Ik heb de MOVA LumeGret A4000, in mijn testopstelling samen met een B4000-uitbreiding, gekoppeld aan Home Assistant via een eigen community custom integration.
De versie die ik publiek deel is bewust read-only. Home Assistant leest de accu en de MOVA Smart Meter P1 uit, maar stuurt vanuit deze publieke integratie geen laad-, ontlaad- of andere besturingscommando's naar de batterij.
Wat wordt uitgelezen?
A4000:
- SoC
- batterijvermogen
- laadvermogen
- ontlaadvermogen
- batterijstroom
- richting
- bedrijfsstatus
Smart Meter P1:
- netvermogen
- netafname
- teruglevering
De koppeling gebruikt de MOVAhome EU-cloud en leest standaard ongeveer iedere 10 seconden uit.
Installatie:
De GitHub-repository is opgebouwd als normale Home Assistant custom integration en is voorbereid om als HACS custom repository te gebruiken.
GitHub:
https://github.com/drosharold-coder/mova-lumegret-home-assistant
Belangrijk:
Dit is een onofficiële community-integratie en geen officiële MOVA- of Home Assistant-koppeling. De publieke versie is bewust read-only en bevat geen experimentele schrijf-/EMS-code.
Er zit ook documentatie bij voor installatie, troubleshooting, ondersteunde apparaten, FAQ, testmatrix en een optioneel Energy Dashboard-package.
Feedback, testen met andere MOVA-modellen en bugmeldingen zijn welkom via GitHub Issues.
Huidige publieke release: v0.1.3
v0.1.4 is in voorbereiding na de laatste praktijktest.
De versie die ik publiek deel is bewust read-only. Home Assistant leest de accu en de MOVA Smart Meter P1 uit, maar stuurt vanuit deze publieke integratie geen laad-, ontlaad- of andere besturingscommando's naar de batterij.
Wat wordt uitgelezen?
A4000:
- SoC
- batterijvermogen
- laadvermogen
- ontlaadvermogen
- batterijstroom
- richting
- bedrijfsstatus
Smart Meter P1:
- netvermogen
- netafname
- teruglevering
De koppeling gebruikt de MOVAhome EU-cloud en leest standaard ongeveer iedere 10 seconden uit.
Installatie:
De GitHub-repository is opgebouwd als normale Home Assistant custom integration en is voorbereid om als HACS custom repository te gebruiken.
GitHub:
https://github.com/drosharold-coder/mova-lumegret-home-assistant
Belangrijk:
Dit is een onofficiële community-integratie en geen officiële MOVA- of Home Assistant-koppeling. De publieke versie is bewust read-only en bevat geen experimentele schrijf-/EMS-code.
Er zit ook documentatie bij voor installatie, troubleshooting, ondersteunde apparaten, FAQ, testmatrix en een optioneel Energy Dashboard-package.
Feedback, testen met andere MOVA-modellen en bugmeldingen zijn welkom via GitHub Issues.
Huidige publieke release: v0.1.3
v0.1.4 is in voorbereiding na de laatste praktijktest.