• AniMeshorer
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 18:18
Ik heb zelf Facebook, LinkedIn, Instagram en X.

Met enkele nuances: Facebook en LinkedIn log ik eigenlijk extreem zelden in. En op Instagram lees ik meer dan ik zelf post. Maar Instagram vind ik wel een echt leuke app, zeker voor reisfoto's en reisvideo's, jammer dat het in handen van Meta is gevallen maar desondanks, die app vind ik het wel waard om een oogje dicht te knijpen naar Meta toe.

Bij X ligt dat echt anders. Sinds alle moderatie weggevallen is en Twitter X geworden is, ben ik er mee gestopt. Ik besloot wel om mijn account niet te wissen maar gewoon ongebruikt te laten, misschien voor het geval X ooit weer in handen komt van iemand met goede bedoelingen en het weer een beetje het oude Twitter wordt.

For now echter... Ik vond Twitter vroeger eigenlijk de leukste van de social media om te gebruiken en ik mis het toch wel wat, doch ik zie mezelf echt niet zomaar dit platform gebruiken in de huidige toestand.
Net als velen die willen blijven tweeten maar X de rug toe keerden, kijk ik nu vooral naar BlueSky. Ik merk ook dat dat de plek is waar de meeste "X vluchtelingen" naartoe trekken, en dat er zelfs mensen en organisaties zowel een X als een BlueSky account onderhouden. BlueSky voelt echt aan als het oude Twitter, met nette moderatie en voorts dezelfde gebruiksvriendelijkheid.

Maar toch enkele vraagjes:

1) het is en blijft een Amerikaans platform, ook al is het beheerd door mensen met veel nobeler doelstellingen dan die andere platformen. Staat er in de TOS iets over data mining dat indruist tegen onze Europese privacyrichtlijnen? Ik heb de gebruiksvoorwaarden gelezen en merk niet meteen iets aanstootgevends, alhoewel ik moeite heb met het jargon soms. Maar vanuit Europees standpunt: is BlueSky echt te vertrouwen?

2) de toekomst voorspellen kan niemand, maar is er een grote waarschijnlijkheid dat BlueSky binnen 10 jaar nog bestaat? Op Reddit zijn er aardig wat doemdenkers die vrezen dat BlueSky niet lang zal overleven omdat ze een non-profit zijn die hun service onderhouden via donaties. Ze hebben (nog) geen reclame-inkomsten en (nog) geen inkomsten van betaalde gebruikers om met zekerheid break-even te draaien. Maar er zijn op Reddit wel vaker pessimistische berichten die dan weer worden tegengesproken door iemand anders. Hoe zien jullie de kansen op overleven van BlueSky in de verdere toekomst?

3) Klopt het dat je altijd een back-up op je harde schijf kan opslaan van al je berichten op BlueSky? Dus dat je alle berichten op je timeline kan opslaan op je harde schijf om later te herlezen? In dat geval zou het wel leuk zijn, stel dat BlueSky toch niet lang standhouden zou dan kan je tenminste even je eigen posts herlezen en misschien herlezen op een nieuw platform dat het AT protocol gebruikt.

4) er zijn ook andere platformen op dat AT protocol waarlangs je mee met BlueSky gebruikers kan communiceren. Eurosky.tech, een Nederlands initiatief, is er zo eentje. Zij zijn volledig geïntegreerd in BlueSky maar je gegevens staan op een Nederlandse server die dus aan de Europese GDPR onderworpen is. Lijkt leuk, maar de vraag is of dit initiatief dan wel fondsen heeft om langdurig te blijven bestaan, en of je BlueSky's overlevingskansen niet juist een hak zet door een andere service op het AT protocol te gebruiken?

5) In de marge: Mastodon en WSocial zijn ook nieuwe alternatieven voor X, en nu komt er nog mu.social bij. Maar is het nuttig zulke diensten te gebruiken? Het lijkt er op dat Mastodon nog ietwat actieve gebruikers heeft, maar wel veel minder dan BlueSky. WSocial en mu.social zijn nog gloednieuw en daardoor is er totaal geen zicht op hoe groot het succes kan worden en hoe lang ze financiëel gaan overleven. WSocial is een initiatief van een klimaat- en milieubeweging uit Zweden die vrij radicaal is ; ze zeggen dat het een Europees sociaal netwerk is maar gezien er geen steun vanuit de EU zelf is lijkt me het eerder gewoon een privé-initiatief uit Zweden en kunnen ze niet meteen claimen een soort Europees alternatief voor X te zijn (dat zou wel kunnen mocht de EU zelf een netwerk starten of subsidiëren, maar dat is bij WSocial niet het geval).