• bobkleso
  • Registratie: September 2026
  • Nu online
Ik ben begin 30 en werk als software engineer met zeven jaar ervaring. Momenteel werk ik bij een grote detacheringspartij, met een vast contract. Ik ben hier destijds vanuit een nogal slechte onderhandelingspositie binnengekomen, waardoor mijn salaris relatief laag is: bruto €4.800 per maand.

Daarnaast heeft mijn werkgever moeite om een passende opdracht voor mij te vinden. Van de 2 jaar dat ik nu in de detachering werk, heb ik bijna een vol jaar op de bank gezeten.Dit deels door mijn eigen werkervaring, die erg specifiek is, deels door omstandingheden bij de werkgever. Daardoor bestaat de mogelijkheid dat ik NOG een half jaar of langer op de bank kom te zitten. Hoewel ik gewoon word doorbetaald, ben ik bang dat dit mijn doorgroei belemmert en op een gegeven moment wel een argument wordt voor mijn werkgever om toch te kijken of ze van me af kunnen komen.

Onlangs ben ik daarom toch om me heen gaan kijken. Ik heb inmiddels een aanbod gekregen van een ander bedrijf, met een hoger salaris van €5.2j00 bruto per maand en vergelijkbare arbeidsvoorwaarden. Het gaat hierbij niet om een detacheringspartij, maar om een bedrijf dat interne projecten heeft en daadwerkelijk werk voor me klaar heeft staan.

Normaal gesproken zou ik hier waarschijnlijk direct ja op zeggen. Het probleem is alleen dat ze in eerste instantie een contract voor zes maanden aanbieden, met daarna uitzicht op een vast contract.

Zelf vind ik dit behoorlijk risicovol, omdat het toch een wat onzekere markt is en ik veel waarde hecht aan stabiliteit.

Daarom heb ik twee vragen:

1. Hoe makkelijk is het voor mijn huidige detacheringswerkgever om van mij af te komen als er geen opdracht gevonden kan worden?

In mijn contract staat hier niets specifieks over vermeld. Ik weet ook niet goed hoe dit normaal gesproken werkt bij grote detacheringspartijen. Hoe kan ik dit het beste aftasten bij mijn manager? Het voelt nogal direct om te vragen: "Heb ik hier nog wel toekomst?" En als ze wel van me af willen komen, welke middelen hebben ze dan?

2. Hoe afwijkend is het aanbod dat ik heb gekregen?

Is het normaal om eerst een contract voor zes maanden te krijgen en daarna pas een vast contract aan te bieden? En zijn er manieren waarop ik de kans op een vast contract na die zes maanden groter of zelfs wat zekerder kan maken?

[ Voor 3% gewijzigd door bobkleso op 07-09-2026 08:18 ]

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:40
Een aanbod is precies wat de naam al omschrijft. Je hoeft er niet mee akkoord te gaan en je kunt tegenvoorstellen doen.
Je zou kunnen vragen om een 12 maanden contract als je dat een beter gevoel geeft. Of je zorgt dat er SMART is omschreven aan welke eisen je moet voldoen om een vast contract te gaan krijgen. Ook kun je afspreken om zodra je aan die eisen voldoet (binnen dat half jaar al) naar een vast contract te gaan.

Je verhaal leest onduidelijk. Je hebt 7 jaar ervaring bij een grote detacheerde maar daarna opeens nog maar 2 jaar. Ben je ooit gewisseld?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:34

Croga

The Unreasonable Man

Het eerste wat me opvalt is "Geen opdrachten in mijn programmeertaal". Hoe dat zo dan? Waarom zit je vast aan één programmeer taal? En wat heb je in dat jaar bankzitten gedaan om beter inzetbaar te zijn? Welke andere programmeertalen heb je in dat jaar geleerd?

Dan naar de vragen:
1. Het is vrij eenvoudig voor je huidige werkgever om van je af te komen als je weer een half jaar op de bank zit. Voornamelijk omdat jij ook een verantwoordelijkheid hebt om te zorgen dat je inzetbaar bent. Als je al meer dan de helft van je dienstverband blijkbaar onverkoopbaar bent dan zit er een probleem aan jouw kant, minstens net zo veel als aan hun kant.

2. Een half jaar contract? Ik zou er niet aan beginnen. Ik ben net van een jaarcontract weg gelopen omdat men met een jaar wilde verlengen. Dat patroon kennen we. Alle risico én stress bij de werknemer neerleggen is niet hoe je een goede arbeidsverhouding bouwt.

