Mijn weg naar een energiezuinig huis, deel 1.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tostie1987
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:20

Mijn ervaring met het verduurzamen van mijn woning – van isolatie tot thuisbatterij en warmtepomp

Ik ben de afgelopen tijd steeds verder gegaan met het verduurzamen van mijn woning. Daarbij heb ik geprobeerd om niet zomaar zoveel mogelijk "duurzame" apparaten te plaatsen, maar juist te kijken naar het totale energiesysteem van de woning.

Inmiddels hebben we onder andere het dak geïsoleerd, de vloer aangepakt, HR++- en triple glas toegepast, zonnepanelen geplaatst en een kleine thuisbatterij in gebruik genomen. De volgende grote stap wordt een full-electric warmtepomp.

Ik wilde mijn ervaringen tot nu toe eens op een rij zetten en ben vooral benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken en welke keuzes jullie hebben gemaakt.
Eerst energie besparen
Mijn uitgangspunt is eigenlijk vrij simpel: iedere kWh die je niet nodig hebt, hoef je ook niet op te wekken, in te kopen of op te slaan.

Daarom ben ik niet begonnen met zonnepanelen of een grote thuisbatterij, maar met de woning zelf.

Dak, vloer, glas, ventilatie en naden en kieren bepalen voor een groot deel hoeveel energie je nodig hebt om de woning comfortabel te houden.

Een goed geïsoleerde woning heeft bovendien niet alleen voordelen voor het energieverbruik. Het comfort wordt beter en de temperatuur blijft stabieler.

En hoe lager de warmtevraag, hoe interessanter lage-temperatuurverwarming en uiteindelijk een warmtepomp worden.
Vloerverwarming
Bij de aankoop van ons huis hadden we direct besloten om de vloer eruit te halen en vloerverwarming aan te laten brengen. De voordelen voor ons zaten in het comfort (warme voeten is erg lekker en moet echt niet onderschat worden), het feit dat warme lucht opstijgt en daardoor beter verwarmt dan radiatoren, dat de radiatoren verwijderd konden worden en dat de ruimte overal gelijkmatig wordt verwarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/KepLnzUlf1OTkAdph34hnQe7.webp

Op bovenstaande foto kun je goed de leidingen in het beton zien lopen.
Vloerisolatie en TONZON
Voor de vloerisolatie hebben we gekozen voor TONZON.

Dat systeem werkt anders dan traditionele isolatiematerialen. In plaats van een dikke laag bijvoorbeeld glaswol, EPS of PUR wordt gebruikgemaakt van reflecterende folies met meerdere afgesloten luchtkamers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/8wq3Mu8Iio4EOwKNptR2Y47K.jpg

Het interessante vind ik dat er daarmee niet alleen naar warmtegeleiding wordt gekeken, maar ook naar warmtestraling.

De luchtkamers beperken de warmtestroom en de reflecterende oppervlakken beperken de warmtestraling.

Daarnaast hebben we bodemfolie laten aanbrengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/x9XGvj5dlgeGYQZ9I1uSWj0P.jpg

Die heeft vooral als doel om vocht vanuit de bodem tegen te houden. Dat is relevant omdat een vochtige kruipruimte niet alleen vervelend is, maar ook invloed kan hebben op het binnenklimaat.
Wat merk je ervan?
Voor mij is het grootste verschil simpelweg comfort.

De vloer voelt duidelijk warmer aan en ik heb minder het gevoel dat de warmte via de vloer verdwijnt.

Dat is misschien minder spectaculair dan een apparaat dat je in een app een bepaalde hoeveelheid kWh ziet besparen, maar voor dagelijks comfort vind ik het een belangrijke verbetering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Pp0wydxI3q3habUEax4dfoPe.jpg

TONZON geeft voor het huidige vierkamer-Thermoskussen een Rd-waarde van minimaal 7,0 m²K/W onder de daarvoor geldende omstandigheden.

Daarbij vind ik het wel belangrijk om op te merken dat je zo'n waarde niet één-op-één moet vergelijken met bijvoorbeeld 10 cm steenwol of EPS. Het systeem werkt door een combinatie van luchtlagen en reflecterende oppervlakken en niet alleen door de materiaaldikte.
Glas
Ook het glas hebben we aangepakt.

Op een aantal plaatsen hebben we HR++ glas. Bij het vervangen van een pui vanwege lekkage hebben we gekozen voor triple HR+++ glas.

Dat verschil merk je naar mijn ervaring vooral bij koudeval en geluidsisolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/OP8zo8G3QZMO93k2VlBwnhUk.jpg

Een woning kan nog zo goed geïsoleerd zijn, maar als je vervolgens grote oppervlakken met oud glas hebt, blijft daar relatief veel warmte verloren gaan.
Ventilatie
Een punt dat volgens mij nogal eens wordt vergeten bij isoleren is ventilatie.

Hoe beter je een woning dichtmaakt, hoe belangrijker het wordt om vocht, CO₂ en andere verontreinigingen gecontroleerd af te voeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/CG3WRNUxiFOKYG0h8oAdheGR.jpg

Op veel plekken in huis hebben we dit soort roosters laten plaatsen (toen we toch de glazen gingen vervangen).

Wij hebben daarom op verschillende plaatsen luchtroosters laten plaatsen.

Ik zie ventilatie daarom niet als iets wat tegenover isolatie staat. Goede isolatie en goede ventilatie horen juist bij elkaar.
Dakisolatie
De dakisolatie hebben we als laatste aangepakt. We hebben uiteindelijk gekozen om van binnenuit isolatie te laten plaatsen. Van buitenaf had ook gekund, maar dan hadden de dakpannen en de zonnepanelen eraf gemoeten. Dat vonden wij te veel werk. Het nadeel van van binnenuit isoleren, is dat je ruimteverlies hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/SI63GfmC2bStEz1CBUbH4JjZ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/zIfnNFY3w1VZufaVkac5zFiA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/4eT5GVbaLYbUzunANBzx6oaJ.jpg

Op sommige plaatsen was helemaal geen dakisolatie aanwezig. We hebben uiteindelijk ongeveer 18,5 cm glaswol laten aanbrengen. Daarbij kwamen we uit op een Rd-waarde van ongeveer 5,5 m²K/W.

Wat ik vooral interessant vond, was hoeveel verschil je in de praktijk merkt. De woning houdt de warmte langer vast en de temperatuur voelt gelijkmatiger aan.

We hebben voor deze maatregel ook gebruikgemaakt van subsidie. Naast de landelijke ISDE-regeling konden we in onze gemeente gebruikmaken van een aanvullende regeling. Hierdoor was de subsidie uiteindelijk significant. De subsidie was ongeveer €4500 op een totaalbedrag van ongeveer €7000. Dan heb je een netto investering van €2500 voor 72 vierkante meter aan aangebrachte dakisolatie. We hebben ervoor gekozen om zelf de gipsplaten aan te brengen. Dit komt doordat de kosten voor het laten aanbrengen van de gipsplaten ongeveer €3500 extra zou kosten. De gipsplaten zelf kosten niet veel, maar het uurloon wel.
Echter, het aanbrengen van de gipsplaten kost flink wat tijd. Ik doe het gezellig samen met mijn vader, maar we zijn hier zo'n 7 werkdagen in totaal mee bezig geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Zo6pu0eE3G0XAv0rKv17kSWQ.jpg

Op deze slaapkamer zat geen enkele isolatie. Naast dat de 18.5 cm glaswol niet alleen qua comfort enorm scheelt, scheelt ook de geluidsisolatie. De geluidsisolatie is vele malen toegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/rNqjzvNNj0oJajIyvqVifyb7.jpg

Dat laatste is iets wat ik iedereen die gaat verduurzamen zou aanraden: kijk niet alleen naar landelijke subsidies, maar ook naar wat je gemeente of provincie aanbiedt.
De volgende stap: een warmtepomp
Nu de woning steeds beter geïsoleerd raakt, wordt de volgende stap interessant: de overstap naar volledig elektrisch verwarmen.

We hebben ervoor gekozen om uiteindelijk van het gas af te gaan.

We hebben daarom een full-electric warmtepomp van DeWarmte uitgezocht. De combinatie waar we voor hebben gekozen bestaat uit een Pomp MP + Pomp T met een boiler van 300 liter.

