Adviesvraag ventilatie volledig gerenoveerde woning.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kisajera
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:50
Halloo,

We renoveren al bijna twee jaar een woning uit 1904 en ik twijfel momenteel over de ventilatie. De woning wordt verwarmd met een warmtepomp en vloerverwarming op de gehele begane grond en in de badkamer.

De woning is goed geïsoleerd: steenwol in voorzetwanden en plafonds, XPS onder de vloer, geïsoleerde spouwmuren in de aanbouw, Fermacell op zolder, Unidek geïsoleerd dak en nieuwe kozijnen met triple glas zonder ventilatieroosters.

De begane grond is ongeveer 125 m² en grotendeels één open ruimte (woonkamer/keuken etc.).

Huidige situatie:
  • DucoBox op zolder voor afzuiging badkamer
  • BORA in keuken met afvoer rechtstreeks naar buiten
  • Toilet beneden krijgt aparte afzuiging
  • Geen ventilatieroosters of andere permanente luchttoevoer
  • 4 slaapkamers: 2 op eerste verdieping en 2 op zolder
  • Plafonds boven zijn inmiddels dicht
  • Plafond begane grond is nog open
Ik realiseer me nu pas dat ik eigenlijk geen permanente toevoer van buitenlucht heb geregeld. In mijn vorige, oudere woningen was dit nooit echt een probleem, waardoor ik hier tijdens de verbouwing niet bij heb stilgestaan.

Ik wil het graag simpel en betaalbaar houden en niet alles weer openbreken. Ik denk nu aan óf de Duco behouden en natuurlijke toevoer regelen, óf beneden nog een (eventueel tweedehands) WTW plaatsen en de begane grond daarop aansluiten. Maar de slaapkamers dan..

Ik ben sowieso van plan de CO2 in woonkamer en slaapkamers te meten om te zien hoe de situatie in de praktijk is.

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Is WTW beneden + bestaande Duco boven een verstandige combinatie, of zouden jullie gewoon systeem C houden en toevoer regelen. Investeren in systeem D is budgetair helaas niet meer haalbaar en eerlijk gezegd ook te ingrijpend na twee jaar verbouwing.

[ Voor 4% gewijzigd door Kisajera op 07-09-2026 08:05 ]

Alle reacties

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:29
Wat is het budget voor de ventilatie?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:03
Je hebt geen rekening gehouden met voldoende in- en uitblaast ventielen lees ik. Hoe wil je dat dan nog (met tweedehands wtw??) regelen zonder te breken.

Als je het goed wilt doen moet je de debielen berekenen en zorgen voor tactisch geplaatste ventielen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Kisajera
Beneden liggen de plafonds nog open. Ik zou een centrale wtw kunnen plaatsen met ventielen naar woonkamer keuken toilet en werkruimte. Boven en op zolder is dit helaas niet meer haalbaar. Ik heb een ducobox op zolder met 3 afvoer ventielen in badkamer (wc douche en bad) op alle 4 de slaapkamers wel een kleine airco.

ik weer natuurlijk niet of dit elkaar tegenwerkt. Het trappenhuis is helemaal open (ik heb een klein halletje met dubbele deur bij binnenkomst en geen gang.

Een 1500 max is wel te doen.

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:51
Staar je niet blind op de reductie in warmtevraag van een systeem D tov C(+). De extra hulp energie van de wtw slokt een behoorlijk deel van winst op. Doordat je wp met een scop van 3-4 draait is het verlies relatief goedkoop aan te vullen tov de hulp energie. Zelf zit ik een gelijke soortige situatie maar dan een klein appartement. Plafonds en muren reeds af en geen roosters in de ramen. In de slaapkamers komt daarom een combinatie van geïsoleerde 125mm gevel doorvoeren en sleuf roosters (ducofit). Deze kunnen bij mij nog gemonteerd worden in de sponning boven het kozijn. Voor de woonkamer/keuken overweeg ik evt. een voordelige ervq-b150 wtw. Maar eerlijk gezegt lonkt eenvoudige CO2 gestuurde fan ook, dit gezien de beperkte netto winst en KISS. De energetische ROI op een kostbaar/complex ventilatie systemen is imho niet al te best. Het gaat dus denk ik vooral wat je wilt kwa comfort & de hepa filters. Keuzes, keuzes...

