• robnieuw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54
Ik kreeg in mijn Unifi de melding "UniFi Security Gateways will no longer be supported in the future versions of UniFi Network." Dus ging ik op zoek naar een nieuwe. Ik ben uitgekomen bij een Cloud gateway Fiber.
Volgens de geleerden verbind je hem met het netwerk en selecteer adopt en dan migrate en dan werkt alles weer als een zonnetje. Niets in minder waard.
Mijn oude gateway heeft Ip 192.168.1.1
Als ik mijn nieuwe aansluit heeft hij IP 192.168.1.1
Dat gaat niet werken. en als ik op adopteert klik krijg ik de melding
This device cannot be adopted. please try again.
meerdere keren gedaan geen oplossing.
Ik krijg het niet voor elkaar om de nieuwe op ip x.x.1.2 te krijgen.
ook heb ik geprobeerd een backup van mijn huidige op de nieuwe te zetten, echter krijg ik dan de melding dat " owner of this backup must be the same".... Please upload another.

wordt een beetje moedeloos en Claude helpt ook niet echt.
Weet iemand een werkende oplossing?

Robert

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:08
Volgens mij moet je ze ook niet tegelijkertijd in je netwerk aansluiten.

Als eerste maak je een backup van je bestaande config van de cloud key op een laptop of pc.
Vervolgens sluit je alléén je laptop of pc aan op de nieuwe cloud gateway en zet de config van je laptop/pc naar de cloud gateway.

Daarna haal je de USG en cloudkey uit je netwerk en je sluit je de UCG fiber aan op de plek van de USG.

Spel en typfouten voorbehouden

• robnieuw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54
Dat heb ik geprobeerd echter krijg ik dan de melding dat gebruiker een ander is....
en kan ik de backup niet terug zetten

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
De Cloud Gateway kan je inderdaad niet omwisselen middels adoption.

Wat je moet doen is het volgende:

1. Backup maken van huidige configuraties (met name .UNF file voor alle netwerkcomponenten)
2. Cloud Gateway Fiber aansluiten op de plek van je USG en de installatiestappen doorlopen
3. Backup restoren

Je wil je gatewayadres (adres van je router) gewoon die 192.168.1.1 laten blijven, anders moet je meer configuraties wijzigen dan noodzakelijk is.

Mocht een device zoals een AP ondanks de backup niet online willen komen, zal die je die met de hand even moeten helpen middels een SSH sessie en de stappen die hier beschreven staan -> https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204909754-Remote-Adoption-Layer-3

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:08
robnieuw schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:42:
[...]
This device cannot be adopted. please try again.
[...]
Waarschijnlijk omdat je met je USG een cloudkey of een self hosted controller draait. Op je Fiber zit de controller ingebakken!

Je moet dus de backup van je huidige controller halen en die inladen op je Fiber (die op dat moment niet verbonden moet zijn met je huidige netwerk!)

Hopelijk lukt dat want ik heb geen ervaring met het overzetten van een config van een self hosted controller/cloud key naar een device met ingebouwde controller.

[ Voor 15% gewijzigd door SniperGuy op 08-09-2026 21:17 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
⬆ Dit.

Je kunt de nieuwe Cloud Gateway zelfs standalone klaar maken zonder dat je de rest van je netwerk er aan koppelt. Dus je haalt de netwerkstekker uit de USG en haalt de controller offline, doet de netwerkstekker in de CG en stelt dat ding in. Daarna kun je de rest van je netwerk (behalve de USG en controller) aansluiten(, resetten) en adopteren. Je oude USG en controller kun je daarna resetten voor de verkoop.
Pagina: 1