Voetbalclubs zonder Ultra's of harde kernen: bestaan ze nog?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AniMeshorer
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 18:18
Ik ga even zelf mijn mening geven, en ik besef dat die zowel medestanders zal hebben als mensen die mijn mening juist helemaal niet delen.

Maar bon. Ik ga al 32 jaar naar het voetbal. En als groundhopper heb ik al heel wat wedstrijden gezien, van het allerhoogste niveau in Europa tot het allerlaagste amateurniveau, van de grootste stadions zoals Old Trafford en Camp Nou tot obscure stadionnetjes van de Kroatische 5de afdeling.

Ik heb vooral het betaald voetbal wel zien veranderen in die 32 jaar. Als ik kijk naar het voetbal hier in België en naar internationale toernooien als Champions League en Europa League, merk ik dat het fenomeen van "Ultra's" en "harde kernen" enorm is gegroeid. En persoonlijk ben ik hier geen liefhebber van. Zing zo luid als je kan om je ploeg aan te moedigen (hoewel ik het ook heerlijk kan vinden om in stilte naar een wedstrijd te kijken waar langs het veld gewoon gepraat wordt zonder tromgeroffen of gezang) , hang spandoeken, maak tifo's, ... Prima! Maar van zodra er vuurpijlen, bommetjes, pyrotechnisch materiaal en bivakmutsen aan te pas komen, haak ik wel af.

Wat me al helemaal stoort is het verheerlijken van wangedrag in stadions. Je ziet erg vaak spandoeken als "Tegen alle stadionverboden". Eigenlijk komt dat neer op het idee dat het stadion een soort oord van anarchie is (terwijl het uiteindelijk een openbare plaats is) waar die harde kernen vrij spel moeten krijgen, en als de politie dan iemand ingrijpt is de politie plots de "bad guy" die het voor de harde kern komt verpesten. Mensen met stadionverbod worden soms zelfs verheerlijkt.

Ik ga al 32 jaar naar het voetbal, soms 2 of 3 wedstrijden per week. Ik heb nog nooit een confrontatie met de politie gehad. Het is niet zo moeilijk om je te gedragen in een stadion, en om geen stadionverbod te krijgen. Dat belet je niet om luid te zingen, met vlaggen te zwaaien, sfeer te maken ... Maar dan komen we bij nog zo'n slogan: "No pyro, no party" ; terwijl je hememaal geen pyrotechnisch materiaal of vuurpijlen nodig hebt om sfeer te maken.

Het probleem is intussen wel wijdverspreid over Europa. Clubs in het betaald voetbal vinden waar al dat gedoe ontbreekt lijkt stilaan een moeilijke opgave.

Nu volg ik, vanwege mijn passie voor het Hoge Noorden, het Noorse voetbal al heel lang. Ginds zit dat "Ultra's fenomeen" niet zo ingebakken in de voetbalcultuur. Ik ging recent nog naar een Europese away match van Bodø/Glimt. Het was enorm aangenaam, gezellig verbroederen met heel vriendelijke en gastvrije mensen. Eens in het stadion zongen we de ploeg constant naar voren, er waren ook spandoeken, maar de sfeer werd op geen enkel moment grimmig. Bengaals vuur, rookpijlen etc waren er totaal niet. Ook de andere wedstrijden van Bodø in hun Europese campagne die ik recent zag bevestigden dat beeld: ook thuis was er van een echt Ultra/harde kern gegeven totaal geen sprake. En dat deed niets af aan de sfeer.

Aan het andere uiteinde van het spectrum heb je dan clubs als Dinamo Zagreb, de topclubs in Turkije, Griekenland en Israël, de grote twee uit Belgrado, de doorsnee Poolse club, maar ook bizar veel clubs in de Benelux ... waar het blijkbaar niet meer zonder die harde kernen kan. Als ik beelden bekijk van wedstrijden van Rode Ster Belgrado, Olympiakos Piraeus of Hapoel Be'er Sheva en ik zie een zee van vuur op de tribunes, dan heb ik iets van "ik bezoek dat stadion wel eens zonder wedstrijd, maar daar ga ik niet op de tribunes zitten tijdens een wedstrijd." In Italië lijkt het een enorm probleem te zijn, met nog het feit er bovenop dat apolitieke clubs erg zeldzaam zijn.

