Voetbalclubs zonder Ultra's of harde kernen: bestaan ze nog?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AniMeshorer
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13-09 18:53
Ik ga even zelf mijn mening geven, en ik besef dat die zowel medestanders zal hebben als mensen die mijn mening juist helemaal niet delen.

Maar bon. Ik ga al 32 jaar naar het voetbal. En als groundhopper heb ik al heel wat wedstrijden gezien, van het allerhoogste niveau in Europa tot het allerlaagste amateurniveau, van de grootste stadions zoals Old Trafford en Camp Nou tot obscure stadionnetjes van de Kroatische 5de afdeling.

Ik heb vooral het betaald voetbal wel zien veranderen in die 32 jaar. Als ik kijk naar het voetbal hier in België en naar internationale toernooien als Champions League en Europa League, merk ik dat het fenomeen van "Ultra's" en "harde kernen" enorm is gegroeid. En persoonlijk ben ik hier geen liefhebber van. Zing zo luid als je kan om je ploeg aan te moedigen (hoewel ik het ook heerlijk kan vinden om in stilte naar een wedstrijd te kijken waar langs het veld gewoon gepraat wordt zonder tromgeroffen of gezang) , hang spandoeken, maak tifo's, ... Prima! Maar van zodra er vuurpijlen, bommetjes, pyrotechnisch materiaal en bivakmutsen aan te pas komen, haak ik wel af.

Wat me al helemaal stoort is het verheerlijken van wangedrag in stadions. Je ziet erg vaak spandoeken als "Tegen alle stadionverboden". Eigenlijk komt dat neer op het idee dat het stadion een soort oord van anarchie is (terwijl het uiteindelijk een openbare plaats is) waar die harde kernen vrij spel moeten krijgen, en als de politie dan iemand ingrijpt is de politie plots de "bad guy" die het voor de harde kern komt verpesten. Mensen met stadionverbod worden soms zelfs verheerlijkt.

Ik ga al 32 jaar naar het voetbal, soms 2 of 3 wedstrijden per week. Ik heb nog nooit een confrontatie met de politie gehad. Het is niet zo moeilijk om je te gedragen in een stadion, en om geen stadionverbod te krijgen. Dat belet je niet om luid te zingen, met vlaggen te zwaaien, sfeer te maken ... Maar dan komen we bij nog zo'n slogan: "No pyro, no party" ; terwijl je hememaal geen pyrotechnisch materiaal of vuurpijlen nodig hebt om sfeer te maken.

Het probleem is intussen wel wijdverspreid over Europa. Clubs in het betaald voetbal vinden waar al dat gedoe ontbreekt lijkt stilaan een moeilijke opgave.

Nu volg ik, vanwege mijn passie voor het Hoge Noorden, het Noorse voetbal al heel lang. Ginds zit dat "Ultra's fenomeen" niet zo ingebakken in de voetbalcultuur. Ik ging recent nog naar een Europese away match van Bodø/Glimt. Het was enorm aangenaam, gezellig verbroederen met heel vriendelijke en gastvrije mensen. Eens in het stadion zongen we de ploeg constant naar voren, er waren ook spandoeken, maar de sfeer werd op geen enkel moment grimmig. Bengaals vuur, rookpijlen etc waren er totaal niet. Ook de andere wedstrijden van Bodø in hun Europese campagne die ik recent zag bevestigden dat beeld: ook thuis was er van een echt Ultra/harde kern gegeven totaal geen sprake. En dat deed niets af aan de sfeer.

Aan het andere uiteinde van het spectrum heb je dan clubs als Dinamo Zagreb, de topclubs in Turkije, Griekenland en Israël, de grote twee uit Belgrado, de doorsnee Poolse club, maar ook bizar veel clubs in de Benelux ... waar het blijkbaar niet meer zonder die harde kernen kan. Als ik beelden bekijk van wedstrijden van Rode Ster Belgrado, Olympiakos Piraeus of Hapoel Be'er Sheva en ik zie een zee van vuur op de tribunes, dan heb ik iets van "ik bezoek dat stadion wel eens zonder wedstrijd, maar daar ga ik niet op de tribunes zitten tijdens een wedstrijd." In Italië lijkt het een enorm probleem te zijn, met nog het feit er bovenop dat apolitieke clubs erg zeldzaam zijn.

