UWQHD Spel computer inclusief scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BackBones
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:20
Ik heb al sinds sirka 2015 geen nieuwe computer meer gekocht. Hoewel de prijzen erg hoog zijn, komen we daar voorlopig waarschijnlijk niet omheen en vind ik het toch wel tijd voor een nieuwe. Dit is eigenlijk al een wens van enige jaren :D
Het mag dijdelijk zijn dat ik niet meer helemaal bij ben met de huidige 'trends' etc.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal er voornamelijk computer spellen op spelen. Ik speel verschillende type games (AC, Shooters, WoW, GTA en meer.) Voor de rest "huis, tuin en keuken' gebruik. Geen audio/photo/video berwerking of andere zware lasten behalve games.

Ik zit op dit moment nog op 1080p @ 60hz Ik wil graag upgraden naar UWQHD (3440 x 1440) minimaal 100hz. CURVED! Om deze reden is ook een nieuw scherm nodig.
Ik heb geen ervaring met curved schermen of deze resolutie, maar dit heeft mij al een lange tijd aangetrokken. Als je denkt dat ik hier spijt van ga krijgen, mag je me overtuigen :D

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik woon in Noorwegen en prijzen zijn hier hoe dan ook anders (hoger dan in NL), dus ik zal uiteindelijk hier mijn eigen onderzoek in doen. Om toch een indicatie te hebben, richt prijs is onder de 3000 euro tenzij het echt zin heeft om hier (iets) overheen te gaan. Dit is inclusief scherm. Anders geen randapparatuur.

Ik hoef niet het snelste van het snelste. Liever bang for buck en kwaliteit dan "10 extra fps". Ik ben me er van bewust dat dit niet altijd op voorhand makkelijk te bepalen is. Maar input en ervaringen hoor ik graag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Huidige keyboard, muis etc neem ik mee.

Mogenlijk huidig 1080p scherm als tweede scherm. Ik zal moeten kijken hoe dat er uit ziet op het bureau.

Ik denk ook dat ik geen nieuwe kast nodig heb (gebruik nu de Fractal Design Define R5)

Verder overweeg ik om mijn huidige SSD's te blijven gebruiken en (op dit moment) geen nieuwe SSD aan te schaffen. Voornamelijk om de prijs een beetje te drukken en ik verwacht geen significant prestatie verschil. Correct me if I'm wrong! Ik heb al een keer een upgrade naar een 2tb SSD gemaakt (NIET M2).
Ik heb wel de BBG suggestie in de tabel hieronder opgenomen, maar overweeg dus om deze NIET aan te schaffen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle interne onderdelen met de kommentaren van hierboven + UWQHD scherm
Hieronder het lijstje wat ik zelf bij elkaar.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 249,49€ 249,49
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 799,90€ 799,90
1MonitorsMSI MAG 341CQP QD-OLED Zwart€ 555,-€ 555,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 23,84€ 23,84
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 545,-€ 545,-
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 82,99€ 82,99
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 254,-€ 254,-
Totaal€ 2.659,22
Voor het scherm heb ik de MSI MAG 341CQP QD-OLED gekozen. Ik weet dat hier ook een 240 en zelfs een 360HZ versie van is, maar deze zijn hier in Noorwegen echt significant duurder en ik denk niet dat dit nodig is. Alternatieve suggesties zijn welkom.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nee. Kwaliteit is het belangrijkst.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Het moederbord moet WIFI ondersteunen. Ik heb op dit moment geen bekabelde optie.

Het moet allemaal in de Define R5 passen, tenzij je mij er van overtuigd dat ik een nieuwe kast nodig heb. Dit is een vrij grote kast, dus ik verwacht hier eignelijk geen problemen.

Voor zover mogenlijk/in te schatten kwaliteit en toekomst bestendige onderdelen.

Ga je overklokken?

Nooit gedaan en geen intenties om mee te beginnen.

Wat verwacht je van ons?
Een check of dit een goed systeem is. Eventueel suggesties voor alternatieven.
Zoals gezegt het hoeft allemaal niet de meest snelle onderdelen te zijn, zolang allese soepel loopt. Bang for buck en kwaliteit zijn het belangrijkst. Het liefst ook iets dat een lange tijd mee gaat.

1 Eigenlijk is het hele systeem gebaseerd rond het scherm. Dus eigenlijk is monitor keuze nummer 1. Zoals gezegt heb ik hier geen ervaring mee, dus als je hier gedachtes over hebt, mag je deze graag delen.

2 Daarna komt het natuurlijk op de individuele onderdelen. Passen ze goed bij elkaar? Is er iets overkill of moet ik juist iets 'sterkers'.

3 Gezien de ram prijzen, is 16GB misschien genoeg?

4 Is er een significante reden om een nieuwe SSD aan te schaffen of kan ik mijn huidige gewoon gebruiken.

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:23
Ik zou een moederbord nemen met een PCIe5.0 slot voor de videokaart (B850), dat hoeft weinig meer te kosten.
Videokaarten zijn dagprijzen, dus kijk ook naar alternatieven.
Voor een 7800X3D met zijn extra cache voegt snel geheugen weinig toe, dus hier zou ik op besparen met een goedkopere 32Gb set.
Neem een 750W ATX3.1 voeding met 3x PEG8 aansluitingen. Dat is het advies van de Be Quiet PSU calculator ivm de spanningspieken van de 9070XT.
Je kunt je huidige SSD gebruiken, maar als die ouder is dan 4jaar dan zou ik die niet meer als primary SSD gebruiken waar het OS op staat.
De Define 5 heeft een behoorlijk gesloten front, dus let op de koeling. Verwijder overbodige HDD cages en kijk of je een extra front of bottom fan moet plaatsen.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:28
Neem de uitvoering: ASUS TUF Gaming B650E-PLUS WIFI uitvoering van het moederbord. Deze komt met PCIe 5.0 x16 ipv. PCIe 4.0 x16 voor een videokaart en WiFi 6E ipv. WiFi 6.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2202312;1874660/

Verder zou ik inderdaad een sterkere voeding nemen met 3x 6+2 PCIe.

Geheugen kan een stuk goedkoper. Videokaart en opslag kan ietsje goedkoper.

Monitor heb ik niet zo'n verstand van; het geeft beeld en dat is genoeg voor mij. Daar heeft iemand anders wellicht informatie over.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 249,49€ 249,49
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650E-PLUS WIFI€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 779,-€ 779,-
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 30,90€ 30,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z38€ 449,-€ 449,-
1VoedingenNZXT C850 Gold Core€ 89,90€ 89,90
1Interne ssd'sKioxia Exceria Plus G3 2TB€ 244,90€ 244,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.982,19

[ Voor 4% gewijzigd door Apart op 12-09-2026 18:21 ]

https://ko-fi.com/apart

• BackBones
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:20
Woezik schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:43:
De Define 5 heeft een behoorlijk gesloten front, dus let op de koeling. Verwijder overbodige HDD cages en kijk of je een extra front of bottom fan moet plaatsen.
@Woezik Bedankt voor je reactie, ik neem dat allemaal mee. Ik gebruik de HDD cages inderdaad niet. Extra fans had ik nog niet aan gedacht, maar dat is inderdaad wel een goed punt.

@Apart Ook bedankt voor je reactie en een 'nieuw' lijstje. Ik ga even dingen hier lokaal verifieren (beschikbaarheid en prijzen) en zal dan een update plaatsen.

Als iemand in de tussentijd nog een comment heeft over het scherm, hoor ik het graag.