De warmtepomp is op het moment van schrijven nog niet geplaatst. Dat gebeurt op maandag 21 september 2026. Dit proces ga ik ook beschrijving, op video opnemen en op YouTube plaatsen. Dus hierover kan ik nóg geen praktijkervaring delen.

Dat vind ik juist interessant: de komende tijd kunnen we zien wat het daadwerkelijke elektriciteitsverbruik wordt en hoe comfortabel de woning blijft.

Voor mij is dat eigenlijk de interessantste test.

Niet alleen wat de fabrikant opgeeft, maar wat het systeem daadwerkelijk doet in een bestaande woning.
Waarom ik niet zomaar voor de eerste warmtepomp zou kiezen
Een warmtepomp werkt het efficiëntst wanneer de woning met relatief lage watertemperaturen verwarmd kan worden.

Daarom vind ik het belangrijk om eerst naar de woning te kijken en pas daarna naar de warmtepomp.

Een woning die bij hoge cv-watertemperaturen nauwelijks warm wordt, is niet automatisch geschikt voor een warmtepomp.

Een eenvoudige test is daarom om te kijken hoe de woning zich gedraagt wanneer je de temperatuur van het cv-water verlaagt.

Als de woning ook dan comfortabel blijft, geeft dat al een indicatie dat lage-temperatuurverwarming haalbaar is.
Zonnepanelen
Ook zonnepanelen maken inmiddels deel uit van het systeem.

Daarbij kijk ik tegenwoordig anders naar zonnepanelen dan een paar jaar geleden.

Vroeger was de belangrijkste vraag vooral:

Hoeveel kWh produceren mijn zonnepanelen per jaar?

Met het verdwijnen van de salderingsregeling wordt een andere vraag steeds belangrijker:

Hoeveel van mijn eigen opgewekte energie gebruik ik zelf?

Vanaf 1 januari 2027 stopt de salderingsregeling.

Dat betekent dat het steeds interessanter wordt om je energieverbruik af te stemmen op je productie.

Als de zonnepanelen overdag veel produceren, kun je bijvoorbeeld:
  • de wasmachine laten draaien;
  • de vaatwasser inschakelen;
  • een boiler opwarmen;
  • de warmtepomp laten draaien;
  • een elektrische auto laden;
  • een thuisbatterij laden.
Daarmee verhoog je je eigen verbruik zonder dat je daarvoor noodzakelijkerwijs een grotere batterij nodig hebt.
Airco's
Ook hebben we afgelopen jaar airco's aangeschaft. Dit vanwege het verdwijnen van de salderingsregeling en het comfort wat een airco kan bieden. Dankzij het smart energy display van homewizard kunnen we direct zien hoeveel energie we opwekken. Als we dan zien dat we energie opwekken, dan zetten we de airco's aan. Op deze manier verbruiken we direct onze eigen opgewekte energie met als bijkomend voordeel dat ons huis direct verkoeld of verwarmd wordt. Het andere voordeel is dat we, in ieder geval nog op dit moment, niet de CV ketel gebruiken (en dus gas) om het huis te verwarmen (koelen kan niet) en dus bespaart het ook nog eens in de kosten.

Wat dat betreft kan ik airconditioners iedereen aanraden. Het brengt direct comfort en je kunt je huis verkoelen en verwarmen op elektriciteit.

Maar maken die airco's dan niet veel herrie?
- Nee, wat mij betreft niet.
We hebben vier binnenunits en vier buitenunits. De vier binnenunits zijn gewoon de blazers zelf. De buitenunits zijn de vierkante kisten die we allemaal wel kennen. Qua luchtstroom maken ze amper geluid. Waar je wel rekening mee moet houden zijn de trillingsdempers. Zorg voor goede trillingsdemping, zeker als de buitenunit op (bijvoorbeeld) je dakkapel staan. Nu zit daar ook nog verschil in kwaliteit tussen de ene en de andere demping. Kies de meest luxe/kwaliteit demping! De buitenunit kan namelijk best 'trillen'. Dit hoor je dan trillen door de dakkapel heen. Houd hier dus rekening mee. Als je kunt (en je vindt het niet zo erg om tegen die witte pijpen aan de buitenkant van je huis aan te kijken), plaats dan de buitenunit op een plek waar je geen last hebt van deze trillingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ZjNb5qHWxyvYFx4MSpkMV1I1.jpg

Hierboven een foto van een buitenunit met trillingsdempers eronder.
Een thuisbatterij
Wij hebben momenteel een HomeWizard Plug-In Battery van 2,7 kWh.

Deze kan met maximaal 800 watt laden en maximaal 800 watt ontladen.

Voor mij is zo'n kleine batterij vooral interessant om het verschil tussen productie en verbruik gedeeltelijk te overbruggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/EVfNEKHWZb67lwaIFEifzGyi.jpg

Overdag wordt er geladen wanneer er een overschot aan zonnestroom is. 's Avonds kan die energie vervolgens weer worden gebruikt.

Ik vind vooral het inzicht in het energiegebruik interessant. Met het HomeWizard Energy Display kun je heel mooi zien wat er op een bepaald moment gebeurt.

Je ziet daardoor letterlijk wanneer je zonnepanelen produceren, hoeveel je woning verbruikt en wanneer de batterij aan het laden of ontladen is.
Maar een thuisbatterij is geen wondermiddel
Ik denk dat hier nogal eens een verkeerde verwachting ontstaat.

Een thuisbatterij maakt je woning niet energiezuiniger.

De batterij verplaatst vooral het moment waarop je energie gebruikt.

Daarom zou ik eerst kijken naar:
  1. energie besparen;
  2. direct eigen zonnestroom gebruiken;
  3. verbruik verschuiven naar momenten van productie;
  4. en pas daarna naar extra opslag kijken.
Een grote batterij is niet automatisch een betere investering.

Je moet kijken naar je daadwerkelijke verbruik, de hoeveelheid zonnepanelen, het laad- en ontlaadvermogen, rendement, levensduur, garantie, energiecontract en natuurlijk de aanschafprijs.
Wat ik nog mis: off-grid
De HomeWizard Plug-In Battery werkt voor mijn situatie goed, maar heeft geen off-gridfunctie.

Dat werd bij ons ineens heel duidelijk toen er in de buurt een blikseminslag was.

Bij ons sloegen meerdere aardlekschakelaars uit. De thuisbatterij kreeg daardoor ook geen stroom en leverde op dat moment niets.

Dat zette me wel aan het denken over de volgende stap.

Een batterij met voldoende vermogen en een goede back-up/off-gridfunctie lijkt mij technisch veel interessanter als je ook tijdens een stroomstoring bepaalde delen van je woning wilt blijven gebruiken.

Daarbij moet je natuurlijk wel naar het complete systeem kijken: batterij, omvormer, groepenkast en de manier waarop de woning elektrisch is aangesloten.
V2G zou helemaal interessant zijn
Een andere ontwikkeling die ik interessant vind, is V2G: vehicle-to-grid.

In plaats van alleen elektriciteit in een elektrische auto te stoppen, kan de auto die elektriciteit ook weer terugleveren aan de woning.

Een elektrische auto heeft immers een veel grotere batterij dan een kleine thuisbatterij.

In theorie zou je daarmee een behoorlijk grote energieopslag in huis kunnen hebben zonder daar een aparte batterij voor te plaatsen.

In de praktijk is het in 2026 nog niet zo eenvoudig.

Je hebt een geschikte auto nodig, een geschikte laadpaal en een elektrische installatie die hiervoor geschikt is. Ook de ondersteuning vanuit fabrikanten en energieleveranciers speelt een rol.

Maar ik denk dat dit de komende jaren een interessante ontwikkeling wordt.
Een warmtepomp is eigenlijk ook energieopslag
Een batterij is bovendien niet de enige manier om energie op te slaan.

Stel dat mijn zonnepanelen midden op de dag veel energie produceren.

Die elektriciteit kan ik gebruiken om bijvoorbeeld mijn woning iets verder op te warmen of een voorraadvat te verwarmen.

De energie wordt dan opgeslagen als warmte.

Hetzelfde geldt voor een warmtepompboiler of elektrische boiler.

Ook een elektrische auto is in zekere zin een enorme energieverbruiker die je kunt inzetten op het moment dat er veel zonnestroom beschikbaar is.

