• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 22:57

AirPods 5 Ervaringen & Discussie topic!

Welkom in het officiële AirPods 5 ervaringen- & discussie-topic!

In dit topic bespreken we alles rondom de nieuwe AirPods 5. Deel je verwachtingen, vragen, tips en natuurlijk straks ook je ervaringen met de nieuwste generatie van Apple's open-ear AirPods.

Apple heeft de AirPods 5 op 9 september 2026 aangekondigd. De grootste verandering is dat Actieve Ruisonderdrukking (ANC) nu standaard beschikbaar is op de AirPods 5. Daarnaast heeft Apple de geluidskwaliteit verbeterd met een volledig nieuwe akoestische architectuur en een nieuwe generatie Adaptive EQ.

De AirPods 5 blijven gebruikmaken van het bekende open-ear ontwerp, dus zonder siliconen oordopjes zoals bij de AirPods Pro.

Let op: De AirPods 5 zijn vanaf 9 september te pre-orderen en vanaf vrijdag 18 september 2026 officieel verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJIjoovwRoJ1V8-WdhEQ6JrqgTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbW1YVOaolpQLvxBtEVrMudb.jpg?f=fotoalbum_large
Wat is er nieuw?
Apple heeft de AirPods 5 op meerdere punten vernieuwd.
  • Actieve Ruisonderdrukking (ANC) nu standaard op AirPods 5
  • Tot 50% meer ruisonderdrukking dan AirPods 4 met ANC
  • Volledig nieuwe multiport akoestische architectuur
  • Nieuwe generatie Adaptive EQ
  • Verbeterde Transparantiemodus
  • Adaptive Audio
  • Conversation Awareness
  • Verbeterde Gepersonaliseerde Ruimtelijke Audio
  • Live Translation met Apple Intelligence
  • Ondersteuning voor Siri-interacties met hoofdgebaren
  • Verbeterde stof-, zweet- en waterbestendigheid
Actieve Ruisonderdrukking in een open-ear ontwerp
De opvallendste vernieuwing van de AirPods 5 is de verbeterde Actieve Ruisonderdrukking.

Apple noemt het de beste ANC die het bedrijf tot nu toe in een open-ear ontwerp heeft aangeboden.

Volgens Apple verwijderen de AirPods 5 tot 50% meer omgevingsgeluid dan de AirPods 4 met Actieve Ruisonderdrukking.

Dat is opvallend omdat de AirPods geen siliconen oortips gebruiken om de gehoorgang fysiek af te sluiten.

Ook de Transparantiemodus is verbeterd. Stemmen en andere geluiden uit je omgeving moeten hierdoor natuurlijker klinken wanneer je de ruisonderdrukking uitschakelt.
Adaptive Audio en Conversation Awareness
Adaptive Audio combineert Actieve Ruisonderdrukking en Transparantiemodus automatisch op basis van je omgeving.

Conversation Awareness verlaagt automatisch het volume van je muziek of andere media zodra je zelf begint te praten.

Handig wanneer je bijvoorbeeld even met iemand wilt praten zonder je AirPods uit te hoeven doen.
Vernieuwde geluidskwaliteit
Apple heeft voor de AirPods 5 een volledig nieuwe multiport akoestische architectuur ontwikkeld.

Deze technologie is geïnspireerd op de AirPods Pro 3 en gecombineerd met een nieuwe generatie Adaptive EQ.

Volgens Apple levert dit:
  • Rijker en gedetailleerder geluid
  • Betere audioprestaties bij verschillende oorvormen
  • Verbeterde weergave van lage en hoge tonen
  • Een ruimtelijkere geluidservaring
  • Verbeterde Gepersonaliseerde Ruimtelijke Audio
Omdat AirPods een open-ear ontwerp hebben, kan de pasvorm relatief veel invloed hebben op de uiteindelijke geluidskwaliteit. Het wordt daarom interessant om ervaringen tussen verschillende gebruikers te vergelijken.
AirPods 5 vs. AirPods 5 met Wireless Charging Case
Apple verkoopt dit jaar twee uitvoeringen van de AirPods 5.
AirPods 5
De standaard AirPods 5 bieden onder andere:
  • Actieve Ruisonderdrukking
  • Transparantiemodus
  • Adaptive Audio
  • Conversation Awareness
  • Nieuwe multiport akoestische architectuur
  • Gepersonaliseerde Ruimtelijke Audio
  • Live Translation
  • Siri-interacties met hoofdgebaren
  • USB-C-oplaadcase
AirPods 5 met Wireless Charging Case
De duurdere uitvoering voegt daar onder andere aan toe:
  • Draadloze oplaadcase
  • Ondersteuning voor Qi-opladers
  • Opladen met een Apple Watch-oplader
  • USB-C opladen
  • Langere batterijduur
  • Volumeregeling door over het steeltje omhoog of omlaag te vegen
De volumeregeling op het steeltje is nieuw voor de reguliere open-ear AirPods.

