Bestaan er nog TVs zonder advertenties en met privacy

Pagina: 1
Acties:

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:51
edit:
(dat de netwerk kabel er uit kan, dat weten we allemaal wel.. dat hoeft niet elke reply te herhalen ;) )
Ik vroeg laatst (in een grote TV winkel) om een TV zonder advertenties die binnen halve minuut start. Die hadden ze niet, was het oprechte antwoord. Vond ik moeilijk te geloven, dus ik vraag het hier ook even voor de zekerheid.

Ik gebruik nu al een losse mediaspeler (heel blij met Nvidia Shield) met FLauncher, maar dit gaat over een nieuwe TV zonder crapware. Bestaan die nog wel voor de woonkamer van consumenten?

Uitgesloten (in mijn geval) zijn deze merken:
  • LG wegens de bewezen "spionage praktijken" op eigenaars
  • Philips / TP Vision wegens de "planned obsolescence" op hardware + verhinderen reparatie.
De enige échte "normale dumb TVs" die ik ken zijn industriele schermen die outdoor geinstalleerd kunnen worden. Die zijn erg duur en geen match met woonkamer helderheid, orientatie, kijkafstanden en bevatten geen speaker.

[ Voor 6% gewijzigd door Barryke op 10-09-2026 13:20 ]

Error 304: Please hit any user to continue.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:03
Ik heb een Sony OLED die ik gewoon nog nooit op internet heb aangesloten. Alle verbindingen verlopen via mijn receiver en de SMART functies doe ik via een Google Chromecast. (daar heb jij dus als de Nvidia Shield voor)

*sowieso

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De oplossing is simpelweg niet je ethernetkabel in de TV steken (en ook niet met WiFi verbinden). Enige is dat ik weleens begrepen heb dat sommige TVs niet direct naar wat je hiervoor gebruikte gaan bij aanzetten, maar naar een homescreen. Mijn Philips TV doet dat niet, en gaat gewoon naar laatste zender / HDMI kanaal, maar goed, die sloot jij uit :).

En als het is: "Maar ik wil niet betalen voor al die smart dingen". Tja dan wordt het een lange lijst natuurlijk: Ik heb ook geen drie Displayport uitgangen nodig op mijn GPU, toch betaal ik ervoor. Ik heb geen speakers nodig in mijn TV, toch betaal ik ervoor, etc.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:46

Croga

The Unreasonable Man

Het grappige is dat de twee merken die je noemt wellicht de enige twee merken zijn waarbij je gewoon de internet verbindig weg kunt laten zonder dat ze helemaal instorten.....

Mijn LG TV bespioneerd mij niet. Dat kan ik garanderen omdat ie nog nooit het Internet gezien heeft en dus ook nooit iets naar huis heeft kunnen sturen. Er is ook geen reden voor; Chromecast er aan met Emby er op en ik kan alles kijken wat ik wil zien (Okay, ook nog F1TV dan).

Het is al even geleden dat TVs zonder dat soort fratsen te krijgen waren maar er zijn best nog wel TVs die dat soort fratsen niet vereisen maar gewoon als extra aanbieden.

• Barryke
De kabel loslaten, dat doe ik nu ook. Netwerk iot scheiden en blokkeren, dat kunnen wij nerds ook nog. Maar ik wil dus stemmen met mijn portomonee. Het is niet dat ik niet wil betalen voor fratsen, of denk geld of energie te besparen.

Gewoon een TV zonder spyware of crapware, hopelijk is zoiets in de toekomst weer "gewoon" beschikbaar voor consumenten.

[ Voor 55% gewijzigd door Barryke op 10-09-2026 13:17 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Inderdaad niet met internet verbinden die TVs.
Let wel op dat Chromecasts nog erger zijn qua privacy schenden dan LG TVs.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:22

Soggney

Zeekomkommer

Een pricewatch search komt uit bij Loewe, die Tizen runt dus ook niet in het plaatje past.
Dus nee, zo'n tv's bestaan niet meer

Pricewatch link met alles op nee

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• Barryke
Nice, goed idee @Soggney ! Ik zocht een "dumb TV" filter maar die is er (nog) niet.

• DonJunior
Juup schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:16:
Inderdaad niet met internet verbinden die TVs.
Let wel op dat Chromecasts nog erger zijn qua privacy schenden dan LG TVs.
Verklaar je nader..

*sowieso

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik heb een (refurbished) NUC gekocht (~60eu) en daar heb ik nu de services op die ik wil (Kodi en Browser met NLziet). En een Rii remote (gyro muis met toetsenbord). Dit draait op Linux Mint.

Mogelijk heb je wat krachtigers nodig als je naar 4K gaat, maar 1080p, met 5 kanaals audio gaat vooralsnog prima. Elke grote fabrikant heeft wel een dergelijke productie serie : Lenovo Thinkcenter, Dell Wyse, NUC, HP Elitedesk, Dell Optiplex, MSI Cube

TV gaat dus op source "HDMI1" en we zijn live. Je kunt dus de stekker uit de TV halen.