Daarom vind ik een goed Energy Management System uiteindelijk misschien wel belangrijker dan alleen een zo groot mogelijke thuisbatterij.
Het huis als energiesysteem
Dit is eigenlijk de belangrijkste conclusie die ik uit mijn eigen verduurzaming trek. Je moet niet alleen kijken naar losse producten. Een warmtepomp is onderdeel van het verwarmingssysteem. Zonnepanelen produceren elektriciteit. De warmtepomp gebruikt elektriciteit om warmte te produceren. Een boiler kan warmte opslaan. Een elektrische auto kan overdag laden. Een thuisbatterij kan een deel van het overschot naar de avond verschuiven.

En een energiemanagementsysteem kan proberen al die onderdelen zo slim mogelijk met elkaar te laten samenwerken. Dan verandert je woning langzaam van een simpele energieverbruiker in een klein energiesysteem.
Mijn volgorde zou daarom ongeveer zo zijn
Als ik opnieuw vanaf nul zou beginnen, zou ik ongeveer deze volgorde aanhouden:

1. Eerst het daadwerkelijke energiegebruik in kaart brengen.

2. De grootste warmtelekken aanpakken.

3. Dak-, vloer-, gevel- en glasisolatie verbeteren waar dat technisch en financieel zinvol is.

4. Voor goede ventilatie zorgen.

5. Kijken of de woning geschikt is voor lage-temperatuurverwarming.

6. Een geschikte warmtepomp kiezen.

7. Zonnepanelen dimensioneren op het toekomstige elektriciteitsgebruik.

8. Zoveel mogelijk elektriciteit direct zelf gebruiken.

9. Energiegebruik zoveel mogelijk verschuiven naar momenten waarop de zonnepanelen produceren.

10. Pas daarna bepalen of een thuisbatterij financieel en technisch interessant is.

Je hoeft dat uiteraard niet allemaal in één keer te doen.

Wij hebben het ook stap voor stap aangepakt.
Subsidies
Een ander punt dat ik inmiddels belangrijk vind, is timing.

Kijk vóórdat je een maatregel laat uitvoeren naar de beschikbare subsidies en voorwaarden.

Voor verschillende verduurzamingsmaatregelen is de ISDE beschikbaar. Daarnaast kunnen gemeenten en provincies aanvullende regelingen hebben.

In ons geval maakte een gemeentelijke subsidie voor de dakisolatie een behoorlijk verschil.

De voorwaarden en bedragen kunnen veranderen, dus ik zou altijd de actuele informatie van RVO, je gemeente en andere officiële instanties controleren voordat je een beslissing neemt.
En wat levert het uiteindelijk op?
Voor mij is de terugverdientijd maar één onderdeel van het verhaal.

Natuurlijk wil ik minder betalen voor energie.

Maar ik vind comfort minstens zo belangrijk.

Een woning die minder snel afkoelt, een vloer die warmer aanvoelt, minder koudeval bij het glas en uiteindelijk verwarmen zonder aardgas zijn voor mij ook belangrijke voordelen.

Daarnaast vind ik het gewoon interessant om te zien hoeveel energie je met moderne techniek zelf kunt opwekken, opslaan en gebruiken. Ik merk bijvoorbeeld dat ik het inmiddels leuk vind om mijn energiegebruik af te stemmen op de hoeveelheid zonnestroom die beschikbaar is.

Niet omdat iedere wasbeurt daarmee ineens financieel spectaculair wordt, maar omdat je letterlijk ziet hoe je eigen energiesysteem werkt.
Waar ik nu benieuwd naar ben
De komende stap wordt voor ons de installatie van de full-electric warmtepomp. Daar ben ik vooral benieuwd naar omdat je dan pas echt kunt zien hoe goed alle eerdere maatregelen samenwerken.

Hoeveel elektriciteit gaat de warmtepomp daadwerkelijk gebruiken?

Hoeveel invloed heeft de isolatie?

Hoeveel kunnen de zonnepanelen daarvan opvangen?

Hoeveel van die energie kunnen we rechtstreeks zelf gebruiken?

En hoeveel verschil maakt de thuisbatterij uiteindelijk?

Dat zijn wat mij betreft interessantere vragen dan alleen de theoretische terugverdientijd van één afzonderlijk apparaat. Ik ben daarom vooral benieuwd naar ervaringen van andere Tweakers.

Hoe hebben jullie je woning verduurzaamd?

Welke maatregel maakte bij jullie het grootste verschil?

En vooral: wat zouden jullie achteraf anders hebben gedaan?

En wil je meer weten of advies over hoe ik het heb gedaan, stuur dan vooral een privé bericht of laat een bericht hieronder achter.

Ook ben ik dus van plan om het gehele proces van de schouw van ons huis, het plaatsen van de warmtepomp, het in gebruik hebben (in hartje winter) en de kostenbesparing te beschrijven in een serie.

[ Voor 3% gewijzigd door Tostie1987 op 13-09-2026 01:37 ]

Alle reacties

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 21:59
Heel fijne post @Tostie1987 . Zeker voor mensen zoals ik die eigenlijk in een begin stadium zitten van dit alles.

waar ik naar benieuwd ben, heb je ook naar de financiële kant gekeken? Niet alleen de subsidies, maar ook de investeringen vs return (ROI)? Welk rendement je uiteindelijk financieel haalt? En zo ja… Hoe heb je dat gedaan?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Leuk om te lezen allemaal.

Maar toch wat zaken die ik wat anders zou hebben gedaan (en bij mij wel uitgevoerd)
WTW ventilatie ipv de roosters. Ik merk dat de warmte beter binnen gehouden wordt door deze ventilatie ipv een open raampje in de keuken bijvoorbeeld. Ik heb gebruik gemaakt van de koven in het trapgat en nieuwe gaten geboord in de slaapkamers (komen uit in het knieschot op zolder)
Doorisoleren boven de plafonds. (en achter het knieschot)
Plugin batterij van 2,7 kWh is voor mij niet voldoende, ik heb 15 kWh (3 marsteks venus E) staan, om nog een beetje dynamisch te kunnen handelen wat de tvt verkort. (HBC aansturing in HA)
Een dag als vandaag zit de batterij zoveel mogelijk nog vol van de dag ervoor omdat er weinig zon zal zijn om te laden en de dynamisch prijs hoog is. Wel fijn om een dag te kunnen overbruggen, maar dat zijn uitzonderingen voor een groot gedeelte van het jaar.

Bij mij staat (al heel lang) op de todo list:
Airco plaatsen (multisplit 3 binnenunits)
Alle beglazing vervangen incl voordeur en schuifpui

Maar alles in stapjes

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2026 08:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-09 16:24
Hier sinds 10 maanden een thuisaccu van 2 x 16kwh met Victron ( :)F) inverter, accu's kon je vorig jaar nog goedkoop en vlot bestellen, in 2026 zijn de accu cellen flink duurder geworden, op het dak 6,9 kw aan panelen, vrijstaande woning uit 2021, geen gas, kwaliteit wp van Panasonic, zeer robuust, tevens voor koelen.. en dát heb je nodig in een goed geïsoleerd huis!
Stroomverbruik wp mét back-up verwarmer gemiddeld 1800 kwh per jaar bij een kamer temperatuur van 21,5 graden... maar zonder warm water productie, daarvoor heb ik een aparte warmtepomp boiler, die jaarlijks gemiddeld 230 kwh verbruikt.

Sinds 25 februari geen stroom van het net afgenomen, nog wel ruim 3000kwh naar Net geleverd, mijn doel van de accu's was om zo lang als (min of meer) mogelijk is energie van de panelen zelf te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 13-09-2026 08:59 ]

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• downhilll
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:28
Heb je een warmtetransmissie berekening gemaakt nadat je alles geïsoleerd hebt?

Ontwerp je de WP voor 80% van de warmtebehoefte uitgaande van -7 /35gr en doe je voor de koudste dagen de rest (20%)op elektrisch spiraal?

