Advies/strategie thuisbatterij 12 zonnepanelen, 1 groep vrij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pelle888
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:24
Mijn situatie:

Mijn vriendin en ik willen een thuisacc i.v.m. het vervallen van de salderingsregeling. We hebben recent een huis gekocht en daar liggen 12 zonnepanelen op het dak. De vorige eigenaren gaven aan dat ze in een topjaar 4500kwh hebben opgewekt. Dit is ruim voldoende opwekking voor ons gebruik (in de zonnige maanden), we willen dus zoveel mogelijk dit zelf gebruiken. Het liefst ook volledig in de winter. Hoe groot de accu dan het beste kan zijn zit ik over te peinzen. Om het nog even moeilijker te maken, zouden we graag ook nog 1 à 2 airco’s plaatsen om zomers te koelen en in de winter bij te verwarmen.

Ons budget is niet groot, dus eventueel later opschalen is erg gewenst. We hebben op zolder een groepenkastje met 4 groepen, deze is met de zonnepanelen aangelegd. 1 groep gebruiken we voor de ketel, lampen en gewone stopcontacten, 1 groep is voor de wasmachine, 1 groep potentieel voor een droger en dan hebben we dus 1 groep over. De droger hebben we nog niet, dus eventueel kunnen we deze groep ook de eerste jaren gebruiken.

Ik neig in onze zoektocht naar de Ecoflow Stream AC5000 of de Marstek Venus E3.0. Beide komen goed uit testen en reviews en zijn KW/€ voordelig. Wat me aanstaat bij de Venus E3.0 is dat de prijs €1200 is bij een erkende partner, deze goed is ontvangen door veel tweakers en kan integreren met HA. De Stream AC5000 is ook fair geprijst met €1500 bij erkende partners. En een uitbreidingsunit is €1300. Ik wil bij een erkende partner aanschaffen i.v.m. garantie.

Mijn vragen:

Ik las dat je een wasmachine ook eventueel direct op een thuisbatterij kan aansluiten gezien de meeste 2500w of meer kunnen leveren. Klopt dit?

Zover ik kon vinden moet een Venus E3.0 altijd op een losse groep gezien je deze niet direct aan elkaar kan koppelen. De Stream AC5000 kan je tot 15kwh uitbreiden en kan 3000W leveren, dat zou dan betekenen dat ik dan makkelijker uit kan breiden zonder de groep voor de doger te gebruiken.

Hoeveel kwh accu(‘s) is nou echt handig? Ook vooral kijkend naar de wintermaanden, wat ik las zou je in de wintermaanden 0.6 tot 1kwh per paneel opwekken.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Home assistant

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Veel gegoogled en reviews gelezen, wat hopelijk is af te zien aan mijn vragen.

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:06
als.je budget niet groot is ga je best eerst meetdata verzamelen en een paar simulaties draaien, bijv op jeroen.nl Daarmee kun je dan beetje inschatten hoe groot het effect van een thuisbatterij kan zijn.

heel simpele stelregel: begin eens met je verbruik tussen zonsondergang en zonsopgang bij te houden. dat kan heel makkelijk met bijv een P1meter van Homewizard. Doe dat in bijv de maand september en kijk naar je gemiddeld verbruik snachts. Stel dat is rond de 3 kWh --> overweeg dan een 3 of 4 kWh accu

winter heb je meestal geen accu nodig want als er al stroom.uit de panelen komt kun je dat ook direct opmaken zonder batterij.

[ Voor 11% gewijzigd door Fr33z op 06-09-2026 21:47 ]

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:51
Je kunt moderne wasmachine en moderne warmtepompdrogers ook wel op dezelfde groep aansluiten. Moderne wasmachines hebben max vermogen van 2000-2300W en een warmtepomp droger iets van 600-900W. Maar wel controleren op de wasmachine en droger natuurlijk.

WP: LG Therma V 9kW - 14 Zonnepanelen - 2x Voltdeer SR5000 - WTW: Orcon HRC400 Ecomax - EV

• pelle888
Fr33z schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:46:
als.je budget niet groot is ga je best eerst meetdata verzamelen en een paar simulaties draaien, bijv op jeroen.nl Daarmee kun je dan beetje inschatten hoe groot het effect van een thuisbatterij kan zijn.

heel simpele stelregel: begin eens met je verbruik tussen zonsondergang en zonsopgang bij te houden. dat kan heel makkelijk met bijv een P1meter van Homewizard. Doe dat in bijv de maand september en kijk naar je gemiddeld verbruik snachts. Stel dat is rond de 3 kWh --> overweeg dan een 3 of 4 kWh accu

winter heb je meestal geen accu nodig want als er al stroom.uit de panelen komt kun je dat ook direct opmaken zonder batterij.
Thanks voor de tip, via jeroen.nl heb ik al eens een berekening gedaan. Goede tool, nogmaals even gecheckt. Daar kom ik nu uit dat 4 à 5kw prijstechnisch het gunstigst is. Ik ben alleen nog nieuwschierig naar dat in combi met 1 of 2 airco('s) zou zijn.

