SFTP grondkabel binnen gebruiken in mantelbuis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:32
Ik wil coax vervangen voor SFTP en had nog een stuk grondkabel met PE mantel liggen. Trekken ging prima. Nu vraag ik me wel af of het geen risico geeft dat je die kabel er niet meer uit krijgt ooit mocht dat nodig zijn? Volgens AI:

- is er een grotere kans op vast gaan zitten door de dikkere diameter (ik moet 7,7mm)

- en is er meer brandrisico omdat de PE mantel geen vlamvertragers zou hebben

Is het inderdaad verstandiger deze te vervangen voor UTP met PVC-mantel of is dit echt overdreven?

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:19
Wat zijn de specs van de kabel?

Meeste PE-kabels hebben een Fca brandklasse (praktisch geen regulering), voor binnenhuisinstallaties is Eca minstens verplicht.

• nielsgeode
_JGC_ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:36:
Wat zijn de specs van de kabel?

Meeste PE-kabels hebben een Fca brandklasse (praktisch geen regulering), voor binnenhuisinstallaties is Eca minstens verplicht.
https://netwerkkabel.eu/products/sftp-cat6a-buitenkabel-stug-100m-100-koper
CPR BrandklasseN.v.t.
Dus dat zou betekenen dat ik theoretisch gezien, ook in een particulier woonhuis, in de problemen kan komen?
edit:
ik lees dat zelfs Eca in de meeste gevallen niet meer is toegestaan, en dat nu Dca verplicht is.

[ Voor 18% gewijzigd door nielsgeode op 09-09-2026 16:42 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
nielsgeode schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:38:
[...]Dus dat zou betekenen dat ik theoretisch gezien, ook in een particulier woonhuis, in de problemen kan komen?
ik lees dat zelfs Eca in de meeste gevallen niet meer is toegestaan, en dat nu Dca verplicht is.
Welke problemen ben je bang voor?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• nielsgeode
Yaksa schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:58:
[...]

Welke problemen ben je bang voor?
Dat als ik m in de toekomst ooit wil vervangen die heel moeilijk of niet eruit te krijgen is, en het voldoet blijkbaar niet aan de brandveiligheidseisen. Die eisen zijn er met een reden...

• Yaksa
Als het erin trekken prima ging dan zal in de toekomst eruit trekken (in dezelfde richting) waarschijnlijk ook geen probleem opleveren.
En brandveiligheid; er liggen kilometers oude (coax)kabels in Nederlandse huizen die niet aan de huidige eisen voldoen. Ik denk niet dat die, zolang ze blijven werken, vervangen gaan worden alleen maar omdat er nu kabels gebruikt worden met een andere norm.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• nielsgeode
Yaksa schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:29:
Als het erin trekken prima ging dan zal in de toekomst eruit trekken (in dezelfde richting) waarschijnlijk ook geen probleem opleveren.
En brandveiligheid; er liggen kilometers oude (coax)kabels in Nederlandse huizen die niet aan de huidige eisen voldoen. Ik denk niet dat die, zolang ze blijven werken, vervangen gaan worden alleen maar omdat er nu kabels gebruikt worden met een andere norm.
Klopt, en als je het doet kan je het beter goed doen vind ik. Ik ga denk ik alle coax hier maar vervangen. Wel zo netjes, we gaan er toch niks meer mee doen.

Andere is: die grondkabel is cat6 en ik heb zoiets van: als je toch zo'n grote klus neemt trek dan cat7...

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 13:22

Reptile209

- gers -

Die kabel gaat zelf geen brand veroorzaken, dat lijkt me praktisch uitgesloten. En tegen de tijd dat hij door een brand mee gaat branden zijn er al zoveel giftige dampen in je huis dat je je daar geen zorgen meer over hoeft te maken. :X Dus ik zou het lekker zo laten!

Zo scherp als een voetbal!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
Lekker gebruiken ipv vervangen. Denk ook even aan de afvalstapel.
Er is al helemaal geen reden om cat7 te trekken, er is geen netwerkstandaard die daar om vraagt. Bij Ethernet geldt goed is goed genoeg, en cat6 is voor alle huidige standaarden goed genoeg.
Je doet er ook goed aan om de mantel zwevend te laten (nergens aan te sluiten).