Je hoeft hierdoor niet langer je iPhone of Apple Watch te gebruiken om snel het volume aan te passen.
Batterijduur
Ook de batterijduur is verbeterd.

De AirPods 5 met Wireless Charging Case bieden:
  • Tot 5 uur luistertijd met Actieve Ruisonderdrukking ingeschakeld
  • Tot 22 uur totale luistertijd met ANC via de oplaadcase
Dat is één uur meer luistertijd met ANC op één lading dan bij de AirPods 4 met Actieve Ruisonderdrukking.

De Wireless Charging Case kan worden opgeladen via:
  • USB-C
  • Qi-compatible draadloze opladers
  • Apple Watch-opladers
Siri AI en Apple Intelligence
De AirPods 5 zijn ontworpen om samen te werken met de nieuwste Apple Intelligence-functies op de iPhone.

Met Siri AI kun je volledig handsfree vragen stellen en acties uitvoeren.

Siri kan daarbij gebruikmaken van persoonlijke context uit bijvoorbeeld:
  • Foto's
  • Agenda-afspraken en reserveringen
  • Andere apps
Je kunt Siri bijvoorbeeld vragen om een nummer af te spelen dat iemand eerder in een bericht naar je heeft gestuurd.

Ook kun je Siri-interacties beantwoorden met hoofdgebaren. Door met je hoofd te knikken of te schudden kun je bepaalde vragen met ja of nee beantwoorden.

Let op: Siri AI wordt met iOS 27 eerst als bèta beschikbaar in het Engels. Niet alle Siri AI-features zijn direct beschikbaar in Nederland en de EU.
Live Translation
AirPods 5 ondersteunen Live Translation via Apple Intelligence.

Hiermee kun je gesprekken in een andere taal via je AirPods vertaald horen.

Live Translation kan onder andere worden gestart door:
  • Beide steeltjes tegelijkertijd in te drukken
  • "Siri, start Live Translation" te zeggen
  • De Action Button op een geschikte iPhone te gebruiken
Voor Live Translation is een compatibele iPhone met Apple Intelligence nodig. Ook moeten de gewenste talen vooraf worden gedownload.

Beschikbaarheid verschilt per taal en regio.
Opvallende verschillen met AirPods 4
Vooral voor bezitters van AirPods 4 zijn er een aantal interessante veranderingen.
ANC nu standaard
Bij de AirPods 4 was Actieve Ruisonderdrukking alleen beschikbaar op de duurdere ANC-uitvoering.

Bij de AirPods 5 is ANC al aanwezig op het basismodel.
Tot 50% betere ANC
Volgens Apple verwijderen de AirPods 5 tot 50% meer omgevingsgeluid dan de AirPods 4 met Actieve Ruisonderdrukking.
Nieuwe akoestische architectuur
De AirPods 5 beschikken over een nieuwe multiport akoestische architectuur die is geïnspireerd op de AirPods Pro 3.

Samen met de vernieuwde Adaptive EQ moet dit zorgen voor rijker en gedetailleerder geluid.
Verbeterde Transparantiemodus
Omgevingsgeluiden en stemmen moeten met AirPods 5 natuurlijker klinken dan bij de vorige generatie.
Volumeregeling op het steeltje
Bij de AirPods 5 met Wireless Charging Case kun je voor het eerst bij de normale open-ear AirPods het volume aanpassen door omhoog of omlaag over het steeltje te vegen.
Langere batterijduur met ANC
De Wireless Charging Case-uitvoering biedt tot 5 uur luistertijd met ANC.

