Overstappen van modelcontract naar vast contract per 31 dec

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• challenger
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 16:21
Ik heb een anderhalf jaar geleden een modelcontract afgesloten bij Mega. Dit was de beste optie aangezien ik per jaar ongeveer 5000 kWh teruglever (en bij een modelcontract heb je niet te maken met terugleverkosten).

Ik heb zojuist een mooi 1-jarig vast contract gevonden bij Vattenfall, maar ik kan dat niet pas in laten gaan op 1 jan 2027. Enige mogelijkheid is tot 2 maanden in de toekomst, behalve als je aangeeft dat je verhuist en je nog geen contract hebt lopen (dan is het 3 maanden).

Gelet op de geopolitieke ontwikkelingen wil ik eigenlijk dit contract nu afsluiten, maar dan gaat het dus op 11 november in. Niet ideaal aangezien het volgens mij administratief gezien handiger zou zijn om het Mega contract te laten doorlopen tot einde jaar ivm saldering.

Suggesties?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:26
Hoeveel denk je te verliezen door die ene maand niet te kunnen salderen? (Hoeveel verbruikte je vorig jaar in december * hoeveel betaal je per kWh in december)
Hoeveel denk je dat de prijzen gaan schommelen?

Voor rest; niemand kan prijzen voorspellen, anders zouden ze rijk worden en het niet delen :)
Wel durf ik te voorspellen dat wanneer er meer schaarste komt de prijzen omhoog zullen gaan, echter de prijzen zullen dalen wanneer de schaarste weer voorbij is.

• challenger
Ik heb even gekeken, afgelopen jaren zitten we in die periode op levering van rond de 300 kWh per maand. Dus als ik uit ga van zeg anderhalve maand en terugleveren verwaarloos komt dat neer op 450 * 0,315095 = 141 euro. Ofwel 25 euro per week.

Maakt het toch wel een interessante puzzel, nieuwe contract is rond de 420 euro aan variabele kosten voor 12 maanden. Pas als dat met meer dan 30% zou stijgen in de komende 6 weken zou het interessant zijn om nu dat contract al vast te leggen.

Met andere woorden, daar heb je een glazen bol voor nodig. Wellicht is Vattenfall bereid om het contract 3 maanden van te voren te laten ingaan, denk dat ik ze maandag even bel.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Je kan ook afsluiten en dan net voor het einde van je 14 dagen bedenktijd kijken of de Vattenfall aanbieding er nog is (of een andere betere aanbieding). Dan annuleren en opnieuw aanvragen. Dan weer 14 dagen bedenktijd en herhalen totdat je het op 1 januari in kan laten gaan.

Is de aanbieding slechter of verdwenen, dan heb je alsnog een contract wat alleen iets eerder ingaat.

• challenger
Goed idee @Novax, ik heb toch maar vandaag een contract afgesloten. Had ook Vattenfall nog even gebeld, contract kan niet later dan 2 maanden in de toekomst ingaan.

Over 2 weken nog even kijken hoe de situatie er voor staat, alle andere contracten waren op jaarbasis minimaal 180 euro meer dan Vattenfall.