• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 13:49
Topic over de ervaringen met betrekking tot het Slim terugleveren project van Essent

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• (RSH)
Ik ben door Essent uitgenodigd om mee te doen met het project Slim terugleveren.

Dit project is voor adressen die veel stroom terugleveren. Je ontvangt na aanmelding een pakketje met een Chargee Sparky en instructies om (op dit moment) Solaredge omvormers te koppelen.

De insteek is dat de Solaredge omvormer(s) terugschakelen om terugleveren zoveel mogelijk te voorkomen. Er is een vergoeding voor het voorkomen van teruglevering die 2x de normale terugleververgoeding is.

Ik heb totaal 4 Solaredge omvormers, met totaal 41 zonnepanelen. Er zijn ook thuisaccu's bij mij in het spel.

Nog meer mensen die hieraan meedoen? Of de uitnodiging ontvangen hebben?

Ik heb zelf dit jaar al eerder met Home Assistant hetzelfde voor elkaar weten te krijgen, als proef voor het einde van de salderingsregeling.

Je kan elk moment er weer mee stoppen beloofd Essent.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is dat niet hetzelfde als Zonnedimmer?
Het grote Zonnedimmer topic

Met thuis accus lijkt me dynamisch terugleveren op dure uren een beter idee?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• (RSH)
AUijtdehaag schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:21:
Is dat niet hetzelfde als Zonnedimmer?
Het grote Zonnedimmer topic

Met thuis accus lijkt me dynamisch terugleveren op dure uren een beter idee?
Ik heb geen dynamisch contract, ook geen vast contract. Mijn contract is nog uit de tijd van de PNEM }:O Overigens wil ik ook geen contract / dynamisch of niet. Ooit in de jaren 90 in het groene stroom verhaal getrapt met de belofte dat het goedkoper ging worden dan grijze stroom. En dat is nooit geworden, sindsdien heb ik ook nooit meer iets veranderd. Ik zie meer in zelfvoorziening en efficient gebruik. Dat heeft mij meer bespaart dan alle sprookjes en beloftes van de energiemaatschappijen.

Ik zal het zonnedimmer topic doorlezen, ik kreeg bijna niets gevonden icm Chargee en Sparky. Thanks for the tip

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb het eens door zitten lezen
https://www.essent.nl/ove...jk-niet-terug-te-leveren/

Er wordt gesproken over 5 ct en dat het een veelvoud is van wat je normaal krijgt.
Als je een vast/variabel kontrakt hebt, dan klopt die bewering.
Terugleverboetes bij vast/variabel zorgen ervoor dat je nog maar iets van 1-2 ct krijgt. over houdt. Die boetes heb je bij dynamisch niet.

Hier mijn screenshot van dynamisch kontrakt bij zonneplan van afgelopen jaar.
Ik "kocht" voor 18,6 ct en "verkocht" voor 29,9 ct. (panelen + batterijen slim aansturen)
Dat is beter dan die 5 ct fooi op enkele uren/dagen. ;)
De zonnebonus die ik extra kreeg was 48 euro. (net afrekening gehad)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSvLamu14w05ltROEZqlf4epI94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOf0juLPRMUHDSyy8cOLS886.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8zKKV-GpDtp-8mymJ1Dkl7b6-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciDBCHQgje0RxWtuboqwsqlP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ken je energie huishouding niet, maar als je veel terugleverd EN batterijen hebt, is dynamisch niet zo slecht volgens mij.
Disclaimer: vanaf 2027 vervalt de btw op de teruglevering, je krijgt dan de kale stroomprijs vergoedt, maar die wisselt natuurlijk ook dynamisch mee op de dag

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2026 09:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 18:53
@(RSH) zijn er nog beperkingen aan de volumes? En hoe bepaalt Essent de omvang van de voorkomen teruglevering?

Je kunt je blijkbaar niet zomaar aanmelden. 41 panelen is ook wel bovengemiddeld natuurlijk. Vraag me af wat hun businesscase is
Pagina: 1