[ Voor 13% gewijzigd door P5ycho op 09-09-2026 17:39 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• nielsgeode
P5ycho schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:38:
Lekker gebruiken ipv vervangen. Denk ook even aan de afvalstapel.
Er is al helemaal geen reden om cat7 te trekken, er is geen netwerkstandaard die daar om vraagt. Bij Ethernet geldt goed is goed genoeg, en cat6 is voor alle huidige standaarden goed genoeg.
Je doet er ook goed aan om de mantel zwevend te laten (nergens aan te sluiten).
Voor de huidige standaarden absoluut. Alleen denk ik ook een beetje vooruit en wil ik niet over 10 jaar weer opnieuw moeten trekken. Cat6 zou tot 1Gbit/s kunnen gaan en cat7 tot 10Gbit/s. 20 jaar geleden was 100mbit/s prima, daar kom je nu niet echt lekker meer mee weg.

Overigens, wat ik niet snap is de specs bij een specifieke inbouwdoos:

Cat. 6A netwerken tot 500 MHz en 10 Gbit/s.

Cat 6A kan toch geen 10 Gbit/s aan?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
CAT6 10Gb distance: Up to 55 meters.
Geen probleem in een gemiddelde woning dus.
CAT6A ondersteunt 10Gbit/s over de volle 100 meter.
CAT7 is een specificatie die nergens geeist wordt binnen de huidige Ethernet standaarden.

Ik verwacht niet dat er snel een standaard over koper komt die sneller dan 10Gbit/s ondersteunt, en al helemaal niet dat deze standaard dan hogere eisen gaat stellen aan de kabels.

[ Voor 21% gewijzigd door P5ycho op 09-09-2026 17:47 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:18
nielsgeode schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:41:
[...]

Voor de huidige standaarden absoluut. Alleen denk ik ook een beetje vooruit en wil ik niet over 10 jaar weer opnieuw moeten trekken. Cat6 zou tot 1Gbit/s kunnen gaan en cat7 tot 10Gbit/s. 20 jaar geleden was 100mbit/s prima, daar kom je nu niet echt lekker meer mee weg.

Zelfs cat5e heeft geen enkel probleem met 1Gbit/s.

Cat6 kan je 10Gbit overheen jagen, alleen meestal niet voor de volle 100m. Cat6a wel, maar dan moet je die kabel natuurlijk wel in een doosje kunnen proppen.

Bovendien kan een bestaande kabel, met nieuwere netwerk apparatuur later ook hogere snelheden aan. Zie bijv. nieuws: Cat5e- en cat6-netwerkkabels gaan snelheden tot 5Gbit/s ondersteunen

Kortom lekker gebruiken die kabel.
Zorgen dat je hem er niet uitkrijgt heb je alleen als het moeilijk ging en je de kabel er met glijmiddel in moest trekken. (Al is dat met het juiste glijmiddel ook niet eens een probleem)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Yaksa
Misschien goed om deze pagina even door te nemen.
Qua internetsnelheid is alles boven 2 Gbits voor particulier gebruik overkill en verspild geld.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:55
Dat kunnen ze prima.

Netwerkkabels kunnen zo veel meer dan de meeste mensen (incl Tweakers) denken.

De specificatie voor Cat5e geeft aan dat je minimaal 1gbps over minimaal 100mtr kan doen.
Cat 6 doet minimaal 10gbps over minimaal 55 meter
Cat 6A doet minimaal 10gbps over minimaal 100 meter

Het is helemaal niet uitgesloten dat de kabels beter doen dan de minimale specs waar ze volgens het "cat x" labeltje aan moeten voldoen.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:55
nielsgeode schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:33:
Andere is: die grondkabel is cat6 en ik heb zoiets van: als je toch zo'n grote klus neemt trek dan cat7...
Cat 7 door je huis trekken is pure zelfkastijding.

Spel en typfouten voorbehouden

• nielsgeode
FredvZ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:05:
[...]

Cat 7 door je huis trekken is pure zelfkastijding.
Ik denk dat dat wel een beetje meevalt als er nu door één buis 2 stuks coas van 6,8mm dik per stuk lopen en ik die wil vervangen voor één cat7 van 7mm dik...

• Yaksa
Of 2 Cat6 van 6 mm. Da's veel slimmer.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:13
CAT 7 is geen bestaande standaard. Deze kabels zijn in het leven geroepen voor mensen die denken met een hoger nummer een betere kabel te hebben. Omdat het geen officiële standaard is kan die net zo goed zijn als een CAT 5e kabel.

