Peblar Business of Ratio Solar MID óf......toch iets anders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• aporobert
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 23-09 23:22
Bomen, bos en dan toch weer een struik of een nieuwe boom ;-)

Ik zoek een laadpaal (aan de gevel) (liefst van Nederlands, maar zeker van Europees fabrikaat) die aan de volgende eisen voldoet.
- 11 kW laden
- Schakelen tussen 1-fase en 3-fase
- Load balancing (liefst op P1-meter via ethernet (afstand meter is ca. 10 m......)
- Goede integratie met PV (12x275 Wp uit 2017) voor zoveel mogelijk laden op zonneoverschot
- Goede integratie met dynamische electra-contract.
- MID-meter voor verrekening

Ik twijfel tussen Peblar Business en een Ratio Solar MID, maar....misschien weten jullie wel een béter alternatief dat ik nog niet bedacht heb....
Eén voordeel aan de Peblar Business, is dat ie voorbereid schijnt te zijn voor V2H of V2G...

Aanvullende vraag: Als ie schakelt van 3 naar 1-fase....kun je dan zelf kiezen welke fase hij kiest? En.....if yesss, is het dan slim om in dat geval te kiezen voor de fase, waarop ook mijn PV (1-fase omvormer) teruglevert?

Ben erg benieuwd naar jullie ideeën.
Bij voorbaat heel er bedankt voor de reacties en het delen van de kennis.

Groet,
Robert

Alle reacties

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:33
Ik heb persoonlijk besloten te wachten op de Zappi 3.

Belangrijkste reden is dat ik goede ervaringen heb met de Zappi 2 en erg gehecht ben geraakt aan de mogelijkheid om deze te bedienen vanaf het scherm aan de lader zelf. thuiskomen, auto instekkeren en meteen de goede laadmodus selecteren.

De Zappi 3 is mid-gecertificeerd en V2G gereed. Is geschikt voor 22 kW laden en schakelt zelf tussen 1 en 3 fasen. Ik weet niet of je ook kan kiezen welke fase hij neemt.

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09 13:09
Ik heb zelf een Peblar (home).

Het schakelen van 1 naar 3 fase werkt goed. Ook de opties voor "Puur zonneladen" en "Slim zonneladen" werken perfect zoals ik zou verwachten. Integreert naadloos met een HomeWizard P1. En kan zowel via Wifi als Ethernet aangesloten worden. De Business variant heeft inderdaad MID gecertificeerde meter.

Je kan niet kiezen in software welke welke fase hij gebruikt als je hem op 1 fase laat laden. Maar ik denk dat je wel met de fysieke fases kan spelen qua plaatsing. Maar het verrekenen tussen de fases doet je meter als het goed is.

V2G/V2H. Volgens mij moet je je daar niet blind op staren. Ik heb het idee dat het nog wel even gaat duren. Bovendien is dit dan V2H voor AC, en dan moet je auto dus ook AC V2G ondersteunen.

Fijne van Peblar vind ik, local API geen cloud of iets. Wat dan ook gelijk betekend geen app voor toegang buiten huis zonder VPN of andere constructies.

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

• aporobert
The_Cube schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:27:
Ik heb zelf een Peblar (home).

Het schakelen van 1 naar 3 fase werkt goed. Ook de opties voor "Puur zonneladen" en "Slim zonneladen" werken perfect zoals ik zou verwachten. Integreert naadloos met een HomeWizard P1. En kan zowel via Wifi als Ethernet aangesloten worden. De Business variant heeft inderdaad MID gecertificeerde meter.

Je kan niet kiezen in software welke welke fase hij gebruikt als je hem op 1 fase laat laden. Maar ik denk dat je wel met de fysieke fases kan spelen qua plaatsing. Maar het verrekenen tussen de fases doet je meter als het goed is.

V2G/V2H. Volgens mij moet je je daar niet blind op staren. Ik heb het idee dat het nog wel even gaat duren. Bovendien is dit dan V2H voor AC, en dan moet je auto dus ook AC V2G ondersteunen.

Fijne van Peblar vind ik, local API geen cloud of iets. Wat dan ook gelijk betekend geen app voor toegang buiten huis zonder VPN of andere constructies.
Thnx voor je reactie.

Toegang buiten huis....tjah, denk niet dat ik dat echt een must vind hoor, maar dat kan dus alsnog via een VPN.
Als V2G/V2H nog (lang) niet aan de orde is....dan blijft alleen het stukje ''local API'' dus over qua voordeel tov de Ratio als ik het goed begrijp?

Nog een andere vraag: Ik lees overal dat het laden op zonneoverschot alleen gestart kan worden bij minimaal 1.4 kW op 1 fase (of 4.2 op 3).
Nu heb ik 12 x 275 Wp aan PV (niet veel, maar dat was in 2017 niet zo raar)....
Als die nou bijv. maar 1kW opwekken.....start de laadpaal dan gewoon níet? Of trekt ie dan de resterende 0.4 kW van het net? Anders zou ik (helemaal in de wintermaanden) eigenlijk niets aan mn PV hebben qua opladen.....

groeten,
apoR

[ Voor 14% gewijzigd door aporobert op 10-09-2026 10:28 ]

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:33
Starten van het laden is niet laadpaal afhankelijk, maar wordt bepaald door de auto.