Verder verwacht ik dat ons gebruik in de winter niet super gunstig zal zijn aangezien we overdag weg zijn voor werk.

• pelle888
Antonl91 schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:12:
Je kunt moderne wasmachine en moderne warmtepompdrogers ook wel op dezelfde groep aansluiten. Moderne wasmachines hebben max vermogen van 2000-2300W en een warmtepomp droger iets van 600-900W. Maar wel controleren op de wasmachine en droger natuurlijk.
Goede tip, zie inderdaad nu dat warmtepomp drogers echt veel minder verbruiken dan de voorgangers :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou voor de marstek venus E v3 gaan, ik heb hem zelf ook (3 stuks op 3-fase en elk op 1-fase)
Het "probleem" (het topic staat er vol mee) treed echter op met de wifi verbinding naar de CT003 via marsteks eigen sturing.

Maar als je hem zelf aanstuurt via modbus RTU of TCP/IP dan heb je niet eens een CT003 nodig.
Ik maak gebruik van HBC en die stuurt de 3 batterijen aan op dynamisch contract van zonneplan. Met 3 kan je ook best leuk handelen (~10 kWh voor handel en ~5 kWh voor eigen verbruik in de nacht). Het handelen versneld de TVT (+/- 6 jaar bij mij).
Enkel op NOM de batterij laten werken, dan gaat de TVT langer duren.
Ik gebruik de homewizard p1 wifi meter als trigger op 1 sec. (wel dient je HA hardware snel genoeg te zijn daarvoor, anders iedere 5 sec. Ik gebruik sinds kort een HP T640 met 500 gb nvm ssd en dat gaat als een speer met weinig sluip stroom verbruik)

Een alternatief voor HBC is omnibattery (zoek op github)

De batterij produceert wel wat warmte. (doen ze allemaal)
Ik weet niet of de zolder dan handig is en hoe warm het daar is.
Ik heb ze in mijn schuurtje staan.
Dan moet je wel waken voor vriestemperaturen, maar de marstek past zich aan bij koude temperaturen (met minder vermogen).
In de zomer wordt het schuurtje makkelijk 35 graden. Dan laad/ontlaad ik de batterijen met max 2000 W ipv 2500 W. Dat scheelt intern weer wat warmte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yc8E22oJtodT9ESFFoL88sr8PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZmn6bElC3CfU76o51vmwPSx.jpg?f=fotoalbum_large

Een wasmachine aansluiten op de backup poort kan ik afraden.
Die poort staat uit bij 12% SOC volgens mij, dan kan je geen was meer draaien.
Mocht je 3-fase hebben, zou ik kijken naar de mogelijkheid er 3 te plaatsen.
Zodoende kan je maximaal met (3 stuks tegelijk) terugleveren of laden op hoogste resp. laagste dynamische prijzen. Dus met 7500 watt ipv 2500 watt
Met HBC kan je tot 6 marsteks aansturen. (2 per fase)

Welk merk omvormer voor de zonnepanelen heb je?
HPVC kan de omvormer terugregelen (mits die dat ondersteund) bij negatieve dynamische prijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2026 09:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
pelle888 schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:34:
Wat me aanstaat bij de Venus E3.0 is dat de prijs €1200 is bij een erkende partner,
Door wie wordt die partner erkend?
Hoeveel kwh accu(‘s) is nou echt handig?
0? ;)
Wat is je doel precies?
Ook vooral kijkend naar de wintermaanden, wat ik las zou je in de wintermaanden 0.6 tot 1kwh per paneel opwekken.
Per dag?
Volgens mij wek je in december iets van 2% van het jaartotaal op, dus zeg 90 kWh. Dat is 3 kWh per dag, gemiddeld. Daar kun je nog niet eens één batterij mee vullen, dan kun je dat beter direct gebruiken om te verwarmen.
Batterijen moeten het echt van de zomermaanden hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-09-2026 14:15 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Antonl91 schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:12:
Je kunt moderne wasmachine en moderne warmtepompdrogers ook wel op dezelfde groep aansluiten.
Bij niet-moderne werkt dat in de praktijk ook wel.

• pelle888
AUijtdehaag schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:25:
Ik zou voor de marstek venus E v3 gaan, ik heb hem zelf ook (3 stuks op 3-fase en elk op 1-fase)
Het "probleem" (het topic staat er vol mee) treed echter op met de wifi verbinding naar de CT003 via marsteks eigen sturing.