Waarom geen wtw in plaats van roosters op je isolatieglas?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:46
crimby schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:32:
Heel fijne post @Tostie1987 . Zeker voor mensen zoals ik die eigenlijk in een begin stadium zitten van dit alles.

waar ik naar benieuwd ben, heb je ook naar de financiële kant gekeken? Niet alleen de subsidies, maar ook de investeringen vs return (ROI)? Welk rendement je uiteindelijk financieel haalt? En zo ja… Hoe heb je dat gedaan?
want als je het niet snel genoeg terugverdient hebt blijf je in de kou zitten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:26
AUijtdehaag schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:43:

Maar toch wat zaken die ik wat anders zou hebben gedaan (en bij mij wel uitgevoerd)
WTW ventilatie ipv de roosters. Ik merk dat de warmte beter binnen gehouden wordt door deze ventilatie ipv een open raampje in de keuken bijvoorbeeld. Ik heb gebruik gemaakt van de koven in het trapgat en nieuwe gaten geboord in de slaapkamers (komen uit in het knieschot op zolder)
Plugin batterij van 2,7 kWh is voor mij niet voldoende, ik heb 15 kWh (3 marsteks venus E) staan, om nog een beetje dynamisch te kunnen handelen wat de tvt verkort. (HBC aansturing in HA)
Een dag als vandaag zit de batterij zoveel mogelijk nog vol van de dag ervoor omdat er weinig zon zal zijn om te laden en de dynamisch prijs hoog is. Wel fijn om een dag te kunnen overbruggen, maar dat zijn uitzonderingen voor een groot gedeelte van het jaar.

Maar alles in stapjes
Wat heeft het door isoleren achter de knieschotten en de plafonds opgeleverd? Het is immers allemaal binnen de geïsoleerde schil. Vooral comfort?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• crimby
No Hands schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:02:
[...]

want als je het niet snel genoeg terugverdient hebt blijf je in de kou zitten?
Is dat een serieuze vraag? Alle genomen en geplande acties vragen om serieuze investeringen waarbij het dus slim is om te kijken hoe het financiële plaatje eruit ziet toch, wat je bespaart en wat het rendement is? lijkt me geen gekke vragen…

• Djvdb
Tostie1987 schreef op zondag 13 september 2026 @ 01:24:

Mijn ervaring met het verduurzamen van mijn woning – van isolatie tot thuisbatterij en warmtepomp

Ik ben de afgelopen tijd steeds verder gegaan met het verduurzamen van mijn woning. Daarbij heb ik geprobeerd om niet zomaar zoveel mogelijk "duurzame" apparaten te plaatsen, maar juist te kijken naar het totale energiesysteem van de woning.

Inmiddels hebben we onder andere het dak geïsoleerd, de vloer aangepakt, HR++- en triple glas toegepast, zonnepanelen geplaatst en een kleine thuisbatterij in gebruik genomen. De volgende grote stap wordt een full-electric warmtepomp.

Ik wilde mijn ervaringen tot nu toe eens op een rij zetten en ben vooral benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken en welke keuzes jullie hebben gemaakt.
Eerst energie besparen
Mijn uitgangspunt is eigenlijk vrij simpel: iedere kWh die je niet nodig hebt, hoef je ook niet op te wekken, in te kopen of op te slaan.

Daarom ben ik niet begonnen met zonnepanelen of een grote thuisbatterij, maar met de woning zelf.

Dak, vloer, glas, ventilatie en naden en kieren bepalen voor een groot deel hoeveel energie je nodig hebt om de woning comfortabel te houden.

Een goed geïsoleerde woning heeft bovendien niet alleen voordelen voor het energieverbruik. Het comfort wordt beter en de temperatuur blijft stabieler.

En hoe lager de warmtevraag, hoe interessanter lage-temperatuurverwarming en uiteindelijk een warmtepomp worden.
Vloerverwarming
Bij de aankoop van ons huis hadden we direct besloten om de vloer eruit te halen en vloerverwarming aan te laten brengen. De voordelen voor ons zaten in het comfort (warme voeten is erg lekker en moet echt niet onderschat worden), het feit dat warme lucht opstijgt en daardoor beter verwarmt dan radiatoren, dat de radiatoren verwijderd konden worden en dat de ruimte overal gelijkmatig wordt verwarmd.

[Afbeelding]

Op bovenstaande foto kun je goed de leidingen in het beton zien lopen.
Vloerisolatie en TONZON
Voor de vloerisolatie hebben we gekozen voor TONZON.

Dat systeem werkt anders dan traditionele isolatiematerialen. In plaats van een dikke laag bijvoorbeeld glaswol, EPS of PUR wordt gebruikgemaakt van reflecterende folies met meerdere afgesloten luchtkamers.

[Afbeelding]

Het interessante vind ik dat er daarmee niet alleen naar warmtegeleiding wordt gekeken, maar ook naar warmtestraling.

De luchtkamers beperken de warmtestroom en de reflecterende oppervlakken beperken de warmtestraling.

Daarnaast hebben we bodemfolie laten aanbrengen.

[Afbeelding]

Die heeft vooral als doel om vocht vanuit de bodem tegen te houden. Dat is relevant omdat een vochtige kruipruimte niet alleen vervelend is, maar ook invloed kan hebben op het binnenklimaat.
Wat merk je ervan?
Voor mij is het grootste verschil simpelweg comfort.

De vloer voelt duidelijk warmer aan en ik heb minder het gevoel dat de warmte via de vloer verdwijnt.

Dat is misschien minder spectaculair dan een apparaat dat je in een app een bepaalde hoeveelheid kWh ziet besparen, maar voor dagelijks comfort vind ik het een belangrijke verbetering.

[Afbeelding]

TONZON geeft voor het huidige vierkamer-Thermoskussen een Rd-waarde van minimaal 7,0 m²K/W onder de daarvoor geldende omstandigheden.

Daarbij vind ik het wel belangrijk om op te merken dat je zo'n waarde niet één-op-één moet vergelijken met bijvoorbeeld 10 cm steenwol of EPS. Het systeem werkt door een combinatie van luchtlagen en reflecterende oppervlakken en niet alleen door de materiaaldikte.
Glas
Ook het glas hebben we aangepakt.

Op een aantal plaatsen hebben we HR++ glas. Bij het vervangen van een pui vanwege lekkage hebben we gekozen voor triple HR+++ glas.

Dat verschil merk je naar mijn ervaring vooral bij koudeval en geluidsisolatie.

[Afbeelding]

Een woning kan nog zo goed geïsoleerd zijn, maar als je vervolgens grote oppervlakken met oud glas hebt, blijft daar relatief veel warmte verloren gaan.
Ventilatie
Een punt dat volgens mij nogal eens wordt vergeten bij isoleren is ventilatie.

Hoe beter je een woning dichtmaakt, hoe belangrijker het wordt om vocht, CO₂ en andere verontreinigingen gecontroleerd af te voeren.

[Afbeelding]

Op veel plekken in huis hebben we dit soort roosters laten plaatsen (toen we toch de glazen gingen vervangen).

Wij hebben daarom op verschillende plaatsen luchtroosters laten plaatsen.

Ik zie ventilatie daarom niet als iets wat tegenover isolatie staat. Goede isolatie en goede ventilatie horen juist bij elkaar.
Dakisolatie
De dakisolatie hebben we als laatste aangepakt. We hebben uiteindelijk gekozen om van binnenuit isolatie te laten plaatsen. Van buitenaf had ook gekund, maar dan hadden de dakpannen en de zonnepanelen eraf gemoeten. Dat vonden wij te veel werk. Het nadeel van van binnenuit isoleren, is dat je ruimteverlies hebt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op sommige plaatsen was helemaal geen dakisolatie aanwezig. We hebben uiteindelijk ongeveer 18,5 cm glaswol laten aanbrengen. Daarbij kwamen we uit op een Rd-waarde van ongeveer 5,5 m²K/W.

Wat ik vooral interessant vond, was hoeveel verschil je in de praktijk merkt. De woning houdt de warmte langer vast en de temperatuur voelt gelijkmatiger aan.

We hebben voor deze maatregel ook gebruikgemaakt van subsidie. Naast de landelijke ISDE-regeling konden we in onze gemeente gebruikmaken van een aanvullende regeling. Hierdoor was de subsidie uiteindelijk significant. De subsidie was ongeveer €4500 op een totaalbedrag van ongeveer €7000. Dan heb je een netto investering van €2500 voor 72 vierkante meter aan aangebrachte dakisolatie. We hebben ervoor gekozen om zelf de gipsplaten aan te brengen. Dit komt doordat de kosten voor het laten aanbrengen van de gipsplaten ongeveer €3500 extra zou kosten. De gipsplaten zelf kosten niet veel, maar het uurloon wel.
Echter, het aanbrengen van de gipsplaten kost flink wat tijd. Ik doe het gezellig samen met mijn vader, maar we zijn hier zo'n 7 werkdagen in totaal mee bezig geweest.

