Audio stotter/gekraak bij tweakers op mobiel

Pagina: 1
Acties:

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoi, geen idee of dit specifiek een tweakers.net issue is, maar het valt me op dat het alleen voorkomt als ik op tweakers.net browse, en niet bij mijn andere dagelijkse websites.

Ik draai android (current grapheneOS op een pixel 9a), en luister grote delen van de dag muziek via youtube music. Dat gaat prima en storingsvrij, zowel in de voorgrond als in de achtergrond, met welke app er dan ook op de voorgrond draait.

Echter, als ik (in de browser, fennec f-droid) op tweakers.net of het forum aan het browsen ben, stottert/kraakt de audio regelmatig bij een pageload. Dit gebeurt niet bij het browsen van andere websites, dus het begon op te vallen.

Doet de tweakers mobiele site nog iets specifieks met audio? (anders dan de gemiddelde website zou doen?). Hebben andere mensen dit ondervonden / kunnen anderen dit reproduceren.

Ik ga zelf ook nog eens wat in de devtools kijken, maar had zo snel niets gevonden nog ;)

Aanvulling: het is letterlijk op elke pageload op tweakers... en ik kan alle links aanklikken op hackernews, allerlei pagina's laden, en geen enkele glitch...

[ Voor 8% gewijzigd door sigio op 10-09-2026 13:20 ]

• sigio
  • Niet online
Hier een video waarop 't te zien/horen is: YouTube: Audio glitches on tweakers.net

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-10 19:02
Even de ontzettende alufolie hoed opzetten:
Inaudible sounds used to fingerprint browsers catch AliExpress red-handed - Ars Technica

Mogelijk dat een ad zoiets doms probeert? Al lijkt me dat erg sterk.

• sigio
  • Niet online
Nog even een andere background audiobronnen geprobeerd, met jellyfin die muziek afspeelt gaat alles wel goed, en in spotify popt 't ook lekker.

Zit vol adblockers, dus hopelijk zouden ads verder niet in de weg mogen zitten ;P

In de tussentijd maar lekker via jellyfin luisteren... heb daar toch practisch de zelfde playlist ondertussen.

[ Voor 29% gewijzigd door sigio op 10-09-2026 13:55 ]

• f0x52
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-09 08:55
HikariMisako schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:27:
Even de ontzettende alufolie hoed opzetten:
Inaudible sounds used to fingerprint browsers catch AliExpress red-handed - Ars Technica

Mogelijk dat een ad zoiets doms probeert? Al lijkt me dat erg sterk.
Dat lijkt inderdaad hier ook te gebeuren. Niet door een ad, maar door Tweakers zelf.

Helemaal onderaan de pagina-broncode wordt een minified script geladen van het eigen domein:
HTML:
1
<script type="text/javascript"  src="/_YgMZ/fTs2/rVeX/78/VhdSP/pkOcJf5r/HSxDCj0C/Qml4KC/9-PmEa?v=8c0f9027-f13e-042e-7090-63fbcad50210" defer></script></body>
In de browserconsole is te zien dat dit script twee keer een AudioContext opzet:
14:43:00.196 An AudioContext was prevented from starting automatically. It must be created or resumed after a user gesture on the page. 9-PmEa:1:184024
14:43:00.206 An AudioContext was prevented from starting automatically. It must be created or resumed after a user gesture on the page. 9-PmEa:1:209544

Als je dit script blokkeert met Ublock Origin, is er geen hoorbare stotter meer tijdens het laden van Tweakers-pagina's.

Vergelijkend met een tooltje dat zo'n audio-fingerprint opvraagt, heeft dit het zelfde effect op al spelende muziek net na het laden van de pagina https://webbrowsertools.com/audiocontext-fingerprint/

• f0x52
Als je vervolgens met de debugger door die obfuscated code stapt, wordt er eerst een AudioContext gemaakt, vervolgens iets met een AnalyserNode en OscillatorNode gedaan.
Kan haast niet anders dan audio fingerprinting zijn dus..

Datzelfde script laad ook verschillende 1x1 pixel plaatjes van domself.de, maar die requests worden geblokkeerd door de standaard uBlock Origin blocklists. Het lijkt er op dat er ook wordt geprobeerd de audio-fingerprint naar datzelfde domein te sturen

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:47

Gotiniens

Fairly odd Tim

Hmm ik merk het gestotter ook, terwijl ik advertenties uit heb staan via mijn abonnement. Is dat de bedoeling?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat is het Akamai Bot Manager sensor script - je browser wordt gefingerprint en dan worden er een paar cookies gezet die bij volgende requests weer uitgelezen worden door Akamai.

Vraag me af of dit legaal is in NL?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• AJM94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:52
Ik heb wat vergelijkbaar gehad op mijn Pixel een paar maanden geleden.
Geluid stond uit, maar toch kreeg ik vaak bij pageload van de homepage op een nieuw tabblad een 'tik' te horen. Alleen op Tweakers.net.

Uiteindelijk heeft het zich magisch opgelost. Mogelijk door een browserupdate.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:17

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Juup schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:07:
Dat is het Akamai Bot Manager sensor script - je browser wordt gefingerprint en dan worden er een paar cookies gezet die bij volgende requests weer uitgelezen worden door Akamai.

Vraag me af of dit legaal is in NL?
Dat is inderdaad wat we recent hebben aangezet. Ik ga doorgeven dat dit storend is.

En over de legaliteit; we gebruiken dit niet om gebruikers te tracken, maar om bots te kunnen herkennen. Het is puur functioneel en we krijgen niet eens inzicht in die data

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• f0x52
Hmm ik vraag me dan wel af waarom het naar domself.de gestuurd wordt (of is dat een ander deel van hetzelfde script?), wat uit de whois data van AdDefend GmbH blijkt, die zich richten op anti-adblocker dingen, niet bot detectie (al laten bots vast ook geen advertenties zien ;))

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:17

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
f0x52 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:42:
Hmm ik vraag me dan wel af waarom het naar domself.de gestuurd wordt (of is dat een ander deel van hetzelfde script?), wat uit de whois data van AdDefend GmbH blijkt, die zich richten op anti-adblocker dingen, niet bot detectie (al laten bots vast ook geen advertenties zien ;))
Wij gebruiken inderdaad ook adddefend.

Maar daar zie ik geen audio context opens. Wel in het script van Akamai.

[ Voor 23% gewijzigd door Kees op 14-09-2026 14:26 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Pagina: 1