Welke frees voor mdf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 10:37
Ik wil een stuk uit mdf frezen. Heb thuis alles geprobeerd met mijn nep dremel. Echt krijg ik het niet voor elkaar. Iemand die een frees weet om in mdf te frezen?
...

iRacing Profiel

Alle reacties

• Eendenreetx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-1USps8dcmN1g4C9P0apb5fJPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHaPuLXxDtmt5c842qoHkSKD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/up5XlPonCuQFrVaa1we-3pILUew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xem25XECVh1sQYIMv075lYMO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51mnkZon8mwLF4B5YkaqTsw-hTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vMmWxFu80nYDjtnHllx5tsh.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:56
Een echte (boven)frees zou geen gekke gedachte zijn, voor 3-4 tientjes vindt je ze al nieuw. Een dremel is niet bedoelt voor grote oppervlaktes.

• Eendenreetx
Het oogt op de foto groter dan de werkelijkheid. Het is niet bijzonder groot voor 3 kleine stukjes.

iRacing Profiel

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:38

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Eendenreetx schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:53:
Het oogt op de foto groter dan de werkelijkheid. Het is niet bijzonder groot voor 3 kleine stukjes.
Dit is alsnog een te grote bewerking voor een Dremel, of je moet lekker 3 uur in de stank willen zitten met een klap herrie aan je kop.

MDF is ook gewoon rotzooi, het is (hout)stof met een grote fractie lijm. Het geeft veel plakkend vuil af dat aan (bijv de tanden van een zaagblad) blijft plakken waardoor de bewerking slecht gaat.

Loopt het freesje vol dat je hebt? Welk bitje gebruik je nu dan overigens?

Met een multitool dit uitruimen en dan netjes maken met een Dremel is een optie maar een multitool is niet echt een verfijnd instrument IMHO.

Ik zou hier echt met de bovenfrees aan de slag gaan. :) Heb je niet een buurman of maatje met zo'n ding?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48
Als de stukken van foto 1 en 2 inderdaad niet enorm groot zijn, dan zou ik daarvoor overwegen om gewoon een ouderwetse handmatige figuurzaag te nemen, in combinatie met eventueel een decoupeerzaag voor de onderste rechte stukken.
Foto 3 is een lastiger verhaal, daar ik een bovenfrees denk ik de enige zinvolle optie. Had het nu gewoon hard hout geweest had je met een beitel het gros kunnen verwijderen en daarna de boel goed schuren.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:14
Spherix schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:50:
Een echte (boven)frees zou geen gekke gedachte zijn, voor 3-4 tientjes vindt je ze al nieuw. Een dremel is niet bedoelt voor grote oppervlaktes.
koop een goede 2e hands voor dezelfde prijs, zo'n kleine makita. Geen idee welk bitje er nu op die 'nep' dremel zit, maar dit wordt chaos.

Ik kan het aan de foto's niet heel goed zien, maar de kwaliteit van het MDF ziet er niet grandioos uit, het lijkt uit aardig wat grote vezels te bestaan. Als die dremel bit niet helemaal scherp is wordt dat snel een bende.

|>

• Eendenreetx
Mocht ik zn bovenfrees kunnen krijgen. Hoe werk ik dit dan netjes af? Zn apparaat los op die bovenplaat zwalkt alle kanten op of?

iRacing Profiel

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:03
Bovenfrees moet je altijd geleiden, anders wordt t een zooitje. Idealiter heb je een mal voor die vorm, die je met een kopieerfrees kan volgen. Het kan ook handig zijn de bovenrand van je werkstuk wat breder te maken, zoals t nu is wordt een frees die je op de kopse kant zet nogal wiebelig.

Zorg wel voor fatsoenlijke afzuiging en een stofmasker. Een frees gaat een enorme bende maken, en mdf stof is niet gezond.

Alternatieve benadering: het lijkt alsof je aan beide kanten door de plaat heen gaat. Aangezien mdf toch altijd nabewerking nodig heeft zou je t ook gewoon met rechte lijnen kunnen zagen, en uiteindelijk met vulmiddel opvullen?

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Eendenreetx schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:21:
Mocht ik zn bovenfrees kunnen krijgen. Hoe werk ik dit dan netjes af? Zn apparaat los op die bovenplaat zwalkt alle kanten op of?
Dat ligt een beetje aan je ervaring met zo'n ding.

Maar ik zou als ik jou was dan gewoon de zool plat houden op het wat je nu op de foto ziet als het staande vlak, snap je wat ik bedoel?

Dus niet op dat randje balanceren.

Freesje een mm of 3-4 laten uitsteken en dan rustigjes uitdiepen, niet in 1 keer 18mm willen wegsteken.