Bij de AirPods 4 met ANC was dat maximaal 4 uur.
Apple Intelligence en Siri AI
AirPods 5 zijn vanaf de introductie gericht op de nieuwe Siri AI-ervaring en verdere integratie met Apple Intelligence.
Technische Specificaties
Hieronder een overzicht van de belangrijkste eigenschappen van de AirPods 5.
  • Open-ear ontwerp zonder siliconen oortips
  • Actieve Ruisonderdrukking
  • Transparantiemodus
  • Adaptive Audio
  • Conversation Awareness
  • Nieuwe multiport akoestische architectuur
  • Gepersonaliseerde Ruimtelijke Audio met dynamische hoofdtracking
  • Siri-interacties met hoofdgebaren
  • Live Translation met Apple Intelligence
  • Verbeterde stof-, zweet- en waterbestendigheid
  • USB-C-opladen
De uitvoering met Wireless Charging Case beschikt daarnaast over draadloos laden, ondersteuning voor Apple Watch-opladers en volumeregeling via het steeltje.
Enkele onderwerpen die we hier kunnen bespreken
  • Eerste indrukken: design, comfort en pasvorm
  • Geluidskwaliteit van de AirPods 5
  • Hoe goed werkt ANC zonder siliconen oortips?
  • AirPods 5 versus AirPods 4 met ANC
  • AirPods 5 versus AirPods Pro 3
  • Is de Wireless Charging Case-uitvoering de meerprijs waard?
  • Batterijduur in de praktijk
  • Adaptive Audio en Transparantiemodus
  • Volumeregeling via het steeltje
  • Spatial Audio
  • Live Translation
  • Apple Intelligence en Siri AI
  • Gesprekskwaliteit en microfoons
  • Gebruik tijdens sporten
  • Accessoires, hoesjes en opladers
  • Problemen, bugs en oplossingen
Beschikbaarheid & Prijzen
- Aankondiging: 9 september 2026
- Pre-order: vanaf 9 september 2026
- Verkrijgbaar: vrijdag 18 september 2026
AirPods 5
- Adviesprijs VS: $129 (Nederlandse prijs volgt)
- Oplaadcase met USB-C
AirPods 5 met Wireless Charging Case
- Adviesprijs VS: $149 (Nederlandse prijs volgt)
- Draadloos opladen via Qi en Apple Watch-oplader
- USB-C
- Langere batterijduur
- Volumeregeling op het steeltje

De officiële Nederlandse adviesprijzen kunnen worden toegevoegd zodra Apple Nederland de nieuwe AirPods 5 in de Nederlandse Apple Store heeft gepubliceerd.
Tips & Tricks
Hier kunnen we handige instellingen, gebruikstips en ervaringen verzamelen om zoveel mogelijk uit de AirPods 5 te halen.

Denk bijvoorbeeld aan:
  • De beste instellingen voor Adaptive Audio
  • ANC en Transparantiemodus snel wisselen
  • Volumeregeling via het steeltje
  • Siri bedienen met hoofdgebaren
  • Live Translation instellen en gebruiken
  • Gepersonaliseerde Ruimtelijke Audio instellen
  • Batterijduur optimaliseren
  • AirPods terugvinden via Zoek Mijn
De beschikbaarheid van Apple Intelligence-, Siri AI- en Live Translation-functies kan per land, taal en apparaat verschillen.

• Sinan10
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 01:35
Hoe zit het met de pasvorm heeft het het zelfde pasvorm als de AirPods 4?

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 09:17

JSchut

.....

Ik had de pro 3 gekocht maar daar kon ik niet aan wennen. Die tips in m’n oren is niet voor mij. Die heb ik retour gedaan.

Hoopte op AirPods 5 vandaag met volume regeling. Dus gelijk besteld. Ben benieuwd! Heb nu nog AirPods 2.

Mijn vrouw heeft de AirPods 4 en die zaten ook prima. Dus ga er vanuit dat deze ook goed zullen zitten.

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Hier gaan de AirPods 5 er ook komen.

Nu de AirPods 4 met ANC. Geen gigantische update, maar gebruik ze zowat dagelijks en voor iets wat je dagelijks gebruikt is dit prima te verantwoorden. :)

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 16:50
JSchut schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:11:
Ik had de pro 3 gekocht maar daar kon ik niet aan wennen. Die tips in m’n oren is niet voor mij. Die heb ik retour gedaan.

Hoopte op AirPods 5 vandaag met volume regeling. Dus gelijk besteld. Ben benieuwd! Heb nu nog AirPods 2.

Mijn vrouw heeft de AirPods 4 en die zaten ook prima. Dus ga er vanuit dat deze ook goed zullen zitten.
Ik heb precies hetzelfde.

Heb al de AirPods 4 en de 5 ook al besteld. Gebruik ze letterlijk iedere dag. Enige nadeel is de relatief beperkte samenwerking met mijn Pixel telefoon.

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:53
Besteld! Erg tevreden met de AirPods 4 (ANC) sinds de releasedatum. Altijd geroepen dat volumeregeling een leuke extra zou zijn. Deze release in combinatie met iets beter geluid, aldus Apple, en 1,5x betere ANC.. top!

.

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:47
Besteld ook, met draadloos laden en volume op de stems. Ben benieuwd naar de ervaringen!

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:13
Ik heb ze ook direct besteld. Hopelijk bevallen ze me beter dan de Airpods 4 ANC, waar ik veel problemen mee heb gehad diverse setjes. Ik moet wel zeggen: ik gebruik ze echt veel zakelijk en privé. Eigenlijk zowat de hele dag door.