Ga eens serieus nadenken over je eigen inzetbaarheid. De hele uitspraak "niets in mijn programmeertaal" is gewoon slecht. In een jaar tijd had je al 3 andere programmeertalen er bij kunnen leren; die dingen zijn niet zo ingewikkeld. Zeker als je dan stelt dat je salaris te laag is moet je echt naar jezelf kijken.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:22
je hebt wel een hoog uurloon als je jaar afwezig kan zijn :P

• bobkleso
  • Nu online
dfbt schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:53:
je hebt wel een hoog uurloon als je jaar afwezig kan zijn :P
Tja, het is een jaar lang zoeken naar passende opdrachten en kennis bijspijkeren. Het was zeker niet niks doen.

• bobkleso
  • Nu online
Croga schreef op maandag 7 september 2026 @ 06:56:
Het eerste wat me opvalt is "Geen opdrachten in mijn programmeertaal". Hoe dat zo dan? Waarom zit je vast aan één programmeer taal? En wat heb je in dat jaar bankzitten gedaan om beter inzetbaar te zijn? Welke andere programmeertalen heb je in dat jaar geleerd?

Dan naar de vragen:
1. Het is vrij eenvoudig voor je huidige werkgever om van je af te komen als je weer een half jaar op de bank zit. Voornamelijk omdat jij ook een verantwoordelijkheid hebt om te zorgen dat je inzetbaar bent. Als je al meer dan de helft van je dienstverband blijkbaar onverkoopbaar bent dan zit er een probleem aan jouw kant, minstens net zo veel als aan hun kant.

2. Een half jaar contract? Ik zou er niet aan beginnen. Ik ben net van een jaarcontract weg gelopen omdat men met een jaar wilde verlengen. Dat patroon kennen we. Alle risico én stress bij de werknemer neerleggen is niet hoe je een goede arbeidsverhouding bouwt.

Ga eens serieus nadenken over je eigen inzetbaarheid. De hele uitspraak "niets in mijn programmeertaal" is gewoon slecht. In een jaar tijd had je al 3 andere programmeertalen er bij kunnen leren; die dingen zijn niet zo ingewikkeld. Zeker als je dan stelt dat je salaris te laag is moet je echt naar jezelf kijken.
Bedankt voor de feedback, ik heb het wat apart verwoord. Er waren meer punten die meespeelde bij het ontbreken van een passende opdracht. Toen ze me aannamen wilde ze me op een specifieke klus zetten, maar toen trok die klant zich terug voor meer dan een half jaar. Hierdoor wilde ze deels me er voor reserveren, waardoor een opdracht zoeken dubbel werd.

Op mijn CV heb ik door mijn werkervaring nog maar 1 programmeer taal professioneel uitgevoerd. Ik ben zeker bereid bij te leren, en wil dat ergens ook wel puur om mezelf breder inzetbaar te maken maar bij een klant blijkt dat lastig aangezien die vanuit de detachering niet iemand willen die nog 'up to speed' moet komen, ook al heb ik buiten dat de ervaring wel. Ik zal de post updating om dit te verduidelijken.

• bobkleso
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op maandag 7 september 2026 @ 06:54:
Een aanbod is precies wat de naam al omschrijft. Je hoeft er niet mee akkoord te gaan en je kunt tegenvoorstellen doen.
Je zou kunnen vragen om een 12 maanden contract als je dat een beter gevoel geeft. Of je zorgt dat er SMART is omschreven aan welke eisen je moet voldoen om een vast contract te gaan krijgen. Ook kun je afspreken om zodra je aan die eisen voldoet (binnen dat half jaar al) naar een vast contract te gaan.

Je verhaal leest onduidelijk. Je hebt 7 jaar ervaring bij een grote detacheerde maar daarna opeens nog maar 2 jaar. Ben je ooit gewisseld?
Bedankt voor de feedback, ik heb het verhaal wat aangepast. Ik heb al gevraagd om een langer contract, maar ze blijven een 6 maanden contract aanbieden; wel met de sterkte intentie om het daarna om te zetten naar een vast contract.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:22
Een vast contract zegt vandaag de dag ook niet heel veel meer in my opinion. En soms klikt het gewoon niet toch? Vind 1x een jaar of 1x een half jaar contract om te kijken of een werknemer past in je bedrijf wel gewoon prima. Als je t kan ''afdwingen'' om meteen vast aangenomen te worden is het ook prima.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:34