Uiteraard, eens in de lagere reeksen heb je dat fenomeen van harde kernen ook veel minder, behalve misschien bij clubs met een lange historie in het betaald voetbal die naar lagere reeksen zijn afgegleden. Maar ik zie wekelijks amateurwedstrijden en dan merk ik toch dat het erg gemoedelijk gebleven is. Meestal staan fans van beide teams gewoon door elkaar, in alle vriendschap met elkaar te praten, na de wedstrijd te verbroederen met een lekker biertje in het clubhuis, ... Maar in het betaald voetbal lijkt dat steeds zeldzamer te worden.

Zijn er nog clubs in het betaald voetbal die juist bekend zijn omwille van die gemoedelijkheid en het ontbreken van een "harde kern"?

In Scandinavië merk je alleszins dat die harde kernen lang niet bij alle clubs voorkomen. In Ierland waren er ook slechts enkele clubs met een harde kern toen ik er woonde, maar misschien is er sindsdien wel veel veranderd.

Ik zag recent beelden op YouTube uit de Armeense hoogste afdeling, ook volledig betaald voetbal. Daar maakten de fans sfeer door te zingen, er hingen aardig wat leuke spandoeken, maar ik heb geen moment een pyrotechnisch materiaal gezien en het werd op geen enkel moment grimmig op de tribunes.

Ik neem aan dat er nog voorbeelden zijn, maar heel veel ken ik er niet. Ik deed op YouTube eens een zoekopdracht "clubs without ultra's" en kreeg als resultaat juist heel wat video's over clubs met heel fanatieke ultra's. :S

Let op: ik ga zeker niet alle Ultra's over dezelfde kam scheren, er is een verschil tussen een Ultra in de letterlijke betekenis en een hooligan. Al zie ik wel aardig wat clubs waar die erg met elkaar verweven zijn. En wat dat pyrotechnisch materiaal betreft: wie dat leuk vindt heeft daar uiteraard alle recht toe, en misschien is het een goed idee mocht elke club die er nood aan heeft enkele supporters een opleiding geven om veilig dat soort materiaal te hanteren. Ik ga dus zeker niet louter negatief over die Ultra-groeperingen spreken.
Wel is het niet meteen mijn beleving van voetbal. Voor mij mag het allemaal wat gemoedelijker en rustiger zijn. Ik kan best genieten van een wedstrijd op topniveau in een stadion met zeer veel sfeer, maar het zou niet iets zijn dat ik elke week wil doen. Het is leuk voor nu en dan, maar voor frequent te doen verkies ik het allemaal iets rustiger en gemoedelijker.

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bij het vrouwenvoetbal is alles nog gemoedelijk zoals je beschrijft. Daar kan je nog met je gezin in een willekeurig vak gaan zitten (ook van de tegenstander) en is het een gezellig uitje met liefhebbers van voetbal onder elkaar.

[ Voor 54% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-09-2026 17:29 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

St Pauli is het eerste wat mij te binnen schiet. Bijzondere club met een bijzondere identiteit. Mooi stadion in een mooie wijk met leuke supporters. Wel een harde kern, maar zonder de narigheid

[ Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 07-09-2026 17:32 ]

• AniMeshorer
CyBeRSPiN schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:28:
Bij het vrouwenvoetbal is alles nog gemoedelijk zoals je beschrijft. Daar kan je nog met je gezin in een willekeurig vak gaan zitten (ook van de tegenstander) en is het een gezellig uitje met liefhebbers van voetbal onder elkaar.
Naar het damesvoetbal ga ik inderdaad erg vaak, zeker sinds mijn eigen favoriete club ook een damesploeg in competitie heeft. Qua beleving eigenlijk misschien zelfs aangenamer dan de doorsnee mannenwedstrijd.

Ook amateurvoetbal op erg laag niveau is doorgaans erg gemoedelijk.

Maar het kan toch haast niet dat in het betaald voetbal zoiets niet meer voorkomt? Al zijn het maar een handvol clubs of zo, ik kan me moeilijk inbeelden dat het niet meer bestaat. En als het enkel nog bestaat in pakweg de IJslandse, Noorse, Armeense of Welshe competitie, so it be. Dat zijn dan leuke competities om te volgen en eens een wedstrijden te gaan meepikken als er ik er zou zijn.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

AniMeshorer schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:36:
[...]

Naar het damesvoetbal ga ik inderdaad erg vaak, zeker sinds mijn eigen favoriete club ook een damesploeg in competitie heeft. Qua beleving eigenlijk misschien zelfs aangenamer dan de doorsnee mannenwedstrijd.

