Vraag

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:32
Onlangs heeft de schilder een verfkrabber op een van onze panelen laten vallen met een ster en gebarsten glas als gevolg. Kan gebeuren en zal zijn verzekering opzich wel oppakken.

Het zoeken van een (optisch) identiek paneel is alleen niet zo makkelijk.. Hebben jullie nog ideeën?

Huidige installatie:
  • Paneel met schade: Trinasolar Vertex S TSM-420DE09R.05 https://static.trinasolar..._DE09R.05_EN_2022_PA1.pdf
  • Omvormer: Growatt MOD8000TL3-X (december 2023)
  • String 1: 15x Vertex S 420 kWp met Tigo TS4-O optimizers (6x zuid-oost; 9x noord-west) (december 2023)
  • String 2: 21x Solar Frontier SF-165 kWp (3x7 parallel op zuid-oost) (2014)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • De installateur zegt, hele dakvlak vervangen a €1500 wat ik ook weer zoiets vind, naast de wat moeizame communicatie.
  • Een installateur uit de buurt wilde kijken naar 1 paneel maar geeft nu aan er vanaf te zien ivm het niet kunnen vinden van een paneel en mogelijke issues in de toekomst. Dat de installatie niet heel standaard is zal eea bemoeilijken vermoed ik.
Een Vertex S(+) zou optisch prima moeten lukken denk ik, maar een installateur vinden is lastig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZXSDpb02XiDO6e1VENkywASCtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIOEs6yO5Jh3nkBQTixoyPUv.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:10
Is het een optie om hem zelf te vervangen? Dat is namelijk verreweg de snelste oplossing vrees ik.
Exact dit model terug vinden wordt zeer moeilijk, en een ander paneel neerleggen ga je zien.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vervangen is heel simpel, kun je zelf ook - als je een nieuw paneel kan vinden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• jappas
@99ruud99 Dat er een kleurverschil kan zijn ben ik me al van bewust. Kan ik opzich mee leven, als het full black met hetzelfde aantal cellen en afmetingen is.

Het aansluiten zal inderdaad wel loslopen. Alleen het zelf leggen op die hoogte is niet iets dat ik mezelf zie doen. Een paneel vinden is inderdaad lastig, merk ik zelf ook.

[ Voor 9% gewijzigd door jappas op 08-09-2026 20:46 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:10
Paneel vinden betekend meestal marktplaats.
Alleen iemand vinden die hem voor jou gaat leggen ZONDER zelf panelen aan te schaffen - en dan voor 1 los paneel komen, dat is een stuk moeilijker ;)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
hoe is de complete layout? kun je er niet ergens ander van het dak 1 op die plek leggen? en waar is het in ons mooie land? misschien kan iemand van hier je helpen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
https://www.stralendgroen...ass-whitebacksheet-465wp/

Vrijwel zelfde stroom karakteristiek. Maar samen met de optimizers gaat het sowieso prima werken.

Fysiek exact zelfde afmeting.

Dus eigenlijk een 1-op-1 vervanging.

Aansprakelijkheid schilder, maak het dus ook zijn probleem... Niet zelf regelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 08-09-2026 22:06 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:42
Welke regio zit je? Misschien kunnen wij iets betekenen.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:47
Aangezien je het zelf niet wil doen.
Doe dan die 15 nieuwe panelen en laat de verzekering het betalen

Adviseur FixClima

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Technician- schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:18:
Inderdaad, daar zijn verzekeringen voor.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Famag IM 8S 🥐, Rofco B40 🥖

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er was er volgens mij maar 1 defect, niet 15. 8)

@jappas
Hoe presteert die string op 2 verschillende dakvlakken met de tigos?
Ben ook wel benieuwd tov de SF's

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2026 09:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jappas
De panelen liggen voor op een schuin dak 3*2, achter 3*3. Een paneel wisselen verplaatst het probleem.

@Ronald : maar niet full black (ik had ze gevonden idd). Je hebt gelijk dat de schilder aansprakelijk is, maar als ik ook hier de moeilijkheid zie wil ik hier zelf de regie houden. De installateur die de opdracht terug gaf was overigens een contact via de schilder.

Ik denk dat het inderdaad dakvlak (6 panelen) vervangen gaat worden als er geen los paneel gevonden gaat worden.

@AUijtdehaag

Voor zover ik kan beoordelen best goed. Het zijn 2 vlakken waar zuidoost in de ochtend nog een beste tijd schaduw meepakt (de hap uit PV1 tot een uur of 12. De piek en curve later komen overeen met deze dag op pvcalc. Idee van deze opstelling was om ook in ochtend /avond meer zelf op te wekken (achteraf had dat ook met een batterij gekund..). PV2 is de string met de SF panelen zonder schaduw. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5yVAUZ3nJyW6wT0gDwisB24wiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iym9WAA432DBnybEumxzrnrc.jpg?f=fotoalbum_large

@Chrisverst
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door jappas op 09-09-2026 11:34 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Technician- schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:18:
Of de verzekering laten uitkeren (voor één paneel of het hele vlak) en het kapotte paneel laten liggen. De vergoeding van de verzekering dekt je gemiste stroomopbrengsten waarschijnlijk voor een hele tijd...

