Wij hebben een ouder huis zonder mechanische ventilatie, waarin de oude bewoners een ventilator op zolder in de vloer hebben gestoken die via een leiding boven de douchecabine uitkomt en met een slang naar buiten gevoerd wordt.
Ding was stuk, dus vervangen en meteen een slimme stekker ertussen zodat ik 'm met HA kan aansturen. Luchtvochtigheidsmetertje bovenop de spiegel in de badkamer geplaatst zodat we daarop kunnen aansturen.
Nu heb ik al iets werkend, maar het is nog niet perfect dus ik was vooral even benieuwd hoe anderen dit doen. Kon niet echt voorbeelden vinden op het forum, vandaar deze post.
Met wat hulp van een LLM heb ik een setup gemaakt die een extra sensor toevoegd waarin het laagst-gemeten luchtvochtigheidspercentage staat van de afgelopen 24 uur. Ik heb daar later 12 uur van gemaakt omdat de ventilator op een regenachtige dag niet meer uitging.
Voor het uitschakelen zou ik misschien ook de inschakeltijd minus een paar minuten kunnen pakken om te zien wat op dat specifieke moment de luchtvochtigheid was. Om zo in ieder geval niet te sturen op de luchtvochtigheid van 11 uur geleden. Maar dat lost niet alles op.
Mijn vraag is eigenlijk: hoe regelen jullie dit? Is er überhaupt een "perfecte" oplossing?
Ding was stuk, dus vervangen en meteen een slimme stekker ertussen zodat ik 'm met HA kan aansturen. Luchtvochtigheidsmetertje bovenop de spiegel in de badkamer geplaatst zodat we daarop kunnen aansturen.
Nu heb ik al iets werkend, maar het is nog niet perfect dus ik was vooral even benieuwd hoe anderen dit doen. Kon niet echt voorbeelden vinden op het forum, vandaar deze post.
Met wat hulp van een LLM heb ik een setup gemaakt die een extra sensor toevoegd waarin het laagst-gemeten luchtvochtigheidspercentage staat van de afgelopen 24 uur. Ik heb daar later 12 uur van gemaakt omdat de ventilator op een regenachtige dag niet meer uitging.
YAML:
De automatisering kijkt naar zowel het huidige pecentage als die hierboven. Bij 10% boven de minimale luchtvochtigheid gaat de fan aan. Bij een terugkeer van 3% boven het minimum, gaat de fan weer uit. Ook is er een helper die aan/uit wordt geschakeld zodat een handmatige actie niet de nek omgedraaid wordt.1
2
3
4
5
6
7
8
| sensor: - platform: statistics name: "Bathroom Humidity 12h Min" entity_id: sensor.tze200_9yapgbuv_ts0601_humidity state_characteristic: value_min sampling_size: 1000 max_age: hours: 12 |
YAML:
Wekt op zicht aardig, maar het komt wel voor dat de ventilator veel te lang blijft draaien, of dat de ventilator juist niet aan gaat omdat het minimum al 80% was (afgelopen week een keer voorgekomen op een natte dag).1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| alias: Bathroom Fan - Humidity Control description: Turn on fan when humidity rises, off when back to baseline triggers: - entity_id: sensor.tze200_9yapgbuv_ts0601_humidity trigger: state conditions: [] actions: - if: - condition: template value_template: | {{ is_state('input_boolean.bathroom_fan_active', 'off') and states('sensor.tze200_9yapgbuv_ts0601_humidity') | float(0) >= states('sensor.bathroom_humidity_12h_min') | float(40) + 10 }} then: - target: entity_id: input_boolean.bathroom_fan_active action: input_boolean.turn_on - target: entity_id: switch.tz3000_okaz9tjs_ts011f_3 action: switch.turn_on - if: - condition: template value_template: | {{ is_state('input_boolean.bathroom_fan_active', 'on') and states('sensor.tze200_9yapgbuv_ts0601_humidity') | float(0) <= states('sensor.bathroom_humidity_12h_min') | float(40) + 3 }} then: - target: entity_id: switch.tz3000_okaz9tjs_ts011f_3 action: switch.turn_off - target: entity_id: input_boolean.bathroom_fan_active action: input_boolean.turn_off mode: single |
Voor het uitschakelen zou ik misschien ook de inschakeltijd minus een paar minuten kunnen pakken om te zien wat op dat specifieke moment de luchtvochtigheid was. Om zo in ieder geval niet te sturen op de luchtvochtigheid van 11 uur geleden. Maar dat lost niet alles op.
Mijn vraag is eigenlijk: hoe regelen jullie dit? Is er überhaupt een "perfecte" oplossing?