Ervaringen kwaaitaalvloer

Pagina: 1
Acties:

• Moth.
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-09 11:55
Ha,

Momenteel ben ik akkoord over de prijs van een jaren 70 woning. Het is mij bekend dat de woning is uitgerust met een kwaaitaal vloer (oppervlakte 42m2, diepte kruipruimte ongv 50/60cm).

In 2019 is de woning gekocht door de huidige eigenaar. Er is toen een ondersteunende constructie geplaatst en er zijn mechanische beschadigingen gerepareerd. Hier is geen rapport van, maar er is wel een garantiebewijs van een bedrijf wat niet meer actief lijkt te zijn.

Bij een 2e bezichtiging heb ik de kruipruimte bekeken. Ik heb zo’n 9m2 van de vloer kunnen zien. Het andere kruipluik was niet toegankelijk. De vloer is geïsoleerd met noppenfolie, deze is helaas niet volledig juist aangebracht omdat deze lucht door laat. Verder druppelde er water uit een gedeelte noppenfolie, dit betekent vocht… Hoelang dit er aanwezig is, is niet bekend.

Zodra ik eigenaar ben van de woning zou ik de isolatie eens willen weghalen en de vloer verder willen bekijken. Het zou mee kunnen vallen. Gezien de leeftijd van de keuken (20 jaar) wil ik deze hoogstwaarschijnlijk vervangen. De keuze is er dus de kwaaitaalvloer te verwijderen en een nieuwe vloer te laten storten i.c.m. vloerverwarming of de kwaaitaal behouden.

Mocht ik de keuze maken om een nieuwe vloer te plaatsen, dan zie ik dit als een investering. Is dat het ook waard?

Als ik de kwaaitaalvloer wil verwijderen en een andere vloer wil plaatsen, dan zijn er meerdere keuzes: broodjes, zandcement etc. Wat wordt aangeraden voor als een gangbare oplossing met ook een nette isolatiewaarde. Moet ik extra (loze) leidingen aanleggen? Waar moet ik verder zoal aan denken?

Als ik de vloer zelf wil verwijderen, is dit mogelijk? Tot hoever haal je de vloer weg bij dragende delen?

Graag hoor ik jullie ervaringen als je ook voor deze keuze hebt gestaan, maar ook tips!

Alvast bedankt!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:41
Goedendag,

Als ik het zo lees denk ik dat het een vochtige kruipruimte is, waarbij de vraag is of er voldoende ventilatie in de kruipruimte is.
Momenteel passen wij veel schuimbetonvloeren toe, deze haalt bij ca. 33 cm dik een Rc van 5 (wat meer is dan de eis van een nieuwbouwhuis).
Hier gaat dan vloerverwarming overheen en die wordt afgesmeerd met een dekvloer.
De vloerverwarming is comfort + voorbereiding voor de warmtepompen (is lage temperatuur verwarming).
Nadeel is dat je geen kruipruimte hebt, wij passen dan ook vaak loze leidingen van vast PVC of flex 50 mm.

Alternatief is broodjesvloer (PS combinatievloer)

De vloer ligt op de bouwmuren, dus geheel weghalen gaat meestal niet

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:17
Als je toch de keuken gaat vervangen, dan is dit inderdaad het moment om een nieuwe vloer te overwegen. Hou er ook rekening mee dat de toiletten op deze etage dan waarschijnlijk ook gerenoveerd moeten worden. Als je hier lang wilt wonen, zou ik het zelf gelijk goed aanpakken en vloerverwarming en goede isolatie toepassen. Over de staat van je huidige vloer kunnen wij weinig zeggen natuurlijk.

Ik heb vorige maand toevallig mijn houten vloer laten vervangen door een Compofloor.

Ik heb zelf ook de opties overwogen tussen schuimbeton, een broodjesvloer of een cassettevloer.

De overweging voor mijzelf was dat ik het belangrijk vond dat de kruipruimte bereikbaar blijft. Mijn huis staat in de Randstad en is op palen gebouwd. Als er ooit iets aan de fundering moet gebeuren en alles is volgestort met schuimbeton, heb je een probleem. Bijkomend voordeel vind ik dat je later nog kabels kunt trekken.

Uiteindelijk ben ik op een cassettevloer uitgekomen, omdat ik ook een kelder heb waar je meer stahoogte overhoudt met rechte (cassette-)elementen dan met broodjes. Als mijn huis op zandgrond was gebouwd had ik misschien een andere overweging gemaakt.

Zo heeft iedereen zijn eigen afwegingen en zal de situatie per huis verschillend zijn. Schuimbeton is een stuk goedkoper toe te passen dan een cassette- of broodjesvloer.