Nieuwe pc voor 3D werk

Pagina: 1
Acties:

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:10

digiman

reboot...

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een systeem waarmee ik voornamelijk 3D ga tekenen ( revit, blender, fusion360 en Rhino. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst mijn oude flightsim hobby weer ga oppakken. 4K is geen must, 1440p is prima.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik heb een maximum gesteld van 3000 euro, maar dat open voor verhoging van budget mits zinvol.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb alleen een monitor die nog even blijft. Ik zoek dus uiteindelijk een volledig nieuwe PC.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind de ASUS ProArt lijn mooi, dus wat mij betreft staat in elk geval de behuizing niet ter discussie. Ik heb ook een (veel te duur) moederbord gekozen, maar mijn gedachte is dat ik hier lang mee vooruit kan. De rest van de componenten zouden in de toekomst geupgrade kunnen worden.
Oh ja, RGB is aan mij niet besteed.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij dagelijks werk zou hij stil mogen zijn, vandaar de waterkoeling.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?

Ik heb me behoorlijk ingelezen, maar ik mis vast nog wel wat. Ik ben benieuwd wat jullie zouden veranderen, niet perse vanwege de prijs, maar wat jullie beter vinden passen bij mijn gebruik.

Verder zie ik op het gebied van geheugen door de bomen het bos niet meer, dus als jullie tips hebben?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Tray€ 389,13€ 389,13
1MoederbordenASUS ProArt X870E-Creator WiFi€ 388,90€ 388,90
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 779,-€ 779,-
1BehuizingenASUS ProArt PA602 Wood Edition, Tempered Glass side-panel€ 220,41€ 220,41
1WaterkoelingARCTIC Liquid Freezer III Pro 420 Zwart€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 545,-€ 545,-
1VoedingenNZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart€ 129,-€ 129,-
1Interne ssd'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 330,-€ 330,-
Totaal€ 2.861,34

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:48
Zoals je zegt is je moederbord veel te duur. Zo is uitvoering: ASRock X870 LiveMixer WiFi qua featureset en connectiviteit vrijwel identiek aan het X870 ProArt bord maar wel 170 euro goedkoper.

De PA602 is echt gigantisch groot met 81L, misschien dat je deze ProArt behuizing ook mooi vind? uitvoering: ASUS ProArt PA401 Wood Edition Black - Tempered Glass Panel, deze is bijna de helft van het formaat. (en qua prijs ook een stuk aantrekkelijker.) Er past alleen wel maximaal een 240mm AIO in uitvoering: ARCTIC Liquid Freezer III Pro 240

550 voor 32GB geheugen is veel te duur, voor die prijs heb je ook 48GB uitvoering: Crucial Pro CP2K24G56C46U5. Dit geheugen is wel aan de langzame kant dus voor gaming niet optimaal. (durf niet te zeggen hoe langzamer geheugen het doet mbt 3D tekenen en dergelijke). Voor 470 heb je anders een super vlot setje 32GB geheugen met AMD EXPO ondersteuning uitvoering: Lexar Ares RGB LD5U16G68C34LA-RGD (er is ook een snel setje voor 450 alleen is dat wit uitvoering: Klevv KD5AGU880-56K300F)

1000W is overkill, een goede 850W voeding is al voldoende. Bijvoorbeeld uitvoering: ASRock Steel Legend SL-850G heeft 10 jaar garantie, een Cybenetics Platinum rating, en is ook lekker stil.

Voor zo'n dure pc zou ik meteen een pcie 5 SSD pakken ipv een pcie 4 zoals uitvoering: Lexar NM1090 PRO 2TB met DRAM cache. Of zonder cache heb je ook uitvoering: Kioxia Exceria Plus G4 2TB welke super snel is.

Videokaart kan eventueel nog een paar tientjes goedkoper uitvoering: PowerColor Reaper AMD Radeon RX 9070 XT

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:58
Voor alle vier genoemde applicaties is Nvidia een meer voor de hand liggende keus:
Blender: https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/
Revit: https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/
Rhino en Fusion360 via copilot opgezocht.
Ik zou een RTX5070Ti kiezen ipv een 9070XT.

Een Arctic radiator van 38mm dik past niet volgens de manual. Aan de bovenzijde is 34mm en onder de bovenzijde 30mm. ASUS heeft een passende dure 420mm ProArt radiator: https://tweakers.net/pric...6/asus-proart-lc-420.html
Een goede 360mm radiator voldoet ook en dan heb je veel meer keus.

Er zijn talloze goede B850/X870 moederborden met een goede stroomvoorziening die prima voldoen. De ProArt is zo duur, vanwege de SLI-verdeling x8/x8, waardoor je twee videokaarten kunt installeren, wat lastig is met de huidige dikte van de videokaarten. 10Gb Lan is mooi als de rest van je netwerk het ook ondersteunt. MSI heeft goedkopere moederborden met 5Gb Lan.

Qua SSD zou ik voor PCIe5.0 gaan: NM1090 Pro (met cache) of NM990 (zonder cache).

Om goedkoper geheugen te vinden, moet eerst het moederbord worden gekozen. Alleen dan kun je met zekerheid controleren of het op een QVL lijst staat (bij de moederbord of memory fabrikant).

• Scribe
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11:24
Werk zelf wel eens met Blender en heb mij wat verdiept in wat voor hardware nou echt geschikt is daarvoor, als je Cycles wilt gebruiken ben ik bang dat AMD GPU performance nog al behoorlijk tegen kan vallen hoor.

9070 XT performance ligt gemiddeld lager dan zelfs een RTX 5060, een GPU die volgensmij zelfs 2 keer zo goedkoop is. Geen idee waarom AMD zo slecht is in Blender, zelfs Intel heeft relatief goede performance in Cycles maar is voor deze build niet relevant aangezijn zij geen GPUs maken voor een hoger budget.

Ik zou eerder een RTX 5070 overwegen voor bijna dubbel de performance in Blender iniedergeval. Maar hoe het met Revit etc. zit heb ik geen idee, maar het zou me niet verbazen als dat een soortgelijk verhaal is.