Ook amateurvoetbal op erg laag niveau is doorgaans erg gemoedelijk.

Maar het kan toch haast niet dat in het betaald voetbal zoiets niet meer voorkomt? Al zijn het maar een handvol clubs of zo, ik kan me moeilijk inbeelden dat het niet meer bestaat. En als het enkel nog bestaat in pakweg de IJslandse, Noorse, Armeense of Welshe competitie, so it be. Dat zijn dan leuke competities om te volgen en eens een wedstrijden te gaan meepikken als er ik er zou zijn.
Het is denk ik vooral iets in de hoogste divisies. Ik ben zelf volger/liefhebber (niet heel extreem) van de 2. Bundesliga en kijk af en toe wat van de lagere duitse klassen, dat is allemaal een stuk anders, terwijl het nog steeds een hoog niveau is.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-09 13:06
Over het Scandinavisch voetbal: leuk dat niet alle clubs een harde kern hebben, maar degenen die er wel één hebben.... Ooit in Stokholm groepen door de stad zien razen, echt ongezien, het contrast met de omgeving kon niet groter zijn: brullen, overal plassen, slopen, agressief naar alles wat in hun weg stond... nog niet vaak gezien in België of Nederland

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 16:58
Vind de hele ultra beweging een verarming voor de voetbalsport. Het is bijna overal dezelfde zwarte mannetjes,fakkeltjes en eentoninge prutliedjes. Als je dat in Duitsland nog eens combineert met zo'n megafoon zwaaiende capo is de gifbeker helemaal vol. Een grote eenheidsworst /oudemopperendeman.

Loop zelf ook al 40 jaar de velden rond, en zo'n 25 jaar ook de lengte en breedte van de UK doorgereist. Juist vanwege de variatie en het reactieve van het voetbal in de UK. Maar ook daar zie je nu op alle niveau's de zwarte fakkelzwaaiertjes en corteo ongein voorbij komen. Ben bijna 50 dus ik accepteer het maar als een generatiekloof ding :o Moet alleen niet zo zijn dat het de pret van anderen bederft.

"Better ask questions before you shoot"

• AniMeshorer
Chocovla schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:23:
Vind de hele ultra beweging een verarming voor de voetbalsport. Het is bijna overal dezelfde zwarte mannetjes,fakkeltjes en eentoninge prutliedjes. Als je dat in Duitsland nog eens combineert met zo'n megafoon zwaaiende capo is de gifbeker helemaal vol. Een grote eenheidsworst /oudemopperendeman.

Loop zelf ook al 40 jaar de velden rond, en zo'n 25 jaar ook de lengte en breedte van de UK doorgereist. Juist vanwege de variatie en het reactieve van het voetbal in de UK. Maar ook daar zie je nu op alle niveau's de zwarte fakkelzwaaiertjes en corteo ongein voorbij komen. Ben bijna 50 dus ik accepteer het maar als een generatiekloof ding :o Moet alleen niet zo zijn dat het de pret van anderen bederft.
Volledig mee eens. Voor mij zijn die ultra's nul toegevoegde waarde. Maar het moet wel betekenen dat het voor sommigen wel iets leuks is. Ik snap alleen zelf niet waarom.

En het gedoe van "stadionverboden met ons", daar stel ik me zeer ernstige vragen bij. Soms heb ik de indruk dat voetbal voor sommigen een excuus is om zich te misdragen en in het stadion een soort vrijgeleide willen om te doen wat ze willen. Dat geldt voor geen enkele openbare plaats natuurlijk. En als de politie tussenkomst krijg je "ACAB" slogans etc, alsof de politie hen gewoon voor de lol viseert.

Aan mij is heel dat gedoe ook niet besteed. Ik kan er erg van genieten rustig op een stoel in het stadion naar de wedstrijd te kijken, zelfs als er niet veel gezongen wordt dan is dat prima voor mij. Gewoon rustig op de wedstrijd letten, nu en dan een babbel met de mensen rondom je (en dat mogen gerust fans van de tegenpartij zijn) ... Dat vind ik heel erg leuk.

robotomizer: Ik denk dat het ook verschilt waar in Scandinavië je bent. Naar ik hoor hebben clubs als Hammarby wel een beruchte harde kern.

Zou het niet kunnen dat het in Noorwegen en Finland (en IJsland, als we Scandinavië even uitbreiden tot "Nordics") gemoedelijker is dan in Denemarken en Zweden?

