Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het systeem voornamelijk gebruiken voor gamen en foto- en videobewerking. In de toekomst wil ik de pc mogelijk ook gebruiken voor programmeren.Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €2.000 tot €3.000. Ik wil proberen binnen dit budget te blijven en waar mogelijk geld te besparen zonder veel prestaties in te leveren.Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen?
Nee, het wordt een compleet nieuw systeem.Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf al een complete build samengesteld:- CPU: AMD Ryzen 9 9950X3D
- Moederbord: ASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI
- Videokaart: ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6
- RAM: Kingston Fury Beast 32GB DDR5-6000 CL30
- SSD: Kingston Fury Renegade G5 2TB
- CPU-koeler: Thermalright Phantom Spirit 120 SE Black
- Voeding: Corsair RM1000x (2024)
- Behuizing: ASUS ProArt PA602 Wood Edition Retro Brown - Metal Panel
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen harde merkvoorkeur voor alle onderdelen. Ik heb deze onderdelen zelf uitgezocht, maar ik sta open voor alternatieven als die beter passen bij mijn gebruik of een betere prijs/prestatieverhouding hebben.Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een krachtige pc die geschikt is voor gaming (farming 25, minecraft met simulatiemods), foto- en videobewerking en later mogelijk programmeren.Ik vind het belangrijk dat het systeem een aantal jaren mee kan en dat er mogelijkheden zijn om later onderdelen te upgraden. Daarnaast vind ik goede airflow en een mooi uiterlijk belangrijk.
Ga je overklokken?
Nee, alleen het RAM-geheugen eventueel met het EXPO-profiel.Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf al een build samengesteld en wil graag weten of deze goed in balans is voor mijn gebruik.Ik heb momenteel de ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB geselecteerd, maar mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een RTX 5080, bij voorkeur de ASUS ROG Astral RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition.
De RTX 5080 spreekt mij vooral aan vanwege de prestaties en omdat ik de kaart ook interessant vind voor foto- en videobewerking. Ik twijfel alleen of de meerprijs ten opzichte van de RX 9070 XT het waard is binnen mijn budget.
Ik wil daarom graag weten:
- of de onderdelen goed met elkaar samenwerken;
- of de Ryzen 9 9950X3D geschikt is voor mijn gebruik;
- of de RX 9070 XT of RTX 5080 een betere keuze is voor gaming en foto-/videobewerking;
- of de RTX 5080 de extra kosten waard is;
- of er onderdelen zijn die onnodig duur zijn;
- of ik ergens geld kan besparen zonder veel prestaties te verliezen;
- of de pc voldoende toekomstbestendig is.
/f/image/vcDPkoMefiRjIlMF7OACrFPE.png?f=fotoalbum_large)