Advies met betrekking to creëren extra slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:37
Beste mede-tweakers,

Mijn vrouw is in verwachting van ons tweede kindje dat we in februari verwachten. Dit betekent dat we een tweede kinderkamer moeten realiseren. We hebben een aantal opties in huis, maar komen er samen niet helemaal uit. Daarom ben ik benieuwd naar jullie ideeën en meningen.
De woning
  • Jaren '90 twee-onder-een-kap, 154 m² woonoppervlak (volgens de huidige meetstandaard)
  • Vier jaar geleden volledig gerenoveerd, op de zolder na
  • Bij die renovatie hebben we van een grote slaapkamer de badkamer gemaakt; de oude badkamer is nu bergruimte
  • In de bijkeuken is een wasmachine aansluiting en 2 stopcontacten met eigen groep gerealiseerd.
Indeling:
VerdiepingRuimtes
Begane grondO.a. bijkeuken, met een wasmachineaansluiting die we bij de verbouwing hebben laten aanleggen
1e verdieping2 normale slaapkamers, grote badkamer, bergruimte
2e verdieping (zolder)Wasruimte en een grote thuiswerkplek (nu dubbele werkplek)
Onze wensen
  • Ik werk regelmatig thuis en heb het plan om naast mijn baan kleinschalig voor mezelf te beginnen. Een fatsoenlijke rustige werkruimte is voor mij belangrijk, inclusief ruimte voor een kast met boeken, administratie, elektronica (devbordjes, etc), etc.
  • Mijn vrouw werkt daarnaast ook regelmatig thuis maar vindf het prettiger in de keuken te zitten. Toch zou een dubbele werkplek de voorkeur hebben.
  • De wasruimte moet praktisch blijven, met voldoende ruimte om was te drogen.
Wat de ruimtes kunnen:
  • Bergruimte 1e verdieping: hier past net een bureau en een stoel, maar dan is het vol. Een kast past er niet meer bij (deur kan dan niet meer open i.v.m. schuine wand. Deze ruimte zou wel omgebouwd kunnen worden tot wasruimte.
  • Wasruimte zolder: groot genoeg voor een enkele werkplek (ca. 2,50 x 3 m), maar met een schuine kap en niet afsluitbaar met een deur vanwege de locatie van de vlizotrap naar de vliering.
De opties
Optie 1: Huidige werkruimte opsplitsen De werkruimte op zolder wordt opgedeeld in twee kamers van ca. 2,90 x 3 m, waarvan één met een schuine kap van 30°. Eén wordt slaapkamer, één werkkamer. De wasruimte blijft waar hij is.

Optie 2: Werkruimte wordt slaapkamer, wasruimte wordt werkruimte De huidige werkruimte wordt kinderkamer. De wasruimte wordt werkplek (2,50 x 3 m, schuine kap, niet afsluitbaar). De wasmachine verhuist naar de bergruimte op de 1e verdieping.

Optie 3: Werkruimte wordt slaapkamer, werkplek naar de bergruimte De huidige werkruimte wordt kinderkamer. De wasruimte blijft wasruimte. De werkplek verhuist naar de bergruimte op de 1e verdieping.

Optie 4: Wasmachine naar de bijkeuken Zoals optie 2, maar de wasmachine en droger gaan naar de bijkeuken op de begane grond, waar al een aansluiting ligt. Dit scheelt kosten, maar mijn vrouw ziet het niet meer zitten om de machines naar beneden te verplaatsen.
De knelpunten
  1. Bergruimte als werkruimte voelt te krap (optie 3). Geen ruimte voor kasten, etc. Ook met 2 mensen onmogelijk tegelijk te werken.
  2. Wasruimte als werkruimte vraagt een verbouwing van de zolder (optie 2 en 4). We willen eigenlijk verhuizen (al lange tijd, maar is tot op heden niet gelukt), dus ik stop liever niet nog meer geld in de woning met het risico dat we het er bij verkoop niet uithalen. Wasmachine en droger ombouw moeten weggehaald worden, keukenblok zal plaats moeten maken en er zal een nieuwe vloer in moeten omdat deze niet onder de machines is doorgelegd.
  3. Wasruimte op de 1e verdieping vind ik minder handig (optie 2). De ruimte is klein en er is weinig plek om was te drogen. Ook zal er hier een aansltuing gerealiseerd moeten worden waar deze in de bijkeuken al aanwezig is.
  4. Airco nodig bij slapen op zolder: Om de zolder slaapbaar te maken in de zomer zal er een airco moeten komen. Deze wordt enorm warm.
Verhuizen?
We zoeken ook naar een andere woning, maar gezien de huidige markt en de woning die we nu hebben, is een stap vooruit meteen een erg kostbare. Dat is lastig te realiseren zonder flink hoger in de maandlasten te komen, als het al mogelijk is. We gaan er dus vanuit dat we het de komende tijd in deze woning moeten oplossen. Ook is onze woning grondig gerenoveerd en volledige naar onze wensen gemaakt wat de lat voor een volgende woning erg hoog legt.
Mijn vragen aan jullie
  • Welke optie zouden jullie kiezen, en waarom?
  • Hoe zien jullie de afweging tussen investeren in de huidige woning en de kans dat we binnen een paar jaar toch verhuizen?
  • Zijn er opties die we over het hoofd zien?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Tekeningen en foto's
Huidige wasruimte op zolder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGtPXUZ7IAKYouknBVXpqX3-8OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c41woE8uG4KEYdsHKkvCK7d8.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige werkplek op zolder:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMkz3JRzNhTH-0kKOnuaI6Vp8Ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kn93pMWqpLbHmrg8gM1Ubv8W.jpg?f=fotoalbum_large

