Pricewatch hernoemd naar Producten

Pagina: 1
Acties:

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:42
Als ik tweaker.net open in een private browser window dan staat er in het menu "Pricewatch" zoals ik al 100 jaar gewend ben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46slOQYmioqLR8YhEYq16YXL8bQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CzH1vGhUlfJlRhIRygZIdzdT.png?f=fotoalbum_large

maar in de browsers waar in ingelogd ben heet "Pricewatch" opeens "Producten". Ik heb geen custom CSS actief. Ik vind dit heel verwarrend en kan ook geen aankondiging vinden over deze naamsverandering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOAMQGUpnNhdRTSTWQBdRkX6jmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pPDz6D8GFDC9ndE7UyKNGKo7.png?f=fotoalbum_large

Zelfs in het "Toon voorbeeld" scherm van deze post wordt het woord "Pricewatch" veranderd in "Producten":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rYryxyuhsLl0Jq0JC3jGnCB5zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3W9dH2TKtZzDRqSH6AK3uFCP.png?f=fotoalbum_large

Edit: dit is echt hilarisch. In Firefox:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q45Gw-ioaJUh8Y-ze_oBlaYjwhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vj2bs0py2rdnMBQdXBiO9IqA.png?f=fotoalbum_large

In Safari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KQL9CGU4e_WawwupPXru-wMH4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pMKUreyP6dGvA9Z7mZMxkpme.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door RichieB op 10-09-2026 08:41 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:01
@RichieB Je post is niet helemaal duidelijk want je zegt nu dat A is hernoemd naar A :)

Ik probeer het zelf ook en overal waar ik Price-watch (zonder -) typ wordt het automatisch vervangen door Producten. Er gebeurt inderdaad iets geks, zo gauw ik Price-watch typ springt hij ook naar het begin van de regel. Onmogelijk om te gebruiken zo :D

Dus we hebben last van een A/B test (want ook Incognito toont gewoon Price-watch), maar ik snap niet waarom dit zo werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Spuugvuur op 10-09-2026 08:42 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• RichieB
@Spuugvuur Zie de laatste 2 screenshots in mijn 1e post (later toegevoegd).

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:01
Ik zag het, thanks! Ik had het ook geprobeerd verder uit te schrijven. Raar :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• RichieB
Ik heb het voor het eerst gisteravond gezien. Meteen zitten zoeken sinds wanneer deze naamsverandering is, maar ik kan er niets over vinden.

• RichieB
De code zit in de https://tweakers.net/pricewatch/ pagina zelf:
code:
1
<script>window.addEventListener("DOMContentLoaded", function() { const p=n=>{if(n.nodeType===3&&n.nodeValue.includes("Pricewatch")&&!/^(SCRIPT|STYLE|NOSCRIPT|TEXTAREA)$/.test(n.parentElement?.tagName||""))n.nodeValue=n.nodeValue.replace(/Pricewatch/g,"Producten")}
Edit: zelfs in de code tags wordt het aangepast. Screenshot dan maar weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/johKBydmmiNty4A6Jq9NMQ8GksI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u3mBTa5K2t2rDpKSY0jg2WlA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door RichieB op 10-09-2026 08:49 ]

• McRawFull
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:40
-knip-. Deze sneer voegt niks toe. Feedback hebben we graag constructief en op een normale manier.

[ Voor 80% gewijzigd door rens-br op 10-09-2026 09:27 ]

• VerwardeMan
  • Registratie: December 2015
  • Niet online

VerwardeMan

No machine like a human mind

De naamswijziging van P r i c e w a t c h naar Producten zal me eerlijk gezegd een zorg zijn en komt niet echt onverwacht gezien de recente andere "verbeteringen" op de site.

Die inconsequent werkende autoreplace van P r i c e w a t c h naar Producten op de forumposts snap ik dan weer niet. Beetje overdreven, nietwaar?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Wat een implementatie 8)7
Als je de pagina laadt zie je eerst nog gewoon P r i c e w a t c h staan voordat het vervangen wordt door Producten.. zeker een nieuwe stagiair bezig :+

[ Voor 7% gewijzigd door Cheezus op 10-09-2026 09:20 ]

• RichieB
Tweakers Pricewatch is een begrip met zeer hoge naamsbekendheid. Tweakers Producten ... dat gaat niemand onthouden.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb een vermoeden dat hier een A/B test aan de gang is die een auto replace doet op
code:
1
Price watch
naar
code:
1
Producten

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:46

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Skill issue!

