PC upgraden à €1100

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shinobi-vs-Gast
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20
Wat achtergrondinformatie:
De systeemkast en voeding (nog zo een oude met een dikke koord) heb ik al sedert 2008 (Computerland dacht ik) en is eigenlijk een soort Ship of Theseus geworden. 😅 De laatste upgrade heb ik gedaan in 2016, met: nieuwe CPU, moederkaart, RAM en videokaart. Waar ik nu voornamelijk naar op zoek ben is sowieso een nieuwe: voeding, moederbord, CPU, koeler en RAM. Gamen doe ik niet meer, dus mijn huidige videokaart volstaat.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit moment voornamelijk regulier gebruik: browsen, streamen, veel multitasken en werken. Gamen doe ik al jaren niet meer, maar wellicht ook checken of deze build in de toekomst is te gebruiken om weer te gamen d.m.v. een nieuwe videokaart te plaatsen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de €1000 à €1100 max.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, muis, toetsenbord en dergelijke heb ik al. Ik ga wel mijn kast hergebruiken, samen met mijn SSD en videokaart. De laatste drie zal ik ook in mijn lijst meenemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 250K Plus Boxed€ 223,90€ 223,90
1MoederbordenASUS Prime B860-PLUS-CSM€ 171,99€ 171,99
1VideokaartenASUS Turbo GeForce GTX 1060€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A chromax.black€ 122,90€ 122,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 545,-€ 545,-
1VoedingenCorsair RM750x (2024)€ 112,-€ 112,-
1Interne ssd'sSamsung 860 PRO 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.175,79
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Processor: Intel.
Moederbord: Asus.
Koeling: Noctua.
RAM: Maakt mij niet zoveel uit. Dit setje lijkt het meest geoptimaliseerd te zijn voor mijn build.
Voeding: Cooler Master, maar dat lijkt niet echt meer goed te zijn? Vandaar deze Corsair.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gewoon een snelle - en het liefst stille - pc om voorlopig weer mee uit de voeten te kunnen. En eventueel gereed om in de toekomst te gamen, mocht ik dat weer willen oppakken. Wel het liefst 32GB, want als ik nu regulier bezig ben verbruik al rond de 20GB.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Of de gekozen onderdelen goed met elkaar passen. En wat tips om het beste bang for your buck te krijgen, vooral gezien de huidige RAM prijzen. 8)7
Ik zie jullie advies graag tegemoet. =]

P.S.

Misschien wat tips voor upgrade spots in Rotterdam; ik ben nu met Masterbuilds bezig, maar mochten jullie nog andere tips weten of het zelf beter kunnen (uiteraard tegen betaling)? :D

Shikata ga nai.

Alle reacties

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:08
Pak na 18 jaar eens een nieuwe kast joh. Zeker qua inbouwmogelijkheden, geluidproductie, koeling en uiterlijk ga je er op vooruit. Gun het jezelf.

Een moderne m.2 ssd zou ik er ook inzetten. De oude sata kan je nog gebruiken als extra opslag. Snelheid van een moderne m.2 is veel hoger.

Op de processorkoeler kan je flink bezuinigen, waarom beknibbel je op de kast en kies je een hele dure koeler, ik niet snappen... Op het geheugen en voeding heb je ook wel iets besparen, maar t ligt wel aan je toekomstige videokaartplannen, dus misschien is dit nog wel een veilige keuze. Check ook de vele andere topics van recent.

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:03
Shinobi-vs-Gast schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:51:
1BehuizingenCooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
Oh, man, dat is écht de retro kast uit die periode.
Romborum schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:04:
Pak na 18 jaar eens een nieuwe kast joh. Zeker qua inbouwmogelijkheden, geluidproductie, koeling en uiterlijk ga je er op vooruit. Gun het jezelf.
Om bovenstaande reden sluit ik mij hier dus niet bij aan :D

Die Noctua koelers zijn wel heel hoog en passen niet in elke kast. Sterker nog, in veel (oude) kasten passen ze níet. Ik heb zelf een moderne, maar ook niet extra brede kast en daar pasten ze ook niet in. Ik heb daarom speciaal een laag model van Noctua gekozen: uitvoering: Noctua NH-D12L chromax.black Deze koelt wel heel goed én heeft een dubbele radiator. Hij mist alleen de tweede fan, maar er zit een extra beugeltje bij, dus je kan een tweede fan los kopen en aan een willekeurige zijde monteren.

Met de PSU heb ik goede ervaringen met de speciale 2024 850W voeding van NZXT die nog 100% Japanse capacitors had. Qua prijs is die vergelijkbaar met de Corsair, maar qua vermogen zelfs een beetje overkill. Misschien ben je beter af met: uitvoering: NZXT C750 Gold Core Ook deze heeft een zero-fan mode.

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:08
Echt op heel veel beknibbeld, maar binnen je budget een m.2 schijf erin (ja er zijn betere) en een nieuwe behuizing. Dan heb je buiten je videokaart en je extra ssd alles nieuw.

Review kast (vergelijkt met de 690 III):
productreview: be quiet! Pure Base 501 DX Black review door !mark
Iets meer geld besteden en je kunt meteen mooiere kasten kopen natuurlijk.

De gekozen M.2 is niet de meest gekozen hier, maar is prijstechnisch wel interessant volgens mij.
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 250K Plus Boxed€ 223,90€ 223,90
1MoederbordenASRock B860 Pro-A€ 114,99€ 114,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Black€ 55,99€ 55,99
1ProcessorkoelingARCTIC Freezer 36-S, Zilver€ 18,80€ 18,80
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z38€ 449,-€ 449,-
1VoedingenNZXT C750 Gold Core€ 83,90€ 83,90
1Interne ssd'sWD Blue SN5100, retail 1TB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.095,58
Die kast zag er 8 jaar geleden al niet meer uit bij mij.... maar misschien ben ik niet zuinig genoeg met mn spullen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Romborum op 08-09-2026 18:05 ]

• Shinobi-vs-Gast
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20
Polyprobatos schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:29:
[...]

Haha, zeker. Daarom wil ik die ook graag blijven behouden. =]
Ik zal naar je suggesties kijken.
Romborum schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:04:
Een moderne m.2 ssd zou ik er ook inzetten. De oude sata kan je nog gebruiken als extra opslag. Snelheid van een moderne m.2 is veel hoger.
Daar heb je zeker een punt. Zo een M.2 zou alles veel soepeler moeten laten lopen. Ga ik naar kijken en ook je andere suggesties, thanks.

Shikata ga nai.