Nu, ik kan enkel zeggen: ik trok voor die Europese away game tegen Union St-Gillis op met de fans van Bodø/Glimt, keek ook naar de terugwedstrijd en wedstrijden tegen NEC op TV ... En het viel me op dat er op geen enkel moment grimmige toestanden waren, geen enkele pyro of vuurpijl, ... Een verademing noem ik dat, zeker gezien ik ook zelf kon ervaren hoe er echt wel sfeer gemaakt werd in het stadion. Maar dan gewoon door te zingen voor de club, zonder enige bivakmutsen, rook in de clubkleuren, pyrotechnisch materiaal, ... Gewoon de club steunen en naar voren zingen, zonder verder gedoe. Heerlijk!

Ik was op 8/8 ook in Leverkusen voor de jaarlijkse galawedstrijd tegen Sevilla FC. Stadion toch zeker voor 80% gevuld, en ook hier gewoon gezang zonder enig grimmig moment en zonder enige rook of vuur of zo. Maar... dat was een oefenwedstrijd, zelfs al is het een galawedstrijd, het blijft een oefenwedstrijd. Ik kan enkel hopen dat het in de Bundesliga en in Europa ook op die manier verloopt bij Bayer04 Leverkusen, in dat geval zou ik zegen "hats off!".

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:24

sapphire

Die-hard pruts0r

418O2 schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:50:
[...]

Het is denk ik vooral iets in de hoogste divisies. Ik ben zelf volger/liefhebber (niet heel extreem) van de 2. Bundesliga en kijk af en toe wat van de lagere duitse klassen, dat is allemaal een stuk anders, terwijl het nog steeds een hoog niveau is.
Ha!
Over 2 weken is de lokale derby weer en ik hou mijn hart vast.
Vorige keer hebben ze hier het dorpscentrum ‘versierd’ aka er één grote bende van gemaakt. Overal serpentines gegooid, ballonnen in het water/struiken, vlaggetjes opgehangen/overheen gegooid, stickers geplakt.
Als het nou serieus versierd was zou ik het nog kunnen waarderen als ludieke actie maar nu was het één grote bende, veel geschreeuw in de nacht en eea gesloopt.
De dag zelf overal ME die rondreed en enkele mensen het ziekenhuis in geslagen.

En dat bij de amateurs…..

Gabriël AM5

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

sapphire schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:36:
[...]

Ha!
Over 2 weken is de lokale derby weer en ik hou mijn hart vast.
Vorige keer hebben ze hier het dorpscentrum ‘versierd’ aka er één grote bende van gemaakt. Overal serpentines gegooid, ballonnen in het water/struiken, vlaggetjes opgehangen/overheen gegooid, stickers geplakt.
Als het nou serieus versierd was zou ik het nog kunnen waarderen als ludieke actie maar nu was het één grote bende, veel geschreeuw in de nacht en eea gesloopt.
De dag zelf overal ME die rondreed en enkele mensen het ziekenhuis in geslagen.

En dat bij de amateurs…..
Wat is "hier"?

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:54
Ik weet niet waar jij hebt gezeten maar kom eens kijken (drinken) bij Union Saint Gilles.
Zingen vóór je club, niet tegen de andere.
Het kan nog wel, al moeten we steeds meer jochies in toom houden.
edit:
ik las je post nog eens... "Ik ging recent nog naar een Europese away match van Bodø/Glimt." - je was al met ons mee, niet?

[ Voor 26% gewijzigd door Zeus op 08-09-2026 22:24 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• AniMeshorer
Zeus schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:22:
Ik weet niet waar jij hebt gezeten maar kom eens kijken (drinken) bij Union Saint Gilles.
Zingen vóór je club, niet tegen de andere.
Het kan nog wel, al moeten we steeds meer jochies in toom houden.
edit:
ik las je post nog eens... "Ik ging recent nog naar een Europese away match van Bodø/Glimt." - je was al met ons mee, niet?
Als Noorwegen-fanaat was ik die dag voor Bodø/Glimt en zat ik in het bezoekersvak. Datzelfde ga ik ook doen in en tegen Club Brugge en misschien Lens.

Maar ik ben wel degelijk meerdere keren naar Union geweest, zeker in de jaren dat ik in Brussel woonde. Het is inderdaad een heel andere beleving dan bij de doorsnee andere club, in die zin dat het vrij ongebruikelijk is dat enkel de eigen ploeg wordt toegezongen en nooit de tegenstander afgekraakt wordt. Dat is zeer positief, ik hoop dat Union dat zo kan houden want gezien de successen komen er nieuwe fans bij en is het altijd opletten dat er toch geen minderheid met verkeerde bedoelingen tussen sluipen.