Was dus wederom instant buy en ik kan niet wachten tot morgen, want met sporten wordt dit weer geweldig door de volumeregeling. Via de AW tijdens sporten liep ik zowat elke keer tegen een auto aan :+

Hierna ga ik in winterslaap tot 16 oktober voor de iPhone Duo ;)

I don't have dreams, I have goals!!

• henidde
Redondo1982 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:37:
Ik heb ze ook direct besteld. Hopelijk bevallen ze me beter dan de Airpods 4 ANC, waar ik veel problemen mee heb gehad diverse setjes. Ik moet wel zeggen: ik gebruik ze echt veel zakelijk en privé. Eigenlijk zowat de hele dag door.

Was dus wederom instant buy en ik kan niet wachten tot morgen, want met sporten wordt dit weer geweldig door de volumeregeling. Via de AW tijdens sporten liep ik zowat elke keer tegen een auto aan :+

Hierna ga ik in winterslaap tot 16 oktober voor de iPhone Duo ;)
Wat voor problemen had je dan met de 4?

.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
3 maanden terug ben ik een van mijn AirPods Pro verloren. Gewacht op het Apple event om te bepalen wat ik ging kopen, maar nu twijfel ik erg tussen de AirPods 5 of toch de Pro 3.

In de tussentijd mijn oude AirPods gebruikt, die qua fit het beste bij de 5 aansluiten. Die vind ik toch prettiger zitten met lopen. De Pro sluit af en dan bonken mijn stappen in mijn hoofd (overdreven). Maar voor algemeen gebruik vind ik de Pro's weer beter, want betere ANC en beter geluid.

Twijfel dus, maar ik wil wel een dezer dagen bestellen, want de oude AirPods hebben geen ANC en dat mis ik wel echt.

• Redondo1982
henidde schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 06:39:
[...]

Wat voor problemen had je dan met de 4?
Vnl veel wegvallend geluid vanuit mijn zijde zodra ik op de fiets zat en aan het telefoneren was. Bij bepaalde wind was het niet meer te doen voor de ander. Vanaf serie 1 t/m 3 nooit last van gehad, maar vanaf de 4 met ANC (die ik niet aan heb op de fiets) alleen maar issues. Wel drie setjes. Ook een keer een nieuwe linker-Airpod opnieuw gekregen, want die was gewoon zomaar gesneuveld. Konden ze op afstand overigens zien na een test, best bijzonder.

Overigens ben ik geen zeur en heb bijna nooit garantie-issues. Sterker nog, de Airpods 1 t/m 3 nooit gebruik gemaakt van garantie en series 1 helemaal opgemaakt totdat de accu niet meer oplaadde. Dus normaliter echt wel een sterk product. De series 3 heb ik hier nog en die gebruikte ik dan op de fiets en nul last van wegvallend geluid voor de andere beller. Check anders het andere topic even mbt series 4.

Overigens hierdoor wel afgeleerd om weer te bellen op de fiets dus kan ook een feature zijn geweest van Apple :+

Ter info: bellen was vnl zakelijk dus wel vervelend.

• outlandos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyO8SleVTYUZN7ZyynmV8umOGJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RMZU2xCfzqcj3HpTkwbBkNA0.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de AirPods 5 binnen, maar mijn Macbook Neo ziet ze niet als AirPods, hij denkt dat het een "Headphone" is, zie ook het icoontje er vlak voor.

Hierdoor kan ik ook geen settings aanpassen van de AirPods. Iemand enig idee wat ik hier fout doe of kan veranderen?

PS: ik ben team Pixel, dus heb geen iPhone om bij te testen.

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23:39
outlandos schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:46:
[Afbeelding]

Ik heb de AirPods 5 binnen, maar mijn Macbook Neo ziet ze niet als AirPods, hij denkt dat het een "Headphone" is, zie ook het icoontje er vlak voor.

Hierdoor kan ik ook geen settings aanpassen van de AirPods. Iemand enig idee wat ik hier fout doe of kan veranderen?

PS: ik ben team Pixel, dus heb geen iPhone om bij te testen.
Hier ziet hij ze wel als airpods, maar die instellingen zitten (bij mij althans) bovenin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0pwU_h4YJju6WZX_WdjzpHXZ6g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AN9ZtAO9EUp7FwmFToLlDgeb.png?f=fotoalbum_large

• outlandos
Ebbao schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:44:
[...]

Hier ziet hij ze wel als airpods, maar die instellingen zitten (bij mij althans) bovenin.

[Afbeelding]
Zit jij al op MacOS27?

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23:39
Hoezo 'al'? Hij is toch gewoon publiek beschikbaar? haha. Ja, dit is op MacOS27.

• outlandos
Ebbao schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:45:
[...]

