Keuze 3d printer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Cornk
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-09 21:50
Ik heb nu een wanhao duplicator i3 plus maar die is heel slecht. Leveling werkt niet goed en printkwaliteit is ook erg slecht.

Wat is nu een goede printer die ik vanaf mijn laptop een opdracht kan sturen, automatishe levelling, automatisch van kleur kan wisselen tijdens het printen en max 400,- kost.

Als ik op 123-3d kijk kom ik uit op:

https://www.123-3d.nl/Anycubic3D-Anycubic-Kobra-X-3D-Printer-KBX0WH0A-O-i14823.html

https://www.123-3d.nl/Creality3D-Creality-3D-K2-3D-printer-1002110098-i13040.html

https://www.123-3d.nl/Creality3D-Creality-3D-K2-Combo-3D-printer-i15662.html

Als ik op internet kijk word ik gek van de opties. Wat is een goede printer die voldoet aan de voorwaarden en goede printkwaliteit heeft? Liefst kwa afmetingen wat geprint kan worden gelijk aan wanhao die ik nu heb.

Alle reacties

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je al bij Bambulab gekeken?

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-10 15:02

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zou zelf toch eens naar de Bambu Lab P1S kijken. Zonder AMS valt deze binnen je budget. Je geeft aan meerdere kleuren te willen printen. Dan kom je al snel uit bij de versie met AMS.
https://eu.store.bambulab.com/products/p1s?from=home_web_p1_detail&t=1789104852848

Persoonlijk zou ik dan voor de AMS 2 Pro gaan. Deze is makkelijker te onderhouden. Als er bijvoorbeeld filament afbreekt, kun je veel makkelijker bij de PTFE-tubes. Daarnaast kan de AMS 2 Pro filament drogen en heeft hij nog een aantal verbeteringen ten opzichte van de eerste AMS.

P1S met AMS 2 Pro inclusief verzenden komt op 568,23. En als je aanmeld voor nieuwsbrief kan zijn dat je nog eens 10 euro korting krijgt. Prijzen liggen dus nagenoeg gelijk naar waar je nar aan kijken bent.

Je kunt direct printen vanaf je laptop, maar ook je mobiel ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 11-09-2026 07:42 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 12:58
alle bovenstaande printer kunnen hetzelfde en hebben tegenwoordig een prima ecosysteem, voordeel van de bambus is wel dat er tegenwoordig veel gebruikers zijn waardoor printinstellingen vrij makkelijk te vinden zijn of automatisch gevonden worden voor verschillende filamenttypes. Dit maakt printen voor de beginner vaak makkelijker. Wil je meer opties dan is bambus ecosysteem wat meer gesloten dan de creality, daar zou je zelf makkelijker sensoren of iets dergelijks aan toe kunnen voegen.

Meestal is modden voor de meeste 3d printer gebruikers niet nodig en is een Bambu printer net wat vriendelijker dan de bovenstaande 3 die je post.

[ Voor 4% gewijzigd door WeeDzi op 11-09-2026 11:02 ]

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
https://eu.anycubic.com/products/kobra-s1-combo misschien?

Ik heb hem zelf nu al een paar maanden in gebruik en erg tevreden mee.

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-10 13:16
Elegoo Centuari Carbon? Mijn zoon heeft zo'n ding en is erg tevreden, prijs kwaliteit is gewoon erg goed.

• janvanhetdak
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:46
Ik zou kijken naar een QidI Tech Q2 Combo, prijs perfect voor de kwaliteit die je krijgt. De combo is multifilament dus kan je meerdere kleuren gebruiken, met natuurlijk de gebruikelijke afval.

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:34

Fjeze

AllesPerfect!

janvanhetdak schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:48:
Ik zou kijken naar een QidI Tech Q2 Combo, prijs perfect voor de kwaliteit die je krijgt. De combo is multifilament dus kan je meerdere kleuren gebruiken, met natuurlijk de gebruikelijke afval.
Wat is een beetje het grote verschil/voordeel van deze ten opzichte van de Anycubic S1 Combo?
Ik heb nu een Anycubic Kobra X, maar zit toch ook te kijken naar een dichte xyz printer.
Anycubic Kobra S1 (Max)
QidI Tech Q2 Combo
Bambulab P2S

Ik zie alleen niet zo goed waar nu echt de wezelijke onderlinge verschillen in zitten.

Fly or Die

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 14:22
De https://www.123-3d.nl/Creality3D-Creality-3D-K2-3D-printer-1002110098-i13040.html die je linkt heeft geen filament wissel systeem dat is alleen beschikbaar op de andere twee dus die valt al af als je je eigen eisen er tegen aan legt. beide merken zijn redelijk bekend dus denk dat je daar je geen fout in maakt voor de rest geen ervaring met 3d printers om te kunnen zeggen welke van de twee nu beter is.

[ Voor 13% gewijzigd door lordgandalf op 11-09-2026 12:24 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:34

Fjeze

AllesPerfect!

lordgandalf schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:07:
De https://www.123-3d.nl/Anycubic3D-Anycubic-Kobra-X-3D-Printer-KBX0WH0A-O-i14823.html die je linkt heeft geen filament wissel systeem dat is alleen beschikbaar op de andere twee dus die valt al af als je je eigen eisen er tegen aan legt. beide merken zijn redelijk bekend dus denk dat je daar je geen fout in maakt voor de rest geen ervaring met 3d printers om te kunnen zeggen welke van de twee nu beter is.
De Kobra X heeft een 4 kleuren filaent wissel systeem ingebouwd, dus zonder externe AMS kan je al 4 verschillende kleuren printen.