Ik moet helaas op mijn eerdere post over het gebrek aan Ultra's met pyro en gezichtsbedekking in Scandinavië terugkomen. Gisteren een YouTube video gezien van een bezoek van de bekende voetbal-YouTube'ster StuntPegg waarin ze een bezoek bracht aan Tromsø IL in Noorwegen, partij tegen Haugesund. Ook bij de aanhang van Tromsø zaten wat mannetjes met zwarte gezichtsbedekking die met bengaals vuur stonden te zwaaien. Dat het daar buiten de zomer flink koud is en ze het misschien deden om het toch wat warm te hebben, zo naïef ben ik niet. ;) Jammer, want het is wel een iconische club, de noordelijkste profclub ter wereld (tenminste, tot er een club uit een nog noordelijker plek het profvoetbal haalt. Clubs als Alta, Honningsvag, Norild en Kirkenes IF liggen noordelijker, maar spelen in de lagere reeksen in Noorwegen).

Bij Bodø/Glimt merkte ik niets van enige Ultra's cultuur, geen enkele pyro, geen vuurpijltjes of rook in de clubkleuren. Gewoon lekker supporteren en de ploeg aanmoedigen, zonder meer.

Heb ook 1 Europese away van het IJslandse Breidablik bijgewoond in het vak met de IJslanders. Ook daar geen enkel individu gezien die op een Ultra leek, het ging er heel gemoedelijk aan toe. Inclusief de assistent-trainer die enkele uren voor de wedstrijd de pub binnenkwam waar de meegereisde fans hadden verzameld om de tactische richtlijnen voor de wedstrijd uit de doeken te doen.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik ben niet geïnteresseerd en vind het geweld rondom voetbal echt bizar. Voetbal is volgens mij de enige sport waar bepaalde supporters ("harde kern") elkaar naar het leven staan en er op uit zijn rotzooi te trappen. Ik vind dat echt onbegrijpelijk. Het is een fucking spelletje.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• AniMeshorer
evilution schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:27:
Ik ben niet geïnteresseerd en vind het geweld rondom voetbal echt bizar. Voetbal is volgens mij de enige sport waar bepaalde supporters ("harde kern") elkaar naar het leven staan en er op uit zijn rotzooi te trappen. Ik vind dat echt onbegrijpelijk. Het is een fucking spelletje.
Volledig akkoord. Daarom ook dat ik graag naar futsal, damesvoetbal en amateurvoetbal ga. Op enkele clubs na heb je daar geen harde kernen en gaat het er lekker gemoedelijk aan toe.

Vandaar ook dat ik dit topic gestart heb. Ik erger me enorm als ik mensen met bivakmutsen met pyrotechnisch materiaal sta zwaaien en provocerende gezangen hoor zingen. Dat is niet mijn manier van voetbal beleven. Vandaar dat het betaald voetbal me steeds minder boeit en het amateurvoetbal des te meer, maar daarom ook dat ik dit topic opende omdat ik het ook moeilijk te geloven vind dat er geen uitzondering op de regel bestaat: clubs waar dat Ultra-gedoe en die harde kernen en pyro nog totaal ontbreken. Ik zou graag die clubs in het betaald voetbal leren kennen waar die harde kernen nog ontbreken.

Zoals ik zei, het bestaat echt nog. Ik zag beelden van een topwedstrijd uit de Armeense competitie (kan je heel eenvoudig op YouTube vinden) en daar ging het er heel leuk aan toe. Gezangen en teams aanmoedigen: ja. Pyrotechnisch materiaal, mannen in bivakmuts: totaal niet.
Ik neem aan dat er meer zulke clubs en competities zijn.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Pyrotechnisch materiaal als in fakkels/rook vind ik nog wel een beetje acceptabel, but there is a time and place. Maar explosieven e.d. naar andere supporters en spelers gooien gaat nergens over.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• AniMeshorer
evilution schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:45:
Pyrotechnisch materiaal als in fakkels/rook vind ik nog wel een beetje acceptabel, but there is a time and place. Maar explosieven e.d. naar andere supporters en spelers gooien gaat nergens over.
Er gaan hier in België stemmen op om bepaalde supporters per club op te leiden voor pyrotechnisch materiaal te gebruiken, mensen die dus weten hoe het op een veilige manier te doen.

