Project met aannemer duurt erg lang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Canon_nl3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:49
Beste forumleden,

Vorig jaar heb ik een huis gekocht met mijn vriendin. Deze wilden we (flink) verbouwen. We hebben een (klein) bedrijf gevonden die alles kon en wilde doen. Daarbij viel er voor hun net een klus uit waardoor ze direct konden beginnen. Ideaal dus. Ik heb 0 ervaring in dit wereldje en hun gaven aan na deze 2 maanden helemaal klaar te zijn. December 2025 starten eind januari 2026 dus ongeveer klaar.

De eerste 2 maanden ging het super goed en snel. Daarna hadden ze ook andere klussen en zagen wij ze steeds minder. Op een gegeven moment zagen wij ze eigenlijk helemaal niet meer. Gezien de goede verhoudingen en het geleverde werk wat er goed uit zag hebben wij het even zo gelaten.

In april 2026 hebben we toch echt wel wat ontevreden opgebeld/geappt wat nu het plan is en dat we meer verwachten. Hierbij gaf de aannemer aan verandering te beloven en snel weer te starten. Dingen als 'vanaf volgende week is er elke dag iemand tot het klaar is' werden gezegd. Met enige moeite werd er door gewerkt en soms met vlagen wat gedaan.

Toch was het elke keer afwachten of ze kwamen en moest ik van mijn kant appen/bellen of ze wel kwamen. Nu is het dus september en moeten er nog steeds klussen worden gedaan. De zonnepanelen liggen er nog niet op en meerdere (kleine) afwerkingsklusjes moeten nog gedaan worden. Ook moet er nog een schuifpui gezet worden. De aannemer heeft deze besteld maar er zit een leveringsprobleem op geeft hij aan (dit geloof ik ook zeker wel, maar het is wel erg vervelend).

Punten die een rol spelen:
- Het bedrijf zit in een klein dorpje waar ik ook woon. Dat geeft natuurlijk vertrouwen.
- ik zie dus af en toe het busje ergens staan (daar dus wel, maar niet bij mij?)
- In april 'lanceert' dit bedrijfje een kleine uitbreiding binnen het bedrijf dat ze nu ook airco's kunnen plaatsen. Dit is hun goed recht natuurlijk, maar dit is voor mij een gemixt gevoel. Ze horen bij mij aan het werk te zijn.
- Als je nu belt geeft de voice-mail aan dat ze geen nieuwe klussen meer aannemen (dit is nieuw)
- Ze zijn vriendelijk in contact en het werk wat geleverd is, ziet er goed uit. Ik betaal achter af per maand (dit betaal ik uiteraard ook direct).
- wat misschien niet helemaal zeker was, is of we een wtw-instalatie zouden nemen. Dit wilden we en kost natuurlijk tijd om te plaatsen.

Situatie nu:
- Het initiatief van het contact ligt elke keer bij mij. Ik heb het idee dat als ik 2 maanden niks zeg, er ook 2 maanden geen contact is.
- De schuifpui is afwachten... Ik geloof wel dat hun er niks aan kunnen doen. Maar het feit is dat ik nu een houten plank in de huiskamer heb als muur. Geen fijn idee zo voor de winter.
- Als ik vraag om een planning of wanneer ze beginnen is dat 'binnenkort'. Ze komen ook wel maar ik heb geen idee of dat dan over 1 of 3 weken is en wat ze dan doen. Vaak doen ze dan iets om ze vervolgens weer een tijdje niet te zien.

Mijn vraag is, wat nu?
- Is mij mijn gevoel rechtvaardig dat ik mij boos maak? en zo ja wat kan ik er mee?
- Ik houd eigenlijk graag het contact goed, maar aan de andere kant denk ik ook aan juridische stappen (wat anders?).

Ik ben benieuwd wat een neutrale lezer hier van vindt.

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Heb je ook maar iets op papier staan waar je ze aan kunt houden of is alles zo'n beetje mondeling gegaan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Canon_nl3
In het begin een offerte getekend. We hebben dus afgesproken wat hun zouden doen. Hier staat zelf niet op hoelang de indicatie is qua werkzaamheden.