CAT 6 en CAT 6A zijn wel een standaard en die moeten aan bepaalde eisen voldoen. Na CAT 6a komt CAT 8(a), maar die heeft weer een andere stekker waar normale consumenten niks mee kunnen. CAT 6 kan tot 10gbit/s over een afstand van maximaal 55 meter (als je volledig koper hebt kan die wellicht wel verder dan 55 meter nog 10gbit/s leveren). CAT 6a kan 10gbit/s tot 100 meter leveren.

Als je de kabel vervangt (ik zie de noodzaak er niet van) dan is het verstandig om 2 kabels CAT 6 (100% koper) te trekken. Daar kunnen dan 2 lijntjes van 10gbit/s overheen. Let wel op dat de switches die 10gbit/s leveren erg warm worden.

Die 100% koper is belangrijker dan een hoger CAT nummer. 100% koper CAT 5e doet vaak ook prima 10gbit/s. CAT x is namelijk een minimale eis waar een kabel aan moet voldoen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• nielsgeode
Op zolder heb ik nog een COAX die ik wel wil vervangen voor UTP. Probleem: ding zit muurvast. Iemand nog tips? Ding loopt door een mantelbuis van zolder naar meterkast en ik kan bij beide uiteinden van die buis.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:38
Talkpoeder werkt meestal. Weet je zeker dat hij halverwege niet een vertakking/centraaldoos heeft?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Laat me raden: je bent info gaan zoeken op de websites van de kabelverkopers? Die vertellen dit nog steeds omdat het helpt met meer en dikkere kabels verkopen :z

Dit is oude info uit ~2006 toen de 10GBASE-T standaard (op dat moment puur voor datacenters) ingevoerd werd. De kabellengte van 100m was heilig en je had Cat6 die met de standaarden van toen geschikt was voor 1Gbps en Cat7 die voor 10Gbps geschikt was.

Fast forward 20 jaar en er is nogal wat gebeurd:
- Omdat Cat7 lomp was en eigenlijk slecht paste bij de standaarden is Cat6a ingevoerd als efficienter (lees: minder lomp) alternatief die prima 10Gbps op 100m kan doen.
- Om Cat5e en Cat6 optimaal te benutten zijn 2.5GBASE-T (2.5Gbps op 100m op Cat5e) en 5GBASE-T (5Gbps op 100m op Cat6)
- De realisatie is ingedaald dat 100m helemaal niet heilig hoeft te zijn en de 10GBASE-T standaard is uitgebreid met officieel support voor 10Gbps op 55m op regulier Cat6.

Dat is nu. En de toekomst. Daar zijn twee dingen over te zeggen:
1) er bestaat een 25GBASE-T standaard. Die vereist minimaal Cat8 kabels en connectoren. Cat7 voldoet daar niet voor. Er is geen enkel vooruitzicht op een standaard die wel op Cat7 en niet op Cat6a zal werken ongeacht lengte. Cat7 biedt wel voordelen qua onderdrukken overspraak als je bundels van tientallen kabels naast elkaar legt, maar dat is gelijk enige zinnige toepassing ervoor.
2) 25GBASE-T bestaat al jaren als standaard, maar er zijn exact nul apparaten met die standaard op de markt gebracht. Want het is te duur, het is te heet (je kunt geen apparaat maken die aan de EU Ecodesign richtlijn voor 2027 voldoet met 25GBASE-T interface) en het werkt alleen over de afwijkende, korte afstand van 30m. Alle interfaces >10Gbps zijn tegenwoordig op korte afstand DAC of op langere afstanden optisch, en het ziet er niet naar uit dat dat gaat veranderen ten gunste van koper in een tijd waarin stroomverbruik en warmteproductie relevanter zijn dan ooit.

Twijfel je dus of 10Gbps genoeg gaat zijn en je klaar zijn voor de toekomst, trek een paar (single mode) glasvezels mee. Een dikkere koperen kabel is zinloze - en toekomstloze - zelfkastijding.

Ja. sterker nog, dat is specifiek waar het voor ingevoerd is dus: 10Gbps op 100m.

Oslik, blyat! Oslik!

