Vraag over regelgeving: CV-ketel gekoppeld aan een WTW-unit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Amazonite
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:40
Hallo allemaal,

Ben een longtime lurker, first time poster.

Ik zit met een vraag over de combinatie van een Intergas CV-ketel en een oudere Agpo Ferroli Optifor WTW-unit in mijn onlangs gekochte woning. De rookgasafvoer van de Intergas-ketel loopt via de WTW-unit naar het dak.

Bij de controle gaf de monteur in eerste instantie aan dat deze opstelling niet de bedoeling is, omdat de CE-certificering van de WTW-unit zou vervallen bij een ander merk ketel. Volgens hem mocht er wegens de Gasketelwet eigenlijk geen onderhoud aan worden gepleegd.

Kort daarna (de volgende dag) gaf het installatiebedrijf echter aan dat dit na telefonisch contact met Ferroli is nagekeken, en dat deze combinatie blijkbaar sinds afgelopen juli wel weer is toegestaan. Schriftelijke documentatie hiervan was er niet (en zou er ook niet komen), maar ze gaven aan het onderhoud wel gewoon te kunnen aanbieden nu.

Omdat ik graag het zekere voor het onzekere neem als het gaat om wetgeving en veiligheid, ben ik op zoek naar wat meer achtergrondinformatie. Ik heb zelf inmiddels een mail naar Ferroli gestuurd en een onafhankelijke installateur gevraagd voor zijn mening (die gaat na zijn vakantie pas reageren), maar ik ben erg benieuwd naar jullie expertise.

Mijn vragen aan jullie:
  1. Is er iemand bekend met een recente wijziging in de richtlijnen waardoor een Intergas-ketel op een oudere Optifor WTW-unit gecombineerd mag blijven?
  2. Hoe zit het in zo'n situatie officieel met de CE-certificering en de Gasketelwet?
  3. Hoe zit dit verzekering technisch in elkaar? Als het sinds afgelopen juli weer toegestaan is, hoe zit dat dan met al die jaren daarvoor?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Amazonite op 13-09-2026 19:18)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Amazonite Als Ferroli geen certificeringen kan overleggen van Intergas ketels in combinatie met hun systeem zit er niks anders op dan ketel of WTW vervangen. Zehnder levert WTW systemen met een adapter waar je gecertificeerd een Intergas ketel op aan mag sluiten, dit wordt naarvoren geschoven als alternatief voor de Agpo unit.

Je bent sowieso aan de beurt: of een andere ketel, of een andere WTW, of een losse rookgas wat niet past. Geen van de 3 oplossingen is goedkoop.

Alle reacties

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Titelfix en move van Wonen naar DEI :)

Tweakers Discord

• _JGC_
  • Nu online
Ik zou de vraag bij Intergas neerleggen, en ik denk dat die dezelfde conclusie trekken als Ferroli: het mag niet.

Installateur hoort hier de stekker uit het stopcontact te trekken en een sticker te plakken, die combinatie voldoet niet aan de eisen van de gaswet.

Waarom? De ketel krijgt verse lucht aangeleverd door de WTW. Hiervoor zijn eisen aan de aanvoerbuizen, de WTW unit is door Intergas nooit getest. Kans bestaat dat je op hoog vermogen te weinig lucht krijgt waardoor de ketel onvolledige verbranding doet.
Andersom moet de ketel ook zijn rookgassen kwijt, ook daar zijn specs van welke materialen en hoe lang die mogen zijn. Wederom geen tests met een WTW dus kans bestaat dat de ketel zijn verbrandingslucht niet kwijt kan.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Amazonite schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:41:
Ik zit met een vraag over de combinatie van een Intergas CV-ketel en een oudere Agpo Ferroli Optifor WTW-unit in mijn onlangs gekochte woning. De rookgasafvoer van de Intergas-ketel loopt via de WTW-unit naar het dak.
Ik heb slecht & goed nieuws:
Deze combinatie is niet toegestaan, het grappige is echter dat jouw huis nooit zo verkocht had mogen worden. Dit is namelijk een verborgen gebrek.
(Degene die bewoning van het huis niet mogelijk maakt, zonder CV & ventilatie is jouw huis onbewoonbaar)
Als je er zin in hebt:
Vorige eigenaar aansprakelijk stellen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 21:13
Hoe bedoelen jullie dat mag niet?

