Nieuwe pc voor werk/gaming/rendering/3D

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joecouwe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:49
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na dik 15 jaar is mijn huidige pc (I7 950 en na een falende GTX970 weer terug op een HD6850) op het randje van doodgaan, en daarom wordt het tijd voor een nieuwe pc. Tussendoor wel wat laptops gehad, maar een desktop blijft fijner. :)

De pc wordt gebruikt voor werk, officetaken(grote Excel rapportages), powerBI en dergelijke.

Verder wil ik meer ook aan de slag gaan met dingen als Blender en soortgelijke software, Fusion360 en vind ik 3D printen interessant.

Daarnaast wil ik het gamen op pc weer oppakken, en worden er op korte termijn 1 a 2 1440P 27 inch schermen aangeschaft. Het hoeft allemaal niet op ultra super high, als ik maar comfortabel kan gamen de komende jaren.
Games waar ik dan aan denk zijn CS2, GTA 5 + 6 op termijn.

Ik bouw de pc zelf, al is dat alweer wat jaartjes geleden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget ligt rond de €2000. Ik begrijp dat het een slechte tijd is om een pc aan te schaffen maar het is toch nodig.
Met wat rekken is er €150 tot €200 extra beschikbaar, maar dan moet dat echt een significante verbetering zijn tegenover het originele budget van €2000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, en voorlopig nog 2 1080P schermen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb onderaan het bericht een lijstje toegevoegd waarvan ik denk het nodig te hebben.
Ik ben niet zo van het upgraden tenzij het stuk is ( Dat is te zien aan een 15 jaar oude pc :P ) dus een upgradepath is voor mij niet van belang. Wanneer het zover is, bouw ik dan een gehele nieuwe pc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur is eigenlijk qua cpu Intel. Ik besef me dat huidige socket op het eind zit, maar zoals aangegeven vind ik een upgradepath niet zo belangrijk.
Verder heb ik gelezen dat Intel het in het kader van productietaken vaak net wat beter doet, zodoende kies ik ervoor om bij Intel te blijven.
Voor de rest ben ik niet zo merkgevoelig.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Een stille pc heeft de voorkeur, omdat ik er 8 uur per dag naast zit voor werk.
  • Zuinig is fijn, maar niet de hoofdfocus tegenover stil en goede prestaties.
  • Verder geen interesse in RGB en dergelijke.
  • Wifi en bluetooth moeten erop zitten.
  • Het mag het een grote kast zijn omdat deze waarschijnlijk toch onder mijn bureau komt te staan.
    ( Mocht er voor een vergelijkbaar budget een build te maken zijn die kleiner is en dus op het bureau past is dat een overweging).
  • Verder zou minimaal 2 TB aan opslagruimte en 32 GB werkgeheugen fijn zijn.
Ga je overklokken?
Overklokken ben ik niet in thuis, wellicht iets met de standaard profielen proberen.

Wat verwacht je van ons?
Willen jullie mijn onderstaande lijst bekijken en meedenken of er wellicht iets goedkoper kan, of meer bang for buck? Ik zit nu al flink boven mijn eerder genoemde budget van €2000 dus wellicht kunnen jullie helpen met hieraan schaven, tenzij dat echt ten koste gaat van de prestaties.
Ga ik het verschil merken als ik de 270K Plus processor zou pakken wetende dat ik dan nog hoger uitkomt prijs?

Idealiter haal ik hieruit een pc waar ik toch de komende 6/7 jaar comfortabel mee verder kan, waarbij ik besef dat het hard kan gaan op videokaart gebied. Die vervangen zou altijd nog kunnen.

Daarnaast kom ik er niet helemaal uit met het geheugen en QVL lijst. Dit geheugen lijkt goed te zijn voor deze combi moederbord en processor. Klopt dat? Of zijn er betere opties?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 250K Plus Boxed€ 189,99€ 189,99
1MoederbordenASRock Z890 Pro-A WiFi€ 183,99€ 183,99
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 825,26€ 825,26
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 65,99€ 65,99
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 38,95€ 38,95
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C40BB2-32€ 419,90€ 419,90
1VoedingenChieftec Vega M 750 watt Zwart€ 81,69€ 81,69
1Interne ssd'sLexar NM1090 PRO 2TB€ 329,-€ 329,-
Totaal€ 2.134,77
Alvast bedankt! :)

Alle reacties

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:20
Sommige onderdelen kunnen wat goedkoper, geheugen zou ik net wat meer aan uitgeven zodat het sneller loopt en je dual channel kan gebruiken.

Onderstaand systeem is ietsje goedkoper dan je eigen voorstel, maar blijft rond de € 2.050. Om het nog goedkoper te krijgen moet je ergens bezuinigen, en ik vraag mij af of dat wel slim is.

Een Z890-moederbord is trouwens niet nodig, met een goed B860-moederbord krijg je meer waar voor je geld.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 250K Plus Boxed€ 189,99€ 189,99
1MoederbordenASRock B860 LiveMixer WiFi€ 175,99€ 175,99
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 799,90€ 799,90
1BehuizingenChieftec Night Hunter€ 42,48€ 42,48
1ProcessorkoelingARCTIC Freezer 36-S, Zilver€ 18,80€ 18,80
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-32€ 470,20€ 470,20
1VoedingenNZXT C850 Gold Core€ 99,-€ 99,-
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 248,99€ 248,99
Totaal€ 2.045,35

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:57
Bovenstaand lijstje lijkt me een prima start. Ik vind de Freezer 36S wel net iets karig en zou de extra 5 euro uitgeven aan een uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black)

Die i7 koop je echt alleen voor Blender. Begrijp me niet verkeerd, het kan, maar in games, PowerBI, Excel en Fusion ga je er niks van merken. Dus het is maar net hoe veel waarde je hecht aan render tijd.