Uiteraard, eens in de lagere reeksen heb je dat fenomeen van harde kernen ook veel minder, behalve misschien bij clubs met een lange historie in het betaald voetbal die naar lagere reeksen zijn afgegleden. Maar ik zie wekelijks amateurwedstrijden en dan merk ik toch dat het erg gemoedelijk gebleven is. Meestal staan fans van beide teams gewoon door elkaar, in alle vriendschap met elkaar te praten, na de wedstrijd te verbroederen met een lekker biertje in het clubhuis, ... Maar in het betaald voetbal lijkt dat steeds zeldzamer te worden.

Zijn er nog clubs in het betaald voetbal die juist bekend zijn omwille van die gemoedelijkheid en het ontbreken van een "harde kern"?

In Scandinavië merk je alleszins dat die harde kernen lang niet bij alle clubs voorkomen. In Ierland waren er ook slechts enkele clubs met een harde kern toen ik er woonde, maar misschien is er sindsdien wel veel veranderd.

Ik zag recent beelden op YouTube uit de Armeense hoogste afdeling, ook volledig betaald voetbal. Daar maakten de fans sfeer door te zingen, er hingen aardig wat leuke spandoeken, maar ik heb geen moment een pyrotechnisch materiaal gezien en het werd op geen enkel moment grimmig op de tribunes.

Ik neem aan dat er nog voorbeelden zijn, maar heel veel ken ik er niet. Ik deed op YouTube eens een zoekopdracht "clubs without ultra's" en kreeg als resultaat juist heel wat video's over clubs met heel fanatieke ultra's. :S

Let op: ik ga zeker niet alle Ultra's over dezelfde kam scheren, er is een verschil tussen een Ultra in de letterlijke betekenis en een hooligan. Al zie ik wel aardig wat clubs waar die erg met elkaar verweven zijn. En wat dat pyrotechnisch materiaal betreft: wie dat leuk vindt heeft daar uiteraard alle recht toe, en misschien is het een goed idee mocht elke club die er nood aan heeft enkele supporters een opleiding geven om veilig dat soort materiaal te hanteren. Ik ga dus zeker niet louter negatief over die Ultra-groeperingen spreken.
Wel is het niet meteen mijn beleving van voetbal. Voor mij mag het allemaal wat gemoedelijker en rustiger zijn. Ik kan best genieten van een wedstrijd op topniveau in een stadion met zeer veel sfeer, maar het zou niet iets zijn dat ik elke week wil doen. Het is leuk voor nu en dan, maar voor frequent te doen verkies ik het allemaal iets rustiger en gemoedelijker.

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bij het vrouwenvoetbal is alles nog gemoedelijk zoals je beschrijft. Daar kan je nog met je gezin in een willekeurig vak gaan zitten (ook van de tegenstander) en is het een gezellig uitje met liefhebbers van voetbal onder elkaar.

[ Voor 54% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-09-2026 17:29 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

St Pauli is het eerste wat mij te binnen schiet. Bijzondere club met een bijzondere identiteit. Mooi stadion in een mooie wijk met leuke supporters. Wel een harde kern, maar zonder de narigheid

[ Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 07-09-2026 17:32 ]

• AniMeshorer
CyBeRSPiN schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:28:
Bij het vrouwenvoetbal is alles nog gemoedelijk zoals je beschrijft. Daar kan je nog met je gezin in een willekeurig vak gaan zitten (ook van de tegenstander) en is het een gezellig uitje met liefhebbers van voetbal onder elkaar.
Naar het damesvoetbal ga ik inderdaad erg vaak, zeker sinds mijn eigen favoriete club ook een damesploeg in competitie heeft. Qua beleving eigenlijk misschien zelfs aangenamer dan de doorsnee mannenwedstrijd.

Ook amateurvoetbal op erg laag niveau is doorgaans erg gemoedelijk.

Maar het kan toch haast niet dat in het betaald voetbal zoiets niet meer voorkomt? Al zijn het maar een handvol clubs of zo, ik kan me moeilijk inbeelden dat het niet meer bestaat. En als het enkel nog bestaat in pakweg de IJslandse, Noorse, Armeense of Welshe competitie, so it be. Dat zijn dan leuke competities om te volgen en eens een wedstrijden te gaan meepikken als er ik er zou zijn.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

AniMeshorer schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:36:
[...]