Maar als je hem zelf aanstuurt via modbus RTU of TCP/IP dan heb je niet eens een CT003 nodig.
Ik maak gebruik van HBC en die stuurt de 3 batterijen aan op dynamisch contract van zonneplan. Met 3 kan je ook best leuk handelen (~10 kWh voor handel en ~5 kWh voor eigen verbruik in de nacht). Het handelen versneld de TVT (+/- 6 jaar bij mij).
Enkel op NOM de batterij laten werken, dan gaat de TVT langer duren.
Ik gebruik de homewizard p1 wifi meter als trigger op 1 sec. (wel dient je HA hardware snel genoeg te zijn daarvoor, anders iedere 5 sec. Ik gebruik sinds kort een HP T640 met 500 gb nvm ssd en dat gaat als een speer met weinig sluip stroom verbruik)

Een alternatief voor HBC is omnibattery (zoek op github)

De batterij produceert wel wat warmte. (doen ze allemaal)
Ik weet niet of de zolder dan handig is en hoe warm het daar is.
Ik heb ze in mijn schuurtje staan.
Dan moet je wel waken voor vriestemperaturen, maar de marstek past zich aan bij koude temperaturen (met minder vermogen).
In de zomer wordt het schuurtje makkelijk 35 graden. Dan laad/ontlaad ik de batterijen met max 2000 W ipv 2500 W. Dat scheelt intern weer wat warmte.

[Afbeelding]

Een wasmachine aansluiten op de backup poort kan ik afraden.
Die poort staat uit bij 12% SOC volgens mij, dan kan je geen was meer draaien.
Mocht je 3-fase hebben, zou ik kijken naar de mogelijkheid er 3 te plaatsen.
Zodoende kan je maximaal met (3 stuks tegelijk) terugleveren of laden op hoogste resp. laagste dynamische prijzen. Dus met 7500 watt ipv 2500 watt
Met HBC kan je tot 6 marsteks aansturen. (2 per fase)

Welk merk omvormer voor de zonnepanelen heb je?
HPVC kan de omvormer terugregelen (mits die dat ondersteund) bij negatieve dynamische prijzen.
Hi, ik heb hier 1x35a. Qua aanschafkosten zitten er nu sowieso geen 3 in, volgensmij moeten bij 3 accu's op 1 fase deze met elkaar kunnen samenwerken of dus 1 base unit met extentions gebruiken.

Ik zal nog eens even kijken naar handelen maar wat ik hoorde over extra slijtage maakt me niet direct enthousiast. Kan je aangeven hoeveel laadcycli je maakt per dag/jaar? Mocht ik toch gaan voor handelen ga ik zeker kijken naar HPVC, thanks!

• pelle888
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:14:
[...]

Door wie wordt die partner erkend?

[...]

0? ;)
Wat is je doel precies?

[...]

Per dag?
Volgens mij wek je in december iets van 2% van het jaartotaal op, dus zeg 90 kWh. Dat is 3 kWh per dag, gemiddeld. Daar kun je nog niet eens één batterij mee vullen, dan kun je dat beter direct gebruiken om te verwarmen.
Batterijen moeten het echt van de zomermaanden hebben.
  1. Door Marstek zelf
  2. Kosten zoveel mogelijk drukken voor wanneer salderen eraf gaat. Ik vind meer autonomie ook erg fijn.
  3. Dat had ik wel gelezen ja op een site, ik zie dat andere iets minder optimistisch zijn. Als ik 3% aanhou dan zou ik rond de 4kw per dag opwekken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op 1-fase zou ik maximaal voor 2 Marsteks venus V3 gaan op aparte groepen.
Ik laad en ontlaad de 3 batterijen allemaal 1x per dag (door HBC)
Een jaar lang stuur ik ze al aan via modbus.
HBC is zo geschreven dat niet elke wijziging van de P1 er geschreven wordt naar een andere gevraagde waarde, er zit een hysterese in om te voorkomen dat er te vaak geschreven wordt.
De PID controller in de HBC software zorgt dan voor een "smooth" aansturing

Maar van die extra slijtage "verhalen" heb ik nog nooit een bewijs gezien dat het te vaak zou zijn.
Dus dikke b...lsht wat mij betreft.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2026 19:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik zie ze niet staan op bijvoorbeeld https://marstek-energy.nl/dealers/
• Kosten zoveel mogelijk drukken voor wanneer salderen eraf gaat. Ik vind meer autonomie ook erg fijn.
Wat bedoel je precies met autonomie? Dit soort batterijen werken niet als backup voor het hele huis.

Terugverdientijd blijft lang, dus is dit het beste idee met een beperkt budget?

[ Voor 19% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-09-2026 19:49 ]

• pelle888
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:47:
[...]

Ik zie ze niet staan op bijvoorbeeld https://marstek-energy.nl/dealers/

[...]

Wat bedoel je precies met autonomie? Dit soort batterijen werken niet als backup voor het hele huis.

Terugverdientijd blijft lang, dus is dit het beste idee met een beperkt budget?
Dealer en partner wordt door elkaar gebruikt, zou het zelfde moeten betekenen.

Met autonomie bedoel ik minder afhankelijk van de grillen van de politiek.
Pagina: 1