Bestaande CAT5e-bekabeling optimaliseren zonder nieuwe kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MadSaid
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:36
Hoi allemaal,

Ik heb thuis een CAT5e-netwerk liggen dat prima voldoet. In iedere kamer heb ik één of twee CAT5e-aansluitingen.

Mijn doel is tweeledig:
  • ik wil een bedrade backhaul realiseren voor mijn Mesh-wifi én
  • de switch in mijn werkkamer volledig uitfaseren.
Hiervoor wil ik zoveel mogelijk gebruikmaken van de bestaande CAT5e-bekabeling. Ik wil dus geen nieuwe kabels door het huis trekken.

In mijn werkkamer heb ik momenteel één dubbele RJ45-wandcontactdoos (2 aansluitingen) en een switch staan. Vanuit de meterkast lopen er twee bestaande CAT5e-kabels naar deze wandcontactdoos. Deze kabels lopen via een kabelgoot door de woning naar het washok, waar mijn Mesh-wifi access point staat. Het access point is momenteel draadloos verbonden met de rest van het netwerk.

Ik zou dit access point graag bedraad aansluiten. Verplaatsen naar de werkkamer is helaas geen optie, omdat mijn zoon dan geen goede wifi-dekking meer heeft.

Mijn idee is om één van de twee bestaande kabelverbindingen hiervoor te hergebruiken. De andere kabelverbinding wil ik volledig intact laten. Deze blijft rechtstreeks verbonden met mijn ISP-modem, zodat ik in mijn werkkamer altijd nog minimaal één werkende netwerkaansluiting heb. Mocht er iets misgaan met het Mesh-wifi access point of de nieuwe verbinding, dan heb ik dus nog steeds een directe netwerkverbinding beschikbaar.

De tweede kabel wil ik in de washok onderbreken en vervolgens verlengen/doorverbinden naar het Mesh-wifi access point. Op die manier krijgt het access point een bedrade backhaul via de bestaande CAT5e-bekabeling.

Mijn uiteindelijke idee is in mijn werkkamer twee dubbele RJ45-wandcontactdozen te plaatsen (dus vier RJ45-aansluitingen in totaal). 3 van deze kabels komen vanuit de Mesh-wifi access point. Daarmee kan ik de huidige switch in mijn werkkamer volledig laten vervallen.

Mijn vraag is vooral: wat is hiervoor een nette en technisch correcte manier om de bestaande kabel te onderbreken en te verlengen/koppelen?

Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld:Ik wil daarbij uiteraard de CAT5e-specificaties zoveel mogelijk behouden en voorkomen dat ik onnodig signaalverlies of andere problemen krijg.

Wat zouden jullie hiervoor aanraden? Is een CP-box hiervoor inderdaad een nette oplossing, of is er een betere manier om dit met de bestaande bekabeling te realiseren?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:22
Ik zou één nieuwe netwerk kabel trekken tussen het washok en je werkkamer en van de bestaande bekabeling afblijven. Aan de ene kant je AP en de andere kant aansluiten op 1 van de bestaande kabels naar je meterkast.

De switch (ik neem aan een klein desktop switchje) zou ik lekker laten hangen, minder werk en meer flexibiliteit.