naar bovenbuigen naar een uponor, henco, wavin etc. muur plaat waar de er een vorstvrije buiten kraan gemonteerd kan worden.

het ziet er iets minder fraai uit maar zoals gezegd doe je buiten eigenlijk altijd met een stukje koper omdat het netter is.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Maar.. ik snap iets niet.
Hoe had je het oorspronkelijk dan bedacht om die kraan aan te sluiten nadat het gestuced was?
Ik bedoel, er steekt een stuk buis uit je muur. Daar kun je natuurlijk nooit zomaar direct tegen de muur een kraan op draaien. Wat was je oorspronkelijke plan hiermee dan?

Verder eens met hierboven: ik zou zeker iets van een muurplaat plaatsen. Dan kun je de kraan er ook altijd weer vanaf schroeven als ie vervangen moet worden. Probleem is dat dat volgens mij dus alleen maar gaat door eerst die buis een haakse bocht te laten maken.

En dan krijg je het volgende probleem, dat die alupex buizen normaal gesproken standaard niet langdurig UV-bestendig zijn, en dus niet geschikt zijn om onbeschermd buiten te gebruiken. Je zult dus het blootliggende stuk witte buis ook moeten afschermen tegen de zon/daglicht.
(al geldt natuurlijk wel dat het binnenste deel van de buis per definitie al UV afgeschermd is door de aluminium tussenbuis. Maar de buitenste kunststof schil dus niet)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:09

Vliegvlug

Flight Simple

Inge801 schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:59:
Kun je aan de andere kant van de muur? Dan zou de daar de koppeling kunnen maken met een Vorstvrije buitenkraan.
Maar neem dan tenminste niet zo’n Bonfix of VSH rampending maar een degelijke zoals de Grohe vorstvrije buitenkraan

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bouw er een meubel omheen.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:08
Vorstvrij gaat toch niet als je leiding uit je muur komt.
Dus gewoon interne buigveer er in, haaks ombuigen, muurplaat op de muur.

Afhankelijk wat voor merk leiding het is heb je ook nog opties als Uponor RTM.

Acties:
  • Beste antwoord

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 08:03
Zit er ergens aan de binnenzijde ook nog een afsluitkraantje? In dat geval zou ik wegblijven van de vorstvrije varianten (zou ik persoonlijk sowieso doen, lees alleen maar over problemen die dingen en wat is de kans dat het zo hard gaat vriezen, maar goed).

Vervolgens, zoals gesuggereerd, met een interne buigveer zo dicht mogelijk bij de muur een bocht naar beneden buigen en dan een zo kort mogelijk stukje flexbuis overhouden (wellicht klein sleufje in muur nodig) en gewoon een muurplaat erop laten persen, op de muur bevestigen en daar een normale kraan op draaien.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:39
Als je dus niet voor zo'n vorstvrije kraan zou gaan, is dit een gebruikelijke optie:
https://www.elektramat.nl...endraad-15mm-x-1-2-99105/

Hier kan je een stukje koper aan solderen, door de muur steken, en dan aan de binnenkant van de muur over laten gaan naar meerlagenbuis of wat je ook wil.

Met zo'n muurplaat kan je de buitenkraan ook fatsoenlijk losschroeven, als die een keer vervangen moet worden.

• Krispy81
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-09 20:08
Is het een optie om die slang af te zagen dicht tegen de muur aan en hier een 12mm koperen leiding doorheen te steken. Dan kan je buiten gewoon een muurplaat monteren met kraan en aan de andere kant van de muur de 12 mm koperleiding weer aanhelen op je slang.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:20
@htoorman
Wat zit er aan de binnenzijde van de muur ter plaatse van deze leiding?

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• htoorman
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-09 19:43
kaajee schreef op maandag 14 september 2026 @ 07:44:

Aan de binnenzijde zit een afsluitkraantje, ik wil dus gaan voor een 'normale' kraan. Eens kijken hoever ik met bovenstaande oplossing kan komen.
Andere optie die ik nu overweeg om deze leiding maar als verloren te beschouwen en netjes weg te werken en op andere plek aan het huis een nieuwe kraan te monteren via de kruipruimte.

Dank voor het meedenken mensen!
Pagina: 1