Croga

The Unreasonable Man

bobkleso schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:17:
Bedankt voor de feedback, ik heb het wat apart verwoord. Er waren meer punten die meespeelde bij het ontbreken van een passende opdracht. Toen ze me aannamen wilde ze me op een specifieke klus zetten, maar toen trok die klant zich terug voor meer dan een half jaar. Hierdoor wilde ze deels me er voor reserveren, waardoor een opdracht zoeken dubbel werd.
Ja, dat is inderdaad behoorlijk balen en een tekortkoming van de baas.
Op mijn CV heb ik door mijn werkervaring nog maar 1 programmeer taal professioneel uitgevoerd. Ik ben zeker bereid bij te leren, en wil dat ergens ook wel puur om mezelf breder inzetbaar te maken maar bij een klant blijkt dat lastig aangezien die vanuit de detachering niet iemand willen die nog 'up to speed' moet komen, ook al heb ik buiten dat de ervaring wel. Ik zal de post updating om dit te verduidelijken.
Dan gebruik je die programmeertaal om iets interns te bouwen.... Gewoon op je CV zetten. Je hebt gelijk hoor dat veel klanten gewoon niet begrijpen dat het maar een taaltje is. Uiteindelijk is programmeren 95% algorithme bedenken, 5% taal. En sommige talen zijn daar wat lastiger in dan anderen (OO versus procedureel is wel een leer traject en Python/R zijn helemaal vreemde eenden) maar generally speaking is een nieuwe programmeertaal leren een eitje in vergelijking met leren programmeren.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dfbt schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:19:
Een vast contract zegt vandaag de dag ook niet heel veel meer in my opinion. En soms klikt het gewoon niet toch? Vind 1x een jaar of 1x een half jaar contract om te kijken of een werknemer past in je bedrijf wel gewoon prima.
Ook bij een vast contract is er een proeftijd van twee maanden. Het lijkt mij sterk dat een beetje werkgever in die twee maanden niet kan bepalen of TS capabel genoeg is. Als er toch de intentie is om uiteindelijk naar een vast dienstverband te gaan, dan kan dat net zo goed nu ingestoken worden.

De grote vraag is even of de organisatie dan daadwerkelijk van plan is om de overeenkomst op termijn over wil zetten naar een vast dienstverband. Dat klinkt wat wantrouwend, maar ik heb wel meer vreemde situaties gezien waarin een belofte uiteindelijk niet veel waard bleek te zijn.

En daarnaast. Als 4800 euro bruto voor TS relatief laag is, dan is 5200 euro bruto dat nog steeds... Zeker bij een kortlopende overeenkomst waarbij het risico bij TS komt te liggen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• bobkleso
  • Nu online
Croga schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:33:
[...]

[...]

Dan gebruik je die programmeertaal om iets interns te bouwen.... Gewoon op je CV zetten. Je hebt gelijk hoor dat veel klanten gewoon niet begrijpen dat het maar een taaltje is. Uiteindelijk is programmeren 95% algorithme bedenken, 5% taal. En sommige talen zijn daar wat lastiger in dan anderen (OO versus procedureel is wel een leer traject en Python/R zijn helemaal vreemde eenden) maar generally speaking is een nieuwe programmeertaal leren een eitje in vergelijking met leren programmeren.
Zeker, en ik heb al die tijd op de bank ook niet stilgezeten. Ik heb al meerdere talen er bij gepakt, Maar zonder project ervaring telt het op de CV in de detachering vaak weinig.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:14
Misschien kun je bij je huidige werkgever voorstellen om je af te kopen.
Dan kun je die 6 maanden accepteren en heb je iets achter de hand als het na 6 maanden toch niet blijkt te werken.
Kan win-win zijn, jij kunt naar een ander en je werkgever kan (eenvoudig) van je af.

Of je laat je 6 maanden inhuren via je huidige detacheerder en spreekt af dat je, als het bevalt, na 6 maanden over kunt stappen.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Besef dat een vast contract veel minder vast is dan je denkt. Met de goede argumenten krijgt een werkgever je via het UWV in ca 2 maanden weg. En je transitievergoeding is 1/3 maand per gewerkt jaar. Dat valt vies tegen.

Voor jezelf moet je afwegen of bank zitten jouw 'gelukkiger' maakt dan onzekerheid over 6 maanden. Voor je CV en eigen welbevinden lijkt me werken in een baan, waar je ook weer ervaring opdoet, nuttiger te zijn dan bank zitten.

Het cynische is dat de overheid nu de WW verder wil versoberen. Maar om daar ook al rekening mee te houden? Lijkt me geen goed idee.