• Mistraller
nielsgeode schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:01:
Op zolder heb ik nog een COAX die ik wel wil vervangen voor UTP. Probleem: ding zit muurvast. Iemand nog tips? Ding loopt door een mantelbuis van zolder naar meterkast en ik kan bij beide uiteinden van die buis.
Gaat dat zonder bochten naar boven of zitten er bochten in? Kan je met een dunne (kunststof) trekveer er wel langs?
Probeer eerst na te gaan of er inderdaad niet via een doos, stukje flex buis, oid gaat. Een tracer om het traject te volgen wil soms helpen, maar met bewapening kan het wel lastig zijn. Soms is een buis losgeschoten op een niet toegankelijke plek; kan soms echt heel gedoe zijn.

---------------

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:04
dion_b schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:09:
[...]

Laat me raden: je bent info gaan zoeken op de websites van de kabelverkopers? Die vertellen dit nog steeds omdat het helpt met meer en dikkere kabels verkopen :z

Dit is oude info uit ~2006 toen de 10GBASE-T standaard (op dat moment puur voor datacenters) ingevoerd werd. De kabellengte van 100m was heilig en je had Cat6 die met de standaarden van toen geschikt was voor 1Gbps en Cat7 die voor 10Gbps geschikt was.

Fast forward 20 jaar en er is nogal wat gebeurd:
- Omdat Cat7 lomp was en eigenlijk slecht paste bij de standaarden is Cat6a ingevoerd als efficienter (lees: minder lomp) alternatief die prima 10Gbps op 100m kan doen.
- Om Cat5e en Cat6 optimaal te benutten zijn 2.5GBASE-T (2.5Gbps op 100m op Cat5e) en 5GBASE-T (5Gbps op 100m op Cat6)
- De realisatie is ingedaald dat 100m helemaal niet heilig hoeft te zijn en de 10GBASE-T standaard is uitgebreid met officieel support voor 10Gbps op 55m op regulier Cat6.

Dat is nu. En de toekomst. Daar zijn twee dingen over te zeggen:
1) er bestaat een 25GBASE-T standaard. Die vereist minimaal Cat8 kabels en connectoren. Cat7 voldoet daar niet voor. Er is geen enkel vooruitzicht op een standaard die wel op Cat7 en niet op Cat6a zal werken ongeacht lengte. Cat7 biedt wel voordelen qua onderdrukken overspraak als je bundels van tientallen kabels naast elkaar legt, maar dat is gelijk enige zinnige toepassing ervoor.
2) 25GBASE-T bestaat al jaren als standaard, maar er zijn exact nul apparaten met die standaard op de markt gebracht. Want het is te duur, het is te heet (je kunt geen apparaat maken die aan de EU Ecodesign richtlijn voor 2027 voldoet met 25GBASE-T interface) en het werkt alleen over de afwijkende, korte afstand van 30m. Alle interfaces >10Gbps zijn tegenwoordig op korte afstand DAC of op langere afstanden optisch, en het ziet er niet naar uit dat dat gaat veranderen ten gunste van koper in een tijd waarin stroomverbruik en warmteproductie relevanter zijn dan ooit.

Twijfel je dus of 10Gbps genoeg gaat zijn en je klaar zijn voor de toekomst, trek een paar (single mode) glasvezels mee. Een dikkere koperen kabel is zinloze - en toekomstloze - zelfkastijding.

[...]

Ja. sterker nog, dat is specifiek waar het voor ingevoerd is dus: 10Gbps op 100m.
Mooi overzicht, deze post. Als ik het goed concludeer:
  • Voor een regulier woonhuis, neem Cat6 kabel en je bent toekomstbestendig.
  • Tenzij Cat6a duidelijk goedkoper is, dan kies je liever Cat6a (met de wetenschap dat het misschien minder makkelijk te installeren is door stuggere kabel) om geld te besparen, niet voor toekomstbestendigheid.
  • Neem sowieso geen Cat7 of Cat8 (tenzij je heel zeker weet dat nodig te hebben).
  • En heb je al goedwerkende Cat5e liggen - dan is dat voorlopig nog helemaal prima en hoef je niets aan te doen. Hooguit als je een woning toch al compleet gaat renoveren en je plannen hebt er lang te blijven wonen, dan misschien de gelegenheid gebruiken om Cat6 aan te leggen (met de wetenschap dat je er voorlopig weinig aan gaat hebben).

