Eufy laadt niet op ondanks proberen meerdere trafo's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:56
Dag allen, ik kom er simpelweg niet meer uit.

Situatie: 2023 eufy dual 2 pro bel aangeschaft, gemonteerd op bestaande deurklikker. Trafo blijkt onvoldoende stroom te kunnen leveren, de deurbel laadt niet op.
Vervolgens bestel ik een nieuwe trafo. Bij aansluiten merk ik dat de eufy nog steeds niet oplaadt, maar nog belangrijker is dat de trafo super heet wordt. Omdat ik niet 100% kon uitsluiten dat het aan de trafo lag, nogmaals een andere trafo besteld, maar deze wordt ook kokend heet en de eufy laad niet op.
Omdat ik dacht dat het misschien de deurbel draadjes waren die niet goed waren heb ik het gelaten, en dacht er later naar te kijken (de draad is namelijk niet makkelijk te vervangen).

Al die tijd de eufy elke paar weken losgehaald en gewoon opgeladen.
Vorige week de meterkast laten vernieuwen, daarbij gelijk gevraagd of de deurbel geïnstalleerd kon worden. Hierop is een nieuwe trafo gemonteerd en gelijk aangesloten op de groepenkast ipv dat hij in een apart stopcontact zat. Hij leek op te laden, maar de elektricien was nog geen half uur weg of ook die trafo werd kokend heet waarop ik de deurbelbedrading heb losgekoppeld. Ik wist toen eigenlijk zeker dat het niet aan de trafo ligt. Wat dus nog kan is de bedrading van de trafo naar de deurbel of de deurbel zelf.

Nu test ik een setup waarbij ik de zoals op de foto weergegeven om te testen. Ook hierbij wordt de trafo kokend heet, waardoor ik eigenlijk bijna zeker weet dat het de deurbel zelf is die niet goed is, en niet de bedrading. (let niet op de slordigheid van de opstelling, dit is enkel voor de test).

Toch stel ik mijn vraag hier of het niks anders kan zijn wat ik nog niet heb uitgesloten, voordat ik een nieuwe eufy koop. Heb ik iets over het hoofd gezien? Ik zit nu helaas net buiten de (verlengde) garantie dus daar kan ik nog weinig mee. Ik vind het wel gek dat het aan de eufy zelf ligt, want dan zou hij dus vanaf de koop al niet goed moeten zijn geweest. Ik hoor graag of anderen nog ideeën hebben? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCe79BDhtQfYWDXzeW0aeDm_dec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29NlkQiYm6hRwCLUjSn7Ho7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C55xxIGjW3Y3MqaWsbSwp8q4kXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoFIFmu3U26Iz9HNYC4fjouw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat die trafo bloedheet word, wijst erop dat er een kortsluiting in het systeem zit.
Als je zeker weet dat je overige bekabeling goed zit, en voor zover ik kan zien klopt dat in je test-opstelling. Dan wijst op een probleem in die eufy zelf !

De eufy zegt dat het op 8-24v AC werkt, dus je zou het nog op een lagere voltage kunnen proberen, maar ik geef je weinig kans :)

Als je een multimeter hebt, zou je nog even kunnen meten welke voltagen en amperage er op/door die eufy gaan.

[ Voor 54% gewijzigd door heuveltje op 09-09-2026 17:27 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• drusloos
heuveltje schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:22:
Dat die trafo bloedheet word, wijst erop dat er een kortsluiting in het systeem zit.
Als je zeker weet dat je overige bekabeling goed zit, en voor zover ik kan zien klopt dat in je test-opstelling. Dan wijst op een probleem in die eufy zelf !