[Afbeelding]

Op deze slaapkamer zat geen enkele isolatie. Naast dat de 18.5 cm glaswol niet alleen qua comfort enorm scheelt, scheelt ook de geluidsisolatie. De geluidsisolatie is vele malen toegenomen.

[Afbeelding]

Dat laatste is iets wat ik iedereen die gaat verduurzamen zou aanraden: kijk niet alleen naar landelijke subsidies, maar ook naar wat je gemeente of provincie aanbiedt.
De volgende stap: een warmtepomp
Nu de woning steeds beter geïsoleerd raakt, wordt de volgende stap interessant: de overstap naar volledig elektrisch verwarmen.

We hebben ervoor gekozen om uiteindelijk van het gas af te gaan.

We hebben daarom een full-electric warmtepomp van DeWarmte uitgezocht. De combinatie waar we voor hebben gekozen bestaat uit een Pomp MP + Pomp T met een boiler van 300 liter.

De warmtepomp is op het moment van schrijven nog niet geplaatst. Dat gebeurt op maandag 21 september 2026. Dit proces ga ik ook beschrijving, op video opnemen en op YouTube plaatsen. Dus hierover kan ik nóg geen praktijkervaring delen.

Dat vind ik juist interessant: de komende tijd kunnen we zien wat het daadwerkelijke elektriciteitsverbruik wordt en hoe comfortabel de woning blijft.

Voor mij is dat eigenlijk de interessantste test.

Niet alleen wat de fabrikant opgeeft, maar wat het systeem daadwerkelijk doet in een bestaande woning.
Waarom ik niet zomaar voor de eerste warmtepomp zou kiezen
Een warmtepomp werkt het efficiëntst wanneer de woning met relatief lage watertemperaturen verwarmd kan worden.

Daarom vind ik het belangrijk om eerst naar de woning te kijken en pas daarna naar de warmtepomp.

Een woning die bij hoge cv-watertemperaturen nauwelijks warm wordt, is niet automatisch geschikt voor een warmtepomp.

Een eenvoudige test is daarom om te kijken hoe de woning zich gedraagt wanneer je de temperatuur van het cv-water verlaagt.

Als de woning ook dan comfortabel blijft, geeft dat al een indicatie dat lage-temperatuurverwarming haalbaar is.
Zonnepanelen
Ook zonnepanelen maken inmiddels deel uit van het systeem.

Daarbij kijk ik tegenwoordig anders naar zonnepanelen dan een paar jaar geleden.

Vroeger was de belangrijkste vraag vooral:

Hoeveel kWh produceren mijn zonnepanelen per jaar?

Met het verdwijnen van de salderingsregeling wordt een andere vraag steeds belangrijker:

Hoeveel van mijn eigen opgewekte energie gebruik ik zelf?

Vanaf 1 januari 2027 stopt de salderingsregeling.

Dat betekent dat het steeds interessanter wordt om je energieverbruik af te stemmen op je productie.

Als de zonnepanelen overdag veel produceren, kun je bijvoorbeeld:
  • de wasmachine laten draaien;
  • de vaatwasser inschakelen;
  • een boiler opwarmen;
  • de warmtepomp laten draaien;
  • een elektrische auto laden;
  • een thuisbatterij laden.
Daarmee verhoog je je eigen verbruik zonder dat je daarvoor noodzakelijkerwijs een grotere batterij nodig hebt.
Airco's
Ook hebben we afgelopen jaar airco's aangeschaft. Dit vanwege het verdwijnen van de salderingsregeling en het comfort wat een airco kan bieden. Dankzij het smart energy display van homewizard kunnen we direct zien hoeveel energie we opwekken. Als we dan zien dat we energie opwekken, dan zetten we de airco's aan. Op deze manier verbruiken we direct onze eigen opgewekte energie met als bijkomend voordeel dat ons huis direct verkoeld of verwarmd wordt. Het andere voordeel is dat we, in ieder geval nog op dit moment, niet de CV ketel gebruiken (en dus gas) om het huis te verwarmen (koelen kan niet) en dus bespaart het ook nog eens in de kosten.

Wat dat betreft kan ik airconditioners iedereen aanraden. Het brengt direct comfort en je kunt je huis verkoelen en verwarmen op elektriciteit.

Maar maken die airco's dan niet veel herrie?
- Nee, wat mij betreft niet.
We hebben vier binnenunits en vier buitenunits. De vier binnenunits zijn gewoon de blazers zelf. De buitenunits zijn de vierkante kisten die we allemaal wel kennen. Qua luchtstroom maken ze amper geluid. Waar je wel rekening mee moet houden zijn de trillingsdempers. Zorg voor goede trillingsdemping, zeker als de buitenunit op (bijvoorbeeld) je dakkapel staan. Nu zit daar ook nog verschil in kwaliteit tussen de ene en de andere demping. Kies de meest luxe/kwaliteit demping! De buitenunit kan namelijk best 'trillen'. Dit hoor je dan trillen door de dakkapel heen. Houd hier dus rekening mee. Als je kunt (en je vindt het niet zo erg om tegen die witte pijpen aan de buitenkant van je huis aan te kijken), plaats dan de buitenunit op een plek waar je geen last hebt van deze trillingen.

[Afbeelding]

Hierboven een foto van een buitenunit met trillingsdempers eronder.
Een thuisbatterij
Wij hebben momenteel een HomeWizard Plug-In Battery van 2,7 kWh.

Deze kan met maximaal 800 watt laden en maximaal 800 watt ontladen.

Voor mij is zo'n kleine batterij vooral interessant om het verschil tussen productie en verbruik gedeeltelijk te overbruggen.

[Afbeelding]

Overdag wordt er geladen wanneer er een overschot aan zonnestroom is. 's Avonds kan die energie vervolgens weer worden gebruikt.

Ik vind vooral het inzicht in het energiegebruik interessant. Met het HomeWizard Energy Display kun je heel mooi zien wat er op een bepaald moment gebeurt.

Je ziet daardoor letterlijk wanneer je zonnepanelen produceren, hoeveel je woning verbruikt en wanneer de batterij aan het laden of ontladen is.
Maar een thuisbatterij is geen wondermiddel
Ik denk dat hier nogal eens een verkeerde verwachting ontstaat.

Een thuisbatterij maakt je woning niet energiezuiniger.

De batterij verplaatst vooral het moment waarop je energie gebruikt.

Daarom zou ik eerst kijken naar:
  1. energie besparen;
  2. direct eigen zonnestroom gebruiken;
  3. verbruik verschuiven naar momenten van productie;
  4. en pas daarna naar extra opslag kijken.
Een grote batterij is niet automatisch een betere investering.

Je moet kijken naar je daadwerkelijke verbruik, de hoeveelheid zonnepanelen, het laad- en ontlaadvermogen, rendement, levensduur, garantie, energiecontract en natuurlijk de aanschafprijs.
Wat ik nog mis: off-grid
De HomeWizard Plug-In Battery werkt voor mijn situatie goed, maar heeft geen off-gridfunctie.

Dat werd bij ons ineens heel duidelijk toen er in de buurt een blikseminslag was.

Bij ons sloegen meerdere aardlekschakelaars uit. De thuisbatterij kreeg daardoor ook geen stroom en leverde op dat moment niets.

Dat zette me wel aan het denken over de volgende stap.

Een batterij met voldoende vermogen en een goede back-up/off-gridfunctie lijkt mij technisch veel interessanter als je ook tijdens een stroomstoring bepaalde delen van je woning wilt blijven gebruiken.

Daarbij moet je natuurlijk wel naar het complete systeem kijken: batterij, omvormer, groepenkast en de manier waarop de woning elektrisch is aangesloten.
V2G zou helemaal interessant zijn
Een andere ontwikkeling die ik interessant vind, is V2G: vehicle-to-grid.

In plaats van alleen elektriciteit in een elektrische auto te stoppen, kan de auto die elektriciteit ook weer terugleveren aan de woning.

Een elektrische auto heeft immers een veel grotere batterij dan een kleine thuisbatterij.

In theorie zou je daarmee een behoorlijk grote energieopslag in huis kunnen hebben zonder daar een aparte batterij voor te plaatsen.

In de praktijk is het in 2026 nog niet zo eenvoudig.

Je hebt een geschikte auto nodig, een geschikte laadpaal en een elektrische installatie die hiervoor geschikt is. Ook de ondersteuning vanuit fabrikanten en energieleveranciers speelt een rol.

