nielsgeode schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:41:
[...]
Voor de
huidige standaarden absoluut. Alleen denk ik ook een beetje vooruit en wil ik niet over 10 jaar weer opnieuw moeten trekken. Cat6 zou tot 1Gbit/s kunnen gaan en cat7 tot 10Gbit/s. 20 jaar geleden was 100mbit/s prima, daar kom je nu niet echt lekker meer mee weg.
Laat me raden: je bent info gaan zoeken op de websites van de kabelverkopers? Die vertellen dit nog steeds omdat het helpt met meer en dikkere kabels verkopen
Dit is oude info uit ~2006 toen de 10GBASE-T standaard (op dat moment puur voor datacenters) ingevoerd werd. De kabellengte van 100m was heilig en je had Cat6 die met de standaarden van toen geschikt was voor 1Gbps en Cat7 die voor 10Gbps geschikt was.
Fast forward 20 jaar en er is nogal wat gebeurd:
- Omdat Cat7 lomp was en eigenlijk slecht paste bij de standaarden is Cat6a ingevoerd als efficienter (lees: minder lomp) alternatief die prima 10Gbps op 100m kan doen.
- Om Cat5e en Cat6 optimaal te benutten zijn 2.5GBASE-T (2.5Gbps op 100m op Cat5e) en 5GBASE-T (5Gbps op 100m op Cat6)
- De realisatie is ingedaald dat 100m helemaal niet heilig hoeft te zijn en de 10GBASE-T standaard is uitgebreid met officieel support voor 10Gbps op 55m op regulier Cat6.
Dat is nu. En de toekomst. Daar zijn twee dingen over te zeggen:
1) er bestaat een 25GBASE-T standaard. Die vereist minimaal Cat8 kabels en connectoren. Cat7 voldoet daar niet voor. Er is geen enkel vooruitzicht op een standaard die wel op Cat7 en niet op Cat6a zal werken ongeacht lengte. Cat7 biedt wel voordelen qua onderdrukken overspraak als je bundels van tientallen kabels naast elkaar legt, maar dat is gelijk enige zinnige toepassing ervoor.
2) 25GBASE-T bestaat al jaren als standaard, maar er zijn exact nul apparaten met die standaard op de markt gebracht. Want het is te duur, het is te heet (je kunt geen apparaat maken die aan de EU Ecodesign richtlijn voor 2027 voldoet met 25GBASE-T interface) en het werkt alleen over de afwijkende, korte afstand van 30m. Alle interfaces >10Gbps zijn tegenwoordig op korte afstand DAC of op langere afstanden optisch, en het ziet er niet naar uit dat dat gaat veranderen ten gunste van koper in een tijd waarin stroomverbruik en warmteproductie relevanter zijn dan ooit.
Twijfel je dus of 10Gbps genoeg gaat zijn en je klaar zijn voor de toekomst, trek een paar (single mode) glasvezels mee. Een dikkere koperen kabel is zinloze - en toekomstloze - zelfkastijding.
Overigens, wat ik niet snap is de specs bij een specifieke inbouwdoos:
Cat. 6A netwerken tot 500 MHz en 10 Gbit/s.
Cat 6A kan toch geen 10 Gbit/s aan?
Ja. sterker nog, dat is specifiek waar het voor ingevoerd is dus: 10Gbps op 100m.