HomeAssistant - ventilator op luchtvochtigheid aansturen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:03

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Wij hebben een ouder huis zonder mechanische ventilatie, waarin de oude bewoners een ventilator op zolder in de vloer hebben gestoken die via een leiding boven de douchecabine uitkomt en met een slang naar buiten gevoerd wordt.

Ding was stuk, dus vervangen en meteen een slimme stekker ertussen zodat ik 'm met HA kan aansturen. Luchtvochtigheidsmetertje bovenop de spiegel in de badkamer geplaatst zodat we daarop kunnen aansturen.

Nu heb ik al iets werkend, maar het is nog niet perfect dus ik was vooral even benieuwd hoe anderen dit doen. Kon niet echt voorbeelden vinden op het forum, vandaar deze post.

Met wat hulp van een LLM heb ik een setup gemaakt die een extra sensor toevoegd waarin het laagst-gemeten luchtvochtigheidspercentage staat van de afgelopen 24 uur. Ik heb daar later 12 uur van gemaakt omdat de ventilator op een regenachtige dag niet meer uitging. :+
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: statistics
    name: "Bathroom Humidity 12h Min"
    entity_id: sensor.tze200_9yapgbuv_ts0601_humidity
    state_characteristic: value_min
    sampling_size: 1000
    max_age:
      hours: 12
De automatisering kijkt naar zowel het huidige pecentage als die hierboven. Bij 10% boven de minimale luchtvochtigheid gaat de fan aan. Bij een terugkeer van 3% boven het minimum, gaat de fan weer uit. Ook is er een helper die aan/uit wordt geschakeld zodat een handmatige actie niet de nek omgedraaid wordt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Bathroom Fan - Humidity Control
description: Turn on fan when humidity rises, off when back to baseline
triggers:
  - entity_id: sensor.tze200_9yapgbuv_ts0601_humidity
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - if:
      - condition: template
        value_template: |
          {{ 
            is_state('input_boolean.bathroom_fan_active', 'off') and 
            states('sensor.tze200_9yapgbuv_ts0601_humidity') | float(0) >= 
            states('sensor.bathroom_humidity_12h_min') | float(40) + 10
          }}
    then:
      - target:
          entity_id: input_boolean.bathroom_fan_active
        action: input_boolean.turn_on
      - target:
          entity_id: switch.tz3000_okaz9tjs_ts011f_3
        action: switch.turn_on
  - if:
      - condition: template
        value_template: |
          {{ 
            is_state('input_boolean.bathroom_fan_active', 'on') and 
            states('sensor.tze200_9yapgbuv_ts0601_humidity') | float(0) <= 
            states('sensor.bathroom_humidity_12h_min') | float(40) + 3
          }}
    then:
      - target:
          entity_id: switch.tz3000_okaz9tjs_ts011f_3
        action: switch.turn_off
      - target:
          entity_id: input_boolean.bathroom_fan_active
        action: input_boolean.turn_off
mode: single
Wekt op zicht aardig, maar het komt wel voor dat de ventilator veel te lang blijft draaien, of dat de ventilator juist niet aan gaat omdat het minimum al 80% was (afgelopen week een keer voorgekomen op een natte dag).

Voor het uitschakelen zou ik misschien ook de inschakeltijd minus een paar minuten kunnen pakken om te zien wat op dat specifieke moment de luchtvochtigheid was. Om zo in ieder geval niet te sturen op de luchtvochtigheid van 11 uur geleden. Maar dat lost niet alles op.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe regelen jullie dit? Is er überhaupt een "perfecte" oplossing? :)

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:13

CyBeRSPiN

sinds 2001

Trigger op warmwater gebruik en een vaste nadraaitijd. Doe niks met de luchtvochtigheid.

• highking

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Goeie! Hoewel ie dan ook inschakelt als iemand de handen wast met warm water, maar ik neem aan dat je dan aanstuurt vanaf een bepaald gebruik/tijdspanne?

Een combinatie is misschien wel leuk, uit als de luchtvochtigheid gelijk is aan die voordat de boel aan ging, in plaats van aan te nemen dat het wel prima is na x-tijd.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Luchtvochtigheid binnen is ook afhankelijk van de luchtvochtigheid buiten. Ik stuur de ventilatie van de badkamer op het verschil tussen de luchtvochtigheid in de badkamer en de luchtvochtigheid in een kamer op dezelfde etage. Als het verschil gedurende 1minuut groter is dan 30% gaat de ventilatie aan en als het verschil gedurende 1 minuut kleiner is dan 15% weer uit. Sturen op een relatieve waarde ipv een absolute waarde zorgt dat de luchtvochtigheid van de buitenlucht wegvalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Prisma16 op 12-09-2026 15:53 ]

• highking

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Oh dat is een goeie! Extra sensor kost niet zoveel.

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:17
Ik gebruik een statistics sensor om de verandering over de laatste 3 minuten te bepalen. Als die waarde boven bijv. 5 komt zet ik de ventilator en spiegelverwarming aan. De eerste gaat na 30m weer uit, de tweede na 20m.

zoiets:

sensor:
- platform: statistics
name: "Bathroom Humidity 3m Change"
entity_id: sensor.bathroom_humidity
state_characteristic: change
max_age:
minutes: 3
sampling_size: 60
precision: 1

Gemini had nog een aardige suggestie om een andere humidity sensor in een naastgelegen kamer als baseline te gebruiken om de ventilator weer uit te zetten. Mij te ingewikkeld :)

• highking

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Oh dat is ook een goeie! Alweer zat ideeën om mee te gaan spelen binnenkort. :)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:13

CyBeRSPiN

sinds 2001

highking schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:53:
Goeie! Hoewel ie dan ook inschakelt als iemand de handen wast met warm water, maar ik neem aan dat je dan aanstuurt vanaf een bepaald gebruik/tijdspanne?

Een combinatie is misschien wel leuk, uit als de luchtvochtigheid gelijk is aan die voordat de boel aan ging, in plaats van aan te nemen dat het wel prima is na x-tijd.
Klopt. Als warmwatergebruik binnen 5min weer stopt gaat ie meteen weer uit.
Je zou een temperatuursensor kunnen plaatsen op de aanvoerleiding naar je douche, zodat je niet triggert bij ander warmwatergebruik.

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:13

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Goede tip, dank. Ik kende de integratie "derivative" / "afgeleide" nog niet. Ga ik vast voor meerdere regelingen gebruiken.

• highking

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Op dit moment een luchtvochtigheid van 82%, en de ventilator slaat niet aan omdat het minimum in de afgelopen 12 uur 76% was. |:(

Toevallig gisteren een tweede sensor besteld. Eens zien of afstemmen op een andere kamer doet. Dat lijkt me vooralsnog een vrij goed plan. :)

• mysense
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:01
ik gebruik een 'helper > trend' in home assistant. Als ik een snelle stijging in luchtvochtigheid zie dan schakel ik de ventalatie voor 20-30 minuten in. Voor mij werkt dat goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2TaTHE8PnAayXu9ZLDPWjtFhqA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kpyv1KsUIf2sb1fmpu3sdVyy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARDupfP2AaE5tsN-ZUGzjTRkM8o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YAVjlRJqHH6UZkOBaTRrsLf0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpuQX8yLJmG4BE3g8I9_3tl_tVU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OTzqAP57lqKVAcFjFP2Sx2ZL.png?f=user_large
Pagina: 1