• nielsgeode
Mistraller schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:54:
[...]

Gaat dat zonder bochten naar boven of zitten er bochten in? Kan je met een dunne (kunststof) trekveer er wel langs?
Probeer eerst na te gaan of er inderdaad niet via een doos, stukje flex buis, oid gaat. Een tracer om het traject te volgen wil soms helpen, maar met bewapening kan het wel lastig zijn. Soms is een buis losgeschoten op een niet toegankelijke plek; kan soms echt heel gedoe zijn.
Durf niet te zeggen of er bochten in zitten. Ik heb ondertussen in ieder geval kabelglijmiddel besteld en als dat binnen is ga ik er eens met een trekveer langs om te zien of dat helpt. Volgens mij zit alles in het beton en is het onbereikbaar. Kan me daarom niet voorstellen dat er ergens iets is losgeschoten...

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 08:24
nielsgeode schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:42:
[...]

Durf niet te zeggen of er bochten in zitten. Ik heb ondertussen in ieder geval kabelglijmiddel besteld en als dat binnen is ga ik er eens met een trekveer langs om te zien of dat helpt. Volgens mij zit alles in het beton en is het onbereikbaar. Kan me daarom niet voorstellen dat er ergens iets is losgeschoten...
Hier zit ook (bijna) alles in het beton.
Behalve een vertakking die in het plafond zit.
Stop ik daar mijn trekveer in, je raad het al, die komt niet uit het doosje aan de andere kant maar die hoor ik op het plafond rammelen...

Dus er kan zeker wel iets losgeschoten zijn ergens.

• Mistraller
nielsgeode schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:42:
[...]

Ik heb 1 probleempunt in mijn huis, daar is een deel van de vloer aangestort omdat de aangeleverde breedplaatvloer het verkeerde formaat had. Door krimp zijn de buizen die daar lopen een beetje vervormd.
Kan ook zijn dat er een brokje cement in de buis is gevallen. Of een knik in de kabel.

"Trekvet" gaat je niet helpen om de kabel eruit te krijgen in elk geval. Met een stofzuiger kan je ook veel doen. Als je een stofzuiger aan een buis laat zuigen kan je a) aan de andere kant door de luchtstroom voelen of er nog doorgang is; en b) soms ook geluid horen bij (centraal)dozen etc en c) een dun draadje door de buis zuigen, waar je daarna een wat dikker draadje knoopt om te gaan trekken etc.
Heel veel truukjes, maar neem vooral je tijd. Ik heb bij die probleembuis van mij ook 2x cat5e erdoor gekregen, maar wel een halve dag werk aan gehad. Maar nu al wel 10 jaar plezier van :)

Er wordt soms wel eens naar afwasmiddel gegrepen om draden te trekken maar dat droogt uit n a een tijdje, dan is het gewoon lijm geworden, en dan kan ook nog een oorzaak zijn. Misschien is dat met water los te krijgen, maar dan moet je echt het buis verloop een beetje kunnen inschatten, want water en electra is toch een beetje -O-

---------------

• nielsgeode
Rensjuh schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:49:
[...]

Hier zit ook (bijna) alles in het beton.
Behalve een vertakking die in het plafond zit.
Stop ik daar mijn trekveer in, je raad het al, die komt niet uit het doosje aan de andere kant maar die hoor ik op het plafond rammelen...

Dus er kan zeker wel iets losgeschoten zijn ergens.
Hmmm. Tip van grok: water op zolder in de leiding spuiten en dan kijken of het in de meterkast eruit komt. Spoel je het vuil weg en heb je kans dat er e.e.a. loskomt. Wat vind jij van dat idee? Ik heb wel van die spuitflessen / knijpflessen (voor bv demiwater).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nielsgeode schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:05:
[...]

Hmmm. Tip van grok: water op zolder in de leiding spuiten en dan kijken of het in de meterkast eruit komt. Spoel je het vuil weg en heb je kans dat er e.e.a. loskomt. Wat vind jij van dat idee? Ik heb wel van die spuitflessen / knijpflessen (voor bv demiwater).
Water spuiten in iets dat uitkomt in ruimte met elektra... denk niet dat dat helemaal conform NEN3140 is :+

Sowieso loop je risico dat sommige dingen juist harder worden van water. Miscchien kun je met een smalle trekveer kijken hoe ver je komt en rond plek waar het vast loopt beetje duwen en schuiven, evt met glijmiddel daarop.

