Lekkage via plafond tijdens zware regenbui

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:21
Goedenavond,

Tijdens een zware regenbui kreeg ik een flinke lekkage op de begane grond van mijn jaren-30-woning. Ik kwam er pas na ongeveer een uur achter. Er lag toen een flinke plas water op de vloer. Het water lijkt via het plafondpunt voor de verlichting naar beneden te zijn gekomen.

De lamp heb ik verwijderd. Met een multitool heb ik het gat in het plafond iets groter gemaakt, zodat ik met mijn vinger rondom kon voelen. Op één zijde voelde het licht vochtig, maar verder eigenlijk niets. De wandcontactdoos/plafondcontactdoos zelf lijkt droog.

Boven deze ruimte zit de slaapkamer. Alles is dichtgestuct en de vloer ligt er volledig in, dus ik kan de constructie niet bekijken. 2 Meter rechts van de lekkage zit de dakgoot, die ik morgen ga controleren.

Het vreemde vind ik vooral de hoeveelheid water versus het gebrek aan zichtbare vochtplekken. Inmiddels is de regen gestopt en lijkt de lekkage ook gestopt.

Wat zouden jullie doen: eerst een lekdetectiebedrijf laten komen, of toch de vloer van de slaapkamer openbreken en met reciprozaag stuk vloer eruit halen om van bovenaf bij de constructie te kunnen?

Filmpje van de situatie is bijgevoegd. Benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.

https://streamable.com/18pze6

Alvast bedankt

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
Loopt de dakgoot nog wel goed leeg?
De kans bestaat namelijk dat de dakgoot overloopt richting de spouw.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:21
Yaksa schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:50:
Loopt de dakgoot nog wel goed leeg?
De kans bestaat namelijk dat de dakgoot overloopt richting de spouw.
Ga ik morgen even controleren inderdaad.
Maar dan zou het toch niet richting mijn plafond moeten lopen?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
Je huis is bijna 100 jaar oud.
Zou maar zo kunnen dat er hier en daar iets scheef is gezakt.
Maar voor mij is het ook maar gissen en putten uit mijn ervaring met oude gebouwen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:44
Je zult wat meer info moeten geven, om vervolgens stap voor stap uit te sluiten.

Het is dus echt met regen, niet vanuit badkamer of toilet.

Je hebt het over begane grond, hierboven zit nog een verdieping? En wat zit daar weer boven? Plat dak? Stuur eens wat fotos van de buitenkant.
En de vloer, is dat beton? Of hout?

Je kunt je vloer gaan slopen, maar dan zie je vocht en nog steeds geen oorzaak. Het lekt niet vanuit je vloer maar van buiten.

Mocht water idd in je spouw lopen en vanaf daar weer via je vloer constructie afdalen, dan kan het maar zo in je woonkamer lekken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride