Advies voor monoblock L/W warmtepomp voor zelf installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:45

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Hoi hoi,

Als vervolg op het verduurzamen van mijn huis, jaren 60 2-onder-1-kap/150m2, zou ik graag een warmtepomp willen installeren. Ik heb al het een en ander aan de CV leidingen en radiatoren gesleuteld, dus ik zou graag zelf een monoblock willen neerzetten en die "in bedrijf" laten stellen door een erkende installateur voor de subsidie.

Voor context, mijn gasverbruik de afgelopen jaren is rond de 800-1000m3 inclusief SWW en ik heb de aanvoertemperatuur van de CV al meer dan een jaar op 45-50 graden staan zonder problemen.

De spouwmuur is geisoleerd met ingeblazen glaswol, de kruipruimte in de woonkamer is geïsoleerd met PUR en er is triple glas in kunstof kozijnen geplaatst. Ook is het dak voorzien van een 17cm+ dikke laag steenwol, al is dit geen ruimte die ik actief wil verwarmen. Ook zijn er op de bovenste verdiepingen dit jaar airco's (5kW multi-split) geplaatst waarmee de zolder slaapkamer verwarmd kan worden en de slaapkamers op de eerste verdieping bijverwarmd kunnen worden.

Mijn plan is om voor SWW een losse WP boiler op zolder te plaatsen, dus dit hoeft niet ik de capaciteit van de WP voorzien te worden.

Door het relatief lage gasverbruik, de aanwezigheid van de airco's en de afwezigheid van SWW verwacht ik dat een WP vermogen van rond de 5kW voldoende zal zijn, waarbij het moduleren heel belangrijk zal zijn om in het voor- en najaar niet te veel te pendelen.

Ik hang al enige tijd rond in een paar topics hier op het forum in te topics voor specifieke merken en modellen, maar mij ontbreekt een overzicht van wat op dit moment de beste prijs/prestatie opties zijn voor een monoblock.

Een goede integratie met Home Assistant zou een extra pluspunt zijn.

Welke opties heb ik al gevonden (zoals ik zei, ik mis het overzicht van alle opties):
  • Itho Daalderop Amber 6,5kW
    • Relatief goedkoop
    • Goede ervaringen gelezen mbt geluidsniveau en uitstraling
    • €4125 bij Warmteservice, minus €2125 subsidie
    • Moduleren tot 2,3kW
    • Negatieve berichten gelezen over WinCE software problemen, wel actie van Itho
    • COP A7/W35 in de datasheet van "maar" 4.4
  • Remeha Confida 10 6kW
    • Goedkoop
    • Ziet er niet uit
    • €3.625 bij Technim, minus €2575 subsidie
    • Moduleren tot 2,53kW
    • COP A7/W35 van 4,89
    • Relatief nieuw, dus nog weinig ervaringen te vinden
  • Vaillant en NIBE modellen lijken bijna dubbel zo duur omdat je de controle unit erbij moet kopen, of heb ik dit fout begrepen?

Alle reacties

• Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 20:55
Hoi!
Welke vragen heb je precies?

Vaillant, NIBE, Daikin is wat duurder dan de merken die je zelf noemt. Op tweakers is voor elk merk wel een groep fans te vinden.

Belangrijk om te weten is wat jouw afgiftesysteem is? Heb je vloerverwarming? Wat staat altijd open en wat niet? Dit is van belang of jij je uberhaupt zorgen hoeft te maken over pendelen en wat voor buffervat je nodig hebt.

Ik heb zelf een confida gekocht. Hier hoort ook een binnenmodule bij. Je hebt twee soorten 10 e 40. Als je de 40E pakt heb je ook een BUH erin. Ik weet niet of je dit meeneemt in je berekeningen? Er zijn een paar merken die geen binnenunit hebben, zoals bijvoorbeeld Mitsubishi.

Remeha en Itho zijn inderdaad scherp aan de prijs. Reden dat ik voor Remeha ben gegaan is de prijs, betrouwbare grote naam en de specificaties. Remeha heeft als basis een Midea model (wereldspeler) en hebben daar zelf een andere printplaat en software in gestopt. Mij geef het in ieder geval vertrouwen als je bij een grote club zit.

Vaillant fans zijn er ook genoeg bij tweakers, dat zijn ook erg goede warmtepompen. Maar wel wat hoger in de prijs. Bij mij zou het zo'n 2-3k schelen.

Veel plezier met uitzoeken!