De meeste auto’s willen minimaal 6A om te kunnen laden, dat is op een fase inderdaad 1,4 kW.

Ik meen te weten dat Tesla minimaal 5A nodig heeft, maar dit is van horen zeggen.

Als je de laadpaal (bijvoorbeeld een Zappi in mijn geval) instelt op 100% zonnestroom dan gaat de auto inderdaad pas laden bij 1,4 kW. Ik kan mijn laadpaal ook instellen op laden met 4 kW met maximaal gebruik maken van zonnestroom (de eco-stand). Dan pakt hij de beschikbare zonnestroom en plust de eventuele tekorten tot 4 kW bij uit het net.

• aporobert
KrlGl schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:09:
Starten van het laden is niet laadpaal afhankelijk, maar wordt bepaald door de auto.

De meeste auto’s willen minimaal 6A om te kunnen laden, dat is op een fase inderdaad 1,4 kW.

Ik meen te weten dat Tesla minimaal 5A nodig heeft, maar dit is van horen zeggen.

Als je de laadpaal (bijvoorbeeld een Zappi in mijn geval) instelt op 100% zonnestroom dan gaat de auto inderdaad pas laden bij 1,4 kW. Ik kan mijn laadpaal ook instellen op laden met 4 kW met maximaal gebruik maken van zonnestroom (de eco-stand). Dan pakt hij de beschikbare zonnestroom en plust de eventuele tekorten tot 4 kW bij uit het net.
Bedankt!

Dat laatste stukje verduidelijkt een hoop....

• aporobert
Overigens lijkt ook de Alfen Eve single pro-line aan mijn eisen te voldoen......

Dan heb ik er dus drie waartussen ik moet (maar nog niet kán) kiezen....

groeten
Robert

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

aporobert schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:33:
Overigens lijkt ook de Alfen Eve single pro-line aan mijn eisen te voldoen......

Dan heb ik er dus drie waartussen ik moet (maar nog niet kán) kiezen....

groeten
Robert
Ik heb eens elders (in een ander topic) een vergelijking gemaakt tussen de hedendaagse opties van EVSEs: True in "Thuisladen van je EV deel 2"

Wat maakt dat jij nu twijfelt tussen die (drie) opties die jij nu voor je hebt? Wat zijn voor jou de voors en tegens bij elke EVSE?
Voor welke prijs kun jij deze opties nu (laten) aansluiten?

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• aporobert
True schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:36:
[...]

Ik heb eens elders (in een ander topic) een vergelijking gemaakt tussen de hedendaagse opties van EVSEs: True in "Thuisladen van je EV deel 2"

Wat maakt dat jij nu twijfelt tussen die (drie) opties die jij nu voor je hebt? Wat zijn voor jou de voors en tegens bij elke EVSE?
Voor welke prijs kun jij deze opties nu (laten) aansluiten?
Dag True,

Juist dat deze drie vlgs mij zoveel overeenkomsten hebben is het probleem....
Doordat ze voor zover ik kan zien bijna hetzelfde kunnen, wéét ik dus niet wat de voors en tegens zijn en daardoor dus niet welke van de drie de beste optie is.
Heb één offerte van ca. 1500.- voor de Ratio Solar Mid, maar...t komt me niet op € 100.-.
Ik wil gewoon de slimste keus maken.....

Heb je andere topic bekeken inmiddels, maar daar heb je de Ratio solar MID nou net niet bij staan hè... ;-)

Groet,
apoR

[ Voor 6% gewijzigd door aporobert op 12-09-2026 11:39 ]

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09 13:09
aporobert schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:54:
[...]

Nog een andere vraag: Ik lees overal dat het laden op zonneoverschot alleen gestart kan worden bij minimaal 1.4 kW op 1 fase (of 4.2 op 3).

Nu heb ik 12 x 275 Wp aan PV (niet veel, maar dat was in 2017 niet zo raar)....
Als die nou bijv. maar 1kW opwekken.....start de laadpaal dan gewoon níet? Of trekt ie dan de resterende 0.4 kW van het net? Anders zou ik (helemaal in de wintermaanden) eigenlijk niets aan mn PV hebben qua opladen.....

groeten,
apoR
De optie die ik op de peblar gebruik heet dan “slim zonneladen”. Dan start hij zodra er iets teruggelevetd word. En vult dan aan tot minimaal 1,4 en mocht er meer dan 1.4kw aan zon zijn schuift het vermogen gewoon op tot de zonnestroom volledig op is. Bij mij is het met 24 panelen nu ook al niet vaak meer dat hij dan nog naar 3 fase gaat. Maar ik rij. Iet super veel dus 10/15 kWh die er vandaag ingedruppeld is is wel top

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Pagina: 1