HP Probook G8 start alléén als lader is aangesloten <20min

Pagina: 1
Acties:

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 10:58
...je leest de titel en denkt, accu kapot makkelijk toch?

Maar het zit iets gecompliceerder. Mijn HP Probook 440 G8 reageert niet op de aan/uit knop, als de oplader al meer dan 20 minuten niet aangesloten is geweest.

Hij werkt verder helemaal prima op batterij (75% health), en zelfs alleen even een USB-A naar USB-C kabel vanaf een andere PC in de USB-C poort van de Probook steken zorgt er voor dat hij gewoon wél opstart.

Is dat niet het geval, gebeurt er echt helemaal niets. Geen lampjes, geen fan, nul response.

Het kan natuurlijk alsnog aan de accu liggen, maar de interne accu/netspanningscontroller wellicht ook? Heeft er iemand eerder met dit bijltje gehakt, of een idee hoe ik het een van het ander kan uitsluiten? Het aanschaffen van een nieuwe accu terwijl dat wellicht niet nodig is, wil ik graag voorkomen.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:26

rdejongjr

Gnome

Paar dingen om te proberen:

30seconden de power knop indrukken. Daarmee forceer je een restart van o.a. de usb-c controller.

Bios update

Bios batterij nameten, alles onder de 3v is matig.

Accu toch vervangen, namaak hoeft bij o.a. 123 niet duur te zijn.

• XelaRetak
rdejongjr schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:42:
Paar dingen om te proberen:

30seconden de power knop indrukken. Daarmee forceer je een restart van o.a. de usb-c controller.

Bios update

Bios batterij nameten, alles onder de 3v is matig.

Accu toch vervangen, namaak hoeft bij o.a. 123 niet duur te zijn.
Thanks!

Die opties was ik inderdaad tegengekomen.

30 seconden (sommige instructies geven tot 60sec aan) doet helaas niks, de laptop is daarna nog steeds dood.

BIOS update gedaan, en bios reset, en bios batterij - alledrie zijn OK en maakten geen verschil.

Toen ik hem toch open had, ook even de accu compleet losgemaakt voor een half uurtje. Het viel me wel op dat als ik de accu weer aan sluit, de laptop gewoon aan gaat. Het wijst voor mij toch allemaal meer op de EC op het moederbord dan naar de batterij zelf.

Wellicht even uitvogelen of ik het op een of andere manier kan doormeten. Ook al is een accu maar ~37 euro, toch zonde als het niks uitmaakt.

• XelaRetak
Toevoeging: na uitgebreid testen, moet dit wel iets met het moederbord zijn.

Het blijkt alleen te gebeuren als de laptop DICHT geklapt wordt. Zet ik hem uit en laat ik hem open staan, dan start hij altijd gewoon weer op.... Het lijkt er dus op dat het dichtklappen iets "anders" doet met de laptop, wat gek is want hij staat helemaal uit.

misschien dus maar als ghettomod het magneetje/dichtklapsensor uitschakelen/weghalen. Dan is het probleem ook opgelost.

[ Voor 15% gewijzigd door XelaRetak op 11-09-2026 08:20 ]