Maar ik denk dat dit de komende jaren een interessante ontwikkeling wordt.
Een warmtepomp is eigenlijk ook energieopslag
Een batterij is bovendien niet de enige manier om energie op te slaan.

Stel dat mijn zonnepanelen midden op de dag veel energie produceren.

Die elektriciteit kan ik gebruiken om bijvoorbeeld mijn woning iets verder op te warmen of een voorraadvat te verwarmen.

De energie wordt dan opgeslagen als warmte.

Hetzelfde geldt voor een warmtepompboiler of elektrische boiler.

Ook een elektrische auto is in zekere zin een enorme energieverbruiker die je kunt inzetten op het moment dat er veel zonnestroom beschikbaar is.

Daarom vind ik een goed Energy Management System uiteindelijk misschien wel belangrijker dan alleen een zo groot mogelijke thuisbatterij.
Het huis als energiesysteem
Dit is eigenlijk de belangrijkste conclusie die ik uit mijn eigen verduurzaming trek. Je moet niet alleen kijken naar losse producten. Een warmtepomp is onderdeel van het verwarmingssysteem. Zonnepanelen produceren elektriciteit. De warmtepomp gebruikt elektriciteit om warmte te produceren. Een boiler kan warmte opslaan. Een elektrische auto kan overdag laden. Een thuisbatterij kan een deel van het overschot naar de avond verschuiven.

En een energiemanagementsysteem kan proberen al die onderdelen zo slim mogelijk met elkaar te laten samenwerken. Dan verandert je woning langzaam van een simpele energieverbruiker in een klein energiesysteem.
Mijn volgorde zou daarom ongeveer zo zijn
Als ik opnieuw vanaf nul zou beginnen, zou ik ongeveer deze volgorde aanhouden:

1. Eerst het daadwerkelijke energiegebruik in kaart brengen.

2. De grootste warmtelekken aanpakken.

3. Dak-, vloer-, gevel- en glasisolatie verbeteren waar dat technisch en financieel zinvol is.

4. Voor goede ventilatie zorgen.

5. Kijken of de woning geschikt is voor lage-temperatuurverwarming.

6. Een geschikte warmtepomp kiezen.

7. Zonnepanelen dimensioneren op het toekomstige elektriciteitsgebruik.

8. Zoveel mogelijk elektriciteit direct zelf gebruiken.

9. Energiegebruik zoveel mogelijk verschuiven naar momenten waarop de zonnepanelen produceren.

10. Pas daarna bepalen of een thuisbatterij financieel en technisch interessant is.

Je hoeft dat uiteraard niet allemaal in één keer te doen.

Wij hebben het ook stap voor stap aangepakt.
Subsidies
Een ander punt dat ik inmiddels belangrijk vind, is timing.

Kijk vóórdat je een maatregel laat uitvoeren naar de beschikbare subsidies en voorwaarden.

Voor verschillende verduurzamingsmaatregelen is de ISDE beschikbaar. Daarnaast kunnen gemeenten en provincies aanvullende regelingen hebben.

In ons geval maakte een gemeentelijke subsidie voor de dakisolatie een behoorlijk verschil.

De voorwaarden en bedragen kunnen veranderen, dus ik zou altijd de actuele informatie van RVO, je gemeente en andere officiële instanties controleren voordat je een beslissing neemt.
En wat levert het uiteindelijk op?
Voor mij is de terugverdientijd maar één onderdeel van het verhaal.

Natuurlijk wil ik minder betalen voor energie.

Maar ik vind comfort minstens zo belangrijk.

Een woning die minder snel afkoelt, een vloer die warmer aanvoelt, minder koudeval bij het glas en uiteindelijk verwarmen zonder aardgas zijn voor mij ook belangrijke voordelen.

Daarnaast vind ik het gewoon interessant om te zien hoeveel energie je met moderne techniek zelf kunt opwekken, opslaan en gebruiken. Ik merk bijvoorbeeld dat ik het inmiddels leuk vind om mijn energiegebruik af te stemmen op de hoeveelheid zonnestroom die beschikbaar is.

Niet omdat iedere wasbeurt daarmee ineens financieel spectaculair wordt, maar omdat je letterlijk ziet hoe je eigen energiesysteem werkt.
Waar ik nu benieuwd naar ben
De komende stap wordt voor ons de installatie van de full-electric warmtepomp. Daar ben ik vooral benieuwd naar omdat je dan pas echt kunt zien hoe goed alle eerdere maatregelen samenwerken.

Hoeveel elektriciteit gaat de warmtepomp daadwerkelijk gebruiken?

Hoeveel invloed heeft de isolatie?

Hoeveel kunnen de zonnepanelen daarvan opvangen?

Hoeveel van die energie kunnen we rechtstreeks zelf gebruiken?

En hoeveel verschil maakt de thuisbatterij uiteindelijk?

Dat zijn wat mij betreft interessantere vragen dan alleen de theoretische terugverdientijd van één afzonderlijk apparaat. Ik ben daarom vooral benieuwd naar ervaringen van andere Tweakers.

Hoe hebben jullie je woning verduurzaamd?

Welke maatregel maakte bij jullie het grootste verschil?

En vooral: wat zouden jullie achteraf anders hebben gedaan?

En wil je meer weten of advies over hoe ik het heb gedaan, stuur dan vooral een privé bericht of laat een bericht hieronder achter.

Ook ben ik dus van plan om het gehele proces van de schouw van ons huis, het plaatsen van de warmtepomp, het in gebruik hebben (in hartje winter) en de kostenbesparing te beschrijven in een serie.
Leuke post!

Hoe heb je de dimensionering van de warmtepomp bepaald? Je hebt flink geïsoleerd en 8kw is behoorlijk. Ben je niet bang voor pendelen in de tussenseizoenen vanwege het te hoge minimale vermogen? Ben je er daarnaast van bewust dat de pomp T een water/water warmtepomp is die op de vloerverwarming werkt? Dat schijnt nog niet optimaal te werken bij de warmte. In het topic van de Warmte komt regelmatig langs dat in de zomer de warmtepomp aanschiet om de pomp T te ondersteunen en dan dus eigenlijk de vloer opwarmt. Ik weet ook niet hoe jullie samenstelling is maar volgensmij is de Pomp T ook relatief lang bezig met opwarmen van het boilervat vanwege het beperkte thermische vermogen van 1,5kw.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• AUijtdehaag
  • Niet online
Djvdb schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:02:
[...]

Wat heeft het door isoleren achter de knieschotten en de plafonds opgeleverd? Het is immers allemaal binnen de geïsoleerde schil. Vooral comfort?
Heb je de TS bekeken?
Als je je dak aan de binnenkant isoleert doe je dat in zijn geheel toch?
Het plafond zit er nog in en ook 1 foto waar de plaat van het knieschot er nog in zit.
Op een andere foto is de plaat van het knieschot wel verwijderd, gezien de afdruk op de muur.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2026 09:15 ]

• Djvdb
AUijtdehaag schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:13:
[...]

Heb je de TS bekeken?
Het plafond zit er nog in en ook 1 foto waar de plaat van het knieschot er nog in zit.
Op een andere foto is de plaar van het knieschot wel verwijderd
Ja in de situatie van TS snap ik het maar dacht dat je het in je eigen situatie extra had toegepast.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Djvdb
Ik heb wel alles doorgeisoleerd op zolder
Deels met styrodur, deels met 2e keus pirplaten
https://tweakers.net/gallery/192109/fotoalbum/?MapID=139282
Hier staan wat meer fotos: https://tweakers.net/gallery/192109/fotoalbum/139282/
(weet niet of die te zien zijn)

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2026 09:24 ]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-09 16:24
Het lijkt erop dat jou woning dicht tegen andere woningen is gebouwd.. dan is het uitermate van belang dat het geluidsniveau van de wp (en airco) op de erfscheiding voldoende laag is... óók met de wind mee gemeten, hierin zijn de wp van Vaillant en Bosch de beste

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:46
crimby schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:07:
[...]