Hoezo 'al'? Hij is toch gewoon publiek beschikbaar? haha. Ja, dit is op MacOS27.
Heb nu mn MacBook Neo geupdate naar MacOS27 en hij wordt nu wel correct weergegeven :)

• Redondo1982
En? Hoe klinken ze? Hoe is het gebruiksgemak met de nieuwe volumeregeling.

Ik zit hier nog te wachten op binnenkomst, zal elk moment er zijn.

EDIT: hier DHL gemist, wat een kutbedrijf is dat ook. Ik zit gewoon binnen, mijn vrouw ook. Gewoon niet aangebeld of geklopt. Naar het hekje gekeken en weer weggegaan. Keek zojuist de camera terug. Mooie kansparel weer, kan ik zo boos om worden. Niet eens dat ik m'n pakketje niet heb, maar dat je zo in het leven staat en je baan totaal niet serieus neemt.

[ Voor 55% gewijzigd door Redondo1982 op 18-09-2026 17:08 ]

• outlandos
Redondo1982 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:49:
En? Hoe klinken ze? Hoe is het gebruiksgemak met de nieuwe volumeregeling.

Ik zit hier nog te wachten op binnenkomst, zal elk moment er zijn.

EDIT: hier DHL gemist, wat een kutbedrijf is dat ook. Ik zit gewoon binnen, mijn vrouw ook. Gewoon niet aangebeld of geklopt. Naar het hekje gekeken en weer weggegaan. Keek zojuist de camera terug. Mooie kansparel weer, kan ik zo boos om worden. Niet eens dat ik m'n pakketje niet heb, maar dat je zo in het leven staat en je baan totaal niet serieus neemt.
Kansparel, geniaal. Die ga ik ook gebruiken. Wel vervelend voor je. Morgen afhalen op DHL punt?

• Redondo1982
outlandos schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:35:
[...]

Kansparel, geniaal. Die ga ik ook gebruiken. Wel vervelend voor je. Morgen afhalen op DHL punt?
>:)

Nee, ze komen maandag weer. Express is wel echt nog ma-vr.

Even balen, want wilde ze morgen testen met hardlopen en fietsen. Dat wordt nu iets later.

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:22

Spinez0r

At your service.

Vandaag de Airpods 5 opgehaald.

Ik heb altijd een Sony WH-1000XM4 gebruikt, maar ik zocht iets wat “handzamer” zou zijn in het OV.

Ik ben zeer onder de indruk! De integratie met iOS is heel goed, en de ANC voelt verfijnd. De audiokwaliteit is goed/zeer goed, en met de EQ is een hoop te tweaken naar mijn eigen smaak.

Moet nog wel wennen aan de volume-control op de steeltjes, die zijn niet zo groot, en de Sony’s hadden een enorme “touchpad” waar je dat mee kon doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Spinez0r op 19-09-2026 00:27 ]

• VidaR-9
  • Nu online
Hier ook gister besteld en als het goed is worden ze vandaag bezorgd. Kan ik ze gelijk goed uittesten tijdens wandelen.

• jerroeeen
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23-09 18:02
Het kan aan mij liggen, maar ik vind de ‘ruis’ die je vooral met ANC ingeschakeld hoort echt enorm vervelend. Zelfs met ANC volledig uit lijkt het niet helemaal te verdwijnen. Ik kom van de AirPods 3, qua geluid zijn de AirPods 5 echt wel flink verbeterd. Maar die ruis laat me toch twijfelen. Ik las dat er meerdere mensen zijn die dit ervaren. Wellicht met een aantal Apple-updates op te lossen, maar ik ga ze morgen denk ik toch terugbrengen en wachten tot dit gefixt is.

• VidaR-9
  • Nu online
jerroeeen schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 01:11:
Het kan aan mij liggen, maar ik vind de ‘ruis’ die je vooral met ANC ingeschakeld hoort echt enorm vervelend. Zelfs met ANC volledig uit lijkt het niet helemaal te verdwijnen. Ik kom van de AirPods 3, qua geluid zijn de AirPods 5 echt wel flink verbeterd. Maar die ruis laat me toch twijfelen. Ik las dat er meerdere mensen zijn die dit ervaren. Wellicht met een aantal Apple-updates op te lossen, maar ik ga ze morgen denk ik toch terugbrengen en wachten tot dit gefixt is.
Die ruis viel me ook direct op, maar ben daar ook wel gevoelig voor. Met ANC uit hoor ik het niet overigens.

Ik kijk het even aan.

• jerroeeen
Klopt inderdaad wat je zegt. Met ANC uit hoor je het niet. Echter vind ik dan nog steeds dat het op een laag volume anders klinkt dan mijn AirPods 3. Ik heb gisteren ‘s avonds de AirPods verbonden met mijn Apple TV om zo een film te kijken, maar daar viel het met hoog volume op dat stillere scenes verstoord worden door de ruis. Ik heb ze vandaag teruggebracht. Wacht wel tot ik wat positievere geluiden hoor :) .

