Scheidingswanden verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:41
Hoi,

Ik ben bezig met de verbouwing van de woning. Ik ben zelf een klein beetje handig en wil zover het mij lukt zoveel mogelijk zelf doen. 1 vd werkzaamheden is het verwijderen/verplaatsen van een aantal scheidingswanden. Op zolder ging dit erg makkelijk (Gips beton)

Nu ben ik aangekomen op een scheidingswand tussen de hal en keuken op de begane grond.
Vorige week heeft een erkend sloopbedrijf een andere (draag)muur verwijderd en draagbalken aangebracht. Toen ze er waren vroeg ik aan de "opzichter' of ik de muur straffeloos kon verwijderen. Volgens hem was dat geen probleem, omdat de wand 6cm dik is en de plafond(kanaal)platen niet daarop eindigen.

Volmoedig heb ik met de repicrozaag een gat gezaagd en stuitte ik tegen een verticale bewapeningsstaal aan. Uiteraard niet verder gegaan met de sloop en weet ik ook niet of het alleen verticale stalen draden zijn.

In de renvooi van de wanden staat dat het een scheidingswand lichtbeton is. En als ik het goed begrijp zijn alle scheidingswanden lichtbetonnen scheidingswanden en kan ik ze verwijderen en de kamers opnieuw inrichten, zonder dat ik het risico loop om de constructie aan te tasten.

Nu wilde ik een constructeur hier naar laten kijken maar ik dacht voordat ik een constructeur inschakel (en onnodige) kosten maak, de nodige tijd overheen gaat zou ik willen weten of er in plaats van de muur ook iets van een stalen balk geplaatst moet worden? of is de bewapening in de wanden enkel ter versteviging, omdat het misschien prefab wanden zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vSydqwhBfuLUHcK2XaeZPHieY8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bwABCWtk8jCuqgAZ5LOMfvHe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iUovqOkr72Xt5wkjIiPu6R8WoQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VPipHxMf9Eitasq2Vi0POEk1.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Eskiya op 07-09-2026 13:36 ]

Beste antwoord (via Eskiya op 07-09-2026 21:42)

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:48
Aangezien het geen doorlopende wanden zijn (voor/achter of links/rechts) is de kans niet heel groot dat ze dragend zijn, zeker als je kanaal platen hebt. Maar, misschien dat de constructeur van de eerdere verbouwing er iets over wil zeggen zonder een hoop geld te vragen? Hij heeft er toch recent naar gekeken.

Alle reacties

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:52
Heb je alleen deze tekening? Of heb je de complete set? Deze tekening zegt niet heel veel, meestal zie je ook tekeningen met de overspanningen etc.
Eskiya schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:35:
[...]
Vorige week heeft een erkend sloopbedrijf een andere (draag)muur verwijderd en draagbalken aangebracht. Toen ze er waren vroeg ik aan de "opzichter' of ik de muur straffeloos kon verwijderen. Volgens hem was dat geen probleem, omdat de wand 6cm dik is en de plafond(kanaal)platen niet daarop eindigen.
[...]
Deze aanpassing aan de constructie is vrijwel altijd melding- of vergunningsplichtig. Hoe heb je dat aangepakt? Heeft daar geen constructeur aan gerekend?

Want die zou deze wijzigingen dan meteen mee moeten beoordelen omdat het geheel aan aanpassingen in de woning invloed op elkaar kan hebben.

Als de constructeur er vanuit gegaan is dat alleen die balk de wijziging is maar daarna worden nog meer zaken gewijzigd kan dat invloed hebben.

• Eskiya
Voor de reeds verwijderde draagmuur is een constructierapport opgesteld door een constructeur en middels een bouwvergunning verwijderd. Dit betrof de draagmuur in de woonkamer tussen de woning en garage. Opdracht was toen rekening houden met een dakopbouw op de garage in de toekomst.

Acties:
  • Beste antwoord

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:48
Aangezien het geen doorlopende wanden zijn (voor/achter of links/rechts) is de kans niet heel groot dat ze dragend zijn, zeker als je kanaal platen hebt. Maar, misschien dat de constructeur van de eerdere verbouwing er iets over wil zeggen zonder een hoop geld te vragen? Hij heeft er toch recent naar gekeken.

• Eskiya
Was vergeten om nog een foto van de wand toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwhauyWs6ef-jkIz5W0Zk-uvFms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPhcSCt2gvh7mVm5RwwruKFx.jpg?f=fotoalbum_large

• Apel
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Ik ga natuurlijk niet zeggen dat je deze wanden gewoon weg kan halen, maar ik heb hier dezelfde tussenwanden en daar kon ik gewoon een wand verwijderen. Dit zijn verdiepings hoge ytong platen, bij mij 10cm dik en 75cm breed.

De binnenmuur van de buitenschil zijn ook met dit soort platen uitgevoerd, maar die zijn 30cm dik en dragen de plafond platen. Die kunnen uiteraard niet zomaar weggehaald worden.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:05

MJV

Ik denk dat als je de vraag aan diezelfde constructeur stelt, en hij niet hoeft te rekenen, hij je best in een antwoord zou kunnen voorzien zonder (veel) extra kosten.

• Eskiya
MJV schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:57:
Ik denk dat als je de vraag aan diezelfde constructeur stelt, en hij niet hoeft te rekenen, hij je best in een antwoord zou kunnen voorzien zonder (veel) extra kosten.
Heb ze vanmiddag inderdaad gemaild met het verzoek of hij zonder een berekening antwoord kan geven, zodat ik ook weer verder kan.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die wanden kunnen weg, dat zijn niet-dragende ytong wandjes.

• Eskiya
Ernemmer schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:04:
Die wanden kunnen weg, dat zijn niet-dragende ytong wandjes.
Dat zeg je overtuigend op basis van persoonlijke ervaring met een soortgelijke wand?

• Ernemmer
  • Niet online
Eskiya schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:05:
[...]

Dat zeg je overtuigend op basis van persoonlijke ervaring met een soortgelijke wand?
Het is mijn werk.

ytong=cellenbeton=lichtbeton

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 07-09-2026 22:08 ]

• Eskiya
Dat is dan duidelijk :-) puur uit interesse. Weet je ook wat de beweegreden kan zijn dat de aannemer destijds voor zo'n bewapend lichtbeton wandje gekozen heeft als het geen dragende functie heeft?

• Ernemmer
  • Niet online
Eskiya schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:10:
[...]

Dat is dan duidelijk :-) puur uit interesse. Weet je ook wat de beweegreden kan zijn dat de aannemer destijds voor zo'n bewapend lichtbeton wandje gekozen heeft als het geen dragende functie heeft?
Die wapening is alleen voor tijdens het transport en plaatsen, zodat de plaat niet breekt.
Dit zijn verdiepingshoge panelen, dat is lekker snel werken en hebben goede geluidsisolatie.

Wordt nu nog steeds in 90% van de woningbouw gebruikt voor binnenwanden.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Ernemmer schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:06:
[...]

Het is mijn werk.

ytong=cellenbeton=lichtbeton
Als het je werk is, waarom lees ik dan overal online dat een ytong wand onderdeel kan zijn van een dragende constructie? Zie bijv. https://www.bouwbestel.nl/draagkracht-ytong-blokken

• Apel
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Ik heb hier wel degelijk dragende ytong wanden wanden deze zijn echter aanzienlijk dikker dan 7 cm. De kans dat de muren die je wil verwijderen dragend zijn is nihil. Maar om het helemaal uit te sluiten de constructeur vragen
Pagina: 1