Draadloze oplossing geluid tussen beamer en Arc (via eARC)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mijn vraag
Onze woning is voorzien van een kelder en een van die ruimtes daarvan wil ik gaan gebruiken als een soort van mini-bioscoop. Nu dacht ik bij de bouw van de woning overal over te hebben nagedacht wat betreft aansluitpunten en loze leidingen, maar ik loop nu toch tegen een probleem.

Ik heb een beamer die ik op het plafond wil monteren. Op het plafond is op een goede plek (juiste afstand van het scherm) een stroompunt aanwezig. Daar kan ik de beamer + de Apple TV monteren (die dan op WiFi zit). De Arc zit echter in een kast een paar meter verderop (waar er stroom en een netwerkverbinding is), er is geen fysieke verbinding mogelijk tussen deze twee (de hele kelder is van beton en goten frezen kan dus gewoon niet meer). Aan het plafond hangen twee extra speakers (Sonos, via WiFi) en de sub staat los in de ruimte (Sonos, ook via WiFi).

Om het te verduidelijken heb ik een plaatje gemaakt op basis van de installatietekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBM9DT0PC5d0vQTHUsN51Qg117Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZQbqFXHCOOm9f1OixKNQNdgH.png?f=fotoalbum_large

Mijn probleem is nu hoe ik het geluid van de AppleTV / beamer op de Arc krijg met behoud van Dolby (oftewel via eARC). Ik zou natuurlijk het geluid via Airplay kunnen doen, maar volgens mij houd je dan enkel stereo over en dat is nou juist voor deze ruimte niet gewenst.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Beamer: XGIMI TITAN Noir Max
Scherm: Evanesce Tab-Tension B 120"
Video-bron: Apple TV 4K
Audio: Sonos Arc + SUB + 2x ERA300

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb GPT er al op los gelaten en die komt met allerlei oplossingen, maar de meest gewenste (wireless eARC tussen beamer en Arc) kan hij niet iets op vinden. Hij komt met wireless HDMI, maar naar mijn idee kunnen we beter de audio draadloos maken dan het beeld (bitrate daarvan is natuurlijk veel lager).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19uPM0P3x6DIszwfj9yjuAmaAUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/04vqpdrSjVaXlPzU1e2IfXoV.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel dit gevonden om eARC signaal via een netwerkkabel over een afstand te vervoeren. Alleen dan moet ik bij de beamer ook nog iets hebben om dat netwerksignaal weer draadloos te maken; zou ik daarvoor met een Unifi UDB uitkunnen op het uiteinde bij de beamer + uiteinde bij de ARC dan gewoon op de vaste netwerkaansluiting (op de loze leiding daar is een netwerkkabel getrokken)? Deze oplossing stuurt signaal niet over IP. Dat doet deze met deze (i.c.m. met Unifi UDB) wel, maar wordt wel een prijzige oplossing (bijna 1k).

Hebben jullie nog andere ideeën?

[ Voor 13% gewijzigd door Rebunted op 12-09-2026 14:23 ]

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Rebunted schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:29:
Mijn vraag
[...] er is geen fysieke verbinding mogelijk tussen deze twee (de hele kelder is van beton en goten frezen kan dus gewoon niet meer).
Hoe ver is de bouw? Is de dekvloer van de verdieping er boven al gereed? Zo niet dan kan je door nog langs werken.
Als daar géén vloerverwarming in zit kan je ook daar eventueel nog in frezen.

Anders ontkom je denk ik niet aan een kabelgoot langs het plafon. Als je een mat-zwarte goot gebruikt en het plafond zwart maakt dan valt het nauwelijks op.

Spel en typfouten voorbehouden

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
FredvZ schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:02:
[...]

Hoe ver is de bouw? Is de dekvloer van de verdieping er boven al gereed? Zo niet dan kan je door nog langs werken.
Als daar géén vloerverwarming in zit kan je ook daar eventueel nog in frezen.

Anders ontkom je denk ik niet aan een kabelgoot langs het plafon. Als je een mat-zwarte goot gebruikt en het plafond zwart maakt dan valt het nauwelijks op.
We wonen er al een paar jaar. Infrezen is geen optie (het is ook nog een dikke breedplaatvloer erboven). Hoop dat er toch nog iets anders mogelijk is dan een kabelgoot.