• bobkleso
  • Nu online
kdekker schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:22:
Besef dat een vast contract veel minder vast is dan he denkt. Met de goede argumenten krijgt een werkgever je via het UWV in ca 2 maanden weg. En je transitievergoeding is 1/3 maand per gewerkt jaar. Dat valt vies tegen.

Voor jezelf moet je afwegen of bank zitten jouw 'gelukkiger' maakt dan onzekerheid over 6 maanden. Voor je CV en eigen welbevinden lijkt me werken in een baan, waar je ook weer ervaring opdoet, nuttiger te zijn dan bank zitten.

Het cynische is dat de overheid nu de WW verder wil versoberen. Maar om daar ook al rekening mee te houden? Lijkt me geen goed idee.
Ik heb een risico analyse gedaan, en heb (voor nu) gewoon recht op 12 maanden WW. Daarnaast heb ik 4 maand-lonen op de bank staan, op dit moment. Dus ik moet ook wel toegeven dat ik vanuit een luxe positie een keuze moet maken. Helaas ziet mijn brein het niet zo en levert het erg veel stress op.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
bobkleso schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:30:
[...]

Ik heb een risico analyse gedaan, en heb (voor nu) gewoon recht op 12 maanden WW. Daarnaast heb ik 4 maand-lonen op de bank staan, op dit moment. Dus ik moet ook wel toegeven dat ik vanuit een luxe positie een keuze moet maken. Helaas ziet mijn brein het niet zo en levert het erg veel stress op.
WW staat niet echt tof op je CV. Als je nu als bankzitter betaald wordt en je nog een paar maanden gebeiteld zit kun je deze optie afwijzen en hopen op een volgende. Iig wacht niet totdat je in de WW zit (wat sowieso 30% minder salaris is).

• bobkleso
  • Nu online
kdekker schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:34:
[...]

WW staat niet echt tof op je CV. Als je nu als bankzitter betaald wordt en je nog een paar maanden gebeiteld zit kun je deze optie afwijzen en hopen op een volgende. Iig wacht niet totdat je in de WW zit (wat sowieso 30% minder salaris is).
Zeker. Ik wil ook met ze afspreken dat ik bij tijds te horen krijg of het contract niet verlengd word, mocht ik dit nieuwe aanbod aannemen zodat ik ook dan zo min mogelijk in de WW zit. Een maandelijkse 'waar staan we' meeting inplannen, of zo iets.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik werk nu 25 jaar als developer en heb me eigenlijk nooit druk gemaakt om die tijdelijke contracten. Nu waren ze wel altijd (5 werkgevers) jaarcontracten met uitzicht op verlening maar dan nog: het is ICT, niet echt een een sector waar je moeilijk aan een baan kan komen.

Wat ik altijd wel deed was een check, 2 maanden voordat het tijdelijke contract zou aflopen, of er een vervolg zou zijn. Zodat ik wist waar ik aan toe was en alvast kon solliciteren mochten ze van plan zijn het contract niet te verlengen.

• bobkleso
  • Nu online
Kalentum schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:37:
Ik werk nu 25 jaar als developer en heb me eigenlijk nooit druk gemaakt om die tijdelijke contracten. Nu waren ze wel altijd (5 werkgevers) jaarcontracten met uitzicht op verlening maar dan nog: het is ICT, niet echt een een sector waar je moeilijk aan een baan kan komen.

Wat ik altijd wel deed was een check, 2 maanden voordat het tijdelijke contract zou aflopen, of er een vervolg zou zijn. Zodat ik wist waar ik aan toe was en alvast kon solliciteren mochten ze van plan zijn het contract niet te verlengen.
Dat is een goede, en zal ik zeker vragen.Ik was eerlijk gezegd wat bang dat door de recente ontwikkelingen (AI, besparingen op externe mensen bij de overheid) de markt toch wel een stuk slechter was geworden. Echter hoe meer ik met mensen praat, hoe meer dat niet accuraat lijkt te zijn.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
AI gebruiken zonder ervaren programmeur is als de zelfrijfunctie van autos gebruiken en er gewoon naast gaan zitten, er gaan stukken goed maar uiteindelijk crash je toch echt tegen die witte truck.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Croga schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:33:
[...]

[...]

Als je een maandje in de avonduren een beetje gaat spelen met een nieuwe taal dan kom je al je al heel ver. Dus inderdaad een eitje. Alleen de exoten vergen soms een andere manier van denken maar ook dan geldt dat als je kunt programmeren kan je dat ook leren.
Pagina: 1