Zelf bouwen tuinkantoor

Pagina: 1
Acties:

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-09 23:25
Ik heb al een aantal vragen gesteld over mijn tuinkantoor dat ik aan het bouwen ben en kreeg het advies van @DIY om een los topic te starten zodat anderen van mijn fouten kunnen leren :*)

Het word een tuinkantoor van 6x6,5 die redelijk goed geisoleerd word. Verdere details zullen vast nog wel volgen.

Voor nu heb ik een vraag over de ankers die getekend zijn door de architect. Ik ga nog wel even terug naar de architect & constructeur, maar een stukje praktijk ervaring en ideeen kan ook geen kwaad denk ik.

In mijn onderzoek moeten ankers altijd in de fundering en ben inmiddels aangekomen in de fase dat ik de stelregels op de kimlaag wil gaan bevestigen. Daar kom ik erachter dat het best lastig lijkt te zijn om ankers helemaal in de fundering te krijgen. De kimlaag (ytong, isolatie, epdm) staat dus al.

vragen:
- Kan het ook met kortere ankers zoals de architect tekent?
- Lange ankers hoe pak ik dat aan? Draadeinden chemisch bevestingen? Ik moet door de stelregel 38mm -> kimlaag 200mm -> cement ~30mm -> fundering ~100mm als ik het in de fundering wil bevestigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izNsCHd-l3RI4RQ9BnEgrKAX9FA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/L1408VxwaajZfIR2diXrZdDK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NtDyGswuAlwPvB9bUQ2dLX2kjI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vanj0lyDA6Cx9wi9dZUFs6ed.png?f=fotoalbum_tile

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06:15

DIY

Goed dat je een topic gestart bent Furion.

De ankers moeten door de kimlaag van ytong in het beton om de trekkrachten te kunnen opvangen. Je kunt met een speedboor grotendeels door de stelregel gaan en daarna een lange (sds) betonboor gebruiken voor de kimlaag en beton.
Je kunt er ook voor kiezen om de draadeinden eerst te plaatsen en de stelregel op moeren en ringen te leggen zodat je die vlak kan stellen. Daarna de stelregel met krimpvrije mortel ondersabelen.

Als je de draadeinden lang genoeg laat, kun je die ook door de onderste regel van je hsbwand steken en zo het hele pakket vasttrekken aan de fundering.
Note: Ik heb de ankers pas na het plaatsen vd hsb ingeboord, maar hoefde niet te stellen, doordat de fundering volledig vlak gevlinderd was.

Als vuistregel kun je aanhouden: een anker naast elke gevel opening en elke meter. Je constructeur zal daar hopelijk een mening over hebben.
Op advies van de hsb leverancier hebben de ankers hier naast de gevelopeningen een stalen strip die met schroeven bevestigd is aan de stijl. https://www.strongtie.nl/...-voor-houtskeletstijl-htt

Vastzetten van het draadeind inderdaad met chemisch anker. Zorg dat je de boorgaten goed leeg blaast/borstelt anders hecht het niet goed. Vul de gaten niet te ver anders kun je moeren niet goed aandraaien. Het spul hard héél snel uit.

[ Voor 8% gewijzigd door DIY op 13-09-2026 12:47 ]

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-09 23:25
DIY schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:21:
Goed dat je een topic gestart bent Furion.
Dank en je antwoord is zeer compleet, het is helemaal helder. Ik was alweer bang dat ik in een dure fout was gelopen.