Windows\Installer folder loopt vol, mag ik daar verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:42
Beste Tweakers,

Ik loop tegen een nogal vaag probleem aan.

Wij zijn momenteel alle machines aan het patchen via ManageEngine Endpoint Central, op basis van bevindingen uit Rapid7. Nu hebben we één developer-laptop die praktisch vol zit. Er is nog ongeveer 5 GB vrije ruimte beschikbaar en daardoor kan Endpoint Central geen patches meer installeren.

Met TreeSize ben ik gaan onderzoeken waar alle opslagruimte naartoe gaat, en het blijkt vooral de map C:\Windows\Installer te zijn die enorm groot is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KC_6tpIFymuPL2p5HFOcAMaOsGo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rLrtyaVlhTw5mN3SwG65BNT5.png?f=user_large

Volgens Copilot en diverse bronnen op internet is het echter geen goed idee om zomaar bestanden uit deze map te verwijderen, omdat Windows Installer (MSI) deze bestanden later nog nodig kan hebben voor updates, reparaties of uninstall-acties.

Ik heb ondertussen het volgende al geprobeerd:
  • Disk Cleanup / Schijfopruiming
  • Verwijderen van ongebruikte taalpakketten
  • Analyse met TreeSize
  • Diverse PowerShell- en CMD-controles die Copilot voorstelde
Maar dat heeft nauwelijks iets opgeleverd. Schijfopruiming vond ongeveer 500 MB en het verwijderen van taalpakketten nog eens circa 1,5 GB.

De situatie is wat lastig omdat ik deze laptop momenteel niet kan vervangen. De developer zit midden in vier projecten die dit jaar nog afgerond moeten worden, waardoor een migratie naar een nieuwe machine op dit moment geen realistische optie is. Ondertussen blijft SecOps uiteraard druk zetten om de ontbrekende patches te installeren.

Mijn vraag:

Heeft iemand ervaring met een sterk groeiende Windows\Installer-map? Is er een veilige manier om daar ruimte terug te winnen, of zijn er tools die kunnen bepalen welke MSI/MSP-bestanden daadwerkelijk niet meer nodig zijn?

Alle tips of ervaringen zijn welkom, ook als het antwoord simpelweg is dat ik daar absoluut vanaf moet blijven.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• theduke1989
Dit probleem duikt alleen op bij deze developer!

Ik heb deze TS extra op tweakers nu gevraagd, omdat vaak tweakers nog andere kennis heeft wat ik niet ergens anders vinden kan.

[ Voor 57% gewijzigd door theduke1989 op 11-09-2026 10:15 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:47

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Laat SecOps dan een SSD aanschaffen van 500GB; laat de developer een paar uurtjes langskomen en kloon de disk; en ga op een ander moment eens het gesprek (of verdere analyse) aan waarom deze developer er juist last van heeft (is ie persoon ook local admin / power user voor het installeren van spullen)?

Is een enorme dooddoener maar een beetje SSD is goedkoper dan dat jij 3 uur werkt / investeert om het issue te analyseren (en misschien verder vast te lopen).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:26
Persoonlijk doorloop ik bij schoonmaak van een Windows PC de volgende .. "procedure":

"Redelijk veilig" als je weet wat je doet:
- onnodige troep verwijderen uit Programs and Features
- In Device Manager, "Hidden Devices" aanzetten en alle apparaten die ik echt niet meer gebruik verwijderen inclusief drivers (moet je aanvinken)
- Alle oudere windows updates en oude windows versies verwijderen (dan kun je niet meer terug):
code:
1
dism.exe /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase
- Run: cleanmgr en selecteer clean up system files, alles selecteren en OK, laat het lekker lopen
- Zelf nog door de folders browsen en ongebruikte troep verwijderen, in appdata alle temp en cache verwijderen, spotify cache legen (en andere apps)
- Restart

Gevarenzone, kan je OS bricken:
- Resten verwijderen met https://github.com/BCUninstaller/Bulk-Crap-Uninstaller in advanced mode
- Daarna ook ongebruikte/oudere drivers etc eruit gooien: https://github.com/lostindark/driverstoreExplorer
- PatchCleaner draaien: https://github.com/jackharvest/PatchCleanerPS

Windows\Installer wil je niet handmatig schoon maken want die folder bevat eigenlijk alle patches en installers voor geïnstalleerde applicaties, en de MSI's die je gebruik om te repareren of programma's aan te passen. Soms komen daar wel troep dingen tussen die inderdaad niet (meer) relevant zijn. Misschien zul je nog een recovery partitie moeten verplaatsen die achteraan staat, daar zijn ook stappen voor, en dan kan je de OS partitie vergroten, maar daar lijkt mij meer heil in te zitten dan met 250 GB werken (wat is dit, een 2010 laptop?).

