Synology DS1517+ vervangen, DS1525+/DS1825+

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:58

sus

is druk :+

Topicstarter
Hi,

Ik heb een DS1517+ icm 5x een Seagate Ironwolf 12TB in SHR1, die de laatste weken met regelmaat vastloopt. De schijven zijn allemaal in orde, net nog een extra SMART controle gedaan en daar komt niets uit naar voren. Schijnt een bekend euvel te zijn vanwege een bug in de gebruikte CPU.

Nu wil ik deze vervangen en ik heb mijn oog laten vallen op de DS1525+. Wat ik lees is dat ik dan op de oude eenmalig nog een update moet doen zodat zeker weten de laatste DSM draait. Dan uitzetten en de schijven oversteken naar de nieuwe, aanzetten en de stappen volgen. Schijf 1 terug als schijf 1 en zo met alle 5 de schijven.

Ik zit ook te kijken naar de DS1825+, omdat ik daar dan nog 3 schijven aan toe kan voegen. Dit vind ik een erg aantrekkelijke oplossing, omdat ik dan de komende tijd 3 schijven er bij kan steken en kan upgraden naar SHR2, zodat ik 2 defecte schijven kan hebben en dan alsnog snel alle data beschikbaar heb en *ook* makkelijk de storagepool kan uitbreiden naar meer opslagruimte.

Waar ik echter niet helemaal uit kom, is of het klopt wat ik bedacht heb:
1) Kan ik inderdaad de schijven gewoon 1-op-1 oversteken en de nieuwe NAS aanzetten?
2) Kan ik zonder formatteren een SHR1 omzetten naar een SHR2 op het moment dat ik er voldoende schijven voor in de nieuwe NAS heb zitten? Of moet ik dan perse formatteren en opnieuw beginnen?

Op de synology-website hebben ze het er over dat dit alleen kan met door Synology goedgekeurde schijven, en dat zijn alleen die van henzelf. Maar bij gebruik van mijn bestaande seagates... dan worden de antwoorden onduidelijk. Google idem, wat mixed results. Volgens ChatGPT zou het moeten kunnen, maar ik vraag het dan toch maar aan ervaringsdeskundigen hier :)

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23:58
1 - Ja, werkt prima en snel. Drives in dezelfde volgorde erin en alles wordt herkend.
2 - Kan maar niet aan te raden. Het duurt enorm lang….

Je hebt toch al een backup nodig als je bestaande schijven gaat overzetten. Het risico bij 1 is minimaal maar er kan altijd wat fout gaan. Je SHR2 pool opbouwen en dan je backup terugzetten gaat veel sneller en is minder risicovol.

De beperkingen voor Syno schrijven zijn al weer een tijdje opgeheven….

[ Voor 9% gewijzigd door Minimalist1 op 08-09-2026 19:54 ]