Is dat een serieuze vraag? Alle genomen en geplande acties vragen om serieuze investeringen waarbij het dus slim is om te kijken hoe het financiële plaatje eruit ziet toch, wat je bespaart en wat het rendement is? lijkt me geen gekke vragen…
ja dit is een serieuze vraag. Maar misschien bekijk ik het anders dan dat jij het doet. Mijn huis is om te wonen, ik wil me daar prettig voelen en comfortabel verblijven. Vroeger vonden we dat dat kon met enkel glas en met een niet geïsoleerde muur. Tegenwoordig denken we daar anders over en dus ga je je huis verbeteren met maatregelen als triple glas en muur en dakisolatie. Het zou nooit in me opkomen om te bekijken hoe lang ik erover doe om dat terug te verdienen.
Vanaf het moment dat ik het gekocht en geplaatst heb stijgt mijn leefgenot namelijk.
Ga daar maar eens aan rekenen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• crimby
No Hands schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:41:
[...]

ja dit is een serieuze vraag. Maar misschien bekijk ik het anders dan dat jij het doet. Mijn huis is om te wonen, ik wil me daar prettig voelen en comfortabel verblijven. Vroeger vonden we dat dat kon met enkel glas en met een niet geïsoleerde muur. Tegenwoordig denken we daar anders over en dus ga je je huis verbeteren met maatregelen als triple glas en muur en dakisolatie. Het zou nooit in me opkomen om te bekijken hoe lang ik erover doe om dat terug te verdienen.
Vanaf het moment dat ik het gekocht en geplaatst heb stijgt mijn leefgenot namelijk.
Ga daar maar eens aan rekenen.
Als je geld zat hebt kan je dat doen, maar ik vind beide relevant. Geld kan maar een keer uitgegeven worden.

Comfort, duurzaamheid en de financiële kant zijn voor mij allen belangrijk. En als ik investeer dan bekijk ik ook graag alledrie de ROI’s. Sommige zijn uit te rekenen, anderen wat moeilijker. Maargoed ik vroeg het ook aan @Tostie1987

• Tostie1987
crimby schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:32:

Hoi Crimby,

Uiteraard hebben we daar van tevoren wel over nagedacht. Echter, vind ik dingen als terugverdientijd niet het aller belangrijkst bij isoleren en verduurzamen. Dat klinkt misschien gek, want je doet een investering. Maar wat ik ook gewoon heel belangrijk vind (zeker nu ik zelf een zoon van 5 heb) is het milieu en de wereld. Hoe minder gas/fossiele brandstoffen we met zijn allen verbruiken, hoe beter.

Het mag ook vanzelfsprekend zijn dat we deze investeringen niet gingen doen als we het huis na het volledige verduurzamen (vrijwel) direct zouden verkopen of dat we van plan zijn om hier lang te blijven wonen. Het tweede is (hopelijk) het geval. Doordat we na de verhuizing van 2.5 jaar geleden direct zijn begonnen met de overwaarde van ons oude huis te stoppen in de verduurzaming van ons huidige huis én het feit dat we hier hopelijk nog bij wijze van 20-30 jaar blijven wonen, haal je je investering er uiteindelijk wel uit.

Daarnaast geven de isolerende maatregelen ook gewoon een enorme boost in comfort. Vloerverwarming voelt wat mij betreft zoveel fijner aan dat verwarming van radiatoren of airco's. Het fijne van mijn airco's is dat het huis vrij snel warm is, alleen is het nog steeds wel vrij lokaal verwarmd. Zeker als je onder de 'straal' staat of zit is het erg warm, maar enkele meters verder en opzij merk je het verschil in warmte. Dankzij de vloerverwarming is het huis veel gelijkmatiger verdeeld. En, wat ik van tevoren niet goed door had, is het ontzettend lekker om in de winter naar beneden te lopen op je blote voeten en dan een fijn verwarmde vloer heb (ik trek beneden pas mijn sokken aan ;) ).

Om iets meer op je vraag in te gaan: voor bijvoorbeeld de dakisolatie was het bijna een no-brainer voor ons. Doordat we ongeveer €2500 euro ISDE subsidie kregen en via het 'klimaatplein' van onze gemeente ook nog eens €2000 (beiden netto) was een groot deel van de investering van €7000 alweer verrekend. Onze uiteindelijke investering (na de tijd die we zelf hebben geïnvesteerd in het plaatsen van de gipsplaten) schat ik in op rond de €3000. Daarmee hebben we vrijwel het gehele huis stevig ingepakt met 18.5 cm glaswol. Dit scheelt enorm in comfort en geluidsisolatie. Ik merk bijvoorbeeld dat de kamers minder snel afkoelen. In de computerkamer hoef ik niet eens de verwarming aan. Mijn videokaart (AMD 7900XTX) blaast al zoveel warmte uit dat de kamer voldoende wordt verwarmd. Persoonlijk vind ik het ook gewoon een leuk idee dat ik comfortabel in de warmte kan zitten terwijl ik game en iets van 500 Watt aan warmte uit de computer laat blazen.

Qua zonnepanelen was het ook vrij gemakkelijk. We hadden overwaarde en deze moet je in je huis stoppen. Je mag het niet uitgeven aan een nieuwe auto. Dus je betaalt bijvoorbeeld je hypotheek alweer deels af of je stopt het in je huis door middel van verduurzaming. Wij kozen voor verduurzaming, want we hadden meteen al het gehele plan om uiteindelijk van het (dure en gore) gas af te gaan. De zonnepanelen werden de afgelopen jaren ook steeds goedkoper, dus ook deze investering vond ik meevallen. Let wel op, wij gaan vrij bewust om met onze stroom. Zo wachten we tot de zon schijnt voordat we de wasmachine aanzetten. Mijn vrouw (ja, sorry, zij doet het overwegend (lees altijd) 8)7 ), vult de wasmachine 's morgens en zet deze op een timer zodat de pas om 12.00 uur (wanneer de zon lekker vol schijnt) aan gaat. Op deze manier leveren we minder/niets terug, maken we direct gebruik van onze eigen stroomopwekking en hoeven we het niet in te kopen (op duurdere momenten).

Groeten!

TostieTech

• Tostie1987
AUijtdehaag schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:43:

Maar alles in stapjes
Wat gaaf zeg dat WTW ventilatie spul! Ik ken(de) het niet. Anders had ik het ook wel laten doen. Kan het achteraf alsnog en is het gemakkelijk/moeilijk te plaatsen in bestaande woningen?

Maar zeker de moeite waard om nog eens naar te kijken!

Overigens heb ik de thuisbatterij van HomeWizard gesponsord gekregen voor het schrijven van een review. Dus de investering hiervoor was €0. Dit maakt het vanaf dag 1 al winstgevend. Zie de review hier.

Overigens zitten we nu nog bij Vattenfal met een blijven loont korting van 25%. Echter, geldt deze 25% korting enkel op de netto gekochte stroom. Stel wij leveren in een jaar 2800 kWh uur terug en verbruiken 3000 kWh, dan kopen we dus 200 kWh bij Vattenfal. Enkel over deze 200 kWh krijg je 25% blijven loont korting. Laten we uitgaan van een prijs van €0,30 per kWh. Dus 200*€0,30=€60 per jaar. Daar 25% over is €15 korting op jaarbasis...
Ja.., ok..
Ook geldt de blijven loont korting enkel als je zowel gas als stroom afneemt bij ze. Aangezien wij van het gas af gaan, gaan we dan ook overstappen. DeWarmte heeft een koppeling met Frank Energie. Ik weet nog niet precies welke. Daar gaan we dus nog even naar kijken.

Groeten!

TostieTech!

• Tostie1987
Djvdb schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:08:
[...]

Leuke post!

Hoe heb je de dimensionering van de warmtepomp bepaald? Je hebt flink geïsoleerd en 8kw is behoorlijk. Ben je niet bang voor pendelen in de tussenseizoenen vanwege het te hoge minimale vermogen? Ben je er daarnaast van bewust dat de pomp T een water/water warmtepomp is die op de vloerverwarming werkt? Dat schijnt nog niet optimaal te werken bij de warmte. In het topic van de Warmte komt regelmatig langs dat in de zomer de warmtepomp aanschiet om de pomp T te ondersteunen en dan dus eigenlijk de vloer opwarmt. Ik weet ook niet hoe jullie samenstelling is maar volgensmij is de Pomp T ook relatief lang bezig met opwarmen van het boilervat vanwege het beperkte thermische vermogen van 1,5kw.
Hoi Djvdb,

Bedankt!

Nee, dat heb ik nog niet gezien.

Ik heb meerdere gesprekken met DeWarmte gehad en zij geven aan dat 8 kWh het piekvermogen is en dat deze warmtepomp ook gemakkelijk op lagere wattages kan draaien zodat deze niet gaan pendelen.