Ik heb voor software dev werk een verse laptop sinds een maand (omdat ransomware aanval t bedrijf plat legde, dus alles moest gewiped en opnieuw ingesteld worden van de verzekeringsmaatschappij) en ik zit na 2mnd al op 240GB gebruik.

[ Voor 56% gewijzigd door grasmanek94 op 11-09-2026 10:51 ]

• theduke1989
grasmanek94 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:38:
Persoonlijk doorloop ik bij schoonmaak van een Windows PC de volgende .. "procedure":

- onnodige troep verwijderen uit Programs and Features
- In Device Manager, "Hidden Devices" aanzetten en alle apparaten die ik echt niet meer gebruik verwijderen inclusief drivers (moet je aanvinken)
- Alle oudere windows updates en oude windows versies verwijderen (dan kun je niet meer terug):
code:
1
dism.exe /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase
- Run: cleanmgr en selecteer clean up system files, alles selecteren en OK, laat het lekker lopen
- Restart
- Resten verwijderen met https://github.com/BCUninstaller/Bulk-Crap-Uninstaller in advanced mode
- Daarna ook ongebruikte/oudere drivers etc eruit gooien: https://github.com/lostindark/driverstoreExplorer
- PatchCleaner draaien: https://github.com/jackharvest/PatchCleanerPS
- Zelf nog door de folders browsen en ongebruikte troep verwijderen, in appdata alle temp en cache verwijderen, spotify cache legen (en andere apps)
dism code heeft copilot ook inderdaad ons verteld, maar niet geholpen.

dat soort apps zijn niet toegestaan, die moeten door een shadow IT ronde heen om toegelaten te worden.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:54
Dev laptop met 250GB is natuurlijk wel een lachertje. Neem als organisatie die mensen serieus en lever hen ook een dev laptop met juiste specs. Beetje organisatie heeft gewoon een aparte Dev laptop in het programma zitten. Meer cores, meer geheugen en meer opslag.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• grasmanek94
theduke1989 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:43:
[...]
dat soort apps zijn niet toegestaan
Tja, policy kunnen wij niet bij helpen. Je kunt in de source code (alle apps die ik link zijn open source) kijken hoe die apps het doen, en die stappen handmatig doen.. of je dat wil is een andere en lijkt mij niet de juiste oplossing (vooral niet efficient).
Ik zou zeggen laat IT een 1TB ssdtje bestellen, clonezilla erop, nieuwe erin oude eruit, in disk management partitie vergroten, reboot, testen, werkt? oude wipen.

[ Voor 19% gewijzigd door grasmanek94 op 11-09-2026 10:48 ]

• theduke1989
grasmanek94 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:45:
[...]

Tja, policy kunnen wij niet bij helpen. Je kunt in de source code (alle apps die ik link zijn open source) kijken hoe die apps het doen, en die stappen handmatig doen.. of je dat wil is een andere en lijkt mij niet de juiste oplossing (vooral niet efficient).
Ik zou zeggen laat IT een 1TB ssdtje bestellen, clonezilla erop, nieuwe erin oude eruit, in disk management partitie vergroten, reboot, testen, werkt? oude wipen.
maar hier gaat het specifiek om de folder Windows\installer, die het meeste gebruikt. zijn eigen profiel is rond de 35gb. En waarom specifiek bij deze dev alleen in de Installer folder ? want als ik een copie maak, dan kom op het zelfde uit, ik neem dan de folder mee... of bedoel je wat anders?

• grasmanek94
theduke1989 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:51:
[...]

maar hier gaat het specifiek om de folder Windows\installer, die het meeste gebruikt. zijn eigen profiel is rond de 35gb. En waarom specifiek bij deze dev alleen in de Installer folder ? want als ik een copie maak, dan kom op het zelfde uit, ik neem dan de folder mee... of bedoel je wat anders?
Ja die folder is inderdaad groot, maar dat hoeft niet te betekenen dat dit per abuis is. Mijn folder is 30GB. Een beetje Visual Studio kan al 10GB aantikken voor installer files.