Is hier geen sprake van een gecombineerde dakdoorvoer met daarin 4 afvoeren verwerkt, 2 voor de WTW en 2 voor de HR ketel?

Of is de constructie echt zo dat rookgassen worden meegeleid met de wtw afvoerlucht?
Dat lijkt me sterk toch?

[ Voor 26% gewijzigd door Technician- op 10-09-2026 18:20 ]

• _JGC_
  • Nu online
Technician- schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:18:

Is hier geen sprake van een gecombineerde dakdoorvoer met daarin 4 afvoeren verwerkt, 2 voor de WTW en 2 voor de HR ketel?

Of is de constructie echt zo dat rookgassen worden meegeleid met de wtw afvoerlucht?
Dat lijkt me sterk toch?
Handleiding even bekeken, de ventilatielucht uit huis wordt door de ketel gevoerd en komt samen met de lucht die de ketel niet afneemt weer samen met de afgevoerde rookgassen. Er gaat dus geen rookgas door de WTW zelf, daar is die tegen beveiligd met een terugslagklep die dagelijks door de elektronica in de WTW gecontroleerd wordt op werking.

Wel moet de WTW bij plaatsen van een nieuwe ketel gereviseerd worden omdat het geheel deel uitmaakt van het rookgastraject.

Ik zie geen kwaad in het afdoppen van de ketelaansluiting en de ketel zijn eigen gekeurde rookgasafvoer geven. De WTW heeft zelf niks aan de ketel, enige voordeel is dat je 1 buis door het dak hebt.

• Amazonite
_JGC_ schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:45:
Ik zou de vraag bij Intergas neerleggen, en ik denk dat die dezelfde conclusie trekken als Ferroli: het mag niet.
Bedankt voor de tip! Ik heb intergas ook een mail gestuurd.

Het gekke is dus dat het installatiebedrijf me via de telefoon heeft verzekerd dat ze hebben gebeld met de fabrikant en dat het sinds dit jaar juli wel weer toegestaan is en dat de eerdere afkeuring dus ingetrokken is. Maar dat de fabrikant dit niet publiceert omdat ze liever hun eigen ketels onder de WTW-unit hebben hangen. Althans dat was het verhaal aan de telefoon.
TheGhostInc schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:03:
[...]

Ik heb slecht & goed nieuws:
Deze combinatie is niet toegestaan, het grappige is echter dat jouw huis nooit zo verkocht had mogen worden. Dit is namelijk een verborgen gebrek.
(Degene die bewoning van het huis niet mogelijk maakt, zonder CV & ventilatie is jouw huis onbewoonbaar)
Als je er zin in hebt:
Vorige eigenaar aansprakelijk stellen.
De sleutel overdracht was in juli, en volgens de installateur is het dus vanaf juli opeens weer toegestaan, dus het argument dan is dat ze een conforme installatie hebben overgedragen.
Overigens zijn de vorige bewoners ontzettend fijne mensen, en geloof ik dat ze hier geen weet van hadden, het is ook niet mijn doel om dit vergoed te gaan krijgen. Ik wil gewoon graag een goede veilige installatie in mijn huis.
En ook graag weten of ik risico loop als ik nu simpelweg het aangeboden "onderhoud" accepteer.
Technician- schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:18:

Dat lijkt me sterk toch?
Zover ik weet is de originele WTW unit in 2008 geinstalleerd samen met een Ferroli cv ketel, en die combinatie was inderdaad handig in krappe ruimtes, omdat ze samen dus een rookgasafvoer naar buiten delen. Zoals ook uitgelegd word in de latere post van _JGC_.
_JGC_ schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:53:
[...]

Handleiding even bekeken, de ventilatielucht uit huis wordt door de ketel gevoerd en komt samen met de lucht die de ketel niet afneemt weer samen met de afgevoerde rookgassen. Er gaat dus geen rookgas door de WTW zelf, daar is die tegen beveiligd met een terugslagklep die dagelijks door de elektronica in de WTW gecontroleerd wordt op werking.

Wel moet de WTW bij plaatsen van een nieuwe ketel gereviseerd worden omdat het geheel deel uitmaakt van het rookgastraject.