• henidde
jerroeeen schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:48:
Klopt inderdaad wat je zegt. Met ANC uit hoor je het niet. Echter vind ik dan nog steeds dat het op een laag volume anders klinkt dan mijn AirPods 3. Ik heb gisteren ‘s avonds de AirPods verbonden met mijn Apple TV om zo een film te kijken, maar daar viel het met hoog volume op dat stillere scenes verstoord worden door de ruis. Ik heb ze vandaag teruggebracht. Wacht wel tot ik wat positievere geluiden hoor :) .
Wat voor ruis is er dan? Ik kom van de AirPods 4 en heb nu de 5. Nog te weinig kunnen testen, maar wat is er bij de 5 wat de 4 en de 3 niet hebben?

.

• jerroeeen
henidde schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:57:
[...]

Wat voor ruis is er dan? Ik kom van de AirPods 4 en heb nu de 5. Nog te weinig kunnen testen, maar wat is er bij de 5 wat de 4 en de 3 niet hebben?
Ik heb de 4 overgeslagen dus dat weet ik niet. Het viel mij in ieder geval op dat er ten opzichte van de 3 een diepere bass met beter geluid uit de AirPods 5 komt. Maar dat gaat gepaard met duidelijk hoorbare ‘ruis / white noise’. Ik dacht eerst dat het regende buiten, maar dat klopt niet want ANC stond aan….

Als ik onder 50% volume muziek afspeelde (of zelfs harder met films) is de ruis (voor mij) met ANC aan te overheersend. Mijn AirPods 3 hebben geen ANC, dus wellicht moet ik daar aan wennen. Maar mijn over-ear Sony WH-1000XM3 heeft ANC waarbij de ruis totaal niet hoorbaar is. Kan zijn dat ik appels met peren vergelijk nu, maar ik vond het niet chill.

• henidde
jerroeeen schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:18:
[...]

Ik heb de 4 overgeslagen dus dat weet ik niet. Het viel mij in ieder geval op dat er ten opzichte van de 3 een diepere bass met beter geluid uit de AirPods 5 komt. Maar dat gaat gepaard met duidelijk hoorbare ‘ruis / white noise’. Ik dacht eerst dat het regende buiten, maar dat klopt niet want ANC stond aan….

Als ik onder 50% volume muziek afspeelde (of zelfs harder met films) is de ruis (voor mij) met ANC aan te overheersend. Mijn AirPods 3 hebben geen ANC, dus wellicht moet ik daar aan wennen. Maar mijn over-ear Sony WH-1000XM3 heeft ANC waarbij de ruis totaal niet hoorbaar is. Kan zijn dat ik appels met peren vergelijk nu, maar ik vond het niet chill.
Hmm. Ik heb gehoorschade denk ik want ik hoor geen ruis, haha. Problem solved.

.

• Redondo1982
henidde schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:47:
[...]

Hmm. Ik heb gehoorschade denk ik want ik hoor geen ruis, haha. Problem solved.
Oplossing is dus gewoon drie festivalletjes pakken en naast de speakers gaan staan? :+

• Redondo1982
jerroeeen schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:18:
[...]

Ik ga het vanavond eens testen, want ik ruik, zie en hoor ook alle gekke dingen. High sensitive zeg maar zonder dat ik er zelf last van heb haha.

• Redondo1982
Ik heb ze ook binnen -eindelijk. Tot nu toe voor mensen aan de andere kant (lees: bellen) zeer goed verstaanbaar, maar dat was met de 3 en 4 ook. Ik ga ze dus nog even testen met de 4 ANC ernaast. Muziek, series, sporten...alles gaat voorbij komen.

• Redondo1982
Vanavond wezen sporten met de Airpods 5, krachttraining wel te verstaan (even voor de details). Eigenlijk helemaal geen erg gehad in de Airpods en ook om dit nou eens te testen, weet niet…dacht misschien dat ik de Airpods 4 in had. Maar toen kwam het, na mijn sessie. Dan gaan de Airpods altijd door de wasserette, oftewel klamvochtig doekje met mengsel water en schoonmaakazijn dmv spray. Airpod voor Airpod en toen merkte ik iets vreemds in één Airpod. En ja hoor: de ruis. Duidelijk hoorbaar en zonder dat ik er op lette. Ging wel gelijk belletje rinkelen nav de posts in dit topic. Maakt niet uit welke Airpod je in je oor laat, ruis aanwezig bij standje ‘uit’. Dus zonder ANC aan doet ie het ook. Maarrrrr…alleen hoorbaar als je één Airpod in houdt. Bij beide in de oren nul ruis bij mij.