Oslik, blyat! Oslik!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 08:24
nielsgeode schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:05:
[...]

Vind het geen goed idee om losgeschoten buisjes weer aan elkaar proberen te maken met water...
Sowieso, wat @dion_b hier boven aanhaalt, water en elektra is meestal geen goede combinatie.

• nielsgeode
dion_b schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:18:
[...]

Water spuiten in iets dat uitkomt in ruimte met elektra... denk niet dat dat helemaal conform NEN3140 is :+

Sowieso loop je risico dat sommige dingen juist harder worden van water. Miscchien kun je met een smalle trekveer kijken hoe ver je komt en rond plek waar het vast loopt beetje duwen en schuiven, evt met glijmiddel daarop.
Nou ja, je doet natuurlijk een klein beetje water maar en hebt iemand in de meterkast met een handdoek onder de open mantelbuis. En die glijmiddelen zijn ook gewoon water-based.

Ik heb net mijn trekveer geprobeerd en die loopt na een 10-20 cm loeihard vast. Het koppie is bij het oogje is 7mm diameter.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 13:22

Reptile209

- gers -

Als het zo dichtbij is, is er dan geen mogelijkheid om er met een camera (endoscoopje) in te kijken wat er mis is?

Zo scherp als een voetbal!

• Yaksa
nielsgeode schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:58:
[...]Nou ja, je doet natuurlijk een klein beetje water maar en hebt iemand in de meterkast met een handdoek onder de open mantelbuis. En die glijmiddelen zijn ook gewoon water-based.
Ik heb net mijn trekveer geprobeerd en die loopt na een 10-20 cm loeihard vast. Het koppie is bij het oogje is 7mm diameter.
Nooit water in een mantelbuis laten lopen.
Water-based middelen ook niet want die drogen op en dan gaat de boel nog vaster zitten.
Heb je de trekveer ook al vanaf de andere kant geprobeerd?

• nielsgeode
Yaksa schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:05:
[...]

Nooit water in een mantelbuis laten lopen.
Water-based middelen ook niet want die drogen op en dan gaat de boel nog vaster zitten.
Heb je de trekveer ook al vanaf de andere kant geprobeerd?
Van dit product zeggen ze dit:
  1. Perfect lubrication: thick, almost gel-like, water-based lubricant for cable routes.
  2. Farewell to friction: eliminates up to 80% of friction from cables on the pipe walls and other installed cables.
  3. BENEFITS - Makes it easier to insert new cables into channeled installations. It evaporates without leaving any residue, does not create an adhesive effect and does not clog cables.
Trekveer andere kant nog niet, maar ik ben bang dat ik de pvc mantel kapotmaak met die trekveer als die ook vast gaat zitten en ik echt hard moet trekken om m los te krijgen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Nou ja, je doet natuurlijk een klein beetje water maar en hebt iemand in de meterkast met een handdoek onder de open mantelbuis. En die glijmiddelen zijn ook gewoon water-based.
Water-based en stromend water zijn verschillende zaken.

Als je ook maar overweegt om water in de buis te laten stromen, moet je je gehele installatie spanningsvrij maken, dus alle groepen uit, alle aardlek uit (goede gelegenheid om die te testen) en je hoofdschakelaar uit. Als de hoofdzekering achter de meter een toegankelijke zekeringsautomaat is, schakel die ook uit.

Zorg dan bovendien voor waterdichte afscherming van alles dat in de groepenkast gaat.

En dan nog zou ik dit ten zeerste afraden.
10 tot 20cm? Dat klinkt bijna als iets wat je zou kunnen zien vanuit de doos...

Wat gebeurt er als je vanuit meterkast met die zelfde trekveer probeert? Als er slechts een enkele blokkade is kom je meters ver en hoor je het 10-20cm van de contactdoos. In dat geval kun je een flinke klodder glijmiddel aan de bovenkant proberen. Loopt het ook van onderen snel vast, dan heb je een grotere uitdaging.

Oslik, blyat! Oslik!

• nielsgeode
dion_b schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:11:
[...]

Water-based en stromend water zijn verschillende zaken.