Naar het damesvoetbal ga ik inderdaad erg vaak, zeker sinds mijn eigen favoriete club ook een damesploeg in competitie heeft. Qua beleving eigenlijk misschien zelfs aangenamer dan de doorsnee mannenwedstrijd.

Ook amateurvoetbal op erg laag niveau is doorgaans erg gemoedelijk.

Maar het kan toch haast niet dat in het betaald voetbal zoiets niet meer voorkomt? Al zijn het maar een handvol clubs of zo, ik kan me moeilijk inbeelden dat het niet meer bestaat. En als het enkel nog bestaat in pakweg de IJslandse, Noorse, Armeense of Welshe competitie, so it be. Dat zijn dan leuke competities om te volgen en eens een wedstrijden te gaan meepikken als er ik er zou zijn.
Het is denk ik vooral iets in de hoogste divisies. Ik ben zelf volger/liefhebber (niet heel extreem) van de 2. Bundesliga en kijk af en toe wat van de lagere duitse klassen, dat is allemaal een stuk anders, terwijl het nog steeds een hoog niveau is.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-09 05:57
Over het Scandinavisch voetbal: leuk dat niet alle clubs een harde kern hebben, maar degenen die er wel één hebben.... Ooit in Stokholm groepen door de stad zien razen, echt ongezien, het contrast met de omgeving kon niet groter zijn: brullen, overal plassen, slopen, agressief naar alles wat in hun weg stond... nog niet vaak gezien in België of Nederland

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22
Vind de hele ultra beweging een verarming voor de voetbalsport. Het is bijna overal dezelfde zwarte mannetjes,fakkeltjes en eentoninge prutliedjes. Als je dat in Duitsland nog eens combineert met zo'n megafoon zwaaiende capo is de gifbeker helemaal vol. Een grote eenheidsworst /oudemopperendeman.

Loop zelf ook al 40 jaar de velden rond, en zo'n 25 jaar ook de lengte en breedte van de UK doorgereist. Juist vanwege de variatie en het reactieve van het voetbal in de UK. Maar ook daar zie je nu op alle niveau's de zwarte fakkelzwaaiertjes en corteo ongein voorbij komen. Ben bijna 50 dus ik accepteer het maar als een generatiekloof ding :o Moet alleen niet zo zijn dat het de pret van anderen bederft.

"Better ask questions before you shoot"

• AniMeshorer
Chocovla schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:23:
Vind de hele ultra beweging een verarming voor de voetbalsport. Het is bijna overal dezelfde zwarte mannetjes,fakkeltjes en eentoninge prutliedjes. Als je dat in Duitsland nog eens combineert met zo'n megafoon zwaaiende capo is de gifbeker helemaal vol. Een grote eenheidsworst /oudemopperendeman.

Loop zelf ook al 40 jaar de velden rond, en zo'n 25 jaar ook de lengte en breedte van de UK doorgereist. Juist vanwege de variatie en het reactieve van het voetbal in de UK. Maar ook daar zie je nu op alle niveau's de zwarte fakkelzwaaiertjes en corteo ongein voorbij komen. Ben bijna 50 dus ik accepteer het maar als een generatiekloof ding :o Moet alleen niet zo zijn dat het de pret van anderen bederft.
Volledig mee eens. Voor mij zijn die ultra's nul toegevoegde waarde. Maar het moet wel betekenen dat het voor sommigen wel iets leuks is. Ik snap alleen zelf niet waarom.

En het gedoe van "stadionverboden met ons", daar stel ik me zeer ernstige vragen bij. Soms heb ik de indruk dat voetbal voor sommigen een excuus is om zich te misdragen en in het stadion een soort vrijgeleide willen om te doen wat ze willen. Dat geldt voor geen enkele openbare plaats natuurlijk. En als de politie tussenkomst krijg je "ACAB" slogans etc, alsof de politie hen gewoon voor de lol viseert.