• outlandos
Is er iemand hier die ze gebruikt op een Android telefoon?

Als ik mijn Airpods 4 uit de case haal dan connect hij altijd automatisch met mijn telefoon.

Helaas werkt dit niet met de Airpods 5. Hierbij moet ik telkens handmatig connect drukken onder Bluetooth. Meer mensen last van?

• Redondo1982
outlandos schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:46:

Als ik mijn Airpods 4 uit de case haal dan connect hij altijd automatisch met mijn telefoon.

Helaas werkt dit niet met de Airpods 5. Hierbij moet ik telkens handmatig connect drukken onder Bluetooth. Meer mensen last van?
Ik denk dat het ook met een update moet gaan werken, maar dat zal Apple en/of Google moeten doen. Hierboven was ook al iemand die zijn MacOS moest updaten voordat ze gezien werden als Airpods en niet als bluetooth headset.

• jerroeeen
Redondo1982 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 00:41:
Vanavond wezen sporten met de Airpods 5, krachttraining wel te verstaan (even voor de details). Eigenlijk helemaal geen erg gehad in de Airpods en ook om dit nou eens te testen, weet niet…dacht misschien dat ik de Airpods 4 in had. Maar toen kwam het, na mijn sessie. Dan gaan de Airpods altijd door de wasserette, oftewel klamvochtig doekje met mengsel water en schoonmaakazijn dmv spray. Airpod voor Airpod en toen merkte ik iets vreemds in één Airpod. En ja hoor: de ruis. Duidelijk hoorbaar en zonder dat ik er op lette. Ging wel gelijk belletje rinkelen nav de posts in dit topic. Maakt niet uit welke Airpod je in je oor laat, ruis aanwezig bij standje ‘uit’. Dus zonder ANC aan doet ie het ook. Maarrrrr…alleen hoorbaar als je één Airpod in houdt. Bij beide in de oren nul ruis bij mij.
Oh ja, goed dat je het zegt. Ik merkte het met 1 AirPod in ook goed. Werk zelf in de Marketing/Sales, dus komt vaak voor dat ik tijdelijk even 1 AirPod in heb of muziek op pauze zet. Dan is het echt wel merkbaar.

Het is denk ik toch ook een kwestie van wennen. Ik heb nu mijn AirPods 3 weer in, maar zat gisteren in de trein en dan is het geluid echt wel minder haha. Het is ook nooit goed bij mij :)

• Redondo1982
jerroeeen schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:48:
[...]

Oh ja, goed dat je het zegt. Ik merkte het met 1 AirPod in ook goed. Werk zelf in de Marketing/Sales, dus komt vaak voor dat ik tijdelijk even 1 AirPod in heb of muziek op pauze zet. Dan is het echt wel merkbaar.

Het is denk ik toch ook een kwestie van wennen. Ik heb nu mijn AirPods 3 weer in, maar zat gisteren in de trein en dan is het geluid echt wel minder haha. Het is ook nooit goed bij mij :)
Niks mis mee, altijd op zoek naar verbetering! :*)

• Yinchie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:00
Wat zijn jullie ervaringen mbt sporten met deze type airpods en of fietsen?

• FeyeKoen
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-10 21:53
Yinchie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:49:
Wat zijn jullie ervaringen mbt sporten met deze type airpods en of fietsen?
Als iemand die 1-2 keer per week ruim een uur naar kantoor fietst (30 km enkele reis) moet ik zeggen dat vanwege windgeruis dit type airpods echt niet geschikt zijn. Voor dit doel zijn alleen de airpods pro of max goed geschikt (al kun je die laatste dan weer niet gebruiken als het regent).

Wat betreft sporten hangt het er van af wat je doet. Voor “schokkerige” sporten zoals hardlopen zitten reguliere airpods te los maar bij fitness blijven ze bij mij prima zitten (zolang ik van de loopband af blijf 😅). Sinds de 4 en nu zeker de nieuwe 5 is de anc ook best prima. Niet te vergelijken met de pro/max maar voldoende om je eigen muziek ruim boven de herrie van de sportschool uit te laten klinken.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ook maar een setje AirPods 5 besteld. Heb nu de AirPods 3 Pro maar ik ben het een beetje beu die krengen steeds in m'n gehoorkanaal te proppen / draaien.

Ik weet dat ik ga inleveren op ANC maar ik mag best wel wat horen van mijn omgevingsgeluid.

Iemand die de 3 Pro heeft gehad hiervoor en de 5 nu heeft, zo ja, wat zijn je ervaringen?

