Resetten Fordelaktig Ikea inductie na schoonmaken vetfilter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Woutera
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-09 10:41
Beste mensen,

Heeft iemand enig idee hoe ik een reset geef na het schoonmaken van het vetfilter van de Fordelaktig inductieplaat van Ikea. Ik heb al van alles geprobeerd, maar het lampje blijft branden. De handleiding is niet erg duidelijk in dit opzicht. :-(

Iemand ervaring?

Alvast hartelijk dank.

Christina

Alle reacties

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb ook de Fordelaktig en bij de mijne is dit kennelijk uitgeschakeld, nog nooit een schoonmaak reminder gehad. Bij jou staat het aan en dit zegt de handleiding erover (pagina 130 voor Nederlands):

Ga na het onderhoud van de filters als volgt te werk:
druk 5 seconden op de - toets: de led van het vetfilter gaat uit en de aftelling wordt opnieuw gestart.
druk 5 seconden op de + toets: de led van het geurfilter gaat uit en de aftelling wordt opnieuw gestart.

Bij jou gaat het om het vetfilter, dus je moet 5 seconden op de - knop drukken. Die knop gebruik je normaal gesproken in om de tijdsduur te reduceren, maar je moet hem nu dus 5 seconden ingedrukt houden.

• Woutera
Dank voor je antwoord. Maar dat is dus ook het probleem. Ik kan op het apparaat nergens een - toets vinden. En overigens ook geen + toets. Enig idee waar op de plaat die knop. zit?

Ik heb nog altijd de optie om de elektra er een paar minuten af te halen, dat schijn een reset te geven. Maar volgens mij moet het simpeler kunnen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:10

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens de handleiding zitten de + en - boven de power knop en timer knop...

• stin00
  • Niet online
Woutera schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:35:
Dank voor je antwoord. Maar dat is dus ook het probleem. Ik kan op het apparaat nergens een - toets vinden. En overigens ook geen + toets. Enig idee waar op de plaat die knop. zit?

Ik heb nog altijd de optie om de elektra er een paar minuten af te halen, dat schijn een reset te geven. Maar volgens mij moet het simpeler kunnen.
Dat is wel gek, mijn Fordelaktig heeft dat wel om de timer mee aan te passen. Maar die van mij is een jaar of 6 oud, misschien zijn er nu aangepaste versies in omloop? Maak anders eens wat foto's van je kookplaat. Bij mij ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6sKFkULgbFVlnb9ndQaQ255UiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CcCwoihrQjIA1Ol3eYhTIh7P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door stin00 op 07-09-2026 14:46 ]

• stin00
  • Niet online
Ah mogelijk heb je de kleinere versie! Die bestaat nu kennelijk ook. Deze dus: https://www.ikea.com/be/nl/p/foerdelaktig-inductiekookplaat-geinteg-afzuigkap-ikea-500-zwart-40515865/

Ik vind de handleiding voor die Fordelaktig variant ook uiterst vaag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOVRPqrPiC8GVb1-ZbdqJNU8hAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LtaAzLQeLsVcet40JSzeZbo7.png?f=fotoalbum_largeBetekent dit dat je het brandende filter-symbooltje zelf 5 seconden moet indrukken?
Kan je dat eens proberen?

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 07-09-2026 14:52 ]

• Woutera
Dank voor jullie help. Er zit nergens een - of een + toets op deze Fordelaktig, inderdaad de nieuwe versie, een jaar oud. Ik heb al van alles geprobeerd. Ik heb nu de stroom in de kast eraf gehaald voor een reset. Ik heb het net gedaan en moet nu een uur wachten, volgens Ikea kun je er dan zeker van zijn dat hij gereset is. Afwachten dus maar. Ik ga ze morgen maar eens bellen, want het gaat vast nog wel een keer gebeuren.

@stin00 heb je zelf al eens een reset gedaan na schoonmaken van het vetfilter? Het vreemde is dat ik nog nooit melding heb gekregen voor het schoonmaken van het koolstoffilter, nu al een jaar in gebruik. Ik heb dat wel al twee keer zelf gedaan.

• stin00
  • Niet online
Woutera schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:57:
Dank voor jullie help. Er zit nergens een - of een + toets op deze Fordelaktig, inderdaad de nieuwe versie, een jaar oud. Ik heb al van alles geprobeerd. Ik heb nu de stroom in de kast eraf gehaald voor een reset. Ik heb het net gedaan en moet nu een uur wachten, volgens Ikea kun je er dan zeker van zijn dat hij gereset is. Afwachten dus maar. Ik ga ze morgen maar eens bellen, want het gaat vast nog wel een keer gebeuren.

@stin00 heb je zelf al eens een reset gedaan na schoonmaken van het vetfilter? Het vreemde is dat ik nog nooit melding heb gekregen voor het schoonmaken van het koolstoffilter, nu al een jaar in gebruik. Ik heb dat wel al twee keer zelf gedaan.
Ik heb nog nooit een melding gehad, denk dat dit is uitgeschakeld door de vorige bewoner.

Maar het oplichtende filter icoontje 5 seconden ingedrukt houden deed dus niks? Dan weet ik het helaas ook niet meer! Ben benieuwd wat ikea zegt.

• Woutera
Ik heb een reset gedaan. De stroom er een uur vanaf. Toen weer aangezet En weer was dat symbool van het vetfilter er. Ik was zo geïrriteerd en heb vervolgens heel lang op dat symbool gedrukt. Ik hoorde een geluidje en het was weg. Gereset dus. Ik blij, maar ik snap er niets van want dit was dus helemaal niet de manier waarop het volgens Ikea zou moeten.

Maar, het is dus opgelost. Ik weet nu wat ik een volgende keer moet doen.

Bedankt allemaal.

Christina
Pagina: 1