MOVA LumeGret A4000 +Meter P1 werkend in Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• blablahar
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 11-09 22:09
Ik heb de MOVA LumeGret A4000, in mijn testopstelling samen met een B4000-uitbreiding, gekoppeld aan Home Assistant via een eigen community custom integration.

De versie die ik publiek deel is bewust read-only. Home Assistant leest de accu en de MOVA Smart Meter P1 uit, maar stuurt vanuit deze publieke integratie geen laad-, ontlaad- of andere besturingscommando's naar de batterij.

Wat wordt uitgelezen?

A4000:

- SoC

- batterijvermogen

- laadvermogen

- ontlaadvermogen

- batterijstroom

- richting

- bedrijfsstatus

Smart Meter P1:

- netvermogen

- netafname

- teruglevering

De koppeling gebruikt de MOVAhome EU-cloud en leest standaard ongeveer iedere 10 seconden uit.

Installatie:

De GitHub-repository is opgebouwd als normale Home Assistant custom integration en is voorbereid om als HACS custom repository te gebruiken.

GitHub:

https://github.com/drosharold-coder/mova-lumegret-home-assistant

Belangrijk:

Dit is een onofficiële community-integratie en geen officiële MOVA- of Home Assistant-koppeling. De publieke versie is bewust read-only en bevat geen experimentele schrijf-/EMS-code.

Er zit ook documentatie bij voor installatie, troubleshooting, ondersteunde apparaten, FAQ, testmatrix en een optioneel Energy Dashboard-package.

Feedback, testen met andere MOVA-modellen en bugmeldingen zijn welkom via GitHub Issues.

Huidige publieke release: v0.1.3

v0.1.4 is in voorbereiding na de laatste praktijktest.