Ik heb wel via whatsapp berichten met een tijdsindicatie en afspraken etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Canon_nl3 op 09-09-2026 20:45 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het lijkt er op dat ze jouw project als stop werk aan het behandelen zijn.
Je betaald ze per maand voor het geleverde werk en je geeft aan dat hetgeen wat gedaan wordt conform is aan wat je had verwacht.
Dan zou je de werkzaamheden die (volgens de offerte) nog gedaan moeten worden op papier kunnen zetten, er een (redelijke) einddatum bij te zetten en dat door hen laten ondertekenen.
Alles in overleg natuurlijk, maar ik krijg het gevoel dat er na de eerste offerte werkzaamheden bijgekomen zijn die niet op die offerte stonden. En dan duurt het allemaal langer, aannemers (en zeker zij die alles aannemen) hebben het nogal druk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Canon_nl3
Bedankt voor het meedenken. Wat betreft dat ze het stop werk behandelen zou dit kunnen.
Deze verwachting was duidelijk anders, dit zowel mondeling als via whatsapp.

De intentie is duidelijk (zowel via whatsapp als mondeling), hun verbouwen ons huis en wij verven het af. Zinnen als,
- we zijn in 2 maanden helemaal klaar.
- Begin juni zou hij verwachten dat het helemaal klaar is, maar beloven kan hij het niet.

Als ik er nu terug kom op planning/afspraken is het eigenlijk altijd. 'we maken het binnenkort af' of ik kan het niet beloven. In principe staat niet alles letterlijk op de offerte maar we weten wel van elkaar wat er moet gebeuren (of sterker nog, hun weten het beter dan ik. Daarvoor huur je ook een bedrijf in zou ik zeggen).

Je adviseert dus alles op papier te zetten. Te overleggen wat de redelijke einddatum is en dit te laten ondertekenen? En als hij dit niet wil juridische stappen?

Ik heb hier uiteraard geen zin in, maar dit is ook niks. Je weet niet wanneer ze verder gaan en wat ze dan gaan doen.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:53
Levertijd schuifpui moet hij gewoon kunnen geven. Lekker op zoek gaan naar een betrouwbare aannemer.

• Canon_nl3
Op zoek gaan naar een betrouwbare aannemer is op dit moment niet echt wat handig is, gezien we op 80 a 90% zijn. Daarbij heb ik zonnepanelen en de schuifpui al betaald.

Nu ik de offertes nog is bekijk. In de eerste offerte waarbij ik een aanbetaling heb gedaan staat 'De gemaakte uren en de ingezette materialen worden op een duidelijke en transparante wijze geregistreerd en wekelijks met de klant geëvalueerd.

Wekelijks dus. Ik moet zelf nu het contact actief aanhalen en ben blij als ik wat informatie krijg.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:42
Bekend probleem.

Nu heb je een aantal opties:
- Je kan eens "aanwaaien" bij hun op kantoor / bedrijf. Het is een klein dorp dus de kans is aanwezig dat je ze op een moment kan spreken;

- Je kan eens "aanwaaien" op een klus van het bedrijf. Het is een klein dorp dus die kans is ook wel groot dat je ze ergens ziet staan. Daar aanspreken of afspraak maken wanneer ze bij jou komen c.q. definitieve afspraken komen maken. Het nadeel is: Hoe gaan de verhoudingen zijn na afloop.

- Je kan je formeel opstellen: Dus een officiële brief opstellen met de vraag of ze een schriftelijk willen reageren met een planning die binnen een redelijke termijn het werk af maakt. Daarbij zou ik altijd het advies van een rechtsbijstandverzekering vragen. Mogelijk al het spul daar naar toe brengen om een dossier te vormen.

Bij ons in het dorp is ook zo'n aannemer. Goed werk, netjes, mooi en relatief snel. Het laatste om van 90 naar 100% te komen is het problematisch met hem. Het hele dorp weet het. Mensen begonnen elkaar al te waarschuwen. Het is niet goed voor zijn zaak geweest. Wel een vakman. Gelukkig voor het bedrijf wordt dat nu door collega's in onderaanneming ingehuurd. Dat gaat een stuk beter.
Succes.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:50

A13X

Dude

RonnieKo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:49:
Bekend probleem.

