Vraag

• robnieuw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 10:23
Ik kreeg in mijn Unifi de melding "UniFi Security Gateways will no longer be supported in the future versions of UniFi Network." Dus ging ik op zoek naar een nieuwe. Ik ben uitgekomen bij een Cloud gateway Fiber.
Volgens de geleerden verbind je hem met het netwerk en selecteer adopt en dan migrate en dan werkt alles weer als een zonnetje. Niets in minder waard.
Mijn oude gateway heeft Ip 192.168.1.1
Als ik mijn nieuwe aansluit heeft hij IP 192.168.1.1
Dat gaat niet werken. en als ik op adopteert klik krijg ik de melding
This device cannot be adopted. please try again.
meerdere keren gedaan geen oplossing.
Ik krijg het niet voor elkaar om de nieuwe op ip x.x.1.2 te krijgen.
ook heb ik geprobeerd een backup van mijn huidige op de nieuwe te zetten, echter krijg ik dan de melding dat " owner of this backup must be the same".... Please upload another.

wordt een beetje moedeloos en Claude helpt ook niet echt.
Weet iemand een werkende oplossing?

Robert

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:20
Volgens mij moet je ze ook niet tegelijkertijd in je netwerk aansluiten.

Als eerste maak je een backup van je bestaande config van de cloud key op een laptop of pc.
Vervolgens sluit je alléén je laptop of pc aan op de nieuwe cloud gateway en zet de config van je laptop/pc naar de cloud gateway.

Daarna haal je de USG en cloudkey uit je netwerk en je sluit je de UCG fiber aan op de plek van de USG.

Spel en typfouten voorbehouden

• robnieuw
Dat heb ik geprobeerd echter krijg ik dan de melding dat gebruiker een ander is....
en kan ik de backup niet terug zetten

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:34
De Cloud Gateway kan je inderdaad niet omwisselen middels adoption.

Wat je moet doen is het volgende:

1. Backup maken van huidige configuraties (met name .UNF file voor alle netwerkcomponenten)
2. Cloud Gateway Fiber aansluiten op de plek van je USG en de installatiestappen doorlopen
3. Backup restoren

Je wil je gatewayadres (adres van je router) gewoon die 192.168.1.1 laten blijven, anders moet je meer configuraties wijzigen dan noodzakelijk is.

Mocht een device zoals een AP ondanks de backup niet online willen komen, zal die je die met de hand even moeten helpen middels een SSH sessie en de stappen die hier beschreven staan -> https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204909754-Remote-Adoption-Layer-3

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:09
robnieuw schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:42:
[...]
This device cannot be adopted. please try again.
[...]
Waarschijnlijk omdat je met je USG een cloudkey of een self hosted controller draait. Op je Fiber zit de controller ingebakken!

Je moet dus de backup van je huidige controller halen en die inladen op je Fiber (die op dat moment niet verbonden moet zijn met je huidige netwerk!)

Hopelijk lukt dat want ik heb geen ervaring met het overzetten van een config van een self hosted controller/cloud key naar een device met ingebouwde controller.

[ Voor 15% gewijzigd door SniperGuy op 08-09-2026 21:17 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
⬆ Dit.

Je kunt de nieuwe Cloud Gateway zelfs standalone klaar maken zonder dat je de rest van je netwerk er aan koppelt. Dus je haalt de netwerkstekker uit de USG en haalt de controller offline, doet de netwerkstekker in de CG en stelt dat ding in. Daarna kun je de rest van je netwerk (behalve de USG en controller) aansluiten(, resetten) en adopteren. Je oude USG en controller kun je daarna resetten voor de verkoop.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:05

nelizmastr

Goed wies kapot

SniperGuy schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:16:
[...]

Je moet dus de backup van je huidige controller halen en die inladen op je Fiber (die op dat moment niet verbonden moet zijn met je huidige netwerk!)

Hopelijk lukt dat want ik heb geen ervaring met het overzetten van een config van een self hosted controller/cloud key naar een device met ingebouwde controller.
Dit is precies wat je inderdaad moet doen. Ik ben zelf zo van een self-hosted controller naar een UCG-Max gegaan. Zelfs mijn afwijkende default subnet (netwerk had al 192.168.2.0/24) bleef netjes werken.
sypie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:52:

Je kunt de nieuwe Cloud Gateway zelfs standalone klaar maken zonder dat je de rest van je netwerk er aan koppelt. Dus je haalt de netwerkstekker uit de USG en haalt de controller offline, doet de netwerkstekker in de CG en stelt dat ding in. Daarna kun je de rest van je netwerk (behalve de USG en controller) aansluiten(, resetten) en adopteren.
Dit is plan B wat mij betreft. Afhankelijk van hoe veel configuratie er al inzit zou ik in de basis altijd beginnen met proberen de meest recente back-up van de controller in te laden gedurende de setup wizard van de UCG. Dat bespaart een hele bak tijd. Zelfde geldt ook als je tussen verschillende gateways migreert (zo heb ik een UDM Pro > UCG-Max migratie gedaan).

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• robnieuw
Het is mij uiteindelijk gelukt.
Ik heb een backup gemaakt van de huidige USG en deze of line gebracht.
Toen de nieuwe in het netwerk gezet en de backup terug gezet.
Dat werkte niet goed omdat er bij Unifi een probleem was met de netwerk software. Gelukkig hebben ze dat binnen 36 uur kunnen oplossen. Toen bleek dat ik 2 management systemen had 1 op de fiber en 1 op mijn Cloudkey.

Toen nog problemen met camera's
gelukkig samen met cloud opgelost
Dank iedereen voor de hulp en het meedenken

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:05

nelizmastr

Goed wies kapot

robnieuw schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:21:
Toen bleek dat ik 2 management systemen had 1 op de fiber en 1 op mijn Cloudkey.
Ja de cloud key had je inderdaad ook uit moeten zetten, althans de netwerk applicatie op de cloud key. De cloud key was jouw controller / Unifi Console en daar mag je er maar één van actief hebben per Unifi applicatie. Ik had gemist dat je een cloud key had.

Voor protect kun je dan weer niet alle Cloud Gateways gebruiken (Alleen de Max en Fiber mits je er storage in stopt en anders een Dream serie met SD/SSD of HDD).

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:52
Wellicht de volgende keer even inlezen op:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
Dit is hier meer dan eens besproken ;-)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Let hierbij op ik heb dit ook gedaan backup terugzetten noteer het admin wachtwoord heel goed want met de backup zet je users terug die niet echt alle rechten hebben, hierdoor kan je geen backup meer maken. Beetje vervelend, en dom dat ik het admin wachtwoord niet heb genoteerd, maar dacht heb ik niet nodig, met backup ook weer admin toch.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 22:33
Even een tip,

Die oudere cloudkey even aansluiten op je oude usg of usg4, dan opstarten en op de controller inloggen(de oude controller dus) , daarna je usg op “forget” klikken in de settings van de usg, na een minuutje zou de witte led van je usg moeten branden en zou deze weer klaar zijn voor adoptie.

Daarna de boel afkoppelen,(en in de verkoop)

Waarom zeg ik dit? Een usg4 laat zich niet factory resetten via de reset knop, ik heb dit inmiddels al 3x meegemaakt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1