Aan mij is heel dat gedoe ook niet besteed. Ik kan er erg van genieten rustig op een stoel in het stadion naar de wedstrijd te kijken, zelfs als er niet veel gezongen wordt dan is dat prima voor mij. Gewoon rustig op de wedstrijd letten, nu en dan een babbel met de mensen rondom je (en dat mogen gerust fans van de tegenpartij zijn) ... Dat vind ik heel erg leuk.

robotomizer: Ik denk dat het ook verschilt waar in Scandinavië je bent. Naar ik hoor hebben clubs als Hammarby wel een beruchte harde kern.

Zou het niet kunnen dat het in Noorwegen en Finland (en IJsland, als we Scandinavië even uitbreiden tot "Nordics") gemoedelijker is dan in Denemarken en Zweden?

Nu, ik kan enkel zeggen: ik trok voor die Europese away game tegen Union St-Gillis op met de fans van Bodø/Glimt, keek ook naar de terugwedstrijd en wedstrijden tegen NEC op TV ... En het viel me op dat er op geen enkel moment grimmige toestanden waren, geen enkele pyro of vuurpijl, ... Een verademing noem ik dat, zeker gezien ik ook zelf kon ervaren hoe er echt wel sfeer gemaakt werd in het stadion. Maar dan gewoon door te zingen voor de club, zonder enige bivakmutsen, rook in de clubkleuren, pyrotechnisch materiaal, ... Gewoon de club steunen en naar voren zingen, zonder verder gedoe. Heerlijk!

Ik was op 8/8 ook in Leverkusen voor de jaarlijkse galawedstrijd tegen Sevilla FC. Stadion toch zeker voor 80% gevuld, en ook hier gewoon gezang zonder enig grimmig moment en zonder enige rook of vuur of zo. Maar... dat was een oefenwedstrijd, zelfs al is het een galawedstrijd, het blijft een oefenwedstrijd. Ik kan enkel hopen dat het in de Bundesliga en in Europa ook op die manier verloopt bij Bayer04 Leverkusen, in dat geval zou ik zegen "hats off!".

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:47

sapphire

Die-hard pruts0r

418O2 schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:50:
[...]

Het is denk ik vooral iets in de hoogste divisies. Ik ben zelf volger/liefhebber (niet heel extreem) van de 2. Bundesliga en kijk af en toe wat van de lagere duitse klassen, dat is allemaal een stuk anders, terwijl het nog steeds een hoog niveau is.
Ha!
Over 2 weken is de lokale derby weer en ik hou mijn hart vast.
Vorige keer hebben ze hier het dorpscentrum ‘versierd’ aka er één grote bende van gemaakt. Overal serpentines gegooid, ballonnen in het water/struiken, vlaggetjes opgehangen/overheen gegooid, stickers geplakt.
Als het nou serieus versierd was zou ik het nog kunnen waarderen als ludieke actie maar nu was het één grote bende, veel geschreeuw in de nacht en eea gesloopt.
De dag zelf overal ME die rondreed en enkele mensen het ziekenhuis in geslagen.

En dat bij de amateurs…..

Gabriël AM5

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

sapphire schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:36:
[...]

Ha!
Over 2 weken is de lokale derby weer en ik hou mijn hart vast.
Vorige keer hebben ze hier het dorpscentrum ‘versierd’ aka er één grote bende van gemaakt. Overal serpentines gegooid, ballonnen in het water/struiken, vlaggetjes opgehangen/overheen gegooid, stickers geplakt.
Als het nou serieus versierd was zou ik het nog kunnen waarderen als ludieke actie maar nu was het één grote bende, veel geschreeuw in de nacht en eea gesloopt.
De dag zelf overal ME die rondreed en enkele mensen het ziekenhuis in geslagen.

En dat bij de amateurs…..
Wat is "hier"?

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:49
Ik weet niet waar jij hebt gezeten maar kom eens kijken (drinken) bij Union Saint Gilles.
Zingen vóór je club, niet tegen de andere.
Het kan nog wel, al moeten we steeds meer jochies in toom houden.
edit:
ik las je post nog eens... "Ik ging recent nog naar een Europese away match van Bodø/Glimt." - je was al met ons mee, niet?

[ Voor 26% gewijzigd door Zeus op 08-09-2026 22:24 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Pagina: 1