- Je kan eens "aanwaaien" bij hun op kantoor / bedrijf. Het is een klein dorp dus de kans is aanwezig dat je ze op een moment kan spreken;

- Je kan eens "aanwaaien" op een klus van het bedrijf. Het is een klein dorp dus die kans is ook wel groot dat je ze ergens ziet staan. Daar aanspreken of afspraak maken wanneer ze bij jou komen c.q. definitieve afspraken komen maken. Het nadeel is: Hoe gaan de verhoudingen zijn na afloop.

- Je kan je formeel opstellen: Dus een officiële brief opstellen met de vraag of ze een schriftelijk willen reageren met een planning die binnen een redelijke termijn het werk af maakt. Daarbij zou ik altijd het advies van een rechtsbijstandverzekering vragen. Mogelijk al het spul daar naar toe brengen om een dossier te vormen.

Bij ons in het dorp is ook zo'n aannemer. Goed werk, netjes, mooi en relatief snel. Het laatste om van 90 naar 100% te komen is het problematisch met hem. Het hele dorp weet het. Mensen begonnen elkaar al te waarschuwen. Het is niet goed voor zijn zaak geweest. Wel een vakman. Gelukkig voor het bedrijf wordt dat nu door collega's in onderaanneming ingehuurd. Dat gaat een stuk beter.
Succes.
Optie 4, je belt de beste aannemer op, geeft netjes aan dat je een planning aan het maken bent voor het vervolg en graag met hem even wilt zitten om hun resterende werkzaamheden in te plannen zodat je het samen kunt afronden. Deadline bepalen wanneer je het klaar wilt hebben, je flexibel opstellen in hoe daar te komen maar star over de deadline zelf en zorgen dat alle werkzaamheden gepland staan. Dan zonnepanelen, dan kozijn, dan restpunten/andere nog openstaande klussen. Niet week 40, nee maandag week 40, niet voor de kerst, nee vrijdag week X gereed.

Zolang je van dit soort aannemers geen planning krijgt of jezelf niet als prioriteit opstelt (ja is goed, zie jullie wel verschijnen) word je automatisch achter klanten gezet die wel haast hebben. Want ik moet dan daar aan het werk en dan daar en dan daar, heb geen tijd blablabla. Meer plannen minder op de bonnefooi. Klaar voor de kerst is in zijn oren, die man zeurt niet meer tot de kerst. Als die belt > het is nog geen kerst komt goed!(maar dat komt het niet)

Awesome

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:34
@Canon_nl3 Klopt het dat al het contact tot nu toe via mail / app / telefoon is geweest en niet tijdens een fysiek bezoek?

Zo ja; dan vind ik deze suggestie nog het best:
RonnieKo schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:49:
Bekend probleem.

Het klinkt lekker cliché (en al helemaal op Tweakers :P) maar probeer gewoon eens een kop koffie te doen met de eigenaar / verantwoordelijke. Ik heb zelf bij beide kanten op deze stoel gezeten en het werkt gewoon vaak. Ik proef niet meteen onwil vanuit de aannemer, maar misschien hebben ze te maken met externe oorzaken waardoor er vertraging is. Zelf ben ik jaren vestigingsmanager geweest bij een bedrijf met uitstekende klantentevredenheid en reviews. Desondanks waren er heel soms toch ontevreden klanten met erg veel frustraties en kwamen we daar telefonisch of per mail niet uit. Dan ging ik met zo'n klant om de tafel, kwam er onderling begrip en losten we het samen op.

Het kan ook gemakzucht zijn natuurlijk. Maar in een gesprek kom je daar doorgaans wel achter en in veel gevallen kom je er ook uit. Er is vaak meer wederzijds begrip dan tijdens app en mailcontact.

Daarmee is natuurlijk niet gegarandeerd dat dit aannemersbedrijf hierdoor ineens wel gaat lopen, maar als je vastzit met bellen, mailen en appen zou ik dit zeker proberen. Al helemaal aangezien ze in hetzelfde dorp zitten.

Join het GoT Pulse-Team!

• Canon_nl3
Bedankt voor het mee denken.

We hebben ook wel fysieke bezoeken gehad. De laatste keer was in juli. We hebben toen 'rondje huis' gedaan met wat nog moest. Hieruit kwamen zeg maar 5 dingen. De grootste is toen opgepakt, daarna hadden hun vakantie. Ik heb ze daarna niet weer gezien/wat gehoord.