• Dennisonline
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 10:46
Ik heb net een paar dagen de AirPods 5 maar vind de pasvorm dramatisch, moet ze telkens in m’n oor vast drukken dus ik ga ze retourneren.

Zojuist de AirPods 3 pro op Amazon besteld. Ben benieuwd hoe die bevallen, ik neem aan dat die pasvorm een stuk beter is. Ik kom van de AirPods Pro 1 af, die pasvorm vond ik perfect en had ook vaak de noise cancelling uit staan om ook wel wat omgevingsgeluid mee te krijgen. Ben dus benieuwd hoe mij dit gaat bevallen.

M’n huidige AirPods kraken een paar seconde heel hard als ik ze in m’n oor doe. Daarbij werkt de noise cancelling niet meer, hoor dan alleen maar gekraak. Dus vandaar nieuwe.

• Redondo1982
Dennisonline schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:13:
Ik heb net een paar dagen de AirPods 5 maar vind de pasvorm dramatisch, moet ze telkens in m’n oor vast drukken dus ik ga ze retourneren.

Zojuist de AirPods 3 pro op Amazon besteld. Ben benieuwd hoe die bevallen, ik neem aan dat die pasvorm een stuk beter is. Ik kom van de AirPods Pro 1 af, die pasvorm vond ik perfect en had ook vaak de noise cancelling uit staan om ook wel wat omgevingsgeluid mee te krijgen. Ben dus benieuwd hoe mij dit gaat bevallen.

M’n huidige AirPods kraken een paar seconde heel hard als ik ze in m’n oor doe. Daarbij werkt de noise cancelling niet meer, hoor dan alleen maar gekraak. Dus vandaar nieuwe.
Kwart slagje draaien; mics dus meer naar boven. Problem solved, ik had dit met de 4gen ook.

• Redondo1982
FeyeKoen schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 21:55:
[...]

Als iemand die 1-2 keer per week ruim een uur naar kantoor fietst (30 km enkele reis) moet ik zeggen dat vanwege windgeruis dit type airpods echt niet geschikt zijn. Voor dit doel zijn alleen de airpods pro of max goed geschikt (al kun je die laatste dan weer niet gebruiken als het regent).

Wat betreft sporten hangt het er van af wat je doet. Voor “schokkerige” sporten zoals hardlopen zitten reguliere airpods te los maar bij fitness blijven ze bij mij prima zitten (zolang ik van de loopband af blijf 😅). Sinds de 4 en nu zeker de nieuwe 5 is de anc ook best prima. Niet te vergelijken met de pro/max maar voldoende om je eigen muziek ruim boven de herrie van de sportschool uit te laten klinken.
Met de gewone Airpods kan je prima fietsen hoor. Ik fiets zelf ook veel. Alleen bellen ging slecht met de gen4. Gen5 moet ik nog testen.

Met de Pro incl. de betere ANC is fietsen toch alleen maar idioot. Je bent dan echt een gevaar op de weg. Ik heb altijd transparantie modus aanstaan, maar heb mezelf afgeleerd om die dingen nog veel te gebruiken in het verkeer.

• robbre
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-10 15:10
outlandos schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:46:

Ik heb ze net binnen door Librepods te installeren werken alle functies die normaal niet op android zouden werken

[ Voor 4% gewijzigd door robbre op 30-09-2026 14:11 ]

• outlandos
robbre schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:10:
[...]

Ik heb ze net binnen door Librepods te installeren werken alle functies die normaal niet op android zouden werken
Mooie tip, maar de laatste keer dat ik mijn toestel geroot heb zaten we nog bij Android KitKat.

Ik zal mij binnenkort eens verdiepen in hoe ik een Pixel 11 Pro root (en of ik dan daardoor mijn garantie verlies).

• robbre
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-10 15:10
outlandos schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:17:
[...]

Mooie tip, maar de laatste keer dat ik mijn toestel geroot heb zaten we nog bij Android KitKat.

Ik zal mij binnenkort eens verdiepen in hoe ik een Pixel 11 Pro root (en of ik dan daardoor mijn garantie verlies).
Ik heb geen root nodig gehad, de apk gedownload omdat hij niet via de playstore op mijn OnePlus wou installeren, meer heb ik niet gedaan.

• outlandos
robbre schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:20:
[...]

Ik heb geen root nodig gehad, de apk gedownload omdat hij niet via de playstore op mijn OnePlus wou installeren, meer heb ik niet gedaan.
Geweldig. Gewoon in de Playstore kunnen downloaden. Werkt perfect, gelijk de paid version gekocht. Waarom kende ik dit programma nog niet :D thanks!

PS: dit zou best in de topicstart mogen worden vermeld, we hebben immers niet allemaal een iPhone.
Pagina: 1