Lekkage via plafond tijdens zware regenbui

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 29-09 16:42
Goedenavond,

Tijdens een zware regenbui kreeg ik een flinke lekkage op de begane grond van mijn jaren-30-woning. Ik kwam er pas na ongeveer een uur achter. Er lag toen een flinke plas water op de vloer. Het water lijkt via het plafondpunt voor de verlichting naar beneden te zijn gekomen.

De lamp heb ik verwijderd. Met een multitool heb ik het gat in het plafond iets groter gemaakt, zodat ik met mijn vinger rondom kon voelen. Op één zijde voelde het licht vochtig, maar verder eigenlijk niets. De wandcontactdoos/plafondcontactdoos zelf lijkt droog.

Boven deze ruimte zit de slaapkamer. Alles is dichtgestuct en de vloer ligt er volledig in, dus ik kan de constructie niet bekijken. 2 Meter rechts van de lekkage zit de dakgoot, die ik morgen ga controleren.

Het vreemde vind ik vooral de hoeveelheid water versus het gebrek aan zichtbare vochtplekken. Inmiddels is de regen gestopt en lijkt de lekkage ook gestopt.

Wat zouden jullie doen: eerst een lekdetectiebedrijf laten komen, of toch de vloer van de slaapkamer openbreken en met reciprozaag stuk vloer eruit halen om van bovenaf bij de constructie te kunnen?

Filmpje van de situatie is bijgevoegd. Benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.

https://streamable.com/18pze6

Alvast bedankt

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:49
Loopt de dakgoot nog wel goed leeg?
De kans bestaat namelijk dat de dakgoot overloopt richting de spouw.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 29-09 16:42
Yaksa schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:50:
Loopt de dakgoot nog wel goed leeg?
De kans bestaat namelijk dat de dakgoot overloopt richting de spouw.
Ga ik morgen even controleren inderdaad.
Maar dan zou het toch niet richting mijn plafond moeten lopen?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:49
Je huis is bijna 100 jaar oud.
Zou maar zo kunnen dat er hier en daar iets scheef is gezakt.
Maar voor mij is het ook maar gissen en putten uit mijn ervaring met oude gebouwen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:07
Je zult wat meer info moeten geven, om vervolgens stap voor stap uit te sluiten.

Het is dus echt met regen, niet vanuit badkamer of toilet.

Je hebt het over begane grond, hierboven zit nog een verdieping? En wat zit daar weer boven? Plat dak? Stuur eens wat fotos van de buitenkant.
En de vloer, is dat beton? Of hout?

Je kunt je vloer gaan slopen, maar dan zie je vocht en nog steeds geen oorzaak. Het lekt niet vanuit je vloer maar van buiten.

Mocht water idd in je spouw lopen en vanaf daar weer via je vloer constructie afdalen, dan kan het maar zo in je woonkamer lekken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Gsxrrr
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09 10:03
Hier een soortgelijke lekkage gehad vorig jaar, weliswaar in een nieuwbouw huis (jaar of 5 oud). Bij ons was het uiteindelijk iets in de dakgoot/aansluiting met de regenpijp, water liep vervolgens via de binnenkant van de muur/spouw naar beneden en kwam er op de begane grond weer uit via de naden van de vloerplaten eerste verdieping en muur, stopcontacten en plafond punten. Op de eerste verdieping zelf was niks te merken/zien van een lekkage.

Zou dus inderdaad eerst die dakgoot bekijken voor je gaat slopen.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:20
Je gaat toch niet slopen voordat je de dakgoot (en alle andere dingen) hebt bekeken? Kijken is gratis :) en makkelijk.

Zou goed door je goot heen gaan voor verstoppingen of schuren. Check ook evt aanhechtingen/overgangen (bv stuk lood scheef gewaaid)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:50

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

0re0 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:43:
Wat zouden jullie doen: eerst een lekdetectiebedrijf laten komen, of toch de vloer van de slaapkamer openbreken en met reciprozaag stuk vloer eruit halen om van bovenaf bij de constructie te kunnen?
Eerst het laaghangend fruit zoals dakgaten checken/reinigen en even met de tuinslang kijken of je pijpen nog doorlopen, een schone goot is leuk, tot je pijp verstopt is en dat zie je niet (makkelijk) :P

Voor mij een no-brainer......lekdetectiebedrijf bellen.