Price‍watch
code:
1
Price‍watch
Jammer dat de URL https://tweakers.net/producten/ dan weer niks doet.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• RichieB
rens-br schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:28:
Ik heb een vermoeden dat hier een A/B test aan de gang is die een auto replace doet op
code:
1
Price watch
naar
code:
1
Producten
Je vermoeden is juist.

• RichieB
Oh wow, dat is echt super dom. Misschien kan de stagiair dat nog even aanpassen. :+

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:07
Ik ben blij om te zien dat ik niet de enige ben. Daar gaat de naamsbekendheid van de p ricewatch.

En wat een implementatie voor een techsite :'( 1 april is al een tijdje voorbij he? 8)7

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

BaRF

bijna kerst

Niemand gaat de pw toch serieus "producten" noemen? De originele naam zegt wat het is, "producten" is een algemene benaming die ik ook eerder zou verwachten bij iets wat je als site zelf verkoopt oid...

toevoeging: Man, wat is dat auto-replacing verwarrend als je mensen ziet klagen over het veranderen van producten naar producten :+

[ Voor 24% gewijzigd door BaRF op 10-09-2026 10:05 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• McRawFull
  • Registratie: December 2011
Even los van mijn eerdere formulering: ik vind het nogal buitenproportioneel dat vrijwel mijn volledige bericht wordt weggeknipt, terwijl er wel degelijk een inhoudelijk punt achter zat. Dat ik dat scherp formuleerde, prima, daar mag je iets van vinden. Maar verwijder dan desnoods de betreffende sneer en laat de inhoudelijke kritiek staan.

Dan de inhoud zelf, wat mij betreft constructief: ik zie deze wijzigingen op dit moment vooral als achteruitgang en niet als progressie.

Pricewatch is al jarenlang een bekende en herkenbare naam binnen Tweakers. Het is inmiddels veel meer dan alleen een beschrijvende term; gebruikers weten precies wat ermee bedoeld wordt. “Producten” is generiek en voegt functioneel niets toe. Sterker nog: de URL heet nog steeds /pricewatch/ en in de getoonde A/B-test lijkt de term zelfs achteraf met JavaScript op de pagina te worden vervangen. Dat komt op mij niet over als een verbetering waar de gebruiker iets aan heeft.

Hetzelfde geldt voor de gewijzigde specificatieweergave. Een van de redenen dat ik Pricewatch veel gebruik, is juist dat ik snel uitgebreide technische specificaties kan bekijken en producten op details kan vergelijken. Nu krijg ik eerst een beperkte selectie “belangrijkste specificaties” en moet ik doorklikken om de volledige informatie te zien. Dat verlaagt de informatiedichtheid en voegt voor een gebruiker die juist voor technische informatie naar Tweakers komt een extra handeling toe.

Vernieuwing is prima, maar een wijziging is niet automatisch progressie omdat de interface eenvoudiger of toegankelijker oogt. Als bestaande gebruikers meer handelingen nodig hebben om dezelfde informatie te bereiken en een sterke, ingeburgerde naam wordt vervangen door een generieke term, dan mag wat mij betreft ook gewoon de vraag gesteld worden: welk concreet probleem voor de gebruiker wordt hiermee eigenlijk opgelost?

Dat is uiteindelijk mijn bezwaar. Niet dat er iets verandert, maar dat ik bij deze wijzigingen vooral zie wat er verloren gaat en nog niet wat er voor de gebruiker daadwerkelijk beter wordt.

