Vraag

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:46
Onlangs heeft de schilder een verfkrabber op een van onze panelen laten vallen met een ster en gebarsten glas als gevolg. Kan gebeuren en zal zijn verzekering opzich wel oppakken.

Het zoeken van een (optisch) identiek paneel is alleen niet zo makkelijk.. Hebben jullie nog ideeën?

Huidige installatie:
  • Paneel met schade: Trinasolar Vertex S TSM-420DE09R.05 https://static.trinasolar..._DE09R.05_EN_2022_PA1.pdf
  • Omvormer: Growatt MOD8000TL3-X (december 2023)
  • String 1: 15x Vertex S 420 kWp met Tigo TS4-O optimizers (6x zuid-oost; 9x noord-west) (december 2023)
  • String 2: 21x Solar Frontier SF-165 kWp (3x7 parallel op zuid-oost) (2014)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • De installateur zegt, hele dakvlak vervangen a €1500 wat ik ook weer zoiets vind, naast de wat moeizame communicatie.
  • Een installateur uit de buurt wilde kijken naar 1 paneel maar geeft nu aan er vanaf te zien ivm het niet kunnen vinden van een paneel en mogelijke issues in de toekomst. Dat de installatie niet heel standaard is zal eea bemoeilijken vermoed ik.
Een Vertex S(+) zou optisch prima moeten lukken denk ik, maar een installateur vinden is lastig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZXSDpb02XiDO6e1VENkywASCtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIOEs6yO5Jh3nkBQTixoyPUv.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:27
Is het een optie om hem zelf te vervangen? Dat is namelijk verreweg de snelste oplossing vrees ik.
Exact dit model terug vinden wordt zeer moeilijk, en een ander paneel neerleggen ga je zien.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vervangen is heel simpel, kun je zelf ook - als je een nieuw paneel kan vinden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:46
@99ruud99 Dat er een kleurverschil kan zijn ben ik me al van bewust. Kan ik opzich mee leven, als het full black met hetzelfde aantal cellen en afmetingen is.

Het aansluiten zal inderdaad wel loslopen. Alleen het zelf leggen op die hoogte is niet iets dat ik mezelf zie doen. Een paneel vinden is inderdaad lastig, merk ik zelf ook.

[ Voor 9% gewijzigd door jappas op 08-09-2026 20:46 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:27
Paneel vinden betekend meestal marktplaats.
Alleen iemand vinden die hem voor jou gaat leggen ZONDER zelf panelen aan te schaffen - en dan voor 1 los paneel komen, dat is een stuk moeilijker ;)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:18
hoe is de complete layout? kun je er niet ergens ander van het dak 1 op die plek leggen? en waar is het in ons mooie land? misschien kan iemand van hier je helpen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49
https://www.stralendgroen...ass-whitebacksheet-465wp/

Vrijwel zelfde stroom karakteristiek. Maar samen met de optimizers gaat het sowieso prima werken.

Fysiek exact zelfde afmeting.

Dus eigenlijk een 1-op-1 vervanging.

Aansprakelijkheid schilder, maak het dus ook zijn probleem... Niet zelf regelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 08-09-2026 22:06 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:26
Welke regio zit je? Misschien kunnen wij iets betekenen.
Pagina: 1