Onderstaand is afgesplitst vanuit een oud topic, maar omdat de discussie wel interessant is heb ik het even naar een eigen topic verplaatst.
Origineel topic: Solderen gaatjesboard, wat doe ik fout
IPC stelt geen eisen aan het gebruik van loodhoudend of loodvrij soldeertin, totdat we bij Space and Military eisen terecht komen. Dan is het juist een verplichting om met loodhoudend tin te werken.memphis schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:16:
Volgens mij als je de Arbo op je dak krijgt ben je de sjaak. Naar mijn weten is loodhoudend solderen door bedrijven verboden.
IPC praat nog wel over loodhoudend en loodvrij solderen dus ik weet niet hoever dit gevolgen heeft voor een IPC certificaat.
De verplichting om met loodvrij tin te werken (en mensen te beschermen tegen allerhande schadelijke stoffen) komt uit de RoHS wetgeving. Europese wetgeving "dus" in de VS niet van kracht, daarom worden er in IPC standaarden (muv Space addenda) geen eisen gesteld aan loodvrij/loodhoudend solderen.
@DaWaN @memphis @Compizfox @naftebakje
Tin whiskers komen altijd voor, onafhankelijk of er met loodhoudend of loodvrij soldeertin gewerkt wordt. Kijk maar eens op de Nasa Goddard tin whisker pagina. Daar zie je zat voorbeelden van zeer historisch materiaal met tin whiskers. Dat komt uit de tijd dat er nog (bijna) geen loodvrij soldeertin werd gebruikt. Daarnaast space, dus altijd loodhoudend.
Weliswaar is loodvrij soldeertin meer vatbaar voor tin whiskers dan loodhoudend tin. Maar dat wil niet zeggen dat loodhoudend soldeertin nooit tot tin whiskers zal leiden. Er is een tin whisker wiki waarin wat anekdotes staan uit het pre-rohs tijdperk.
https://nepp.nasa.gov/whisker/photos/aircap/aircapacitor-9.jpg
[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 10-09-2026 19:19 ]