Het klopt dat een full-electric warmtepomp zoals wij die willen er veel langer over doet om het water in het boilervat te verwarmen. Als deze echt 'leeg' is, duurt het zo'n 6 uur voordat deze weer volledig is opgewarmd. DeWarmte heeft op dit moment twee boilervaten. De kleinste is op dit moment 200 Liter en de grootste 300 Liter. De grootste is enkel hoger dan het vat van 200 Liter, niet breder. Wij hebben de ruimte en hebben daarom gekozen voor 300 L. Uiteraard is deze iets duurder dan de 200 L. Het ligt natuurlijk eraan hoeveel water je gebruikt. Als je het bad vol laat lopen en je hebt een regendouche waar je lang onder gaat staan, dan raakt deze snel leeg en moet je echt even wachten. Dit is anders dan bij hybride warmtepompen. Die kunnen het boilervat met gas snel verwarmen. Dat is wel een voordeel.
Echter, als je een beetje oplet, dan is het (denk ik) prima te doen. Ook dit ga ik natuurlijk testen en neem ik mee in de serie die ik aan het maken ben.

Groeten!

TostieTech!

• Tostie1987
natural colour schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:51:
Hier sinds 10 maanden een thuisaccu van 2 x 16kwh met Victron ( :)F) inverter, accu's kon je vorig jaar nog goedkoop en vlot bestellen, in 2026 zijn de accu cellen flink duurder geworden, op het dak 6,9 kw aan panelen, vrijstaande woning uit 2021, geen gas, kwaliteit wp van Panasonic, zeer robuust, tevens voor koelen.. en dát heb je nodig in een goed geïsoleerd huis!
Stroomverbruik wp mét back-up verwarmer gemiddeld 1800 kwh per jaar bij een kamer temperatuur van 21,5 graden... maar zonder warm water productie, daarvoor heb ik een aparte warmtepomp boiler, die jaarlijks gemiddeld 230 kwh verbruikt.

Sinds 25 februari geen stroom van het net afgenomen, nog wel ruim 3000kwh naar Net geleverd, mijn doel van de accu's was om zo lang als (min of meer) mogelijk is energie van de panelen zelf te gebruiken.
Ja, het liefst zou ik ook nog een flinke thuisbatterij willen hebben hangen of een auto die V2G kan. Echter (ja, slaat nergens op want een auto heeft ook een LFP batterij) vind ik het potentiële brandgevaar (al is dit bij wijze van 0.0000001% kans) toch niet fijn. De batterij hangt aan je muur en als deze kortsluiting heeft, dan is je huis gewoon weg. Door mijn roze bril gekeken staat de auto dan nog altijd van het huis af en dan heb je nog kans dat je huis blijft staan als die in de brand vliegt.

Persoonlijk zou ik liever een natrium batterij hebben hangen. Ik zag laatst een toffe video op YouTube van een bedrijf in Groot-Brittannië genaamd Eleven Energy. Zij maken al (mooie en) grotere batterijen op basis van zout. Super veilig, met als nadeel dat deze dus wel minder energiedicht zijn dan LFP batterijen (laat staan NMC/NCM).

• Tostie1987
AUijtdehaag schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:13:
[...]

Heb je de TS bekeken?
Op een andere foto is de plaat van het knieschot wel verwijderd, gezien de afdruk op de muur.
Nou ja, warme lucht stijgt omhoog. Dus je wil een soort 'deken' aan de bovenkant van je huis om de warme lucht binnen te houden. Dit betekent voor mij dus dat het gehele dak/plafond geïsoleerd wordt. Hierdoor blijft de zolder warmer (dus ook de zoldervloer), daardoor blijft de eerste verdieping warmer (en dus ook die vloer) en daardoor blijft ook weer de begane grond warmer.

Dankzij de TONZON vloerisolatie heb ik ook nog een warmtedeken met reflecterend materiaal aan de onderkant.

Groeten!

TostieTech!

• Tostie1987
natural colour schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:34:
Het lijkt erop dat jou woning dicht tegen andere woningen is gebouwd.. dan is het uitermate van belang dat het geluidsniveau van de wp (en airco) op de erfscheiding voldoende laag is... óók met de wind mee gemeten, hierin zijn de wp van Vaillant en Bosch de beste
Hoi Natural,

Ik heb een twee-onder-één-kap woning. We hebben aan één kant buren. Aan de andere kant zit een steeg. Uiteraard hebben we de buitenunits (en de komende warmtepomp buitenunit) zoveel als mogelijk aan die kant laten plaatsen.

Maar je hebt gelijk, beter een goede buur dan een verre vriend.

Groeten!

TostieTech!

• Tostie1987
crimby schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:49:
[...]

Als je geld zat hebt kan je dat doen, maar ik vind beide relevant. Geld kan maar een keer uitgegeven worden.

Comfort, duurzaamheid en de financiële kant zijn voor mij allen belangrijk. En als ik investeer dan bekijk ik ook graag alledrie de ROI’s. Sommige zijn uit te rekenen, anderen wat moeilijker. Maargoed ik vroeg het ook aan @Tostie1987
Hoi Crimby,

Ik snap dus wat je zegt, maar ROI (Return Of Investment) vind ik niet het allerbelangrijkste. Klinkt misschien wat 'wappie', maar de wereld beter achterlaten als toen ik erin kwam, is wel een doel dat ik nastreef. Daarnaast kan ik een goed huis achterlaten voor mijn zoon mochten wij er ooit niet meer zijn.

Natuurlijk speelt ROI wel mee, maar als je bijvoorbeeld 20 jaar in hetzelfde huis blijft wonen, dan haal je het er met gemak uit. Daarnaast heb ik 20 jaar wooncomfort. Dit geldt ook absoluut mee en mag niet vergeten worden.

Als je slim gebruikmaakt van de subsidies die er zijn, kom je al een heel eind. Als je (ik geloof binnen twee jaar na een isolatiemaatregel) een nieuwe isolatiemaatregel doet, dan wordt zelf je ISDE subsidie in sommige gevallen verdubbeld. Dat is natuurlijk super gunstig en scheelt veel op de investering. Daarnaast kwam ik er dus achter dat onze gemeente een 'klimaatplein' heeft. Dat is extra subsidie bovenop de ISDE subsidie. Je hoeft enkel de factuur en bewijsmateriaal van plaatsing aan te leveren en je krijgt dit bedrag ook nog eens. Hierdoor scheelt het helemaal aanzienlijk op de totaal gemaakte investering.

Groeten!

TostieTech!

• Djvdb
Tostie1987 schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:35:
[...]

Hoi Djvdb,

Bedankt!

Nee, dat heb ik nog niet gezien.

Ik heb meerdere gesprekken met DeWarmte gehad en zij geven aan dat 8 kWh het piekvermogen is en dat deze warmtepomp ook gemakkelijk op lagere wattages kan draaien zodat deze niet gaan pendelen.

Het klopt dat een full-electric warmtepomp zoals wij die willen er veel langer over doet om het water in het boilervat te verwarmen. Als deze echt 'leeg' is, duurt het zo'n 6 uur voordat deze weer volledig is opgewarmd. DeWarmte heeft op dit moment twee boilervaten. De kleinste is op dit moment 200 Liter en de grootste 300 Liter. De grootste is enkel hoger dan het vat van 200 Liter, niet breder. Wij hebben de ruimte en hebben daarom gekozen voor 300 L. Uiteraard is deze iets duurder dan de 200 L. Het ligt natuurlijk eraan hoeveel water je gebruikt. Als je het bad vol laat lopen en je hebt een regendouche waar je lang onder gaat staan, dan raakt deze snel leeg en moet je echt even wachten. Dit is anders dan bij hybride warmtepompen. Die kunnen het boilervat met gas snel verwarmen. Dat is wel een voordeel.
Echter, als je een beetje oplet, dan is het (denk ik) prima te doen. Ook dit ga ik natuurlijk testen en neem ik mee in de serie die ik aan het maken ben.

Groeten!

TostieTech!
Dat is niet heel standaard voor full electric dat is meer een uniek principe van deWarmte (dacht dat Adlar castra hetzelfde doet) of wanneer je een warmtepomp combineert met een warmtepompboiler. Meeste full electric warmtepompen warmen het vat binnen 1 a 2u op als deze leeg is.

Pagina: 1