[ Voor 4% gewijzigd door WriteBrothers22 op 07-09-2026 10:46 ]

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:29
WriteBrothers22 schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:53:
Staar je niet blind op de reductie in warmtevraag van een systeem D tov C(+). De extra hulp energie van de wtw slokt een behoorlijk deel van winst op. Doordat je wp met een scop van 3-4 draait is het verlies relatief goedkoop aan te vullen tov de hulp energie. Zelf zit ik een gelijke soortige situatie maar dan een klein appartement. Plafonds en muren reeds af en geen roosters in de ramen. In de slaapkamers komt daarom een combinatie van geïsoleerde 125mm gevel doorvoeren en sleuf roosters (ducofit). Deze kunnen bij mij nog gemonteerd worden in de sponning boven het kozijn. Voor de woonkamer overweeg ik evt. een voordelige ervq-b150 wtw. Maar eerlijk gezegt lonkt eenvoudige CO2 gestuurde fan ook, dit gezien de beperkte netto winst en KISS. De energetische ROI op een kostbaar/complex ventilatie systemen is imho niet al te best. Het gaat dus denk ik vooral wat je wilt kwa comfort & de hepa filters. Keuzes, keuzes...
Extra hulpenergie? Als je gewoon eentje neemt zonder element met enthalpie of met vorstklep (itho) dan scheelt het echt een behoorlijke slok op de borrel. Die dingen halen een cop van rond de 12-14. Daarbij kun je dan ook af met een kleinere warmtepomp en het is flinke comfort winst. Het verachil wordt ook groter naarmate je met meer personen in huis woont omdat het ventilatiedebiet dan omhoog gaat. Als het kan zou ik het altijd doen.

Voor de TS, gesplitst kan maar je moet de boel heel goed inregelen. Misschien ook even de plattegronden delen in het centrale wtw topic en kunnen kanalen niet wegewerkt worden in bijvoorbeeld lepe hoek van de trap?

[ Voor 12% gewijzigd door Djvdb op 07-09-2026 09:28 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Kisajera
Geen roosters in de ramen. Het gaat om een oud pand waarbij om de kozijnen heen aan de gevels allemaal lijstwerk en ornamenten zitten dus daar iets weghalen is niet mogelijk. Buiswerk aanleggen beneden is te doen maar naar boven wordt lastig ivm beton gestorte vloer en alles is al gestuct. Dan ga ik weer “verbouwen”. Als het echt nodig is dan heb ik geen keus natuurlijk maar ik zoek iets minder ingrijpends (indien uberhaupt mogelijk) zoals bijvoorbeeld alleen beneden, of is dat gewoon een no go, of het hele huis of niks.?

Mijn warmtepomp is best een grote volgens mij (bosch 5800i 7kw met een 300 liter). De installateur gaf aan dat een wtw in mijn huis plaatsen minimaal 10k kost en vond het overbodig..

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Je hebt geen roosters, en wtw D is bij renovaties praktisch vrijwel nooit te realiseren, zowel kwa ruimtegebruik als kwa kosten. Je hebt al een wp en ik gok geen (aparte) wpb. Zoja, dan zuigt die alvast lucht af, wat je kunt inzetten voor luchtverversing (te weten: misschien geen aparte afzuiging nodig).

Je opties zijn:
1. roosters in je kozijnen + een centrale afzuiging (dus type C). Hou rekening met voldoende kieren onder deuren.
2. als roosters in kozijnen niet kunnen, kun je ventilatiegaten boren als inlaten (ook C).
3. als je toch grote gaten gaat boren, zou ik decentrale wtw overwegen. Daarin heb je dan ook weer wat mogelijkheden, maar als je het huis als geheel aanpakt zou ik gekoppelde units overwegen die gelijktijdig omschakelen, en elkaar niet tegenwerken en daarbij onder- of overdruk veroorzaken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1