Vraag

• ShiftF5
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-09 11:53
In het voorjaar 2027 gaan we de begane grond verbouwen: nieuwe indeling, vloerverwarming, nieuwe keuken. Met de keukenboer (Van Vliet uit Den Haag) komen we uit op dezelfde indeling, zie afbeelding. Indeling nieuwe keukenEr is echter een groot dilemma waar we niet uitkomen:
  1. Berbel met recirculatie wordt aangeraden door Van Vliet maar die is duur en de inductiekookplaat is matig. Er zijn nog weinig reviews. Liever een goede Siemens-inductiekookplaat.
  2. Bora wordt hier veel genoemd. Die zuigt vast goed af maar ik heb twijfels bij de kwaliteit en het gebruiksgemak van de inductieplaat. En als ik met de Bora niet voor recirculatie kies, kost het me nog meer kastruimte.
  3. Afzuigkap ziet er zo lelijk uit. Als een tv-scherm dat op zwart staat. Zijn er mooiere varianten? En iemand ervaring met een afzuigkap aan het plafond?
Wat te doen?

Alle reacties

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:22
Een downdraft met afvoer naar buiten?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
3. er zijn honderden afzuigkappen die niet op een tv lijken. afzuigen aan het plafond en uitblazen naar buiten is wat mij betreft het beste om de lucht in huis schoon te houden. maar zoveel mensen zoveel meningen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik ben behoorlijk tevreden over mijn Bora (downdraft) maar ik zou nooit meer voor recirculatie gaan.

Dus mocht je de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan, zeker doen.

Welke twijfels heb je over de kwaliteit / gebruiksgemak van een Bora kookplaat?

[ Voor 19% gewijzigd door BlueKeenan op 09-09-2026 09:03 ]

• ShiftF5
BlueKeenan schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:02:
Ik ben behoorlijk tevreden over mijn Bora (downdraft) maar ik zou nooit meer voor recirculatie gaan.

Dus mocht je de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan, zeker doen.

Welke twijfels heb je over de kwaliteit / gebruiksgemak van een Bora kookplaat?
Ik hecht veel waarde aan gebruiksgemak en Bora is wat dat betreft niet even goed als bijvoorbeeld Siemens. Overall biedt Siemens wat meer kwaliteit en meer gebruiksgemak.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-09 10:47

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook voor een plafondunit gekozen die naar buiten blaast. Vond ik toch de beste keuze qua zicht, luchtkwaliteit, geluidsvolume en prijs. Een mooie Novy of ABK (voorbeelden, geen belangen) die netjes in het plafond zit is imho niet lelijk. Ze zijn ook in het wit te krijgen, dan vallen ze nog minder op.

Met de motor op afstand is het ook nog eens de stilste keuze en dat vond ik ook belangrijk. Veel (alle?) van die downdraft / in de kookplaat dingen vind ik aardig luid.

Willekeurig voorbeeldje van internet. Ik heb wel een een RVS versie in een koofje (voor buis en overscruiding van maximale hoogt vanaf kookplaat) dus het kan dus nog beter ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xk3uDnK.png

[ Voor 36% gewijzigd door Wuursj op 09-09-2026 11:18 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ShiftF5 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:46:
[...]

Ik hecht veel waarde aan gebruiksgemak en Bora is wat dat betreft niet even goed als bijvoorbeeld Siemens. Overall biedt Siemens wat meer kwaliteit en meer gebruiksgemak.
Wat bedoel je precies met gebruiksgemak en kwaliteit? Kan je het nader specificeren?

Zou zelf, net als de anderen, nooit voor een recirculatie optie gaan als je ook relatief eenvoudig naar buiten kan afzuigen. Verder zijn er een miljoen verschillende afzuigkappen dus het 'ziet er uit als een uitstaande TV' argument snap ik niet helemaal.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt de indeling van je keuken ook wat aanpassen. Dat heb ik ook gedaan met mijn verbouwing, de gootsteen zat voor het raam, die heb ik verplaatst, zodat daar nu de Bora kookplaat zit. Die gaat vanuit daar gelijk naar buiten (dus geen recirculatie). En dat bevalt me meer dan prima. En op die manier kost het relatief weinig kastruimte, omdat de afzuiging gelijk naar buiten gaat (en ik dus niet een heel buizenstelsel heb dat door/achter de kastjes loopt).