Als je ook maar overweegt om water in de buis te laten stromen, moet je je gehele installatie spanningsvrij maken, dus alle groepen uit, alle aardlek uit (goede gelegenheid om die te testen) en je hoofdschakelaar uit. Als de hoofdzekering achter de meter een toegankelijke zekeringsautomaat is, schakel die ook uit.

Zorg dan bovendien voor waterdichte afscherming van alles dat in de groepenkast gaat.

En dan nog zou ik dit ten zeerste afraden.

[...]

10 tot 20cm? Dat klinkt bijna als iets wat je zou kunnen zien vanuit de doos...

Wat gebeurt er als je vanuit meterkast met die zelfde trekveer probeert? Als er slechts een enkele blokkade is kom je meters ver en hoor je het 10-20cm van de contactdoos. In dat geval kun je een flinke klodder glijmiddel aan de bovenkant proberen. Loopt het ook van onderen snel vast, dan heb je een grotere uitdaging.
Mijn trekveer heeft een 7mm dikke kop. Ik vermoed dat dat wat veel is naast die coaxkabel. Ik heb een andere trekveer besteld waar je het koppie af kan schroeven. Wat er dan oveblijft is geen 7 maar eerder 3-3,5mm dik. Dat zou moeten helpen. Dus voor ik meer kwaad dan goed doe, laat ik het eerst even tot ik de nieuwe trekveer binnen heb.

@dion_b
Update: de dunne trekveer en de speciale kabellube (die zonder plak opdroogt) zijn binnen. Deze dunne trekveer gaat er veeel beter in dan de dikke trekveer. Ik heb ongeveer 2 theelepels lube gebruikt en dat doet al wonderen, meer is niet nodig. Zowel vanaf de onderkant, als vanaf de bovenkant gaat de trekveer er een meter of 10 in, en loopt dan vast. De kabel zelf zit nog muurvast. Je voelt iets rek, en dan zit er geen milimeter beweging meer in.

Ik snap niet goed dat de trekveer zowel van boven, als van onderen tien meter de buis in gaat. Vanaf meterkast naar zolder is in een normaal woonhuis toch geen twintig meter?

Ik heb een probecamera maar die is te dik aan de voorkant en past niet in de buis als de coaxkabel erin zit.

[ Voor 21% gewijzigd door nielsgeode op 12-09-2026 11:45 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nielsgeode schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:13:
[...]
@dion_b
Update: de dunne trekveer en de speciale kabellube (die zonder plak opdroogt) zijn binnen. Deze dunne trekveer gaat er veeel beter in dan de dikke trekveer. Ik heb ongeveer 2 theelepels lube gebruikt en dat doet al wonderen, meer is niet nodig. Zowel vanaf de onderkant, als vanaf de bovenkant gaat de trekveer er een meter of 10 in, en loopt dan vast. De kabel zelf zit nog muurvast. Je voelt iets rek, en dan zit er geen milimeter beweging meer in.
Auw, dat is slecht nieuws: halverwege is lastigste
Ik snap niet goed dat de trekveer zowel van boven, als van onderen tien meter de buis in gaat. Vanaf meterkast naar zolder is in een normaal woonhuis toch geen twintig meter?
Zou je je verbazen. Laatst bij mijn schoonbroer+ zus in hun nieuwe woning 30m in de buis zien verdwijnen. Dat is wel een grote woning met vier woonlagen, maar 20m naar derde woonlaag is niet uitzonderlijk. Bedenk dat zo'n kabel niet schuin maar meer strak vertikaal en horizontaal gaat - incl bochten. En het zit er dik in dat je problemen bij exact zo'n bocht zitten. Als je pech hebt heeft de aannemer flexibel buis gebruikt dat ofwel losgeschoten is danwel bij trekken of duwen vastgrijpt in de kabel.

Oslik, blyat! Oslik!

• nielsgeode
dion_b schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:50:
[...]

[...]

Zou je je verbazen. Laatst bij mijn schoonbroer+ zus in hun nieuwe woning 30m in de buis zien verdwijnen. Dat is wel een grote woning met vier woonlagen, maar 20m naar derde woonlaag is niet uitzonderlijk. Bedenk dat zo'n kabel niet schuin maar meer strak vertikaal en horizontaal gaat - incl bochten. En het zit er dik in dat je problemen bij exact zo'n bocht zitten. Als je pech hebt heeft de aannemer flexibel buis gebruikt dat ofwel losgeschoten is danwel bij trekken of duwen vastgrijpt in de kabel.
Bedoel je met flexibel buis van dat ribbelbuis op rol? Dat is het niet. Wat de muur in verdwijnt is rechte gladde pvc buis. Zeg maar de 'standaard' elektrabuis.