Als ik PatchCleanerPS draai dan is er niet zoveel "fout" in mijn Installer folder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
 _____      _       _      _____ _                            _____   _____
|  __ \    | |     | |    / ____| |                          |  __ \ / ____|
| |__) |_ _| |_ ___| |__ | |    | | ___  __ _ _ __   ___ _ __| |__) | (___                                              
|  ___/ _` | __/ __| '_ \| |    | |/ _ \/ _` | '_ \ / _ \ '__|  ___/ \___ \                                             
| |  | (_| | || (__| | | | |____| |  __/ (_| | | | |  __/ |  | |     ____) |                                            
|_|   \__,_|\__\___|_| |_|\_____|_|\___|\__,_|_| |_|\___|_|  |_|    |_____/                                              
1) Dry-Run (no changes)                                                                                                 
2) Move-Run (quarantine)
3) Delete-Run
Enter 1, 2, or 3 ~[default 1]: 1
Current vendor filter list: Acrobat
Add vendors (comma-separated) or press Enter:
=======================
=== Completed (WhatIf) ===
=======================
=== 339 files still used, 4.47 GB ===
=== 74 files excluded, 20.75 GB ===
=== 30 files orphaned, 767.46 MB ===
Log: C:\Temp\PatchCleanerPS.log
Start over? [y/N]:
Iig ik zal eens naar die exclusions moeten kijken, maar ik krijg geen log.
Edit: Blijkt 20GB aan Adobe dingen die ik niet gebruik, dus ja, Adobe weggegooid en die dingen gecleaned met script.

[ Voor 55% gewijzigd door grasmanek94 op 11-09-2026 11:26 ]

• theduke1989
Skynett schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:45:
Dev laptop met 250GB is natuurlijk wel een lachertje. Neem als organisatie die mensen serieus en lever hen ook een dev laptop met juiste specs. Beetje organisatie heeft gewoon een aparte Dev laptop in het programma zitten. Meer cores, meer geheugen en meer opslag.
ze hebben een dev laptop, andere specs dan de operations teams bijvoorbeeld. Toen der tijd niet echt nodig geweest. maar nu er meer en meer patches komen en alle soort apps groter worden, ben ik met asset management team aan het overleggen om laptops met minstens 512gb te nemen minimaal!

• MAX3400

MAX3400

theduke1989 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:51:
[...]

Sorry maar wat snap je niet als de huidige schijf van 256GB wordt gekloond naar een 1TB schijf? Dan heb je bijna 700GB vrij. Zat om te patchen en de levensduur van de laptop en de projecten door te komen.

Je verzandt erg in dat je iets opgelost wil hebben in de logica en het snappen van welke patch wat is (en dus eigenlijk al oogkleppen hebt voor een praktische oplossing van klonen).

En je kan altijd de oude disk, in goed overleg en met toestemming, alsnog als test-schijfje inzetten om alle tools, opties, etc alsnog een keer doorheen te frommelen en te leren voor een volgende keer.

• theduke1989
MAX3400 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:00:
[...]

Sorry maar wat snap je niet als de huidige schijf van 256GB wordt gekloond naar een 1TB schijf? Dan heb je bijna 700GB vrij. Zat om te patchen en de levensduur van de laptop en de projecten door te komen.

Je verzandt erg in dat je iets opgelost wil hebben in de logica en het snappen van welke patch wat is (en dus eigenlijk al oogkleppen hebt voor een praktische oplossing van klonen).

En je kan altijd de oude disk, in goed overleg en met toestemming, alsnog als test-schijfje inzetten om alle tools, opties, etc alsnog een keer doorheen te frommelen en te leren voor een volgende keer.
dank zal moeten kijken, die moeten dan ook in defender het toe laten om usb data te accepteren. is aan hun dan om het te accepteren. data wordt voorlopig nog geblokt door SecOps. dan kan ik clonezilla device-device mode gebruiken zoals altijd. moet even kijken.

• MAX3400

MAX3400

theduke1989 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:12:
[...]

dank zal moeten kijken, die moeten dan ook in defender het toe laten om usb data te accepteren. is aan hun dan om het te accepteren. data wordt voorlopig nog geblokt door SecOps. dan kan ik clonezilla device-device mode gebruiken zoals altijd. moet even kijken.
Klinkt dus niet als jouw probleem: er moet gepatcht (beleid van SecOps). Er moet compliance zijn (beleid van SecOps). Er moet Defender (SecOps). Er moet (geen) USB-devices (SecOps).

Leg lekker de bal daar neer; ik ken exact dit soort discussies. Fijn overigens dat jij wel het beleid wil uitvoeren (patchen) maar je loopt tegen de Ivoren Toren van SecOps aan en dat beperkt jouw werk, vindingrijkheid & resultaat nu een beetje :)

• theduke1989
MAX3400 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:17:
[...]

Klinkt dus niet als jouw probleem: er moet gepatcht (beleid van SecOps). Er moet compliance zijn (beleid van SecOps). Er moet Defender (SecOps). Er moet (geen) USB-devices (SecOps).

Leg lekker de bal daar neer; ik ken exact dit soort discussies. Fijn overigens dat jij wel het beleid wil uitvoeren (patchen) maar je loopt tegen de Ivoren Toren van SecOps aan en dat beperkt jouw werk, vindingrijkheid & resultaat nu een beetje :)
Klopt, probleem is wel waarom alleen de installer app bij zijn laptop zo vol raakt.