• ShiftF5
Wuursj schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:59:
Hier ook voor een plafondunit gekozen die naar buiten blaast. Vond ik toch de beste keuze qua zicht, luchtkwaliteit, geluidsvolume en prijs. Een mooie Novy of ABK (voorbeelden, geen belangen) die netjes in het plafond zit is imho niet lelijk. Ze zijn ook in het wit te krijgen, dan vallen ze nog minder op.

Met de motor op afstand is het ook nog eens de stilste keuze en dat vond ik ook belangrijk. Veel (alle?) van die downdraft / in de kookplaat dingen vind ik aardig luid.

Willekeurig voorbeeldje van internet. Ik heb wel een een RVS versie in een koofje (voor buis en overscruiding van maximale hoogt vanaf kookplaat) dus het kan dus nog beter ;)
[Afbeelding]
Ik neig naar een plafondunit. Recirculatie hoor ik veel negatieve verhalen over. En ik wil de keuze voor mijn kookplaat niet primair baseren op de afzuigfunctie.

Heb je een foto of voorbeeld van hoe het er bij jou thuis ongeveer uitziet?

• ShiftF5
GoldenSample schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:06:
[...]

Wat bedoel je precies met gebruiksgemak en kwaliteit? Kan je het nader specificeren?

Zou zelf, net als de anderen, nooit voor een recirculatie optie gaan als je ook relatief eenvoudig naar buiten kan afzuigen. Verder zijn er een miljoen verschillende afzuigkappen dus het 'ziet er uit als een uitstaande TV' argument snap ik niet helemaal.
Aan de knoppen en functies van een Bora zie je dat ze gestart zijn vanuit het idee om de afzuiging in de kookplaat te integreren. Ik wil beginnen vanuit het idee dat ik prettig kan koken. Dat is bij een Siemens gewoon net ff wat beter.

Het is jammer dat mijn plafond niet erg hoog is, anders zou ik zonde twijfel voor een geintegreerde plafondunit gaan. Nu moet ik even kijken of dat een fijne optie is.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-09 10:47

Wuursj

want worst is al bezet

ShiftF5 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:59:
[...]

Ik neig naar een plafondunit. Recirculatie hoor ik veel negatieve verhalen over. En ik wil de keuze voor mijn kookplaat niet primair baseren op de afzuigfunctie.

Heb je een foto of voorbeeld van hoe het er bij jou thuis ongeveer uitziet?
Ik heb geen foto's maar wel voorbeelden.
Dit is mijn afzuigunit (novy 6840, extra breed ivm brede kookplaat) voor ik hem ophaalde bij de vorige eigenaar :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VGuPwRn.jpeg

Mijn plafond hoogte is 3 meter en het ding mag max 1.6m boven kookplaat volgens de specs. Ik wilde binnen de specs blijven dus heb ik een koofje moeten maken, zoiets als dit. Dat was ook wel lekker voor de buis naar de motor toe. Maar als het niet nodig is, is zonder koof imho wel mooier.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ToKE3pQ.png

De motor zit dus los van de kap, een verdieping hoger. Novy en ook ABK hebben voor bepaalde ombouwsetjes waar mee je die motor op afstand kan plaatsen. De plaat zelf wordt daar ook dunner door. Een vriend van me heeft hem in de spouwmuur geplaatst. bij de vorige eigenaar van mijn plaat zat de motor boven een verlaagd plafond in de hal.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 09-09-2026 13:23 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TERW_DAN schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:17:
Je kunt de indeling van je keuken ook wat aanpassen. Dat heb ik ook gedaan met mijn verbouwing, de gootsteen zat voor het raam, die heb ik verplaatst, zodat daar nu de Bora kookplaat zit. Die gaat vanuit daar gelijk naar buiten (dus geen recirculatie). En dat bevalt me meer dan prima. En op die manier kost het relatief weinig kastruimte, omdat de afzuiging gelijk naar buiten gaat (en ik dus niet een heel buizenstelsel heb dat door/achter de kastjes loopt).
Bijkomend voordeel: je staat langer achter een kookplaat dan een wasbak. Dan is naar buiten kunnen kijken met daglicht in je gezicht fijn tov. Een blinde muur voor je gezicht.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• T-Blizzard
  • Laatst online: 29-09 15:54
Wij hebben een Bosch kookplaat met recirculatie (moest ook wel, vanwege de opzet die we voor ogen hadden), maar ik ben er nooit echt fan van geweest. Blijkbaar kook ik té enthousiast, en fungeert dat gat in het midden vooral als een soort sjoelbak, waar regelmatig een stuk voedsel in verdwijnt. Ook hebben we een paar hoge pannen waarbij zelfs op de hoogste stand alles gewoon lekker blijft hangen in plaats van naar binnen gezogen te worden. Ook moet je elk half jaar die koolstoffilters vervangen a 50,- per set (niet eens origineel van Bosch).