Dat kan an sich prima werken, maar persoonlijk vind ik het nul toegevoegde waarde.

Weet je, ik ga ook heel vaak naar de damesploeg van mijn favoriete club KVDO. Gisteren gespeeld (en helaas verloren) ; er waren zo'n 30 of 40 mensen langs de lijn, en iedereen praatte gewoon met elkaar. Er werd zelfs niet gezongen, laat staan dat er iets van spandoeken, pyro of zo was. Gewoon iedereen gezellig met elkaar praten, en soms eens roepen "goed gedaan, meisjes!" of naar een specifieke speelster "mooi gedaan!".
Heerlijk vond ik dat!

Een beetje sfeer mag natuurlijk, er mag gezongen worden. Maar die pyro en rook en zo, dat is voor mij geen toegevoegde waarde. Ik zeg niet dat het, mits gehanteerd door de juiste opgeleide personen, niet mag. Maar ikzelf ben er geen liefhebber van.
Ik vraag me nog steeds af: zijn die gemoedelijke sfeer en het ontbreken van "harde kernen" en ultra's-cultuur iets dat voornamelijk nog bestaat in damesvoetbal, futsal en amateurreeksen, of zijn er echt nog betaald voetbalclubs (maakt niet uit in welk land) waar dat ultra's- en harde kernen-fenomeen nog niet bestaat?

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:27
[...]

Voor veel Duitse groepen is wat er op de tribunes gebeurt belangrijker dan op het veld. Daar leeft de ultra cultuur enorm en schuwen de meeste groepen ook niet om zich over politiek uit te spreken.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Het is denk ik vooral iets in de hoogste divisies.
https://nos.nl/artikel/26...ring-en-broer-weggestuurd

Toegeven, dat was geen supportersgeweld, maat toch 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door evilution op 13-09-2026 20:23 ]

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:40

Typhone

Who Dares Wins

418O2 schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:31:
St Pauli is het eerste wat mij te binnen schiet. Bijzondere club met een bijzondere identiteit. Mooi stadion in een mooie wijk met leuke supporters. Wel een harde kern, maar zonder de narigheid
Heb je ooit St Pauli tegen Hansa Rostock gezien? Extreem links vs extreem rechts en dat gaat er hard op. St Pauli ken ik van vroeger nog wel maar die hebben een soort schaduwhooligans (geen idee hoe ik het beschrijven moet). Die doen alles ‘achter je rug om’. Maar wel relatief rustig verder.

Verder is de tweede Bundelsiga eigenlijk een van de mooiste competities om te volgen met historisch grote clubs en sowieso stadions die de meeste Eredivisie clubs compleet zouden overschaduwen.

[ Voor 14% gewijzigd door Typhone op 15-09-2026 06:33 ]

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Typhone schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 06:32:
[...]

Heb je ooit St Pauli tegen Hansa Rostock gezien? Extreem links vs extreem rechts en dat gaat er hard op. St Pauli ken ik van vroeger nog wel maar die hebben een soort schaduwhooligans (geen idee hoe ik het beschrijven moet). Die doen alles ‘achter je rug om’. Maar wel relatief rustig verder.

Verder is de tweede Bundelsiga eigenlijk een van de mooiste competities om te volgen met historisch grote clubs en sowieso stadions die de meeste Eredivisie clubs compleet zouden overschaduwen.
Maar dat is verder geen houwerij toch?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

evilution schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:27:
offtopic:
Veldrijden is anders ook feest de laatste jaren. En volgens mij zijn vechtsportevenementen ook altijd een plek bij uitstek om te mijden. ;) Verder gaat hooliganisme al terug tot de vroege middeleeuwen (en misschien zelfs wel eerder), dus het is niet zozeer een voetbal-probleem maar een probleem van menselijke aard.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:55
AniMeshorer schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:22:

Aan het andere uiteinde van het spectrum heb je dan clubs als Dinamo Zagreb, de topclubs in Turkije, Griekenland en Israël, de grote twee uit Belgrado, de doorsnee Poolse club, maar ook bizar veel clubs in de Benelux ... waar het blijkbaar niet meer zonder die harde kernen kan. Als ik beelden bekijk van wedstrijden van Rode Ster Belgrado, Olympiakos Piraeus of Hapoel Be'er Sheva en ik zie een zee van vuur op de tribunes, dan heb ik iets van "ik bezoek dat stadion wel eens zonder wedstrijd, maar daar ga ik niet op de tribunes zitten tijdens een wedstrijd." In Italië lijkt het een enorm probleem te zijn, met nog het feit er bovenop dat apolitieke clubs erg zeldzaam zijn.
Kleine kanttekening hier: Ik ben dit jaar naar Rode Ster - Partizan geweest (op een georganiseerde reis) en naar FK Željezničar - FK Sarajevo en je kunt daar echt prima op de hoofdtribune zitten. :) ;)

