Kan egalisatiemortel op de huidige situatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• raphaeldn
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 07-09 21:59
Laminaat en ondervloer verwijderd en daar het beton tegengekomen waarop de ondervloer geplakt is. Het lijm is droog en enorm sterk, sommige stukken zijn wat losser en die heb ik weten weg te krabben maar de rest zit mega sterk vast. Mijn vraag is, als het zo sterk vast zit en de lijm niet vloeibaar wordt na het vochtig maken, kan hierop dan geegaliseerd worden of moet ik door gaan met het weg krabben op misschien wel andere manieren? Het doel is om op de mortel klik pvc te plaatsen met een geintegreerde ondervloer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e_UJmFxxpzyWfVBDlqY9WBfD6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ur3YAHUKUX8hgWH50Wk2IwXk.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:07
Wat echt vast zit zal wel goed gaan, maar je stuurt een beetje een vage foto mee met allemaal los puin, lijmresten met lange vezels die er uit steken, etc.

Als dit de huisige situatie is waar je advies op wilt dan kun je hier absoluut niet op egaliseren.

Over algemeen geldt dat je stukjes die vast zitten prima kan laten zitten, als je goeie primer gebruikt.
Ik had her en der ook nog wel wat oude stukjes tegel.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 07-09-2026 22:39 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-09 12:29
Het is niet een al te beste foto, maar ik zou denk ik voor de zekerheid de moeite nemen om het met een haakseslijper en stofzuiger er op zoveel mogelijk vlak te schuren. Mocht de lijm toch op de egaline reageren of de egaline er niet lekker op hechten is het probleem daarna minder makkelijk op te lossen.

Ik heb dit thuis met een diamant kom schijf op een haakseslijper (pcd komschijf) gedaan met een universele stofkap en dat ging verassend vlot. En had daarna ook maar heel weinig egaline nodig ik deed ongeveer 5m2 in een 1 uur met wat onderbrekingen.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:55
Egalisatie kan alleen op een harde ondergrond zoals beton of cement. Niet op ondervloer want dat gaat breken omdat het werkt.

Je hebt een multitool nodig met een blad die lijkt op de rand van een mes. Dus geen zaag. Vervolgens moet je tussen je dekvloer en ondervloer komen ermee en proberen het te verwijderen.

Waarschijnlijk blijven hier en daar wat plekken over. Je hebt dan 2 opties: Haakse slijper met een lamellenblad de laatste restanten verwijderen. Of een roterende schuurmachine met korrel 120 of misschien 80 de laatste resten weghalen.

Als de kale dekvloer zichtbaar is dan primeren en egalisatiemortel overheen.

Neem een pak mondkapjes en een bouwstofzuiger is zo n beetje verplicht want er komt echt veel stof bij het schuren.

Ga dit niet verpesten door het voorwerk over te slaan want egalisatie verwijderen is een kutklus.

[ Voor 7% gewijzigd door com2,1ghz op 10-09-2026 10:20 ]