• PeePeeKaa
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10-09 09:48
TERW_DAN schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:17:
Klopt; mee eens en ook hier vergelijkbaar uitgevoerd. Bora-kookplaat voor het raam, en de Bora Ecotube in metselwerk onder kozijn aangebracht, ongeveer 30cm boven bestrating.

Voordeel is tevens dat je na aantal jaren deze buis-onderdelen makkelijk kan demonteren en reinigen, en weer kan dichtklikken met de rubbers.

Nadeel was dat de keuken-leverancier niet aan gaf waar de afvoer-sparing moest worden gemaakt; en dat we dat zelf pas exact konden bepalen toen we de kookplaat geplaats hadden. Maar duidelijke positionering van aansluitingen is een onderwerp wat bij veel keuken-tekeningen vaak niet klopt; bijvoorbeeld ook bij positie afvoer tpv de Quooker.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PeePeeKaa schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:48:
[...]

Klopt; mee eens en ook hier vergelijkbaar uitgevoerd. Bora-kookplaat voor het raam, en de Bora Ecotube in metselwerk onder kozijn aangebracht, ongeveer 30cm boven bestrating.

Voordeel is tevens dat je na aantal jaren deze buis-onderdelen makkelijk kan demonteren en reinigen, en weer kan dichtklikken met de rubbers.

Nadeel was dat de keuken-leverancier niet aan gaf waar de afvoer-sparing moest worden gemaakt; en dat we dat zelf pas exact konden bepalen toen we de kookplaat geplaats hadden. Maar duidelijke positionering van aansluitingen is een onderwerp wat bij veel keuken-tekeningen vaak niet klopt; bijvoorbeeld ook bij positie afvoer tpv de Quooker.
Bij mij zit de afvoer een stuk hoger, eigenlijk op de hoogte van de kookplaat, zodat er niet meer nodig was dan een stuk pijp naar achteren. De enige vraag die ik af en toe krijg is wat die rare brievenbus nou is :P

En gelukkig had ik een keukenboer die een tekening had waar de positie prima op had staan.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:19
Downdraft met een plasmafilter, het werkt ideaal bij ons thuis. d:)b (huis met WTW)
We hebben nu een GUC1323 onder de keuken liggen.

En je hoeft niet perse een Bora te kiezen natuurlijk, elk merk heeft ze inmiddels wel.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:12
Hebben sinds vorig jaar een Bora met recirculatie en bevalt zeer goed. Afzuiging gaat erg goed. En wij ruiken nooit iets in huis. Wel altijd een ventilatie open boven raam maar dat hebben we altijd. Denk dat er 100 duizenden mensen inmiddels zo wonen in NL en nergens last van hebben?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
Davidrrr schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:05:
Hebben sinds vorig jaar een Bora met recirculatie en bevalt zeer goed. Afzuiging gaat erg goed. En wij ruiken nooit iets in huis. Wel altijd een ventilatie open boven raam maar dat hebben we altijd. Denk dat er 100 duizenden mensen inmiddels zo wonen in NL en nergens last van hebben?
of nergens last van denken te hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:36

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als luchtkwaliteit en kastruimte belangrijk zijn: Gewoon zo'n plafond unit nemen met afzuiging naar buiten. Vergeet niet om een terugslagklep in de buis te laten monteren. Deze oplossing is qua prijs volgens mij ook nog voordeliger. En ga dan idd voor Siemens, AEG of iets soortgelijks.

En ik zou die tegeltjes op de wand achterwege laten. Niet alleen lever dit meer schoonmaakwerk op; het 'gooit' de keuken ook 30 jaar terug in de tijd. Neem een mooie RVS achterwand bij de inductieplaat! Maar goed, smaken verschillen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1