Met een klein beetje achtergrond kun je je het fanatisme ook iets beter voorstellen. Daar zullen wij hier inderdaad nooit begrip voor op kunnen brengen en dat hoeft verder ook niet, maar een direct vergelijk maken tussen de "ultra's" hier en de "ultra's" daar is niet helemaal fair in dat oogpunt.

Het klinkt gek, maar met de achtergrond verhalen die we tijdens die trip mee hebben gekregen, werd het veel meer duidelijk waarom het hier in NL echt een "keuze" is in tegenstelling tot bij Partizan of Željezničar. ;)

K to the KillaZ

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 16:09
Goede punten die eenieder hier aangeeft. Soms is het een beetje een cirkel van problemen. Hieronder is een uiteenzetting van persoonlijke ervaringen.

Stel je wil naar een wedstrijd van de Betaaldvoetbalclub in de stad waarin of waarbij je woont en neemt je zoontje mee. Het is bijna hetzelfde als je dochter opvoedkundig naar de teksten van Roxy Dekker laten luisteren...

Waar je de hele week je best doet om je zoontje geen scheldwoorden als K*t, K* etc op te laten pakken. Afijn je zit nog niet goed op je stoeltje alvorens een mede support uit je vak drie scheldwoorden met daarover (meer dan regelmatig) een racistisch sausje gooit. Daar gaat je goed gedrag.

Vervolgens is de wedstrijd nog geen 30 minuten onderweg en hebben we heel wat geleerd over de scheidsrechter, grensrechter en of andere betrokkenen. Volgens de kenners rondom je stoeltje valt de scheidsrechter namelijk op mannen, is blind en heeft hij zijn kaarten zeker thuis gelaten.

Vervolgens scoort de tegenstander en juichen enkele familieleden in het familievak voor de uitspelende ploeg. Een aantal boze blikken en gebaren verder gaat het op het veld inmiddels weer verder.

Aan het einde van de 90 minuten heb je naast een portie voetbal een dosis geweld, scheldwoorden en veel ander ongewenst gedrag ervaren.

Dit is hoe een gemiddelde Eredivisie wedstrijd er op de tribune aan toe gaat. Helaas het is zo.

Ga je naar een wedstrijd van het Nederlands elftal, de mannen of de vrouwen is de sfeer al veel relaxter. Al moet je wel in het sfeervak gaan zitten anders heb je alsnog meer Algerijnen of andere uit fans rondom je heen zitten.

Laatst met een bevriende steward het gesprek van collectief straffen (waar de voetbalfans het zo mee oneens zijn gevoerd). Hij gaf aan dat een groot deel van de inkomsten bij clubs ook zit in de kaartjes, kleding etc. Dat zijn toch de die hard fans die daar veel geld voor over hebben. Ze (de clubs) weten precies welke supporters rotzooi trappen. Maar ze zijn allemaal bang voor hun supporters.

Niet dat ik voor/tegen een specifieke club ben. Zo goed als alle stadions gezien en bezocht. Maar hou de F-side bij Ajax of vak S van Feyenoord maar eens een aantal wedstrijden leeg.

Het hoogtepunt hebben we denk ik wel gezien toen in 2023 Groningen-Ajax werd gestaakt. Je zal maar in de Ommelanden wonen, geen echte band met FC Groningen hebben en je zoontje een wedstrijdje tegen Ajax beloofd hebben.

Ik ga voorlopig naar andere evenementen. Met veel plezier bezocht ik het WK hockey, hockeywedstrijden, amateurvoetbalwedstrijden, een wielerkoers en incidenteel een Nederlands elftalwedstrijdje.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

418O2 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:54:
[...]

Maar dat is verder geen houwerij toch?
In het stadion niet maar tijdens die corteo’s is het een ander verhaal volgens mij.

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:27
macscot schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:30:
Aan het einde van de 90 minuten heb je naast een portie voetbal een dosis geweld, scheldwoorden en veel ander ongewenst gedrag ervaren.