Klopt, daar zit voor mij net de interessante vraag. Als drie andere developers met vergelijkbare hardware, projecten en tooling dit probleem niet hebben, dan ben ik wel benieuwd waarom het specifiek op deze laptop gebeurt. Het lijkt dan eerder iets systeemspecifiek dan een algemeen probleem met de installer of de omgeving.

Druk zetten zijn ze goed in bij SecOps bij ons, probleem is in de praktijk het anders loopt.

[ Voor 5% gewijzigd door theduke1989 op 11-09-2026 11:26 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:29
250GB voor een developer laptop in 2026.
Dat is minder opslagruimte dan mijn mobiele telefoon.
Je mag blij zijn dat die developer nog steeds bij jullie werkt en niet reeds op zoek is gegaan naar een andere werkgever die wel fatsoenlijke middelen beschikbaar stelt om zijn dagelijks werk te kunnen doen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Schijfopruiming system files gedaan?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48

Blokker_1999

Full steam ahead

Skynett schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:45:
Beetje organisatie staat al lang niet meer toe dat developers ontwikkelen op een laptop. Te groot veiligheidsrisico en te traag als je een grote codebase moet compileren. Daar gebruik je centrale, zware machines voor.

Nu moet ik wel toegeven dat in iets of wat bedrijfsomgeving een disk van 250GB gewoon niet meer voldoende is. Een beetje gebruiker vult dat zelfs zonder al te veel software geinstalleerd te hebben.
MAX3400 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:17:
[...]

Dat is natuurlijk ook een eenvoudige stelling. SecOps gaat gewoon terugkomen met de vraag waarom die zoveel geinstalleerd heeft op zo een kleine harde schijf. En dat is geen onterechte vraag uiteindelijk. Vergeet niet dat dit een ander probleem is dan wat SecOps wil oplossen. SecOps will dat een systeem veilig is, en ik denk dat die vraag correct en realistisch is. TS wil wel maar kan niet. Dan wordt de vraag: hoe kunnen we dit bij deze firma oplossen? En wordt het probleem dat we eerst moeten oplossen: hoe kunnen we meer vrije schijfruimte krijgen?

Wat ik zelf als eerste zou doen is eens een kijkje nemen welke de grootste bestanden zijn in die installer folder. Je kan die gewoon uitvoeren en je zult zien voor welke applicatie ze zijn. Dan kan je kijken of dat overeenkomt met je verwachtingen of niet en eventueel daar al actie bij ondernemen.

Als ik even in mijn eigen folder kijk, dan zie ik daar enorm veel patch files in staan (.msp) van een halve GB groot, en het is allemaal, stuk voor stuk, Adobe Acrobat.

Ga ik dan in Settings > Apps > Installed Apps, dan zie ik dat Acrobat 15GB aan disk space inneemt. Evenwel de folder onder C:\Program Files(x86) is maar iets meer dan 1GB groot. Ik vermoed dan ook dat bijna 14GB die daar getoont wordt die patch bestanden zijn. Ik heb dan ook even Acrobat reader van mijn computer verwijderd, en die .msp bestanden zijn ook allemaal mee opgekuist. Als je zo een applicaties tegenkomt loont het misschien van ze even te verwijderen en de nieuwste versie te installeren als die applicatie echt nodig is op dat systeem.

Je kan onder settings natuurlijk ook gewoon even kijken welke applicaties het meesche schijfruimte innemen en kijken of daar iets tussen staat dat weg mag. En denk daarbij dat software die door de jaren heen regelmatig is bijgewerkt dus elke keer zijn installer achter laat in die installer folder.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:26
Blokker_1999 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:07:

Wat ik zelf als eerste zou doen is eens een kijkje nemen welke de grootste bestanden zijn in die installer folder. Je kan die gewoon uitvoeren en je zult zien voor welke applicatie ze zijn. Dan kan je kijken of dat overeenkomt met je verwachtingen of niet en eventueel daar al actie bij ondernemen.
Uitvoeren hoeft niet, sorteren op grootte en de kolommen Subject, Authors en Comments in de Explorer view toegevoegen zou al genoeg moeten zijn om te zien wat het is. (Het Titel attribuut is een beetje zinloos, die is bijna altijd 'Installation Database'. En verwijderen of tijdelijk verplaatsen mag, je hebt die bestanden alleen nodig bij het repareren of netjes verwijderen van programma's

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48

Blokker_1999

Full steam ahead

En verwijderen kan altijd nog door de installer opnieuw van een andere locatie te halen en uit te voeren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1