ExtraGratis Pro-tip du jour: eerst even oefenen op een afvalstukje d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 11-09-2026 08:28 ]

• Eendenreetx
T_knoop schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:26:
Alternatieve benadering: het lijkt alsof je aan beide kanten door de plaat heen gaat. Aangezien mdf toch altijd nabewerking nodig heeft zou je t ook gewoon met rechte lijnen kunnen zagen, en uiteindelijk met vulmiddel opvullen?
~~
Als ik geen frees kan vinden is dit miss nog wel de beste optie. Dan maar iets meer werk achteraf maar dan is het werkstuk niet verkloot.
Het zijn dan wel behoorlijke stukken die bijgewerkt dienen te worden met vulmiddel. Met gewoon houtplamuur gaat dat niet lukken.

[ Voor 23% gewijzigd door Eendenreetx op 11-09-2026 08:35 ]

iRacing Profiel

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42

Reptile209

- gers -

Eendenreetx schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:21:
Aan weerszijden een lange balk tegen je werkstuk klemmen (met goede lijmklemmen bijvoorbeeld) zodat het bovenvlak breder wordt. Je haalt dan tijdens het frezen ook wel wat hout weg uit een van de balkjes, maar daar doe je niks aan. Dan heb je genoeg oppervlak om stabiel te werken met een frees.

Zo scherp als een voetbal!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:13
Mijn excuses als ik eroverheen heb gelezen maar voor MDF is de richting waarin je freest super belangrijk! Het is bij normaal hout ook belangrijk maar bij MDF al helemaal.

Vaak staat er op de frees een klein pijltje die de frees richting aangeeft.

Voor MDF wil je voornamelijk tegenlopend frezen!

Afbeeldingslocatie: https://www.woodworking.nl/data/attachments/14/14691-88d98078da471052b303b6847d1c91b7.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door CMos op 11-09-2026 09:45 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:10

Rmg

Pak een kantenfrees, een bovenfrees is echt te onhandelbaar, beter nog een rechte slijper.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rmg schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:47:
Pak een kantenfrees, een bovenfrees is echt te onhandelbaar, beter nog een rechte slijper.
Dat ligt aan je bovenfrees (en je ervaring) want ik ben het daar met mijn OF1010 niet mee eens.

Het kleinere zooltje en het lichtere gewicht maken een kantrenfrees prima geschikt voor dit klusje maar om een bovenfrees te onhandelbaar vinden gaat IMHO wat ver :)

edit: die tip voor die rechte slijper (a.k.a. stiftslijper) is een goeie overigens. Dat gaat met iets meer geweld dan een Dremel qua afname.

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 11-09-2026 09:56 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Eendenreetx

zoiets kan allicht ook, maar dan ligt die machine daarna wel lang te verstoffen vrees ik.

Korrel 40 erop en gaan. :P

Afbeeldingslocatie: https://ls.codetech.nl/shops/276466/files/449195433/stanley-stanley-sfmce210b-v20-accu-powerfile-zonde.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 11-09-2026 09:59 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:10

Rmg

Fraggert schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:55:
[...]

Dat ligt aan je bovenfrees (en je ervaring) want ik ben het daar met mijn OF1010 niet mee eens.
Ik nam even aan dat TS niet een OF1010 van 600+ euro heeft liggen maar eerder kijkt naar een parkside of een Bosch POF als het advies een bovenfrees is. :X :+

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 11-09-2026 10:09 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Rmg ah ja, je hebt ook wel gelijk ook trouwens. zonder ervaring gaat zo;n machine vrij snel met je aan de wandel natuurlijk.

ik tipte TS ook even al om vooral een proefstukje te gaan frezen.

ALs je wat vaker klust is een bovenfrees (welke dan ook) wel een enorm leuke aanwinst om eens veel leuke dingen te kunnen doen qua afwerking, maakt het leven soms weer net ff makkelijker :)

• Eendenreetx
Ik ga het niet vaker gebruiken dus het moet zo goedkoop maar wel zo goed mogelijk. Het word dus toch een bovenfrees proberen te regelen. En anders recht afzagen en opvullen. Maar hoe je dat netjes in de ronding gaat opvullen....

Ik zal de werf eens oplopen. Zo'n rechte slijper wat voor bitje moet daar dan in?

[ Voor 15% gewijzigd door Eendenreetx op 11-09-2026 10:14 ]

iRacing Profiel

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:37

AlphaRomeo

FP ProMod
MDF kun je ook snijden met een scherp (stanley) mes en wat gezond verstand. Persoonlijk zou ik eerst zo traditioneel mogelijk alles weghalen wat met een zaagje kan en pas daarna bezig gaan met schuren, snijden of frezen. Dit hele stuk weg frezen is niet nodig en daarom juist zo ingewikkeld. Als je de eerste foto bekijkt, zet dan gewoon een zaag op die lijnen en begin ze naar beneden te zagen. Dat doe je aan de andere kant ook. Dan heb je al een heel stuk materiaal weg en hoef je alleen maar wat hoekjes bij te werken toch?

• Eendenreetx
Ik heb een bovenfrees mee voor het weekend. We gaan met de tips aan de slag en vanavond weten we het resultaat

iRacing Profiel

Pagina: 1