De eufy zegt dat het op 8-24v AC werkt, dus je zou het nog op een lagere voltage kunnen proberen, maar ik geef je weinig kans :)

Als je een multimeter hebt, zou je nog even kunnen meten welke voltagen en amperage er op/door die eufy gaan.
vergeten te vermelden, maar de lagere voltages heb ik ook geprobeerd. :)
Zolang ik hem met een usb kabel oplaad doet hij het prima. Maar als ik je goed begrijp is er een kortsluiting opgetreden in de deurbel zelf? Klinkt alsof het tijd is voor een nieuwe.. 8)7

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

drusloos schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:30:
[...]

vergeten te vermelden, maar de lagere voltages heb ik ook geprobeerd. :)
Zolang ik hem met een usb kabel oplaad doet hij het prima. Maar als ik je goed begrijp is er een kortsluiting opgetreden in de deurbel zelf? Klinkt alsof het tijd is voor een nieuwe.. 8)7
Ken het prodcut niet, maar Ik heb snel even door die handleiding gebladerd.
Die USB is 5 volt gelijkstroom zijn, dat zal waarschijnlijk rechtstreek de "batterij oplaad module"voeden. (of zelfs rechtstreeks op die batterij staan :) )

En een aansluiting voor 8-24 volt wisselspanning van die trafo, je kunt een batterij niet opladen met wisselspanning. Dus er zal iets van een gelijkrichter ingebouwd zijn om daarvan gelijkstroom te maken. En als die stuk is kan je dit soort gedrag krijgen.

Al zou ik eerlijk gezegd eerder verwachten dat hij zou blokkeren dan kortsluiten, maar dan zou je trafo niet warm worden.

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 09-09-2026 17:40 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mag hij wel direct aan een trafo? Want in de handleiding (appendix 3) spreken ze expliciet over het testen van de huidige chime. Ofwel, die zit dan nog in serie met de deurbel.

• drusloos
Septillion schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:12:
Mag hij wel direct aan een trafo? Want in de handleiding (appendix 3) spreken ze expliciet over het testen van de huidige chime. Ofwel, die zit dan nog in serie met de deurbel.
Zeker, je kan het geluid namelijk ook laten afspelen op de homebase. Ik heb de bestaande chime er uit gelaten. Overigens heb ik dat nog wel getest, en dan bleef de bel aanstaan. Er liep dus een continue stroom doorheen..

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23:08
Als je de bestaande bel er tussen uit laat heeft hij geen weerstand en heb je misschien het laadcircuit van de Eufy gesloopt. In de handleiding staat duidelijk dat wanneer je geen bel gebruikt, dus rechtstreeks op de trafo aansluit je van te voren (dus voordat je hem aansluit) even moet configureren. Je moet in de app aangeven dat je geen bestaande deurbel hebt. In de Nederlandse versie vindt je dat onder:

Instellingen -> Deurbel ontvanger -> Bestaande deurbel ontvanger:
  • Schakelaar op aan = Je hebt een deurbel er tussen zitten
  • Schakelaar uit = Je hebt geen bestaande deurbel er tussen zitten
Als je dit vergeet in te stellen voordat je hem aansluit, dan kan het zijn dat het laadcircuit inmiddels is doorgebrand en zal de setting het niet meer doen. In jouw geval moet de instelling op UIT staan, dan zet de Eufy er zelf een weerstand tussen.

Maar aangezien hij niet meer laad, zal hij misschien kapot zijn. Je hebt hem eigenlijk gewoon kort gesloten doordat je hem niet goed geconfigureerd hebt.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

WargamingPlayer schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:35:
Als je de bestaande bel er tussen uit laat heeft hij geen weerstand en heb je misschien het laadcircuit van de Eufy gesloopt. In de handleiding staat duidelijk dat wanneer je geen bel gebruikt, dus rechtstreeks op de trafo aansluit je van te voren (dus voordat je hem aansluit) even moet configureren. Je moet in de app aangeven dat je geen bestaande deurbel hebt. In de Nederlandse versie vindt je dat onder:

Instellingen -> Deurbel ontvanger -> Bestaande deurbel ontvanger:
  • Schakelaar op aan = Je hebt een deurbel er tussen zitten
  • Schakelaar uit = Je hebt geen bestaande deurbel er tussen zitten
Als je dit vergeet in te stellen voordat je hem aansluit, dan kan het zijn dat het laadcircuit inmiddels is doorgebrand en
Even nieuwschierig :
Heb jij een andere handleiding gevonden dan ik ?
https://service.eufy.com/...d-Manual-us?ref=Home_Page
Want daar zie ik niks over instellen op de app ? Daarnaast zou het ook onlogisch zijn dat je in het ontvanger menu de zender spanning moet instellen ? (Maar smart spull en onlogisch zit vaker in een zin :P )

Pagina: 1