Dus fysieke bezoeken zijn er zeker ook. Het 'gevaar' vind ik momenteel wel dat ik dan weer de volste vertrouwen heb na zo'n bezoek wat dan weken later toch weer niet wordt waar gemaakt.

Onwil is het volgens mij niet. Mijn indruk is dat het slechte planning is/drukte van de aannemer met weinig personeel. Daarbij is het vast ook ideaal om veel losse klussen te doen en mijn grote project achter de hand te hebben voor constant werk (dit is mijn invulling).

Ik heb deze week aardig wat appjes de deur uit gedaan met vragen wat nu de stand van zaken is. Ik denk dat ik nu is 2 weken radio stilte neem om het bedrijf de kans te geven. Daarna wil ik een fysiek gesprek, dan neem ik pen en papier mee met de klussen die nog moeten. Dan kunnen we de data er achter zetten met handtekeningen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:29
Soms werkt omdraaien: Vragen wanneer zijn huidige klus klaar is en wanneer hij een weekje heeft. Als dat iets ok's oplevert samen afspreken dat je die week door de boel heen werkt. Voor iedereen fijn als alles af is.

Het probleem is vaak dat het niet sneller kan. Het had beter gepland moeten worden maar dat is achteraf. Als je het verleden vergeet en samen een schoon plannetje maakt ga je van de stapel af met als die dingen die nog moeten.

Want in de praktijk kunnen ze vaak niet sneller en zitten ze te vol of zijn er omstandigheden qua team, personeel, leveringen etc waardoor het niet lukt.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:34
Maar zijn die fysieke bezoeken met de eigenaar of, oneerbiedig gezegd maar niet zo bedoeld, met een voorman en/of timmerman geweest?

Tijdens de bouw van onze woning ben ik ook 2 keer met de voorman in gesprek gegaan over zaken die niet goed waren. Toen ze maar niet opgelost werden ben ik naar het kantoor gegaan en tegen de aannemer gezegd dat zaken waarvoor ik betaalde niet geregeld werden. Daarna was het binnen een week opgelost.

Zeker in deze tijd, waar je bergen geld betaald voor dit soort werkzaamheden, mag je toch op z'n minst enige service en/of in ieder geval wat pro activiteit in de communicatie verwachten?

Join het GoT Pulse-Team!

• Canon_nl3
Het is een klein bedrijf en spreek met eigenaar (tevens ook voorman/timmerman). Hij werkt weer samen met ZZP-collega's die bijvoorbeeld stucen of kitten. Wat regelmatig ook goed verloopt.

Een echt kantoor is er dan ook niet, ja zijn huis. Maar dat is wel next level vind ik.

De twee strijd van
1. Netjes oplossen, vragen wanneer hij kan en daar dan gebruik van maken. Aannemers zijn nu schaars en hebben het druk, we moeten ook blij zijn. En
2. Je betaalt verdikkeme een ton, dan mag je toch ook wel service verwachten?

Voel ik wel.

• RonnieKo
Canon_nl3 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:49:
Een echt kantoor is er dan ook niet, ja zijn huis. Maar dat is wel next level vind ik.
Waarom is dat "next level"? Hij heeft er zelf voor gekozen vanuit huis of bij huis te werken. Dat is normaal. De kans dat misschien zijn vrouw / vriendin / partner aanwezig is kan voordelig zijn. Want je komt niet voor koetjes en kalfjes op de koffie. Misschien schudt het hem wakker.
Canon_nl3 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:49:
De twee strijd van
1. Netjes oplossen, vragen wanneer hij kan en daar dan gebruik van maken. Aannemers zijn nu schaars en hebben het druk, we moeten ook blij zijn. En
2. Je betaalt verdikkeme een ton, dan mag je toch ook wel service verwachten?
Deels heb je zelf al laten versloffen :) Want je bent bijna een jaar verder voor een klus van "twee maanden". Ik kan het allemaal wel begrijpen. Je verwacht iets en je verwachtingen worden niet waargemaakt. Om dan wat "zakelijker" te gaan denken is moeilijk. Maar de eerste van "vragen" en harde schriftelijke afspraken is goed te doen. Dan hoeft er geen probleem te zijn.

