UnitedConsumers past terugleverkosten staffel niet aan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:06

joeri1

Cloud Engineer

Topicstarter
Ik wil dit hier even delen, omdat ik me kan voorstellen dat meer mensen hier tegenaan gaan lopen.

Mijn energiecontract bij UnitedConsumers liep van 31 augustus 2025 tot en met 31 augustus 2026. Bij het afsluiten van het contract werd ik voor de terugleverkosten ingedeeld in de staffel 2.000–2.500 kWh. Dat betekende €0,72 per dag aan terugleverkosten.

Omdat we thuis zoveel mogelijk onze eigen opgewekte stroom zijn gaan gebruiken, hebben we uiteindelijk veel minder teruggeleverd dan verwacht. Over het hele jaar kwamen we uit op 1.282 kWh teruglevering.

Daarmee val ik in de staffel 1.000–1.500 kWh, waarvoor €0,41 per dag wordt gerekend. Dat scheelt €0,31 per dag, oftewel ongeveer €113 op jaarbasis.

Vandaag kreeg ik de eindafrekening en zag ik dat UnitedConsumers de staffel niet had aangepast. Ze hadden gewoon gerekend met de oorspronkelijke staffel van 2.000–2.500 kWh.

Ik heb vervolgens gebeld met UnitedConsumers. De medewerker kon het direct aanpassen en ik krijg een nieuwe eindafrekening. Prima opgelost dus, maar het vreemde vind ik vooral dat ik er zelf achteraan moest. Als ik mijn eindafrekening niet had gecontroleerd, had ik dus ongeveer €113 te veel betaald.

Hoe gaat dit bij anderen? Wordt de staffel bij jullie automatisch aangepast op basis van de daadwerkelijke teruglevering, of moeten jullie hier zelf achteraan?

Ik ben benieuwd of dit een incident bij mijn contract is, of dat meer mensen dit op hun eindafrekening tegenkomen. Controleer dus misschien even je eigen eindafrekening als je bij UnitedConsumers zit.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Tsja, ik verwacht gewoon niet beter van huidige organisaties. Of het nu energie is, of anders.

Zodra het jouw voordeel is, zal je het niet vanzelf krijgen.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:51
_Apache_ schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:27:
Tsja, ik verwacht gewoon niet beter van huidige organisaties. Of het nu energie is, of anders.

Zodra het jouw voordeel is, zal je het niet vanzelf krijgen.
Ik denk (denk, weet dit niet zeker), dat het er vanaf hangt hoe eea staat verwoord in je contract en/of de voorwaarden.
En dat dit, net als bv een welkomstbonus/cashback, op basis van de vooraf ingevulde verbruikswaarden is.
Wat ik bedoel, is, dat ik weet dat er leveranciers zijn die hun cashback baseren op vooraf ingevulde waardes en deze achteraf ook niet corrigeren als dat verbruik anders is. (Er zijn er ook die juist wel actief acteraf corrigeren.) Maar dat zoiets dus ook zou kunnen gelden voor de terugleverkostenstaffel. Dat bij sommige leveranciers dit gebaseerd is op de vooraf ingevulde waarde en niet gecorrigeerd wordt (en bij andere misschien juist wel).

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Truus01 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:51:
[...]

Ik denk (denk, weet dit niet zeker), dat het er vanaf hangt hoe eea staat verwoord in je contract en/of de voorwaarden.
En dat dit, net als bv een welkomstbonus/cashback, op basis van de vooraf ingevulde verbruikswaarden is.
Wat ik bedoel, is, dat ik weet dat er leveranciers zijn die hun cashback baseren op vooraf ingevulde waardes en deze achteraf ook niet corrigeren als dat verbruik anders is. (Er zijn er ook die juist wel actief acteraf corrigeren.) Maar dat zoiets dus ook zou kunnen gelden voor de terugleverkostenstaffel. Dat bij sommige leveranciers dit gebaseerd is op de vooraf ingevulde waarde en niet gecorrigeerd wordt (en bij andere misschien juist wel).
Ja, en die bewuste verwoording is juiste hoe ze zich deze 'bonussen' kunnen veroorloven. Want dan kunnen ze schermen met 'u heeft het geaccepteerd' enzo.

Zo heb ik een tijdje gewerkt bij een verzekeraar, en die doen echt heel erg hun best om oude klanten niet te hoeven informeren want met slapende klanten verdienen ze juist hun geld. En een bonus voor 'u bent al lang klant bij ons' kon zelden tegen. Terwijl nieuwe klanten cashbacks en andere vormen van korting krijgen.