Afvoer gootsteen en vaatwasser verstopt of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tenebro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 11:15
Sinds een tijdje loopt de afvoer van de gootsteen en vaatwasser niet goed door. Het loopt steeds slechter door, maar gek genoeg lijkt het niet op een normale verstopping. Ik vraag me af wat er aan de hand is en of mensen tips hebben om dit op te lossen.

Belangrijke omgevingsfactor kan zijn dat er rioleringswerkzaamheden zijn in de straat: voor de zomervakantie is er van alles tot het huis van de buren vervangen en nu ligt de straat voor ons huis open. Tijdens de werkzaamheden voor de zomervakantie werd het probleem steeds erger, helaas merk ik nog geen verbetering. Buren hebben geen last van vergelijkbare issues met de afvoer. Ook merk ik geen problemen bij andere afvoeren in huis, zoals het toilet (gelukkig maar).

De boel zit normaal als volgt aangesloten in de keuken: gootsteen + vaatwasser naar een sifon (40mm wit PVC), een paar 40mm PVC bochten en dan met een overgangsrubber naar een 50mm buis die verder doorloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33C_v_D1PNWHi9MXgTJeZBBW0L0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttScs9hXK1m89EvR1f1RkLNv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had verwacht dat dit een normale ontstopping was. Zowel de witte als grijze 40mm-buizen heb ik schoongemaakt en daar kwam weinig vuil vanaf. Wel zat bij de overgang 40mm naar 50mm wat troep rondom het rubber, dus ook dat schoongemaakt. Een ontstoppingsveer in de 50mm-buis komt helaas niet ver, waarschijnlijk zit er rond vloerhoogte een 90-gradenbocht waar ik niet voorbij kom.

Het vreemde is dat als ik de boel ergens onderbreek, beide delen normaal doorlopen. Bijvoorbeeld als ik het onderbreek bij de overgang van 40mm naar 50mm, loopt de gootsteen netjes leeg in de emmer. Als ik een stuk rechte 40mm-buis schuin in de 50mm-aansluiting steek, kan ik daar ook zonder probleem liters water leeggieten uit flessen. Dat loopt allemaal weg in die afvoerbuis. Een onderbreking tussen het witte PVC en het grijze PVC geeft ook als resultaat dat beide delen netjes doorlopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1UItPt1H336E9l1gyHP4GH86V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxGHWwBmshamw73XUVD3BHLC.jpg?f=fotoalbum_large

Sluit ik echter alles aan elkaar aan en zet ik de kraan even open, dan staat er na een kwartier nog steeds een laag water in de goosteen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvraRNYWw2iERDl8cnlQDWQAaN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfuAw0S2awfF5A2m6K7NYBYL.jpg?f=fotoalbum_large

Zoekend naar vergelijkbare problemen vond ik dat het plaatsen van een beluchter in sommige situaties zou kunnen helpen. Ik heb het deel grijze 40mm-buizen proberen te vervangen door wat stukken met beluchter. Dat hielp niet om het probleem op te lossen, dus ik heb de oude buis maar weer teruggeplaatst. Nog een fotootje van het vervangende stuk nieuwe PVC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLsAoTzxrEJcbTa3t1pAUb_C8gE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DruPuuB5jg9GezLOqqPb9jGS.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht iemand tips hebben wat te doen, graag. Er is natuurlijk een kans dat het probleem zich oplost wanneer de werkzaamheden klaar zijn in de straat, maar dat gaat nog 2 maanden duren. Ik heb eigenlijk geen zin om zolang te moeten wachten.

Beste antwoord (via Tenebro op 09-09-2026 13:57)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tuinslang in de afvoer en flink aanzetten..... (als er verstopping zit komt er natuurlijk wat terug, dus zorg voor handdoeken ofzo).
Zo 'spoel' ik de afvoer van m'n douch ook om de x jaar door als die slecht doorloopt.
Het is geen hogedruk, maar kan vaak wel genoeg zijn om wat vastzittend vuil door te duwen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Alle reacties

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je een idee hoe de rest van je afvoer in de woning eruit ziet?