• RonnieKo
Canon_nl3 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:24:
Onwil is het volgens mij niet. Mijn indruk is dat het slechte planning is/drukte van de aannemer met weinig personeel. Daarbij is het vast ook ideaal om veel losse klussen te doen en mijn grote project achter de hand te hebben voor constant werk (dit is mijn invulling).
Daarom werd het al een "stopklus" genoemd. Als je een halve of een hele dag over hebt pak je het weer op. Zeker als de prijs niet helemaal vast ligt. Zeker als je weet dat iemand alleen maar probeert te bellen en/of een berichtje stuurt. Dan kan je het lang volhouden.
Canon_nl3 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:24:
Ik heb deze week aardig wat appjes de deur uit gedaan met vragen wat nu de stand van zaken is. Ik denk dat ik nu is 2 weken radio stilte neem om het bedrijf de kans te geven. Daarna wil ik een fysiek gesprek, dan neem ik pen en papier mee met de klussen die nog moeten. Dan kunnen we de data er achter zetten met handtekeningen.
Waarom twee weken? Waarom niet gewoon volgende week naar dat kantoor met de lijst? Je wilt het gewoon opgelost hebben.

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:46
Canon_nl3 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:57:
- De schuifpui is afwachten... Ik geloof wel dat hun er niks aan kunnen doen. Maar het feit is dat ik nu een houten plank in de huiskamer heb als muur. Geen fijn idee zo voor de winter.
Je bent 10 maanden verder sinds de start. Lijkt mij dat die schuifpui niet tijdig besteld werd.

• Stoorzendert
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15:57
Ik lees vooral dat je iedere keer heel aardig en begrijpelijk naar de aannemer reageert. Wellicht moet je wat zakelijker gaan eisen dat ze het als de sodemieter komen afronden? Je zit nu bijna op een jaar vertraging op een project waarvoor 2 maanden werd afgegeven. Geen idee of je nog betalingen open hebt staan, maar die gingen bij mij even 'on hold'.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik gok dat de aannemer 'werk zat heeft', maar weet niet hoe dat met 'jouw tijd' verhoudt. Als hij kan, maar jij niet en andersom, dan zal een aannemer ook denken: als het echt nodig is, wordt ik wel geroepen. Ik zou het met een bak koffie doen en een concrete dag/week (whatever, hoeveel tijd het werk nog kost is ook een goede vraag, dus kan ook meerdere momenten zijn) en die gewoon inplannen (na de koffie emailen en bevestigen).

Een aannemer op dorp heeft voordelen en nadelen. Iets achteraf fixen kan doorgaans snel. En een aannemer die om zijn reputatie geeft (=toekomstig werk) zal dan wel wat oplossen. Als een aannemer niet (meer) om zijn reputatie geeft (bijna met pensioen of zo), dan zou ik een ander zoeken.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:35
Stoorzendert schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:15:
Ik lees vooral dat je iedere keer heel aardig en begrijpelijk naar de aannemer reageert. Wellicht moet je wat zakelijker gaan eisen dat ze het als de sodemieter komen afronden? Je zit nu bijna op een jaar vertraging op een project waarvoor 2 maanden werd afgegeven. Geen idee of je nog betalingen open hebt staan, maar die gingen bij mij even 'on hold'.
Nou inderdaad.
Uberhaupt pas de eerste keer 'informeren' nadat je al een paar maand over de streefdatum van oplevering zit... zonder dat de aannemer indicaties heeft gegeven dat het wat gaat uitlopen.

Waarschijnlijk voelt hij hierdoor nog meer ruimte t.o.v. een andere klant die hem direct opbelt als er niemand komt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:29
Denk dat jullie wel gelijk hebben deel dat het kan werken door hard en zakelijk te pushen. Het kan echter ook andersom werken en dan is het niet meer te keren.

Vandaar mijn advies om eerst het in goed overleg, maar wel daadkrachtig en concreet te doen.

Ook in de meer juridische benadering moet je toch kans tot herstel geven. Hoe je die inpakt bepaalt voor een groot deel het succes.
Pagina: 1