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Tomm89 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:20:
Op tweakers is voor elk merk wel een groep fans te vinden.
Dat is een beetje mijn uitdaging, ik zie dat er veel topics zijn over specifieke merken en modellen, maar dat geeft mij geen inzicht in de onderlinge vergelijking over merk model ik het beste kan kiezen.
Belangrijk om te weten is wat jouw afgiftesysteem is? Heb je vloerverwarming? Wat staat altijd open en wat niet? Dit is van belang of jij je uberhaupt zorgen hoeft te maken over pendelen en wat voor buffervat je nodig hebt.
Ik heb voor nu alleen vv op de badkamer en grote T22 en T33 radiatoren van 220x50cm op de bovenverdieping. Op de beneden verdieping is het vooral een convectorput met ventilatoren erop die het meeste vermogen afgeeft, naast een enkele T22 in de keuken en wat oudere radiatoren in de hal. Zoals gezegd werkte dit systeem afgelopen winter goed met een aanvoer temperatuur van 45 tot 50 graden. Ik denk dus dat een WP hier ook geen probleem mee zou moeten hebben, als het nodig blijkt kan ik nog een in-line buffervat plaatsen voor extra volume.
Ik heb zelf een confida gekocht. Hier hoort ook een binnenmodule bij. Je hebt twee soorten 10 e 40. Als je de 40E pakt heb je ook een BUH erin. Ik weet niet of je dit meeneemt in je berekeningen? Er zijn een paar merken die geen binnenunit hebben, zoals bijvoorbeeld Mitsubishi.
De BUH is inderdaad goed om rekening mee te houden, het was mij niet duidelijk aan de hand van de specificaties alleen of deze er nu in zat of niet. Ik zou in dat geval zeker voor de 40E gaan met backup voor de veiligheid.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 21:13
Daikin heeft een goede monobloc zonder binnenunit en is scherper qua prijs dan Itho

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Technician- schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:38:
Daikin heeft een goede monobloc zonder binnenunit en is scherper qua prijs dan Itho
Bedoel je het R32 model, de Daikin Altherma 6.0 kW? Ik was onder de indruk dat Daikin alleen via een installateur kon en nooit DIY ondersteunt.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 21:13
JJ White schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:00:
[...]

Bedoel je het R32 model, de Daikin Altherma 6.0 kW? Ik was onder de indruk dat Daikin alleen via een installateur kon en nooit DIY ondersteunt.
Het laatste stukje moet sowieso door een installateur voor de subsidie en garantieregeling

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:10
Amber 65 is een 4kW machine als het er om gaat, dus upgraden naar de 95.

Gasverbruik en aanvoer temperatuur is gekleurd… want die airco’s hebben invloed op warmtevraag beneden… dus geen betrouwbare bron meer.

De Itho moet je niet via dozenschuiver doen want dan heb je veel minder goede ondersteuning dan via de Itho ondersteunende forum leden/installateurs

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:47

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Neem een amber via @Carboy54

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:30

Carboy54

Duurzaamheid coach

Een Vaillant kan ook alleen met de VWZ controller worden gecombineerd en is dan zeker in de Pro niet veel duurder. Inkopen bij de groothandel en een installateur zoeken voor het installeren wens ik je veel succes mee. Een goede installateur heeft zijn handen vol aan het installeren momenteel en die zitten daar niet op te wacchten.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Carboy54 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:00:
Een goede installateur heeft zijn handen vol aan het installeren momenteel en die zitten daar niet op te wachten.
Het idee was om de WP zelf te installeren en alleen een installateur het geheel "in bedrijf" laten stellen om de subsidie aan te kunnen vragen, of is dat ook wat jij bedoeld?
Ronald schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:18:
Amber 65 is een 4kW machine als het er om gaat, dus upgraden naar de 95.
Als ik naar de specificaties kijk levert hij bij 7 graden 6,7kW en bij -10 graden 3,4kW, is dat wat je bedoeld? De Remeha 6kW doet bij -7 nog 5,8kW, dat is inderdaad een stuk meer maar lijkt eerder een uitzondering dan de regel.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:30

Carboy54

Duurzaamheid coach

JJ White schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:26:
[...]

Het idee was om de WP zelf te installeren en alleen een installateur het geheel "in bedrijf" laten stellen om de subsidie aan te kunnen vragen, of is dat ook wat jij bedoeld?

[...]

Als ik naar de specificaties kijk levert hij bij 7 graden 6,7kW en bij -10 graden 3,4kW, is dat wat je bedoeld? De Remeha 6kW doet bij -7 nog 5,8kW, dat is inderdaad een stuk meer maar lijkt eerder een uitzondering dan de regel.
Dat is volgens de RVO spelregels niet toegestaan. Het verwarmings toestel moet worden geïnstalleerd door een bedrijf met de juiste SBI code. Voor garantie ook door een bedrijf die merk gecertificeerd is.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

Pagina: 1