• Yaksa
nielsgeode schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:53:
[...]Bedoel je met flexibel buis van dat ribbelbuis op rol? Dat is het niet. Wat de muur in verdwijnt is rechte gladde pvc buis. Zeg maar de 'standaard' elektrabuis.
Tenzij dat jij door muren heen kunt kijken kun je nooit beweren dat 5 meter verderop geen flexibele ribbelbuis in de muur zit.

• Mistraller
[...]

Glijmiddel loopt natuurlijk niet zomaar overal heen. Ik zei het al eerder maar je hebt het wellicht niet gelezen: Gebruik een stofzuiger om een luchtstroom te creëren in de buis. Dat weet je ook of de buis goed open is en je kan ook op andere plekken luisteren of je lucht hoort; helemaal als je het einde van de buis dichthoudt.
dion_b schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:50:
[...]

[...]

Ik heb hier ook 23 meter als langste buis, ik heb er speciaal een trekveer van 30m voor gekocht.

Het helpt vaak om met 2 man te proberen. Zie je aan de andere kant beweging als je frummelt met de kabel? Het kan bijvoorbeeld zijn dat de kabel "gehapt" heeft op een scherpe rand.
Soms helpt het dan als de ene persoon trekt, en de andere tegelijk duwt.

Met een trekveer naast een relatief dikke kabel moet je wel uitkijken dat je trekveer niet ook nog vast komt te zitten op hetzelfde stukkie.

Weet je verder zeker dat begin en eind van de beoogde kabel; ook echt 1 kabel is? Of dat je wellicht ergens een heel ander punt zou moeten hebben. Achter een kast of zo... Hoor je dus ook met een stofzuiger.

Compressor kan je ook gebruiken indien aanwezig.

---------------

• nielsgeode
Mistraller schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:09:
[...]

Glijmiddel loopt natuurlijk niet zomaar overal heen. Ik zei het al eerder maar je hebt het wellicht niet gelezen: Gebruik een stofzuiger om een luchtstroom te creëren in de buis. Dat weet je ook of de buis goed open is en je kan ook op andere plekken luisteren of je lucht hoort; helemaal als je het einde van de buis dichthoudt.

[...]

Ik heb hier ook 23 meter als langste buis, ik heb er speciaal een trekveer van 30m voor gekocht.

Het helpt vaak om met 2 man te proberen. Zie je aan de andere kant beweging als je frummelt met de kabel? Het kan bijvoorbeeld zijn dat de kabel "gehapt" heeft op een scherpe rand.
Soms helpt het dan als de ene persoon trekt, en de andere tegelijk duwt.

Met een trekveer naast een relatief dikke kabel moet je wel uitkijken dat je trekveer niet ook nog vast komt te zitten op hetzelfde stukkie.

Weet je verder zeker dat begin en eind van de beoogde kabel; ook echt 1 kabel is? Of dat je wellicht ergens een heel ander punt zou moeten hebben. Achter een kast of zo... Hoor je dus ook met een stofzuiger.

Compressor kan je ook gebruiken indien aanwezig.
Goeie! Ik heb een duikbrevet en kan wel even een duikcilinder pakken en dan daarmee lucht door de buis blazen. Je kan een verloopnippel op een middendrukslang klikken, dan heb je een 'spuitpistooltje' met ongeveer 8 bar druk.

Eerst meette ik geen verbinding (electrisch met multimeter), maar dat was op de utp-doos die aan de muur zat. Die is er nu af en ik heb nu 'blote' kabel. Daar heb ik alufolie omheen gewikkeld om verbinding tussen mantel en centrale koperdraad te maken. Daarna in de meterkast op de 'verdachte' stekker gemeten: 100 ohm weerstand. Alu eraf: weerstand gaat naar oneindig. Dus nu weet ik zeker welke bij zolder hoort.

Ander idee: stofzuiger in de meterkast en dan vanaf zolder visdraad erin voeden. Als je die visdraad er helemaal doorheen krijgt dan zou je toch zeker moeten weten dat we in ieder geval te maken hebben met 1 stuk open buis, niet waar?
Pagina: 1