Ik zie geen kwaad in het afdoppen van de ketelaansluiting en de ketel zijn eigen gekeurde rookgasafvoer geven. De WTW heeft zelf niks aan de ketel, enige voordeel is dat je 1 buis door het dak hebt.
Bedankt voor de moeite! Ik heb zelf ook info proberen te zoeken, maar ik heb vrij weinig verstand van dit soort installaties dus ik weet niet goed waar ik naar moet kijken of op moet letten. Ik zie alleen op https://ferroliduurzaam.nl/service/veelgestelde-vragen-optifor/, bij veelgestelde vragen dat ze stellen dat een andere cv-ketel dus inderdaad niet lijkt te mogen.
De monteur die de installatie initieel afkeurde, vertelde hetzelfde als dat jij nu aanraad, dat de rookgasafvoer ontkoppeld moest worden en een eigen buis door het dak nodig had. Alleen vertelde hij ook meteen dat daar geen ruimte voor was. Maar het bedrijf van deze monteur is daar dus nu op terug gekomen, er is geen aanpassing nodig, wat ik vreemd vond.

• Amazonite
Ondertussen een mail terug gehad van Intergas:

"Goedemorgen,

Onze dank voor uw vraag, wij hebben geen BCRG verklaring met Ferroli.

Met vriendelijke groet / Kind Regards / Mit freundlichen Grüßen,

XX YY
Technisch Accountmanager Binnendienst"

Ik ben nog aan het wachten op een antwoord van Ferroli zelf, maar ik blijf dus een beetje hangen op de vraag wat betekent dit allemaal nu precies voor mij.

Op de website van Ferroli, worden installateurs aangeraden om contact op te nemen met Ferroli als ze dit soort installaties tegenkomen, en dat ze met hun technische team dan een oplossing moeten zoeken / bespreken. Wellicht is dit precies wat de installateur gedaan heeft. Maar ik blijf het dan vreemd vinden dat ze als het echt mag, geen officieele documentatie hiervoor kunnen leveren.

Ben ik te achterdochtig? Moet ik het onderhoud accepteren, en dit laten rusten? Denken jullie dat dit dan een veilige installatie is? Moet ik de installateur schriftelijk aan mij laten bevestigen dat het een goedgekeurde installatie is en dat er wettelijk onderhoud gepleegd mag worden?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:35
Waarschijnlijk willen ze hoge kosten vermijden, er zal een HR pijpje en dakdoorvoer gemaakt moeten worden, verplaatsen van WTW of ketel omdat deze er nu onder hangt. Dit loopt zo in duizenden euro's. Ik vind het erg lastig te zeggen of de terugslapklep nu juist wordt aangestuurd, hier moet je maar vanuit gaan. Persoonlijk zou ik zo'n systeem niet willen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • Beste antwoord

• _JGC_
  • Nu online
@Amazonite Als Ferroli geen certificeringen kan overleggen van Intergas ketels in combinatie met hun systeem zit er niks anders op dan ketel of WTW vervangen. Zehnder levert WTW systemen met een adapter waar je gecertificeerd een Intergas ketel op aan mag sluiten, dit wordt naarvoren geschoven als alternatief voor de Agpo unit.

Je bent sowieso aan de beurt: of een andere ketel, of een andere WTW, of een losse rookgas wat niet past. Geen van de 3 oplossingen is goedkoop.

• Amazonite
@_JGC_ voor mijn gemoedsrust zal een van de drie opties denk ik wel het beste gaan zijn. Maar ik vraag me zelf af, hoe een erkend gecertificeerd bedrijf hier dan opeens wel goedkeuring voor geeft, nadat ze het eerst afkeuren.

Bedankt voor de tips en hulp allemaal.

• _JGC_
  • Nu online
Amazonite schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:18:
@_JGC_ voor mijn gemoedsrust zal een van de drie opties denk ik wel het beste gaan zijn. Maar ik vraag me zelf af, hoe een erkend gecertificeerd bedrijf hier dan opeens wel goedkeuring voor geeft, nadat ze het eerst afkeuren.

Bedankt voor de tips en hulp allemaal.
Simpel: in de praktijk zal het vast allemaal wel meevallen, en als je dan even wat door de vingers ziet bij onderhoud heb je toch de opdracht.

Zo kwam Energiewacht hier gewoon jaar in jaar uit mijn Intergas ketel met ongebeugelde afvoer servicen. Als ik ernaar vroeg: "nee is bestaande situatie, die mogen we niet afkeuren". 1 plofje bij onsteken en de afvoer lag los op de ketel. Veilig hoor...
Pagina: 1