[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 10-09-2026 13:54 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tsja als je nu nog niet weet wat Google doet en hoe het werkt.
Ik mag hier geen LMGTFY neerplempen anders had ik dat gedaan.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Barryke schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:32:
Nice, goed idee @Soggney ! Ik zocht een "dumb TV" filter maar die is er (nog) niet.
Je hebt toch al het filter 'Smart TV' die je op 'Nee' kan zetten? Dan rollen er een paar antieke HD-Ready televisies uit :+ Sindsdien is alles smart geworden met inbraak op privacy en overal verkapte advertenties. Zelfs 4K monitoren van 50" en groter worden uitgerust met een smart platform. Je ontkomt er niet meer aan.

De beste optie is een TV kopen die nooit aan het internet hangt en die je laat booten op je laatstgebruikte HDMI input. Daar sluit je dan je eigen mediaplayer op aan.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Zelf heb ik ook een shield, en was een paar jaar geleden ook op zoek naar een dumb tv.
Die zijn er dus eigenlijk niet.

Dit komt nog wel dichtbij Linkje
Zeker in combinatie met een shield en soundbar/audio installatie.

Zelf heb ik een Philips oled tv, die in het begin prima werkte met het android os.
Maar na verloop van tijd en verschillende updates was het tergend langzaam, zeker met die reclames op het startscherm.
Sindsdien hangt hij niet meer aan internet, en kijken we alleen nog via de shield.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:46

Croga

The Unreasonable Man

FRANQ schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:41:
Dit komt nog wel dichtbij Linkje
Zeker in combinatie met een shield en soundbar/audio installatie.
ware het niet dat de specs echt abominabel slecht zijn als je hem als TV wilt gebruiken.... Maar je mag voor die prijs natuurlijk ook niet veel verwachten. €800 voor een 65" TV is een heel nette prijs.

• DonJunior
Juup schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:39:
[...]

Tsja als je nu nog niet weet wat Google doet en hoe het werkt.
Ik mag hier geen LMGTFY neerplempen anders had ik dat gedaan.
Jij claimt iets, zonder enige onderbouwing, maar zodra anderen vragen om opheldering dan is het je ineens teveel moeite? Nare houding zeg.
Ik ben wel bekend van de praktijken van Google, maar jij claimt het specifiek over de Chromecast en als jij daar bronnen van hebt dan ben ik maar wat geinteresseerd om deze te lezen.
Welke privacy schenden ze dan zoal, daar ben ik wel benieuwd naar ja.

*sowieso

• dmantione
  • Registratie: April 2003

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een probleem met Google is dat ze jou op veel meer apparaten kunnen volgen: Ze kunnen jouw kijkgedrag koppelen aan wat je op je mobieltje doet. Daarmee is hun kennis over jou veel vollediger dan wat een fabrikanten van televisies ooit over jou te weten kunnen komen. Dat betekent overigens niet dat je aan Google ontkomt door LG of Samsung te kopen, want ook daar zal Youtube een prominente app zijn.

Ik zie niets in een Chromecast, omdat ik het ene smart-platform door het andere inruil. De televisie niet op internet aansluiten klinkt inderdaad ook leuk, maar op je nu Youtube op je TV kijkt of op een ander apparaat brengt ook weinig op: Je zult met een apparaat het internet opgaan en dat apparaat kan dienen om profielen van jou op te bouwen.

Het beste wat je mijn inziens nog altijd kunt doen is de toestemmingen van de TV intrekken. En verder, verdeel en heers: Een deel van je on-line gedrag bij LG en een deel bij Google is beter dan al jouw on-line gegevens bij Google.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
dmantione schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:00:
Een probleem met Google is dat ze jou op veel meer apparaten kunnen volgen: Ze kunnen jouw kijkgedrag koppelen aan wat je op je mobieltje doet. Daarmee is hun kennis over jou veel vollediger dan wat een fabrikanten van televisies ooit over jou te weten kunnen komen. Dat betekent overigens niet dat je aan Google ontkomt door LG of Samsung te kopen, want ook daar zal Youtube een prominente app zijn.

Ik zie niets in een Chromecast, omdat ik het ene smart-platform door het andere inruil. De televisie niet op internet aansluiten klinkt inderdaad ook leuk, maar op je nu Youtube op je TV kijkt of op een ander apparaat brengt ook weinig op: Je zult met een apparaat het internet opgaan en dat apparaat kan dienen om profielen van jou op te bouwen.

Het beste wat je mijn inziens nog altijd kunt doen is de toestemmingen van de TV intrekken. En verder, verdeel en heers: Een deel van je on-line gedrag bij LG en een deel bij Google is beter dan al jouw on-line gegevens bij Google.
Nadeel van google zijn imperium is ook dat als je in je auto stapt data verzamelt voor google.

Ik ben bij tv's en auto's en eigenlijk alle apparaten die geen smartphone zijn, er van overtuigd dat de software updates (of het gebrek eraan) een apparaat uiteindelijk onbruikbaar maken.
De levensduur van het apparaat is vele malen langer dan de softwarematige ondersteuning.
Ik vind het een zeer slechte ontwikkeling. (heb het even opgezocht, 3-8 jaar is gebruikelijk...)

Maar stemmen met de portemonnee gaat dus eigenlijk niet, want als je een beetje beeldkwaliteit wil zit je gewoon aan een tv vast, en die komen met google os.
(of nog erger samsung Tizen)

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 10-09-2026 14:25 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

Pagina: 1