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:44

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@RichieB en anderen, er is inderdaad een A/B-test aan de gang op de naam in de menubalk. Ik verplaats je topic dan ook naar Mooie Features, omdat daar de mensen leven die dit bedacht hebben :)

• JCS
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

JCS

Gezien de recente nieuwsberichten over de leesvaardigheid zou ik gewoon overstappen op enkel icoontjes. Ik heb hiervoor samen met de zoektocht naar de optimale geld-machine 'funnel' ChatGPT even een mockup voor een homepage laten maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJ7VFmSDB1lRtlyt2aN98sxkPWU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QE9kIDGmPeRKeFYJRGp9vEID.png?f=user_large

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wel apart dat P ricewatch wordt hernoemd naar Producten. Dat is m.i. een van de meest herkenbare secties op Tweakers. Zoals anderen ook al hebben benoemd zou ik "Producten" eerder verwachten voor items die je van Tweakers.net zelf kunt kopen, niet waar je prijzen kunt vergelijken.

Doet me een beetje denken aan een manager die ik vroeger had, die wilde ook alleen maar veranderen om het veranderen, niet per-sé om dingen te verbeteren.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:44
Niet om te klagen (want dit is een rare verandering) maar in NL wordt al jaren reclame gemaakt met de tweakers P ricewatch...

Deze opbouw van herkenning gaan we nu door het putje spoelen voor godknows what voor generieke naam?
Minder lief gezegd: kunnen we de filter voor Henk en Annie dan 'komputerspulletjesvergelijkdinges' noemen? want dat dekt de lading daar dan wel... :+
offtopic:
Of wellicht willen we de huidge PW niet meer associeren met wat het nu is geworden tov verleden ;) O-)
Maar komt er van tweakers uit nog een uiting met een Idee? of horen we dit over 2weken in een .plan?

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Dat jullie iets wijzigen in de menubalk, ok. Het is jullie goed recht om de website en bewoordingen te wijzigen. Maar kunnen jullie posts van mensen misschien niet aanpassen.

Allereerst is erg irritant is dat je nu niet weet of iemand écht 'producten' schrijft of dat het automatisch is omgezet naar 'producten' omdat er eerst iets anders stond.

Maar ten tweede is het natuurlijk compleet fout om posts te gaan aanpassen. Nu is het één woord gelieerd aan Tweakers, maar wie zegt dat posts niet verder aangepast kunnen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Belindo op 10-09-2026 10:40 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Cheezus schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:19:
Wat een implementatie 8)7
Als je de pagina laadt zie je eerst nog gewoon P r i c e w a t c h staan voordat het vervangen wordt door Producten.. zeker een nieuwe stagiair bezig :+
De DOM laadt niet direct hoor. Dit heeft niks met stagiares (lekkere rant imho) of gepruts te maken.
Dat zie je vaker bij A/B tests omdat eerst de site geladen wordt, en daarna de wijzigingen.

Verder hoop ik dat de Price-watch de Price-watch blijft! De naam is kenmerkend bij het grote publiek. Je hoort er veel mensen over. En de term 'watch' vermeldt bondig dat je prijzen in de gaten kan houden. Dat is waar het vooral om draait!

....en ik mis nog steeds de Meuktracker!

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 10-09-2026 10:52 ]

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

DaFeliX

Tnet Devver
Bedankt, we hebben gezien we gaan er mee aan de slag.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

AW_Bos schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:47:
[...]

De DOM laadt niet direct hoor. Dit heeft niks met stagiares (lekkere rant imho) of gepruts te maken.
Dat zie je vaker bij A/B tests omdat eerst de site geladen wordt, en daarna de wijzigingen.
Bij A/B test verwacht ik dat je op een andere versie van de site uitkomt en niet op dezelfde met achteraf gewijzigde menubalk en dergelijke.

Hoe kan je op deze manier een juiste test uitvoeren?

Zo kan je achteraf altijd roepen dat de nieuwe versie positief ervaren wordt volgens de gedane meeting.

ICE ICE Baby

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

djmuggs schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:52:
[...]

Bij A/B test verwacht ik dat je op een andere versie van de site uitkomt en niet op dezelfde met achteraf gewijzigde menubalk en dergelijke.
Volgens mij worden zulke AB-tests uitgevoerd via een externe dienst. Ik dacht aan bijv. SnowPlow ofzo.
Dan hoef je ook niet in de codebase constant wijzigingen uit te voeren.

Ik heb geen idee hoe Tweakers nu werkt met A/B tests.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 10-09-2026 10:55 ]

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

Pagina: 1