1 werkplek verplaatst naar 1e verdieping. Hier sta ik tegen de muur aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8rlWmX0ElPstS37XLp_SEdIf7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GUggUMoL3hAM1PeJwPBP6Ix.jpg?f=fotoalbum_large
1e verdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH29mViEW0bmcxECJdUL2t9EW2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtMv3sDRiw2KQLh7SBJqhCme.jpg?f=fotoalbum_tile
2e verdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRwx5jaQY6Fj14VqN35P2R6Y1X4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05QZGR1sfj13rAzc9e5115Ej.jpg?f=fotoalbum_tile
Alvast bedankt voor jullie feedback!

Alle reacties

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48
Optie 5: kinderen bij elkaar leggen, sparen en verhuizen.

Met name gezien: "We willen eigenlijk verhuizen (al lange tijd, maar is tot op heden niet gelukt), dus ik stop liever niet nog meer geld in de woning met het risico dat we het er bij verkoop niet uithalen."

PVO

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Zelf op zolder gaan slapen en op de eerste verdieping de 2 slaapkamers voor de kiddo's. Werkhok behouden op eerste. Minste/geen verbouwingskosten, lekker verder sparen en verhuizen wanneer mogelijk.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:55
Hoe kom je op een woonopervalk van 150m2?

De eerste verdieping is iets van 44m2. De zolder minder dan dat, iets van 40m2

Dat betekent dat je woonkamer een uitbouw heeft van 4,7 meter ten opzichte van het normale huis?

Ik zou ook zoek gaan naar een ander huis met een grotere boven verdieping

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:37
President schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:33:
Hoe kom je op een woonopervalk van 150m2?

De eerste verdieping is iets van 44m2. De zolder minder dan dat, iets van 40m2

Dat betekent dat je woonkamer een uitbouw heeft van 4,7 meter ten opzichte van het normale huis?

Ik zou ook zoek gaan naar een ander huis met een grotere boven verdieping
De beneden verdieping is uitgebouwt aan de achterzijde en er zt een garage aan de woning vast wat nu bijkeuken , hal en 2e toilet is. :)

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:46
Persoonlijk snap ik niet waarom mensen wasmachines naar boven (laten) tillen.

Mijn voorkeur heeft die machines op de begane grond te plaatsen, veel makkelijker.

Maar goed ieder zijn voorkeur.

Optie 5. Kinderen bij elkaar zou ook prima kunnen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:55
DVX73 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:42:

Mijn voorkeur heeft die machines op de begane grond te plaatsen, veel makkelijker.

Mja, ik zou persoonlijk niet weten waar ik in mijn tussenwoning een wasmachine en droger zou moeten plaatsen... Los van de ruimte hoor je ze dus constant als ze aan staan

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
DVX73 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:42:

Het is even een klote werkje, maar het is eenmalig? Stel je woont ergens 5-10 jaar (of langer), wat maakt het dan uit dat je 1 keer een wasmachine naar boven moet tillen? Met een paar man is het zo gepiept. En als je een nieuwe koopt betaal je 2-3 tientjes extra en brengen ze de nieuwe naar boven + halen ze de oude op. Bij mij staat hij overigens ook op de beganegrond, maar het zou me niet uit maken om hem weer boven het hebben staan.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Pagina: 1