Beschikbare (dak)ruimte
Momenteel heb ik 8x 180 Wp op ZO, ik wil dit vervangen door 10 moderne panelen op ZO en mogelijk 2 - 6 panelen op NW.Wat zijn de 'beste' panelen momenteel? 530 en 540 Wp panelen zijn beschikbaar maar veel partijen lijken ze standaard niet te leveren.
https://helionenergie.nl/...ame-aiko-540wp-glas-glas/
Schaduw
Op ZO is er 's ochtends vroeg wat schaduw van bomen, op NW is er op 4 panelen tot laat in de middag schaduw van een dakkapel.Zijn panelen op NW met veel schaduw nuttig als het bijvoorbeeld bewolkt is of is dat toch verspilling?
Zijn microomvormers / optimizers uberhaupt nodig voor twee verschillende dakvlakken of is een stringomvormer beter / efficienter?
Jaarverbruik
1600 kWh zonder EV waarvan momenteel 300 kWh wordt gedekt door PV1700 kWh geschat voor alleen de EV
Stadsverwarming aanwezig, (nog) geen airco / WP / WPB.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase, maar betekent dat dat je voor een 3-fase PV systeem moet gaan of zou 1-fase efficienter zijn?Budget en doel
Meer verbruik zelf opwekkenWie gaat het project uitvoeren
Een installateur. Recent kwam ik een lijst met aangeraden installateurs tegen maar ik heb hem niet opgeslagen..Bijhouden van data
Zijn er nog systemen waarbij dit een issue is?Reeds verkregen offertes
950 euro / kWp: 10x 465 Wp met eigen merk microomvormers1082 euro / kWp: 12x 460 Wp met Enphase microomvormers
1247 euro / kWp: 12x 480 Wp met Enphase microomvormers
1426 euro / kWp: 14x 455 Wp met Enphase microomvormers
1946 euro / kWp: 14x 495 Wp met Sigenergy omvormer en 9 kWh batterij