Domeinnaam te koop aangeven via DNS - RFC 10023

Pagina: 1
Acties:

• mdavids
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:14
De IETF heeft onlangs RFC 10023 gepubliceerd, een methode om via DNS aan te geven dat een geregistreerde domeinnaam te koop is.

Het idee is simpel: plaats een _for-sale TXT-record onder een domein, zodat registrars, zoekdiensten en andere tools automatisch kunnen herkennen dat het domein wordt aangeboden.

Voor .nl is dit overigens al wat langer bekend. SIDN heeft sinds 2022 met 'ForSale' geëxperimenteerd en daarbij zijn honderdduizenden domeinnamen als te koop gemarkeerd. Dit resulteert dan in een groene 'te koop'-knop op de website.

Meer informatie vind je hier:Benieuwd hoe hier tegenaan wordt gekeken.
Full disclosure: ik werk voor SIDN.

• mdavids
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:14
Sinds de publicatie van RFC 10023 hebben al verschillende tools ondersteuning toegevoegd. Het leek me de moeite waard om ze hier te noemen:

ForSaleDNS.net — een 'early adopter'.
for-sale-dns.hx-std.com — een wat eenvoudigere lookup-tool en recordgenerator.
TLDX — een tool die je helpt snel beschikbare domeinnamen te vinden.
happyDomain — centraliseert het beheer van domeinnamen.
IPWhois.net — een uitstekende lookup-tool.
Inspect My DNS — nog een gave tool.
IPAddress.to — een verzameling handige tools, waarbij de API-output ook nuttige informatie bevat voor het opsporen van syntaxfouten.

Ik probeer deze ontwikkelingen bij te houden en onderhoud de volledige lijst op rfc10023.nl. Laat het gerust weten als je iets tegenkomt dat daar nog ontbreekt en dat ik zou moeten toevoegen.

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:43
Tja, uit de FAQ op SIDN.nl:
43. Wat hebben brokers aan deze methode?
Brokers kunnen geautomatiseerde tools bouwen om te koop staande domeinnamen eenvoudig te vinden.
Ik had eigenlijk gehoopt dat dit juist die grote brokerplatforms met bizarre prijzen tegen zou gaan en meer rechtstreekse verkoop omdat je nu snel achter de rechtstreekse contactgegevens kan komen.

Veel te kopen domenen hebben geen hosting (logisch, want dat moet weer ergens gehost worden en is zonde van het geld en de hostingruimte) maar als het voornamelijk is om het brokers makkelijker te maken zie ik weinig meerwaarde helaas....