Maar check ook eerst even met je verzekering, die hebben vaak hun eigen partijen die dit onderzoek kunnen doen om duurdere gevolgschade te voorkomen door tijdig in te grijpen.

Ik heb een lekdetectie kerel laten komen voor eenzelfde geintje, geen idee waar het water weg kwam. Het water schoot ergens de kunststof kozijnen in en kwam beneden eruit.

Stapsgewijs ging hij te werk door nokvorsten te checken en systematisch pannen te verwijderen richting omlaag om sporen te ontdekken en met de tuinslang langdurig wateren per kolom dakpannen.

Uiteindelijk bij de dakgoot aangekomen waar een gescheurde lasnaad de oorzaak bleek dat het achter de gevelbekleding kon komen. Die scheur was amper zichtbaar en liep niet helemaal door waardoor alleen bij wat hardere regen (vollere goot) lekkage optrad dus er leek geen peil op te trekken qua oorzaak.

Zo'n gast weet gewoon waar hij naar moet kijken en heeft ook nog eens (goede) apparatuur.
Ik heb een simpele vochtmeter maar die moet je in het hout drukken met van die pinnen, dus "destuctief", de dakmeneer heeft zo'n ding die alleen al met contact maken kan meten en ook dieper in materiaal kan detecteren.

Soms heb je een professional nodig :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 09-09-2026 07:54 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:06
Als het plafond verder niet nat is, zou het ook door de elektrabuizen kunnen lopen.

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 12:55
Wel lekkage midden in het plafond en toch geen zichtbare vochtplekken herken ik wel. Water neemt uiteindelijk de weg van de minste weerstand, en als het water makkelijk via een lichtpunt weg kan lopen zal het minder door je plafond trekken en dus amper of geen vochtplekken geven. Zeker als het enkel bij bepaalde omstandigheden optreed en dus veelal ook kortdurend is valt het vaak wel mee met vochtplekken, die ontstaan toch sterker bij langdurig natte plekken.

Ik heb zelf helaas ook ervaring met een kolom water uit een inbouwspot. Het dak van de uitbouw bleek door een totaal verstopte regenpijp tot de rand vol te staan met water waardoor het water ergens een ingang het dak in wist te vinden. Na tijdelijk verwijderen regenpijp liep het dak direct leeg en stopte de bui in huis. Vervolgens heb ik de regenpijp helemaal schoongemaakt, en inmiddels ook een regenton geplaatst die ook meteen functioneert als overstort bij heftige regen. Sindsdien op die plek geen lekkage meer gehad.

Ik zou in dit geval dus ervoor gaan om inderdaad goed te controleren of de goot en afvoer nog goed is. Als die nog goed is zou ik direct doorpakken naar de opstalverzekering om lekdetectie te krijgen, als die goot of afvoer verstopt is eerst dat oppakken, een volgende goede bui afwachten en afhankelijk van resultaat verder kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Eupeodes op 09-09-2026 13:09 ]

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:12
Wij ook recent met een trekveer de hwa in 🤣. Zat verstopt met bladeren en andere rotzooi maar liet wel warer door. Hadden alleen bij hele erge regen lekkage. Daarna geen last meer.

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:36
Ik zou de dakgoot en regenpijp checken voor je lekdetectie oid laat komen. Bij ons kwam het water over de dakgoot zo opons plafond gegutst ( jaren 60 met brede bakgoot). Toen bleek de regenpijp van de buurman compleet verstopt te zitten. Die is ontstopt en we hebben nooit meer ergens last van gehad.

Dat het water zo uit het lichtpunt komt gestroomd: blijkbaar ligt je plafond goed op afschot.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:29

m-vw

Dus?

Varkentje405 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:43:
Ik zou de dakgoot en regenpijp checken voor je lekdetectie oid laat komen. Bij ons kwam het water over de dakgoot zo opons plafond gegutst ( jaren 60 met gerede bakgoot). Toen bleek de regenpijp van de buurman compleet verstopt te zitten. Die is ontstopt en we hebben nooit meer ergens last van gehad.

Dat het water zo uit het lichtpunt komt gestroomd: blijkbaar ligt je plafond goed op afschot.
Herkenbaar. Plastic van waarschijnlijk een noodreparatie bij de buren was in onze dakgoot beland. Die stroomde over het water liep zo mijn kamer in . (Oud huis, scheiding binnen/buiten slechts een plank.)
Pagina: 1