hulp gezocht waterzijdig aansluiten itho hp-s 95

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• stannie1
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08:16
Mijn vraag
...goedenavond,

door omstandigheden (ziekte) is het aansluiten van onze itho hp-s 95 warmtepomp een tijdje uitgesteld geweest incl de verbouwing. nu na 2 jaar is alles begin van het jaar opgepakt en zou nu de wp aangesloten kunnen worden door de installateur en nu komt het... die is niet meer beschikbaar sinds enkele maanden helaas en dus zit ik met een wp die nog waterzijdig aangesloten moet worden. nu wil ik dit zelf gaan doen (koeltechnisch heeft de airco monteur gedaan.die was heel bereidwillig gezien de omstandigheden) en zoek dus hulp of mijn bevindingen goed zijn....

heb 2 open verdelers (1 op boven en 1 beneden) waarvan de 32mm leidingen naar de technische ruimte gaan.

heb wavin sentio als bediening in huis.

en een boilervat die indirect met de spiraal verwarmt word.

wie kan mij vertellen of mijn aansluitingen op mijn schets kloppen en het zo aangesloten mag worden.

alvast heel erg bedankt voor de moeite iedereen.

groetjes Stan

Alle reacties

• stannie1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGESi5Vx13U1UQKHc8s9Eesq3J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5sm802VkivZzPRjZsrFUqDG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oem32WmLEqtlDAPTPbUd8TfcJLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiACl0DEFGMppDPuFanjUH4F.jpg?f=fotoalbum_large

• stannie1
Ook zoek ik de installateurscode om de instellingen te wijzigen,want schijnbaar werkt hij anders niet met de wavin sentio samen (hoe dat precies zit/moet moet ik nog uitvogelen ook🤔).

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:54
Is het niet beter om een nieuwe installateur in te schakelen?

De aansluitingen lijken te kloppen (let op: retour,aanvoer,boiler) maar alle bedrading, sensoren en beveiliging moet natuurlijk ook aangesloten worden. Tevens dient het geheel ingeregeld te worden. Lijkt me een aardige klus om dit via GoT te gaan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 11-09-2026 22:00 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:55

DIY

stannie1 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:31:
Ook zoek ik de installateurscode om de instellingen te wijzigen,want schijnbaar werkt hij anders niet met de wavin sentio samen (hoe dat precies zit/moet moet ik nog uitvogelen ook🤔).
3225

Waterzijdig aansluiten en afregelen kun je prima zelf met de installatiehandleiding erbij.

Check even je display/conroller, want ik ben er tegengekomen waar het menu niet gelijk opstarte (je blijft dan in Windows hangen).

Verstandig om dat (magneet) filter in de retour op te nemen, dan gaat de prut niet in je warmtewisselaar zitten.

[ Voor 43% gewijzigd door DIY op 11-09-2026 22:46 ]

• stannie1
DIY schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:33:
[...]

3225

Waterzijdig aansluiten kun je prima zelf met de installatiehandleiding erbij. Check even je display/conroller, want ik ben er tegengekomen waar het menu niet gelijk opstarte (je blijft dan in Windows hangen).
Als je staal/radiatoren in je afgiftesysteem hebt is het verstandig om een magneetfilter in de retour op te nemen, dan gaat de prut niet in je warmtewisselaar zitten.
Thanks, heb de handleiding doorgelezen en dacht ook dat moet ik zelf ook kunnen🙂. Vandaar het tekeningetje hoe ik hem aan wilde sluiten. Electra sluit de elektricien aan en de sensoren zijn standaard gelabeld dus lijkt mij plug and play. Hoe bedoel je als het display blijft hangen in windows? Is er dan een defect,want heb itho gebeld en gaven aan dat ik hem kon aanmelden zelf voor de garantie. Alvast heel erg bedankt

• DIY

DIY

Ik kreeg het opgelost door handmatig de applicatie opnieuw te installeren (installatie bestand stond er al op). Maar wellicht is het bij jou niet nodig of helpt Itho je onder garantie. Als je hem opstart en je komt gelijk in de warmtepomp applicatie zit het goed.

Afgelopen jaar een hele rits van die dingen afgeperst voor klanten die ze zelf geïnstalleerd hadden, dus gaat jou (met wat geduld) ook lukken.

[ Voor 21% gewijzigd door DIY op 11-09-2026 22:52 ]

• stannie1
Jim423 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:58:
Is het niet beter om een nieuwe installateur in te schakelen?

De aansluitingen lijken te kloppen (let op: retour,aanvoer,boiler) maar alle bedrading, sensoren en beveiliging moet natuurlijk ook aangesloten worden. Tevens dient het geheel ingeregeld te worden. Lijkt me een aardige klus om dit via GoT te gaan doen.
Op zich lijkt het mij mee te vallen qua werk. De elektricien sluit de elektra aan en de rest is gelabeld en zijn stekkers die alleen ingeklikt moet worden. Het inregelen moet ook wel meevallen omdat alles ltv verwarming is en de sentio dat aanstuurt . Gaat mij erom dat het waterzijdig klopt van mijn schetsje want een andere installateur is er niet 1 2 3 namelijk en zit met een kleine man die ik niet in de kou kan laten zitten straks.

Gr Stan

• stannie1
DIY schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:50:
Ik kreeg het opgelost door handmatig de applicatie opnieuw te installeren (installatie bestand stond er al op). Maar wellicht is het bij jou niet nodig of helpt Itho je onder garantie. Als je hem opstart en je komt gelijk in de warmtepomp applicatie zit het goed.

Afgelopen jaar een hele rits van die dingen afgeperst voor klanten die ze zelf geïnstalleerd hadden, dus gaat jou (met wat geduld) ook lukken.
Heb gelukkig tijd genoeg ervoor en alle adviezen enz zijn welkom👍. Ga het in de gaten houden als hij eenmaal aangesloten is en aan kan wat het scherm zegt. Bedankt🙂👍

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:54
Heb je de handleiding erbij? Daar staat het schema. Goed opletten dus welke buis op welke aansluiting komt (volgorde noem ik hierboven). Zorg ook dat alles goed gebeugeld zit en de meerlagenbuis niet eruit schuift terwijl je hem aan het persen/knijpen bent. Je kunt bijv. een streepje met stift erop zetten voordat je hiermee begint. Juiste gereedschap gebruiken en mooi rond afknippen. Succes.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• stannie1
Jim423 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 23:01:
Heb je de handleiding erbij? Daar staat het schema. Goed opletten dus welke buis op welke aansluiting komt (volgorde noem ik hierboven). Zorg ook dat alles goed gebeugeld zit en de meerlagenbuis niet eruit schuift terwijl je hem aan het persen/knijpen bent. Je kunt bijv. een streepje met stift erop zetten voordat je hiermee begint. Juiste gereedschap gebruiken en mooi rond afknippen. Succes.
klop ik heb de handleiding erbij (alles is gewoon nieuw in doos met garantie als ik hem aanmeld).

heb een perstang en gereedschap ervoor zelf en gaat mij erom dat het schetsje wat ik gemaakt heb klopt en hoe groot expansievat bijv erbij hoort en of er een aquastaat op moet bij de aanvoer (zie die niet in de handleiding staan). de sensoren zag ik ook in de handleiding staan en is maar instekkeren. de instellingen zien we wel weer als hij eenmaal aankan :) ...als het maar vast warm kan worden deze winter want zit met een kleine namelijk.

bedankt alvast

[ Voor 4% gewijzigd door stannie1 op 12-09-2026 08:14 ]

• DIY

DIY

Neem aan dat je met Aquastaat een maximumthermostaat bedoelt. Die is niet nodig.

De maat expansievat die bij je cv ketel zat is meestal prima. Voor een gemiddelde woning is 25L zat. Hier een maatstaf als het een nieuw systeem is https://www.janwit.nl/welk-expansievat-heb-ik-nodig/

Je schets lijkt (vanuit een logisch oogpunt) ok, maar dat kun je zelf het beste bepalen met de installatiehandleiding, want we kennen de aansluitingvolgorde op de binnenunit niet.

Zit er in de koudwaterleiding (drinkwater) van je boilervat een inlaatcombinatie? De openingsdruk (staat erop) moet lager zijn dan de maximale druk op het typeplaatje van je boilervat.

Een bypass is alleen nodig als alle groepen kunnen dichtlopen, dan moet de druk weg kunnen. Als je bv pomploze vloerverwaming verdelers hebt is die niet nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door DIY op 12-09-2026 08:54 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:02
Heb je ook gedacht aan eventueel balanceren/inregelen groepen?

Ik weet niet of je vloerverwarming of radiatoren hebt. Maar dit netjes afstellen met 2 verdelers die mogelijk niet gebalanceerd zijn kan een uitdaging opleveren. Mocht het vvw zijn met zone groepen zal het denk ik wel meevallen.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:02
P.s. als er nieuwe vloerverwarming ligt is de kans groot dat ze al bedacht hebben hoeveel flow per groep je nodig hebt. Dan is het een kwestie van regel ventielen instellen.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

Pagina: 1