Fly or Die

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 14:22
Fjeze schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:19:
[...]

De Kobra X heeft een 4 kleuren filaent wissel systeem ingebouwd, dus zonder externe AMS kan je al 4 verschillende kleuren printen.Gedit
Heb het aangepast linkte naar de verkeerde link het ging me om de creality K2 daar linkt hij puur naar een 3d printer zonder een kleur wissel systeem zover ik uitvinden.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-10 19:34
Ik heb goed nieuws: Je eisen zijn geen enkel probleem om te behalen! Dat doen goede moderne printers :).

De vraag is dus wat je het meest interesseert, naar mijn mening. De Kobra X die al genoemd is, is goed in 4 kleuren printen. Als je beter wil dan wat de Kobra X doet, moet je al naar de veel duurdere Snapmaker U1 kijken.

Als je echter materialen zoals TPU of ASA/ABS wil printen, wordt dat erg moeilijk hiermee, omdat het een open bedslinger printer is. TPU is niet zo geschikt vanwege de speciale toolhead die 4 kleuren printen zo geschikt maakt.

Als je iets meer uit wil geven (dan de Kobra X) kan je een Elegoo Centauri 2 (met of zonder Carbon en of Combo) overwegen. Dat is nu de 'budget koning'. De Carbon versie is afgesloten en kan ASA/ABS aan (bijvoorbeeld). De Combo heeft net zoals de Kobra X de optie om 4 kleuren te gebruiken.

De genoemde P1S is naar mijn mening een solide printer, maar inmiddels een beetje achterhaald. De P2S is de vervanger ervan en een stuk moderner, maar ook stukken duurder.

De Qidi Q2 is vooral iets groter qua build volume, en relatief geschikt voor nog technischere filamenten.

Denk dus vooral goed na over wat je er mee wil doen, en hoe veel je uit wil geven!

[ Voor 17% gewijzigd door coptician op 11-09-2026 12:56 ]

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• janvanhetdak
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:46
Fjeze schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:52:
[...]

Wat is een beetje het grote verschil/voordeel van deze ten opzichte van de Anycubic S1 Combo?
Ik heb nu een Anycubic Kobra X, maar zit toch ook te kijken naar een dichte xyz printer.
Anycubic Kobra S1 (Max)
QidI Tech Q2 Combo
Bambulab P2S

Ik zie alleen niet zo goed waar nu echt de wezelijke onderlinge verschillen in zitten.
De Qidi Tech Q2 Combo, heeft een verwamde behuizing en een filament houder die ook zorgt voor het drogen, kan veel soorten filement aan door de hogere temperatuur nozzle. Dit allemaal voor een zeer goede prijs.

De Bambulab P2S is een zeer goede printer maar mist de bovenstaande punten.

De anycubic Kobra S1 ken ik niet goed genoeg.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 16:14

djunicron

*click-swoosh-thud*

Gezien dit draadje nog steeds loopt;

Heb voor dezelfde €400 een Elegoo Cenauri Carbon 2 gehaad en deze nu zonder problemen gebruikt. Een goede 2.5KG PLA en 0.5KG PETG gebruikt en... eigenlijk ging alles vlekkeloos. Nul eigen calibratie nodig, pallete werkt goed, supports zijn goed afgesteld, dimensies zijn tot 0.02mm nauwkeurig, auto levelling duurt lang, maar doe je alleen maar indien je het print oppervlakkte helemaal los moest trekken, runout sensor doet het goed.

Geen klachten dus eigenlijk tot op heden. Betere kwaliteit prints dan P1S uit de box ook eigenlijk. Nog nooit meegemaakt dat een printer zo goed out of the box afgesteld is en zo strak print met 6 maanden open liggende silk PLA bijvoorbeeld.

Alleen TPU nog niet geprobeerd, maar daar zou zachter dan 95A een probleem zijn voor de wisselaar. Gaan we zien. Er is een alternatieve route beschikbaar. Volgende week eens 68D printen proberen ermee. En wat 83A.

Ok, één nadeel; hij is niet zo stil als diverse alternatieven die hier genoemd zijn. Er draaien dan ook gewoon 3 fans mee. Waarvan één door een carbon filter.

En natuurlijk; multimateriaal vertikaal in je file gaat heel erg veel plastic door switches verspillen. Wisselen kost best wel even tijd.

De vergelijking met vooral de K2 is dag en nacht. Niet heel veel mee gedaan, maar daar waren m'n eerste 3 prints geen succes. Dimensies niet accuraat en een vastloper met oud filament. Het setje onderdelen boven de printkop zelf is een beetje rampzalig gedaan. De PTFE wordt te hard geknepen en kan knikken, de sensor gaat stuk van langere retracties en er zijn een hand vol nieuwe firmwares die de afstelling verbeteren maar dan weer instabiel zijn etc. Uiteindelijk geen probleem als je er één hebt die goed is en stabiel, maar dat soort problemen verwacht je eigenlijk niet meer van printers van de afgelopen jaren.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-10 22:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Idanue schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:11:
https://eu.anycubic.com/products/kobra-s1-combo misschien?

Ik heb hem zelf nu al een paar maanden in gebruik en erg tevreden mee.
Ik heb deze nu een paar dagen in huis. Je kon hem via Joybuy voor 270,- bestellen.. Voor dat geld is het een 'no-brainer' als je dit type printer zoekt. Laten we zeggen dat Bambulabs dan de iPhone onder de 3d printers is, en dit de wat budget-vriendelijkere optie..

Het is het in ieder geval waard om via bijv. Pepper.com een dealalert in te stellen.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

Pagina: 1