Dit is hoe een gemiddelde Eredivisie wedstrijd er op de tribune aan toe gaat. Helaas het is zo.
Ik pik deze samenvatting van je verhaal er even uit, want ik heb totaal andere ervaringen. Ik ben 20+ jaar seizoenskaarthouder en heb alle stadions in de Eredivisie en KKD bezocht in zowel het uitvak als het thuisvak. Jou generalisatie over geweld, scheldwoorden en ander ongewenst gedrag gaat totaal niet op bij 95% van de wedstrijden, wat naar de 100% gaat als je niet rond een harde kern of uitvak gaat zitten. Geweld in en rondom stadions neemt elk jaar af (zie de jaarlijkse KNVB onderzoeken) en maatregelen rondom veiligheid en gastvrijheid zorgen er voor dat er weinig incidenten zijn. Zo ervaar ik het ook.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

macscot schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:30:
Goede punten die eenieder hier aangeeft. Soms is het een beetje een cirkel van problemen. Hieronder is een uiteenzetting van persoonlijke ervaringen.

Dit is natuurlijk je reinste kul maar dat weet je zelf ook wel vermoed ik. Het aantal geweldsincidenten is zelfs op de harde kern zeer zeer zeer beperkt in de stadions. Ik denk als jij N=17 thuiswedstrijden op de tribune zit jij hier in 99.9% van de gevallen niet mee van doen gaat hebben.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 13:50

Agent47

I always close my contracts.

Volendam heeft 2 gevaarlijke capo's :+

Nee volgens mij heeft elke club in het betaald voetbal er wel een paar tussen.
Ik hoor of lees alleen nooit wat over clubs als Excelsior, Telstar, Volendam.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Agent47 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:24:
Volendam heeft 2 gevaarlijke capo's :+

Nee volgens mij heeft elke club in het betaald voetbal er wel een paar tussen.
Ik hoor of lees alleen nooit wat over clubs als Excelsior, Telstar, Volendam.
https://www.nhnieuws.nl/n...n-voor-politie-onverwacht
https://fcvolendam.nl/nie...p-van-duel-tegen-telstar/
https://www.instagram.com/excelsior_hooligans/
:+

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• ezra070
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 14:24
Ontopic:
Er zijn eigenlijk weinig clubs zonder ultras-gedoe.
Waarschijnlijk wat clubs aan de andere kant van de Noordzee, maar overal in de EU zie je mannetjes in het zwart die allemaal verplicht naar een capo luisteren.

Zelf ben ik wel pro-pyro, maar ik snap dat ninja-cosplayen + robot-achtige supporten niet zo (ik ben meer van de oude Engelse stijl; lekker brullen en crea spreekkoren).

Het gaat niet veranderen, je moet er mee leren dealen (denk ik).
Ik bezoek nog een hoop wedstrijden (niet alleen de plaatselijke geel/groene-FC) en probeer mij niet te irriteren :)

[ Voor 66% gewijzigd door ezra070 op 16-09-2026 09:39 ]

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Een tijdje terug ben ik bij de lokale dorpsderby geweest, die voor het eerst in de geschiedenis gespeeld werd (3e klasse) en vooraf was daar best wel veel om te doen. Er was dan ook een vuurwerkverbod afgekondigd, supportersgroepen (veelal jeugdleden van beide verenigingen) werd op het hart gedrukt zich netjes te gedragen. Eindstand: toch vuurwerk, een jong jongetje liep permanent gehoorschade op. De gemiddelde bezoeker vond het vuurwerk leuk en sfeerverhogend, behalve de enkele keiharde knallen die er blijkbaar toch bij horen.

Ik snap daar helemaal niets van. Het is vooral kopieergedrag van de BV's. Ik snap dat sport emotie is, maar veiligheid zou altijd op 1 moeten staan.

Wat mij betreft komen er duidelijke regels met als voorbeeld de Engelse Voetbalwet, wordt handhaving en toezicht (al-dan-niet tijdelijk) geintensificeerd (in Engeland is er op dit moment veel minder politieinzet rond wedstrijd dan in Nederland) en wordt gezichtsbedekkende kleding permanent verboden.

In de USA is de sportcultuur volledig anders, daar kan je nog met het hele gezin naar sportwedstrijden toe, zijn er uberhaupt geen uitvakken. Gezien cultuur, historie en geografische nabijheid hoeven we dat in Europa en zeker ook in Nederland echt niet te verwachten. Vuurwerk kan ontzettend mooi zijn, maar niets dat vliegt of knalt aub.
Pagina: 1