Zo scherp als een voetbal!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09 23:10

de Peer

under peer review

Reptile209 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:31:
[...]

Of de verzekering laten uitkeren (voor één paneel of het hele vlak) en het kapotte paneel laten liggen. De vergoeding van de verzekering dekt je gemiste stroomopbrengsten waarschijnlijk voor een hele tijd...
De dagwaarde van dat paneel is denk ik 20 euro ofzo

Maar stel er zou bijvoorbeeld 300 euro uitgekeerd kunnen worden, dan zou dat acceptabel kunnen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 09-09-2026 11:38 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:59

paQ

klump4u schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:24:
[...]

Inderdaad, daar zijn verzekeringen voor.
en onze stijgende premies

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

paQ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:04:
[...]

en onze stijgende premies
Je kunt je ook niet verzekeren.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Famag IM 8S 🥐, Rofco B40 🥖

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoewel de foto doet vermoeden van niet is deze ook full-black volgens mij
https://www.elektrobode.n...lack-glas-tsm-460neg9r-25

https://shop.krannich-sol...NEG9R-25/Datasheet-EN.pdf

Of over de grens
https://www.mg-solar-shop.com/solar-panels/trina-solar/

Bedankt voor de info wat betreft dakopstelling.
Die SF'jes doen het nog aardig.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2026 12:22 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:59

paQ

klump4u schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:11:
[...]

Je kunt je ook niet verzekeren.
het punt is meer dat de schade niet 'automatisch' is:
Oh, alle panelen maar gelijk vervangen

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Gramser
  • Laatst online: 06:36
Doet het paneel het eigenlijk nog?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Gramser schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:19:
Doet het paneel het eigenlijk nog?
Als hij nu nog werkt, dan kan je er op wachten dat er water in komt en dat dat snel voorbij gaat zijn. Als hij kortsluiting maakt (gaat maken) dan gaan je omvormer en de rest van de installatie dat vast niet leuk vinden :)

Zo scherp als een voetbal!

• Gramser
  • Laatst online: 06:36
Ja dat vroeg ik me dus af. Als het niet door en door is, zou je ‘m kunnen laten liggen. Maar daar kom je misschien alsnog te laat achter.

• jappas
Reparatie is wmb een optisch en technisch gelijk presterende installatie. Als dat met 1 paneel kan dan hoeft de maatschappij niet voor 6 panelen op te draaien. Als het niet anders is, dan is dat ook maar zo.

Het paneel doet het denk ik nog (geheel or deels), dat is door de optimizer lastig te zien (string valt niet in storing). Ik denk dat het vroeg of laat wel een keer mis gaat, zeker na vorst.

Die Trina Vertex S+ Full Black panelen lijken optisch inderdaad een match. Die had ik gevonden. Alleen een installateur die dit kan leveren en plaatsen op een bestaande installatie blijkt dus lastig.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:47
jappas schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:11:
Reparatie is wmb een optisch en technisch gelijk presterende installatie. Als dat met 1 paneel kan dan hoeft de maatschappij niet voor 6 panelen op te draaien. Als het niet anders is, dan is dat ook maar zo.

Het paneel doet het denk ik nog (geheel or deels), dat is door de optimizer lastig te zien (string valt niet in storing). Ik denk dat het vroeg of laat wel een keer mis gaat, zeker na vorst.

Die Trina Vertex S+ Full Black panelen lijken optisch inderdaad een match. Die had ik gevonden. Alleen een installateur die dit kan leveren en plaatsen op een bestaande installatie blijkt dus lastig.
Dit zijn zakelijke aansprakelijkheid verzekeringen.
Gaat die schilder sowieso veel geld kosten, onder de €2000 schade is het niet rendabel de verzekeraar te laten uitkeren eigenlijk, of je betaalt heel dik voor geen eigen risico.

Adviseur FixClima

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kan je winkelman niet vragen?

Eventueel dit paneel laten plaatsen
https://www.winkelman-zon...lack-glas-glas-460wp.html

• klump4u
  • Niet online

klump4u

paQ schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:17:
[...]

het punt is meer dat de schade niet 'automatisch' is:
Oh, alle panelen maar gelijk vervangen
Zeker is de schade automatisch, de schilder met zijn verzekering zorgt er maar voor dat er panelen komen te liggen die er hetzelfde uit zien, met een beetje geluk is het een paneel en met pech 6 of 15, het is toch van de zotte dat topicstarter zelf op zoek (moet) gaan?

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:32
Ik ben zo lekker naïef om te denken dat geen verzekering hiervoor méér dan de prijs van 1 paneel voor gaat uitkeren.

Ook zou ik er samen met die schilder(zzp'er?) Uit proberen te komen. Dan weet ik zeker dat ik de volgende keer überhaupt nog een schilder hebt.

Ik denk het overgrote deel van NL ook zo is.

Of nee die aansprakelijkheidsverzekering zijn om die reden al zo duur en daarom nemen zzp'ers ze niet meer?
Pagina: 1