Ik neem namelijk aan dat je maar 1 huisaansluiting hebt en daar zit dan ook het toilet en overige verbruikers op. Als die gewoon prima werken (en een toilet is eigenlijk de meest heftige) ligt het natuurlijk niet aan je hoofdaansluiting. Maar sluit niets uit.

Je zegt dat als je het helemaal loshaalt en los water erin giet dat het prima wegloopt. Maar is dit een gieter of zet je gewoon een tuinslang erop. Probeer dat laatste ook eens.

En weet je ook hoe de riool ontspanning in de woning er überhaupt uitziet? Ontspanning is niet alleen beluchting maar ook ontluchting.

Acties:
  • Beste antwoord

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tuinslang in de afvoer en flink aanzetten..... (als er verstopping zit komt er natuurlijk wat terug, dus zorg voor handdoeken ofzo).
Zo 'spoel' ik de afvoer van m'n douch ook om de x jaar door als die slecht doorloopt.
Het is geen hogedruk, maar kan vaak wel genoeg zijn om wat vastzittend vuil door te duwen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:13

Sharky

Skamn Dippy!

Heb je de slang van de vaatwasser te diep in de afvoer waardoor het slecht doorloopt? Ik had dat laatst ook en heb ook even moeten zoeken hoe het kwam. Had zelf het idee dat de slang er helemaal niet ver in zat en niet eens in de buurt van het gezamenlijke sifon kwam, toch liep alles opeens goed door toen ik hem 10 cm terugtrok.

This too shall pass

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:20
Zijn ze bij jullie nu ook bezig met onderhoud aan de riolering of is dat alleen het hoofdriool waar ze mee bezig zijn. Het zou me niks verbazen dat er nu ergens een pijp scheef ligt of verstopt is door de werkzaamheden. Misschien toch eens informeren bij de uitvoerder omdat het wel heel toevallig is dat je nu opeens last hebt.

• Tenebro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 11:15
Dank voor de suggesties om er een tuinslang op te zetten en daarmee een verstopping verderop te ontstoppen. Ik heb geen kraan voor de tuinslang dichtbij, maar het gaf mij het idee om dan gewoon de keukenkraan aan te zetten. Dat geeft een continuere stroom water dan de flessen water die ik al in de afvoerbuis had leeggegoten. Met twee delen die prima doorlopen als ze losgekoppeld zijn, heb ik het volgende gedaan:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U26v4Dr0QhLSt4FDoAATMyCkTSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rev0BybfQPUb6UDrKIwAzmnS.jpg?f=fotoalbum_large

Het meeste water stroomde netjes van de sifon door naar het andere deel van de afvoer. Slechts een klein deel van het water stroomde de emmer in omdat de pijpen niet perfect op elkaar aansluiten. Ik heb het zo enkele minuten laten lopen, en daarna alles weer aan elkaar aangesloten. De verstopping is nu opgelost en alles stroomt weer goed door.

Het voelt ridicuul om een van de verbindingen los te draaien en daarna water te laten lopen, maar het heeft briljant gewerkt.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 12:32
Tenebro schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:06:
Dank voor de suggesties om er een tuinslang op te zetten en daarmee een verstopping verderop te ontstoppen. Ik heb geen kraan voor de tuinslang dichtbij, maar het gaf mij het idee om dan gewoon de keukenkraan aan te zetten. Dat geeft een continuere stroom water dan de flessen water die ik al in de afvoerbuis had leeggegoten. Met twee delen die prima doorlopen als ze losgekoppeld zijn, heb ik het volgende gedaan:[Afbeelding]

Het meeste water stroomde netjes van de sifon door naar het andere deel van de afvoer. Slechts een klein deel van het water stroomde de emmer in omdat de pijpen niet perfect op elkaar aansluiten. Ik heb het zo enkele minuten laten lopen, en daarna alles weer aan elkaar aangesloten. De verstopping is nu opgelost en alles stroomt weer goed door.

Het voelt ridicuul om een van de verbindingen los te draaien en daarna water te laten lopen, maar het heeft briljant gewerkt.
Echt... op letterlijk minder dan 10 cm van de afvoer zit een waterkraan die hier perfect geschikt voor is: de kraan van de vaatwasser! 8)7
Pagina: 1