Tado en meerdere woningen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ericmierlo
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 14-09 12:52
Beste panel leden.

Recent hoorde ik dat het met de laatste update van de Tado app mogelijk is om meerdere max 5 woningen te besturen.

Ik vroeg me af of ik deze nieuwe functionaliteit kan (mis) bruiken voor een ander doel nl.

Meerdere programma's in te stellen.

Bv

Normaal programma (huis 1)

Thuiswerkdag (huis 2)

Logies op bezoek (huis 3) etc tm huis5

Elk huis krijgt dan dezelfde !! thermostaatknoppen maar een ander programma !!

Door een van de huizen aan te zetten en de andere uit kunnen verschillende programma's gekozen worden.

Ik heb deze functie altijd erg gemist voor tado en vraag me af of ik op bovengenoemde manier wel uit verschillende programma's kan kiezen

Graag jullie reactie hierop.

Gr Eric

Alle reacties

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het lijkt me niet. Want je koppelt een 'huis' 1:1 aan een bridge. En die bridge bestuurt je radiatorknoppen. Dus hoe zie jij het voor je dat je meerdere programma's op die bridge gaat plaatsen?

Maar wat je wel kunt doen is een smarthome-oplossing als Home Assistant of Homey opzetten en die je Tado laten besturen.

Bij mij stelt Home Assistant de geolocatie van Tado (v3) in. Dus als wij van huis zijn dan zet hij die op afwezig. Die functie zit natuurlijk al in de Tado app, maar met Home Assistant heb ik er meer controle over. Dus als wij van huis is, maar er een oppas aanwezig, dan geef ik dat aan in Home Assistant waardoor Tado denkt dat wij thuis zijn. (Daarnaast blijven alle lampen en de ventilatie het doen en gaat het alarm er niet op).

• ericmierlo
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 14-09 12:52
Beste Lezer van mijn bericht.

Allereerst hartelijk dank voor uw reactie.

Ik denkt dat u een punt hebt. Elk huis heeft een eigen bridge. Daar had ik geen rekening mee gehouden. Ik ga mij ook eens orienteren naar de mogelijkheden van Home Assist.

Daarnaast blijf ik het erg jammer vinden dat Tado zelf geen mogelijkheden bied om gebruik te maken van meerdere programmas.

Met vriendelijke groeten Eric

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Tado heeft twee programma's: Thuis en weg.

Het idee daarachter is dat wanneer er iemand thuis is (of onderweg naar huis), de verwarming alles lekker comfortabel maakt. Daarbij houdt het rekening met de voorkeuren per moment, dat kun je helemaal instellen.

Totdat iedereen van huis is, dan gaat de verwarming omlaag naar een ingestelde temperatuur. Dat blijft zo totdat Tado door heeft dat iemand in de buurt is en weer omschakelt naar het 'thuis' programma.

Dus in jouw geval zou ik alle dagen als 'Thuiswerkdagen' instellen en zorgen dat je geolocatie aan staat. Zet de 'afwezigheidstemperatuur' verder niet te laag (zeker niet van de woonkamer of werkkamer) zodat die ruimtes relatief snel op temperatuur gebracht kunnen worden. Heb je geen thuiswerkdag? Dan zorgt Tado er zelf voor dat de temperatuur omlaag gaat; je bent immers niet thuis. En heb je bezoek terwijl je zelf niet thuis bent? Dan kun je in Tado de geolocatie even uitzetten en aangeven dat er iemand 'thuis' is. (Andersom kan ook, je kunt ook thuis zetten en aangeven dat er niemand thuis is).

Heb je meerdere huisgenoten? Zorg dan dat ze elk de Tado app installeren en hun geolocation aanzetten. Dan houdt Tado rekening met iedereen rekening.

Dus aan deze zaken hebben ze al gedacht. Maar mocht dat niet genoeg zijn dan kun je (zoals ik al zei) met Home Assistant nog meer voor elkaar krijgen. Al zou ik wel eerst kijken of je met Tado alles gedaan kunt krijgen, je moet dingen niet complexer maken dan ze al zijn.